AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
25.332

Dieselvärmaren startar men stänger av sig själv direkt

Sida 1 av 2
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Hej,

har försökt surfa genom forumet men hittar ingen med samma problem som jag med webaston.

Köpte en X5:a (3.0D 235hk) för några veckor sedan och vid köptillfället visade säljaren hur dieselvärmaren fungerade, och den startade. Har en fjärr till den och det var den vi använde. Ett tryck på "ON" och ett till tryck så blinkar den gröna LEDen till några gånger och värmaren gick igång.

Nu börjar det vara kalla mornar och jag provade få igång värmaren imorse. Efter trycket på fjärren startar "systemet", fläktikonen tänds och det börjar blåsa luft i kupén. Dock så stänger den av sig själv efter några sekunder!

Vad kan detta bero på? Jag har ett nytt batteri som det borde vara bra kräm i. Jag kan t.ex. ha fläkten på full blås då bilen är igång vilket ju tyder på bra batteri, Tanken är halvfull - ingen dieselbrist.

Har läst att felkoder kan strula till det, kan detta vara ett sådant fall?

/Andreas
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Brukar finnas en flamvakt i dessa som funkar så att om den inte tänder innom en viss tid så stänger den ner per automatik för att inte fyllas med bränsle och orsaka brand. Så det kan vara ex sot i brännaren som gör att den inte tänder. Är du inte duktig på att skruva själv i dessa brännare är det nog enklast att köra till en verkstad direkt. Jag skulle rekommendera en verkstad som håller på med brännarna före en som kan bilar. Kolla efter reparatörer för Eberspräscher eller Webasto (kommer inte ihåg vilket fabrikat det är i BMW).
Zi
249
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Hur mycket bränsle i tanken? På vissa bilar slår den ifrån om det är för lite i tanken
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
RobertJ: tack för tipset, är INTE duktig på webasto, har aldrig skruvat dom. Fan, blir så trött om den pajat nu då den fungerade bara för nån vecka sedan. Du vet inte hur det är med lagrade felkoder, tycker mig minnas läsa nånstans att de kan ställa till med problem också?

Zigsauer: halv tank...
Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
Du kan åka till nästa vilen webasto återförsäljare som helst alla inkl BMW kan läsa ut felkoder ifrån den men troligt vis kommer dom säga att det är pumpen som måste bytas. Jag hade samma fel på en 535d och det kosta totalt ca 3000kr med felsökning! Ganska enkelt för dom som jobbar med det dock fick dom lyfta ner hela fronten då hela paketet satt under spolarvätskebehållaren!
Men kolla BMW eller om du har någon kompis som har mjukvara att gå in i bilen!

Mvh
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Popo: tack för tipset. Kunde ju vara värre än 3000, får hoppas det "bara" är pumpen då. Vet du hur dom läser felminnet, är det via bilens diagnos eller kopplar man in sig på webaston på nåt sätt?
Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
Då läser det via obd (sitter vid vänster benet på förrar sidan.
Är ett tag sedan jag bytte nu men har för mig att dom sa att det brukar vara den som ger sig och när den inte kan mata fram så går en skydds spär in och stänger av system för att det inte ska bli överhettat.
Synd att du inte bor mer söder ut annars hade jag kunnat hjälpt dig.
Men kolla om du hittar någon med dator finns ju massor av folk här på forumet eller åkt till BMW/webasto återförsäljare.

Återförsäljare i Sverige, se länk

Länk
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Rack Popo! Får börja med att läsa av felminnet mao!
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Nya upptäckter idag.

Provade starta värmaren idag då jag kommit hem från jobbet, dvs då motorn var varm. Då funkade den plötsligt, gick igång och blåste varmt!

Ideer?
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Låter hel-mysko!

Det är inte så att den inte startas över en viss utomhus/cupé temp? (enda jag kan komma på)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Över 15 grader sätts inte värmaren på.

Kan också vara batterispänningen som blivit bättre efter varit ute och kört.
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
8 grader i Sthlm idag, 4 grader igår då den inte funkade. Nytt batteri - borde ej vara spänningsproblem.

Jaa-a npn som varit med om detsamma?
Kan det vara så att batteriet är halvtrött så att fläkten slår utav av sig själ för att inte batteriet ska ta slut ? Prova ladda vettja .
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Hjälper ej även om jag har i laddaren och försöker starta webaston som kall. Den startar som sagt då motorn är varm men den går bara en stund och stänger sedan ner sig själv. Den ska ju gå i 30min

Detta blir bara konstigare och konstigare. Får nog åka och ha nån o kolla på den. Nån som kan rekommendera en duktig webasto mekaniker i Sthlms området, gärna söder om stan?
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Antto777
Låter som du har samma problem som brukar drabba de lastbilsvärmare som körs för lite under somrarna. Det finns en renoveringssats, iaf till de som finns i lastbilar, som innehåller tändplatta å vad det nu är. Borde finnas nåt liknande till de mindre modellerna.

// Erik
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Heinz_Keller: vad brukar det bli för fel på dom om dom inte används under längre tid? Det sjuka rä ju att min startar då motorn är varm, bord einte påverka överhuvudtaget!

Ringde G.W. Engineering idag och han trodde på batteriet. Satt batteriet på laddning med min CTEK laddare och det laddades fullt på 4h, dvs inget större fel på spänningen. Det jag däremot lade märke till var att det satt ett 95aH batteri (AGM) i bilen, 90 borde vara original? Tidigare ägaren har bytt batteriet på BMW så man tycker ju att dom borde förstått att "läsa in" det nya batteriet vid bytet.

Detta är fan riktigt konstigt. Värmaren går igång då motorn är varm - ingen logik!

Får åka in till GW och se om dom har tid att läsa av felminnet, om det skulle spöka. Tycker dock att den inte borde starta alls isf...
Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
Ni som har problem prova ring Gbg företaget 57000 telefon nummer 031-57000.
Vill inte ge någon gratis reklam till någon men han hjälpte mig snabbt och enkelt.
Ha berätta att det är en pump som brukar gå sönder när man inte har kört webaston tillräckligt ofta. Ganska vanligt fel!! Prova gärna även som jag skrev tidigare läs av minnet
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Antto777
Det brukar vara tändplattan. Jag tror iaf att den heter så. Det brukar bli skit på dem och då brinner de dåligt i uppstartsfasen. När man märker att den börjar bli dålig så ryker det som fan under själva uppstarten och det låter som den brinner med för dålig låga. Men när den väl har blivit varm, antingen av att den har "bluddrat igång" av sig själv eller för att varmt kylarvatten har cirkulerat i den när motorn har varit igång så brukar det funka. Ibland kan den funka i flera månader på detta viset och ibland endast en vecka.

Men när det väl har börjat så blir det aldrig bättre, oavsett hur mycket man kör med den. Tillslut så startar den inte ens när den är varm. Man hör att dieselpumpen går igång och enheten börjar klicka för att tända, men så stannar allt och man får ett felmeddelande genom att lysdioden blinkar i en viss sekvens.

Har ju svårt att tro att det skulle fungera på så många andra sätt i en personbilsmonterad dito gentemot en som sitter i en lastbil. Skillnaden torde vara storleken.

// Erik
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Heinz_Keller
Låter väldigt logiskt det du skriver. Verkar vara omöjligt att lösa detta själv, behöver hjälp. Har aldrig skruvat en webasto och är inte så sugen heller.

Tack för tips!
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Lycka till, skriv gärna här när du har löst problemet! Det kan hjälpa andra längre fram i tiden! :)

// Erik
Hej Antto,

Prova med el & diesel i Högdalens industriområde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.