|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Förbrukning är en sak, men räckvidden är en annan. Okej, kör man bara 300 mil om året så kanske det inte spelar någon större roll, men när räckvidden på en tank är mellan 20-35 mil så är det ju lite irriterande. Motorn är fantastisk, men bilen förtjänar en 100-liters tank :) | |
|
Hur stor tank har M5an? 63 liter volym har jag på min M3E90 enligt specifikationen. Brukar börja tanka vid ca 38-40 mil ungefär å kommer upp till 55-58 liter. Då ingår det en del gasande. Som andra skriver, så spelar förbrukningen mindre roll om man kör väldigt lite. Jag kör M3an ganska mycket, och har hunnit med ca 800 mil sedan i slutet av juni. Hade svidit mer i plånboken om det varit en M5 å V10. |
|
| .... men att bli omkörd av en V10 .... slår det mesta .... | |
| Har aldrig tävlat mot en M5 eller M6 rakt fram. Vore kul å testa! Men sett några Youtube klipp att det varit jämnt. Men på Nurburgring är M3an några sek snabbare än M5. | |
|
Beror ju på vilka skor man kör med och hur man låter växellådan jobba med växlarna :-) Min har druckit ca 3 heltankningar på 120 mil så ca 40 mil per tank har jag fått ut. Färddatorn säger 1,61-1,63 l/milen men går snabbt upp vid mer sportig körstil eller som igår, morgon- och kvällsköer i Stockholm city, drack upp ca 1/4 tank. Kilometervisaren sa strax över 200 km range på morgonen men när jag var hemma på kvällen >70 km. Jag har dock svårt att inte växla ner 1-2 växlar då och då. Och då blir högerfot lite tyngre än vanligt. Kör man dock mer landsväg och motorväg så ligger den betydligt lägre och mer harmoniskt än hårdare samt stadskörning. Blir det fel så kostar det nog lite mer än många andra bilar. Kollade hos BMW Solna och där tar dom endast 2378 kr per påbörjad felsökningstimme på BMW M5 och M6. I Uppsala ca 900 kr. Så man får göra lite research. Jag hade aldrig köpt en självservad M-bil, det går bort automatiskt. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Du borde kanske lägga till "nyare" självservad. En E46 som är självservad är ju inte svårare än en 320. :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Jag har precis köpt mig en 316 compact som vinterbil. Trevlig bil som faktiskt är ganska kul att köra. Kört den en vecka, drar ca 0,7 och man kan köpa billiga reservdelar. Idag satte jag mig i M5an och man glömmer snabbt vilken sjuk bil man äger. Dubbel förbrukning men oj vad kul man har:) Omkörningar som man tidigare i veckan har kämpat för att klara av går nu lekande lätt med M5an. Med M5an så märker man inte om någon försöker gasa samtidigt som man kör om, man märker knappt om det står 100km/h eller 200Km/h på mätaren. Enda negativa är att man vänjer sig fort vid 507 hk och V10:) Lösningen=köp en billig vinterbil! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.