AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.097

Köp av cabriolet, några nybörjarfrågor...

Sida 1 av 2
Hej,

Funderar nu så här när vintern närmar sig att trotsa förnuftet och köpa en cab :-) Eftersom jag aldrig ägt en cab tidigare hoppas jag ni kan hjälpa mig med ett par nybörjarfrågor (modellen det handlar om har tygtak dvs ingen plåtcab).

- Först och främst, bilen är tänkt att användas året runt och den kommer att stå i en car-port mestadels av tiden eftersom jag saknar garage. På jobbet kommer den stå i kallgarage. Vid snöfall brukar det blåsa in en del snö i carporten så det finns alltså risk att behöva sopa/gräva för att få ut den i värsta fall. Några problem med detta eller är det som en vanlig bil?

- Är det några problem med vögsalt och tygtak? Hur sköter man en cab, dvs kan man spola med högtryck som vanligt? Vill helst undvika en tung och ful hardtop...

- några andra tips innan 40-årskrisen slår till med full kraft? Är det bara att glömma att ha cab om man inte har tillgång till garage på natten?

Tacksam för alla svar!
Kort svar: Modeller med glasruta i suffletten är nog de du skall titta på...Med andra ord, undvik E30,E36 samt Z3 då dessa har "plastruta". E36 o framåt är relativt "välisolerad" skall inte vara några problem att köra vintertid, men optimalt är det inte...
Tack, nej plastruta är uteslutet. Modellerna jag tittat på har båda glasruta.
Dum fråga kanske men brukar dessa rutor ha värmeslingor som vanliga bakrutor?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Du kan använda en softtop året om, det är inga problem varken med värme eller ljud. Självklart låter det mer i en cab än i en med plåttak men inte så man stör sig på det.

Man tvättar en cab på samma sätt om en vanlig bil med skillnaden att man inte schamponerar tyget. Högtryck går utmärkt men håll lite mer avstånd så blir det rent. Det finns sedan särskilda schampon/tvättmedel för caben som är lämpliga att använda. Det behöver du dock inte göra varje gång du tvättar bilen. Sedan måste du även impregnera caben en eller två gånger per år.

Borsta bara av snön försiktigt och kör.

Men jag skulle nog ändå föreslå att du köper en bil med hardtop. Tung är den inte, jag och sambon lade på HT på caben på ett par minuter. I mina ögon blir en e46 cab med HT mycket snygg. Men smaken är ju olika. Med en HT behöver du inte ens fundera på smuts och salt mot tyget. Det är bara att köra in bilen i tvätthallen och tvätta som vilken vanlig bil som helst.

Du får en bättre isolerad bil, lägre ljud och större bakruta som gör under för bakåtsikten om man jämför med rutan på suffletten. Med taket nere har man ju inte det problemet :-)

Om vi talar om e46, och även e36 misstänker jag, så är det värme i bakrutan både i tygtaket och plåttaket. Det finns även belysning och läslampor i min HT (e46).

HT är i aluminium och ser på insidan ut som vilket vanligt innertak som helst så du behöver inte oroa dig för att det inte ser snyggt och prydligt ut. Och som sagt, den är inte tung eller svår att få på/av bilen. Det enda som väl egentligen talar mot en HT är väl att den ska förvaras nånstans på sommaren. Inte helt givet om man bor i lägenhet eller inte har garage.

Tycker inte att man måste ha garage för att kunna ha cab, min har det inte på sommaren. Att den sover sött i ett varmgarage tillsammans med ett gäng fina Alpinor och en Porche Turbo på vintern beror på helt andra saker. Du kan gått köra den året om och ha den ute året óm. Det var nog ändå så det var tänkt från början.

GO FOR IT! Det är en underbar känsla att köra öppet. Har du en gång provat är det svårt att vara utan och det är många fler dagar du kan göra det än vad du tror :-)

Niklas

Fransosen
E36 har ej värmetrådar i bakrutan (plast!), däremot sitter det en fläkt med värmeelement som blåser varmluft på rutan...
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Om E36/46 är av intresse - kolla att bilen har förberedelse för HT. Går iofs att eftermontera men enklare om det redan sitter där (fästen för HT samt el dragen till bakruta.)

E36 är i mitt tycke en alldeles för gammal konstruktion för att använda till något annat än fint väder / köpa-glass bil - gå på E46 eller nyare om den skall brukas året om.
Tackar for svaren! Det handlar om antingen en S5 cab eller 997 Cab (S eller 4S). Tror inte hardtop finns till dem...
...lite snabb dar :-) Hur funkar det med pressening tror ni? mycket jobb att ta av/pa dagligen?
Kör du på 997 så måste ju 4S vara kanonkul på vintern. Roligare snösladdare finns väl inte.

Med så nya bilar som du funderar på är det bara att tuta å köra, är ju som vilken bil som helst. Om det är import kolla så att det finns stolvärme.

Ett problem kan dock vara att rutorna fryser fast i dörren då dessa saknar karm. Rutan åker ju ner några millimeter när man öppnar. Vet en del som har problem med detta på sina karmlösa bilar under vintern. Finns mer att läsa här på forumet om diverse lösningar.
Kör du på 997 så måste ju 4S vara kanonkul på vintern. Roligare snösladdare finns väl inte.

Med så nya bilar som du funderar på är det bara att tuta å köra, är ju som vilken bil som helst. Om det är import kolla så att det finns stolvärme.

Ett problem kan dock vara att rutorna fryser fast i dörren då dessa saknar karm. Rutan åker ju ner några millimeter när man öppnar. Vet en del som har problem med detta på sina karmlösa bilar under vintern. Finns mer att läsa här på forumet om diverse lösningar.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Om du med pressening menar just det är det stor risk att du repar bilen ganska snart.

Om du med pressening menar ett för bilen anpassat "täcke" är det bättre men ändå inget du sätter på och tar av varje dag. För att täcket ska fungera måste ju bilen vara REN innan du drar på det och det är den ju sällan på vintern. Dessutom får du ju en utmaning i att förvara det snöiga frusna täcket nånstans på dagen då du kör med bilen?

Nej, täcken är nog mest avsett för bilar som står stilla längre stunder. Har en kompis som kör en Porsche 911 cab året om. Funkar perfekt. Så en nyare cab är det bara att tuta å köra som sagt. Tvätta av den oftare än en vanlig bil bara så ska det inte vara några bekymmer.

Tänk bara på att det inte är klokt att cabba ner i minusgrader... Har för mig att det står i BMWs instruktionsbok att man inte ska göra det.

Mycket nöje!

Niklas

Fransosen
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kan inflika att fyrhjulsdriftsystemet i första generationens 997 inte är så värst snabbt, blev mycket bättre på generation 2 från -09. Fundera om du verkligen behöver 4-hjulsdrift och om det är värt merkostnad och högre vikt?
Eftersom motorn sitter över drivhjulen på 911:orna så tar de sig fram bra ändå...

MVH Christofer
Tack för riktigt bra svar!! Har noterat att 997 har karmlösa dörrar (även A5 har ju detta) så jag för försöka hitta en lösning där.

Trodde det var samma system på generation I och II men om det är frågan om ett långsamt system som är markant sämre än quattro/x-drive kanske man skall tönka om. Porsche har ju dessutom ett antisladdsystem som väl är helt OK vad jag förstått (och med 60% av vikten bak borde man inte fastna i backarna).

Ujj...nu blev man inte mindre sugen på Cab :-)
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Hej, det är jag WGG aka Landshark. Du hade några frågor och även om jag inte har svar på alla får du kanske något tips.

Fråga: Hur bra är fyrhjulsdriften egentligen på 997 Gen I? Är det ett långsamt system jmf med tex nyare quattro eller xDrive som BMW har? Är det ett "måste" på vintern på en 997 eller är PSM systemet tillräckligt?
Har inte haft möjlighet att testa en 4S pga litet utbud.

Mitt svar: Om det är samma system på 997 mkI som på 996 (vilket jag inte vet) så är det ett vicos-system som inte anses lika bra som senare system av Haldex-typ. Jag uppfattar det dock som tillförlitligt i vardaglig vinterkörning. Det man dock bör tänka på är att det pga oljans tröghet i minusgrader inte funkar när bilen är helt nystartad. Det fick jag själv erfara i vintras när jag 50 m efter start tänkte åka med lite uppställ här i villakvarteret. Det blev i stället en 180 graders omvändning. Låg fart dock och ingen skada skedd. I övrigt gick den som ett ånglok. Gjorde Helsingborg - Malmö i full snöstorm och var glad att jag lämnat BMW:n hemma.

Fråga: Är det några extra servicekostnader eller dyrare reservdelar som tillkommer på 4S?

Mitt svar: Egentligen inte. Samma motor som i smalkarosserna. Samma service. Bromsskivorna, samma som på turbon, är ju dock fetare och kostar kanske någon tusenlapp mer. Men dem byter man ju sällan.

Fråga: - kräver 4S bredare däck eller större fälgar än vanliga S eller är det samma dimensioner?

Mitt svar: Du talar om vinterdäck gissar jag? På min ska det egentligen vara 295 bak (samma som sommarpuckarna) men jag kör med 265:or (från smalkarossbil). Ser lite fjönigt ut med så "smala" däck, de hamnar en bit in i hjulhusen. Men det funkar. Stör man sig för mycket kan man ju skaffa spacers.

Fråga: - Har ni några tips för att hantera de karmlösa dörrarna vid frostgrader?

Mitt svar: Som jag angett i någon tidigare tråd vinterbruksade jag tidigare en BMW Z4 Roadster. Jag hade inga problem med frost. Vad man bör göra på höstkanten är att fetta in alla fönsterlister med Silicon-listskydd.

Avslutningsvis: Jag tror att du kommer bli mycket nöjd med en 997a cab och att den kommer att fungera ypperligt för dina behov, även under vintern. Själv köpte jag 4S främst av estetiska skäl. Tvåhjulsdrift funkar säkert också bra om man tar det lite piano. Men den bredare karossen är ju bara SÅ mycket snyggare, imho. Lycka till!

Tackar för svaret! Wide body är snyggare samtidigt som jag också gillar den slankare versionen också så det är ingen egentlig dealbreaker. Svårt att välja mellan en fullmatad S med helrätt spec och tex en 4S som saknar vissa options. Eller så resonerar jag just nu i alla fall :-) Synd att utbudet av 4S är litet - både här och i Tyskland.
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Inga problem!
Jag får intrycket att du är ganska "prismedveten" och om widebody inte är ett måste verkar det ju dumt att betala extra för det. Sikta du på en C2, där utbudet också är större, och gör en lista på dina optioner (dvs "skall" respektive "bör" krav).

Om du nu har funderat i snart ett år, borde du ha en hyffsad idé om vad du vill ha. Och prismässigt måste det ju vara helt rätt att köpa en 997 cab just nu (innan osålda objekt ställs in för vinterförvaring).

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag körde min Z4 en vinter och det skulle jag inte göra om. Fantastiskt kul är det men rutorna fryser fast hela tiden vilket innebär problem att öppna och stänga dörrarna och till slut gick fönstermekanismen sönder.

Skulle inte köra cab vintertid om jag inte hade varmgarage. Carport hjälper inte exempelvis mot fukt som fryser och bildar is.

-------
//Lövet
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag som just skulle rekommendera en Z4 iom att den iaf har glasruta i cabben :)
Det går väl att förbehandla lister etc för att minimera fastfrusen dörr(ok, inte ett säkert sätt, men ett bättre sätt än att låta bli ;)).

Nää...det är klart att en cabriolet på vintern ställer en del krav på förvaring och även försiktighet vid snö och isläge.

Men allt går, det beror väl antagligen på ditt tålamod och som sagt under vilka förutsättningar du ska använda bilen.

Mvh Janne.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För att undvika någon förvirring - mina lister var alldeles utmärkt och regelbundet insmorda.

-------
//Lövet
tackar, hmm ja det satte i gang en del tvivel. Fast jag har aldrig haft problem med fukt inne i carporten. Brukar nastan aldrig behova skrapa rutorna om det inte har varit snostorm eller liknande. Men tack for feedbacken!
Återkopplar tråden - blev en 997 C2S Cab idag, hoppas få den i nästa vecka. Våren är bara 5 månader bort :-)

Får återkomma hur det går med frusna dörrar och svansmotor i vinter!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.