|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Fick nya katalogen ifrån biltema idag. Alltid kul att kolla om dom kommit med några nya roliga produkter. En sak som är riktigt bra är att deras 5w-40 olja har nu blivit Bmw LL-01 klassad. Nu finns det ingen anledning att köpa någon annan dyr märkesolja så länge man inte behöver ha en LL-04. | |
|
Det har stått LL-01 på biltema.se ett bra tag gällande den oljan. Men när jag var på biltema senast stod det inte på dunken. Jag frågade personalen som påstod att hemsidans info var korrekt men jag litar mer på dunkens info än webbens...men det kan ju kommit nya leveranser sen jag var där sist. Mvh Martin |
|
|
Ska man vara riktigt petig så är den väl inte klassad enl LL-01 utan den möter väl det kravet enl katalog/webb. Mvh Martin |
|
| 20 liter märkes olja från Tyskland för 1088:- inkl frakt hem till dörren är oslagbart i Sverige. Länk Tack Johan. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Biltemas oljar är inte med i BMWs godkännade lista för LL-01 oljor. Samtliga oljor som inte är med på listan möter endast kraven för att vara en LL-01 olja för att den har erfoderlig klassning. för att reda ut begreppen. Det betyder inte att Biltemas olja skulle vara sämre än någon annan olja. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Skillnaden mellan "möter" och "godkänd" är endast att den senare kategorin har genomgått officella tester hos BMW. Dessa tester är väldigt dyra för oljetillverkaren (BMW och andra biltillverkare tar ruggigt betalt för de testerna) och därför görs inte dessa tester för alla oljor. Men additivtillverkarna (finns en handfull i världen och alla oljetillverkare köper additiv från dem och blendar i sin basolja) ger garantier för att slutprodukterna uppnår en viss prestanda/uppfyller vissa klassningar om man blandar ett visst additivpaket i en viss procentuell inblandning i en viss standardiserad basolja (dessa är strikt standardiserade världen över och olika oljeproducenter köper dem kors och tvärs, även mellan vararandra ibland). Så i slutändan är prestandanivån på oljorna densamma oavsett om det står/är "möter" eller "godkänd"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Där ser man. Måste väl säga att de var en liten del av ironi i mitt skapande av denna tråd. Förstorade väl det hela lite eftersom biltema och olja alltid brukar väcka en del diskutioner som alltid är lika intressanta :) Fast kanske fått nog av sånt nu? |
|
|
Det som man kan hålla för visst, och som kan vara sedelärande, är att det är helt omöjligt att starta en tråd om billig olja hos någon svensk butik, utan att få tips om att det minsann är billigare att köpa stora kvantiteter från Tyskland... |
|
| Själv köpt jag mig 20L på Swedol för 730kr | |
| Tråd lyft! gOry var det Q8 Formula 5-40 du köpte ? | |
|
Beställer hellre Castrol tex för 8,18€/L från Mapodo än åker till Biltema och handlar olja för 129kr/L. Jag köper ju iofs till alla 4 bilarna på en gång så jag betalar ju frakten bara en gång. Mekonomen vill ju ju ha hutlösa 225kr/L!! för 10w60 oljan som m5'an ska ha. Mapodo: 8,90 € /1 L Fingerspitzgefühl. |
|
| Jag syftade på deras vanliga olja som man får för 65kr/l om man köper en 4l dunk. Den möter LL-01 spec. Så har man en bil som inte kräver mer än den klassningen så känns det inte vettigt att köpa deras sk LL-oljor. | |
|
www.levoil.de har bra priser med ! Billy aka Fantômas |
|
|
Johan B, jag blir lite rädd när jag läser att det inte spelar någon roll ang möter och godkänd, Nu kanske det inte spelar större roll på äldre bilar. men dagen oljor har spårmedel och biltillverkaren skulle inte ge dig något på garanti om du slagit fel olja i bilen. Hoppas inte killen som köpte swedol olja slog den inågon av sina BMW`s Min granne slår den oljan i sin Bm Volvo. det är väl vad den duger till. Jag kan inte förstå varför man ska snåla på en av dom viktigaste detaljena på sin bil, som avgör livsländen på motor partikelfilter, katalystor mm. Man kan lägg flera tusen på en Baslåda, men köpa billig olja ska man? har jag fel killar? |
|
|
Peter And, jag har hört påståendet rörande "spårämnen" förut, men ingen som har nämnt detta har kunnat ange en tillförlitlig källa - har du en sådan källa? För övrigt är det extremt ovanligt att en motor havererar pga oljerelaterade faktorer och i de sällsynta fall detta har skett, har jag aldrig hört talas om att man letat efter "spårämnen" i oljan...däremot brukar man vara kvick att kolla så alla servicar är gjorda och att det finns stämplar i boken (helst från auktoriserad verkstad men det skall räcka med en "fackmannamässig" dito). Och i ärlighetens namn har du ingen koll alls på att du får rätt olja om du lämnar in bilen till en verkstad - enligt minst en tråd här på forumet var det en forummedlem som "kom på verkstaden (aukt. BMW) med att ha slagit i mineralisk 10W30-olja i en bil som skulle ha BMW LL04-olja och verkstaden hade specificerat oljan som helsyntetisk 5W30 BMW LL04... Swedol säljer flera olika oljor, vissa är så kallade "multioljor" som används i traktorer med samma olja till motor, växellåda och hydraulik - en sådan olja är givetvis inte bra att använda i en modern personbilsmotor... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan, jag har nära källor med Mobil, och jobbar i bilbranchen och har exmpel på där vi tack vare Mobil vann mot OE pga att våran verkstad körde med godkända oljor och fick hjälp av Mobil. Nä du har i att många verkstäder har dålig oljekunskap och tycker att det är väl ingen skilllnad osv.. men tolleranserna är mindre dagen bilar och det funkar inte med 20w 50 osv.. |
|
|
swedol har då inget eget olje-märke vad jag vet! Och om du ska ha de bästa bästa för din bil sluta häll i medelmåttiga castrol, finns betydligt bättre oljor! Spårmedel, vafasen yrar du om?? Behöver du slå i mer olja än normalt mellan servicetillfället så är de något som är fel, och då få det åtgärdat på garantin. Skulle du inte få slå i olja själv så hade dom satt lås på locket! Vilken olja man ska använda står i handboken. Följer du inte serviceplanen för få rätt till motorgarantin utan servar bilen själv emellanåt, så finns de lättare sätt för tillverkaren att hålla koll på detta än din CSI-metod! Du kan nog gissa vilka system/metoder de använder... Är man av den typ som tror att de måste stå BMW/Castrol/Jagtrorävenpåtomten på den dunk man köper så får man nog även stå ut med att betala de lilla extra för "samma olja"... |
|
|
Peter And, exakt på vilket sätt är du säker på att Mobil i detta fall har haft just spårämnen i oljan som de sedan detekterat? Jag har ibland hört av oljesäljare (alltså de som säljer till verkstäder och liknande) att de har sagt att det finns "spårämnen" i t ex. Mercedes- och BMW-godkända oljor, men ingen har kunnat backa upp det påståendet vid närmare kontroll... Jag tror personligen mer på att det handlar om en vanlig oljeanalys som görs och att man utifrån viskositetsmätningar, TBN-mätningar mm. kommer fram till om det är en specifik olja som använts. Men jag är som sagt genuint intresserad av att få svart på vitt om det verkligen finns speciella spårämnen i oljor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
GOry : jag vet inte vad du har för oljekunskaper, men annar dom inte är så höga, då man tycker en swedolólja går bra i en M3:a ( om den nu är så bra varför fabriksfylls inte den med swedol då? du förstår väl att det är skillnad på märken och vad för forskning som ligger bakom? Dom stora oljebolagen som fabriksfyller får en space av billtiverkaren vad som ska uppfyllas och tar fram en olja efter det, och det kostar så klart pengar, och speglar sig så klart på priset jämnfört med swedol o Biltema, annars vore det konstigt, så Johan B det är inte bara additiven som det hänger på. Sen gOry jag har inte förknippats med Castrol, som absolut inte är en dålig olja. sen vet jag inte var du fick in det med att slå på mer olja ?? men kan svara på det med, på nyare bilar med längre serviceintervaller så är det helt normalt med förbrukning på ett par liter mellan service intervallen, men jag personligen skulle aldrig köra mer än max 1500 mil. Ska tar reda på mer exkt med spår ämne från min kontakt. |
|
|
Peter And, jag är tveksam till om du vet riktigt hur det går till i oljebranschen - Swedol, Biltema och andra "egna märken" har inga egna raffinaderier eller "blendningsfabriker" - de köper in sin olja av någon av de stora tillverkarna (i Swedols fall är det en av de största tillverkarna på den nordiska marknaden) och då handlar det nästan alltid om att köparen anger exakt vilka klassningar oljan skall ha och därefter väljer tillverkaren ut en produkt ur sitt ordinarie sortiment som sedan etiketteras efter köparens specifikationer och därefter levereras till försäljning via köparens eget distributionsnät. Att en viss olja fylls från fabriken är oftast ett resultat av långtgående sponsrings/samarbetsavtal (i BMW:s fall är det knutet till F1-sponsringen som omsätter miljardbelopp), så där spelar ekonomin större roll än den tekniska. Dock är det givetvis så att BMW och Castrol har ett nära samarbete när det gäller framtagande av specifikationerna av oljorna till BMW:s motorer - men så fort det är klart är det fritt fram för additivtillverkarna att ta fram additivpaket som i rätt blandning med rätt basoljor uppfyller de tekniska kraven som motortillverkarna har satt upp kring oljans egenskaper. Oljorna är således inga "superduperhemliga tekniskt speciella" produkter utan transparensen när det gäller både kemiskt innehåll och tekniska krav är nästan total inom branschen. Additiven i oljorna tillverkas av ett fåtal tillverkare i världen (kan räknas på ena handens fingrar) och de största är Exxon/Mobil och Lubrizol. Castrol har t ex. ingen egen additivtillverkning utan köper in dessa i form av "additivpaket" som sedan tillsätts i oljorna efter additivtillverkarnas instruktioner i en specifik typ av basolja/-or. När det gäller basoljor, finns det ett fåtal strikt branschstandardiserade sådana som olika oljebolag handlar sinsemellan kors och tvärs över hela världen. Så kort och gott är nästan alla motoroljor mycket mer strikt standardiserade produkter än de "specialprodukter" som oljetillverkarna vill få oss att tro att de säljer bara för att det står ett visst oljemärke på flaskan, som i sin tur "rekommenderas" av en viss motortillverkare. När det gäller "prisskillnaden" mellan olika oljor, är det mer en fråga om dåligt fungerande konkurrens i Sverige - det märker man tydligt då man lätt kan köpa t ex. Castrol-, Mobil- eller annan "märkesolja" i t ex. Tyskland för priser som ligger långt under vad t ex. Biltema och Swedol tar för "sina oljor" här i Sverige... Att exakt likadan olja kostar en fjärdedel i Tyskland mot Sverige har bara med marknadskrafterna att göra - inte den tekniska skillnaden (eftersom den inte finns då oljan är identisk om man bortser från språket på etiketten). Väntar med spänning på svaret om spårämnen - nöj dig inte med "att det finns", utan begär att få reda på mer exakt hur det ligger till, vilken typ av ämnen det är och gärna kopplat till någon form av dokumentation! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B; vet allt det där du skriver, dom köper på spottmarknade, i Biltemas fall, kan det vara Statoil Fina OK/Q8 mf i deras dunkar, säkert annat no name med. Så allt det du skriver är ingen nyhet för mig, har god insyn i det. Men faktum kvarstår, att det är inte samma kavlitè på oljorna som vissa tycks tro, det är ju det detta handlar om, vet att du förespråkat någon annan olja som du jämnför med BP/ Castrol. då skulle det samma gälla för däck, gummi som gummi, nä jag lever efter man får vad man betalar för. Ja, jag Lovar återkomma med spårmedel när jag träffat min kontakt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.