AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.343

Mer motorolja ifrån Biltema till folket!

Sida 3 av 3
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag funderade över möjliga sätt att kunna spåra en olja och konstaterade ju att det verkar både omöjligt och onödigt. :)

(Det stod spårmedel)

/Martin
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Detta är min helt egna och icke vetenskapliga teori.
Spårmedel i olja är ju helt befängt.
Hur ska det gå till?
Den fantastiska serviceverkstaden med "orginaloljan" sköljer/spolar motorn kliniskt ren innan ny olja fylls på vid service och må allha och alla andra upphöjda bestraffa bilägare om dom fyller på olja mellan dessa "orginaloljebyten" för då får spårmedelsansvarig spelet
Näääää. Tror nog Peter And blev liiite förd bakom ljuset.
Att tillsätta ett ämne i oljan för att skillja den från andra oljor lär ju inte vara helt omöjligt, om man vill skillja olika oljor åt, man tillsätter ju tex UV spårämne i kompressorolja för att kunna lättare göra det synligt vid felsökning.
Även om det inte riktigt är samma sak som spårämne för identifikation som diskuteras är.

Frågan är hur det skulle fungera i praktiken om man har "originalolja" i bilen och sedan åker till macken efterfyller med 1 liter olja när bile gått 800 mil och sen kör 4-500 mil till eftersom oljan blandas hur skilljer man dem åt då?

I boken står det att man bör använda rekommenderade oljor från tillverkaren men det står inget om att man inte får använda andra oljor.
Ska bilen ha en 5-40 min sl klassad olja då uppfyller den kraven så längen den är sl klassad oavsett om den är godkänd eller ej, det som skilljer är olika addjectiv och branding.

Om detta ej var fallet så skulle varje bil kräva sin unika olja vilket skulle göra det omöjligt att köpa olja på macken.

Det vore intressant att se en eller två källor på sidor där spårämne för motorolja
diskuteras och bekräftas jag har inte hittat någon.

Oljan på biltema levererades under många år av Nynäs petroleum i nynäshamn men de har nu bytt tillverkare/leverantör.
Rätt olja står i instruktionsboken,klassning,viskositet!
Täta oljebyten om max var 1500:e mil mellan bytena gör att motorn fungerar många 1000 tals mil utan problem.
Körs färre mil än 1500 årligen så byt varje år!

Att labba med andra viskositeter och klassningar förkortar livslängden och funktionen avsevärt som Johan B starkt poängterat i många inlägg på AP tidigare,och att inte lyssna på nämde person ifråga är att göra sej själv en stor otjänst !!!

Tack Johan B för Dina professionella svar och tips,guld värda för en vanlig gör det självare ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lasse-SL500 och Alex84: Smickrare där! :o)

Väntar med spänning på Anders Ands uppföljning...
Rent teoretiskt skulle det iofs vara möjligt att tillsätta vissa radioaktiva isotoper för varje "klassning", men i praktiken skulle det innebära stora problem i och med att samma oljor oftast har mängder av klassningar och frågan är hur man sedan skall detektera dem i en ev. analys...särskilt avgöra om oljan är upplandad under resans gång med annan olja med andra klassningar.

Låter i mina öron som en ren skröna som man försöker banka in i huvudet på försäljarna för att de i sin tur skall säga detta vidare till kunderna som då blir "skrämda" att enbart använda den olja som motortillverkaren rekommenderar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...sorry, skall givetvis vara Peter And och inget annat!

Mvh
Johan B

Hehe, Anders And är Kalle Anka på danska. Kanske en liten pik? ;)
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Vi som vart med här ett tag kanske minns Joakim E som dykt upp i lite olika variationer i namn och ålder samt bostadsortort och var då bland annat 100 % expert på dieslar samt även lite annat, man känner igen sättet att skriva samt stavfel som går igen. Skulle inte alls förvåna mig om det är ett nytt alias dvs Anders And...
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Peter And skulle det ju vara
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Keiser, nej det var faktiskt inte det men jag förstår att man kanske tolkar det så...helt ärligt var det en felskrivning utan baktanke från min sida!

Mvh
Johan B

marin849: aha, jag ser nu att jag läste slarvigt. Jag läste det som "spårämnen" och gjorde då ingen koppling till det jag nu tror diskussionen avsåg: att (tillverkaren) skulle ha tillsatt någon form av ämne till motoroljan, i syfte att kunna upptäcka om ocertifierad olja använts? (spårmedel)

Jag kanske borde ha glasögon? :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.