AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.799

Hur är en M6 (E63) att äga i driftkostnader?

Sida 1 av 2
bu
193
burner
M2 lci -18
Står i valet och byta upp mig (vilket jag funderat på något år hehe) och en bil som alltid varit av en dröm är just M6 (E63) men hur är det egentligen att äga? driftkostnader och vad bör man tänka/kolla extra på när man kollar/provar en bil etc?

Tack på förhand!
Philip
Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
Vad jag vet så är V10 så j-vla törstig och dyr att serva!
Det har nämnts att räckvidden är i storleksordningen 40 mil vid "momsad" motorvägsfart, så soppasnål är den nog inte...Men å andra sidan, en ylande högvarvig V10 väger upp det mesta:)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Utan att egentligen veta så....

En M6 är aldrig billig att vare sig serva eller äga, det ligger s.a.s. i bilens natur (med allt vad det brukar innebära i såväl kostnader som körupplevelse).

Men man kan ha tur och slippa allt för höga räkningar om man servar själv(det man är säker på att göra rätt) och bara åker på sommarhalvåret...och inte råka ut för t.ex. "slirande låda" eller allt för avancerade elfel(tja, det beror såklart på din kompetens i elektroniken i en M6:a också)...t.ex.

Har du sökt i forumet om M6 ?

Vill inte avråda, bilen i sig är fantastisk i stort mest pga motorn och också riktigt dyr om det t.ex. blir fel i det maskinella.

Serva själv ja...kanske ska tilläggas att det gör nog inte många M6 ägare(möjligen att olje o filterbytena sköts av några %).

Mvh Janne.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En intressant fråga är ju om M6 är dyrare att äga än motsvarande M5?

___
//Ulf
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Motor, växellåda, bromsar bör vara exakt samma som en M5a. Jag servar och reparerar allt själv på min M5a. Hittills har i princip allt varit dubbelt så dyrt som vår bruksbil en Saab 9-3 diesel 2008. Dvs , skatt försäkring, bränsleförbrukning, reparationer, däck.

Jag har försökt att köra M5 med låg budget utan att snåla på service eller reparationer och det har inte varit speciellt dyrt hittills tack i lov, men värt varenda krona.

Mvh. Richard
Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
Frågan är om man vinner ekonomiskt på att serva själv? Tänker på framtida försäljning. Jag hade blivit mkt tveksam om säljaren servat bilen själv, hur än duktig han/hon är. Jag får inga några garantier att bilen servats som den ska. Känns då som ett riskabelt köp om man inte har 100% förtroende för säljaren.

En bil med alla stämplar och dokumentationer har ett högre värde i mina ögon.

Kom på en sak. En gammal kompis till mig köpte en M5 V10 från 05 eller 06 för ett antal år sen.
Växellådan (automatisk) gick sönder efter ett tag. Kostade strax över 100.000 att fixa felet. Men det gick på garantin som tur det var. Efter det sålde han bilen. Vet inte om det är ett vanligt fel på dom där årsmodellerna?

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Om man vinner på att serva själv beror nog mycket på om man sparar kvitton, hur länge man äger bilen och hur mycket man kör. I mitt fall kör jag närmre 4000 mil om året och det blir således en hel del service. Dessutom vet jag att det blir rätt och bra gjort om jag gör det själv.

Mvh. Richard
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Med tanke på att V10 bilarna sjunker som stenar i pris ändå förlorar man nog inte speciellt mycket på att repa/serva bilen själv om man nu sitter på någorlunda mekvana.
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Hej
Jag har en bekant som kör m6,det är i princip samma lika kostnader som min m5a när vi jämfört.
Räkna med 30-35 mil per tank ca 1000-3000 i månaden i försäkring ca 5000 i skatt.
Där va dom billiga bitarna sen kommer däck bromsar service värdeminskning mm som kostar mer än man vill räkna på.
För mig är de dags för bromsskivor och belägg samt en oljeservice innan jag tar ut bilen nästa år.jag räknar med ca 28000 för de iom att materialet kostar ca 23000 hos bmw.

Har du råd är valet givet,självklart ska du köpa en så du kan bocka av den rutan i what to do before you die listan.
Helt rätt Zorg! Vad gör utgifter om 100 år ;) jag har kört BMWs raka 6or i 10 år nu. Jag SKA ha en M5 i Sepang bronze innan jag dör, ska även hunnit äga en Aston Martin och Ferrari 360.

Det är dyrt att äga sportbil, men bara 4-6 månader om året om den ställs av och då blir det faktiskt inte mycket pengar på ett år.

Pengar är bara pengar är pengar är pengar är pengar :)
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

När kom LCI på E63:an?

Vad är viktigt att tänka på vid köp av en M6 07->?
St
1.200
Stilren

Fanns det någon motsvarighet till M drivers package på dessa?
St
1.200
Stilren

Hittade 7ME M Drivers men vad innebar det? Förhöjd max hastighet bara eller mer än så? Är det ett eftertraktat krav?

Hade sv-sålda bilar detta option i listan, standard eller inte alls?
Lasse Karlsson
Spara pengarna och köp nya M6:an om några år! Den gamla är ju så urbota ful, framifrån och framförallt bakifrån, men nya: URLÄCKER!!

modolasse
St
1.200
Stilren

Haha OK modolasse. Smaken är väl som baken!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Värdeminskningen gör att bensinkostnad och service är av mindre "problem" om man kör "normalt" med milper år.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Är dom verkligen så törstiga? Borde väl inte dra mer än en liter
vid vettig körning?
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Angående förbrukningen,ja dom är "törstiga".
NA v10 på 5 liter med relativt hög trimningsgrad och tung bil runt sig drar sin beskärda del.

Farthållare 100km/h = 1,23 vid pumpen efter långresa sist jag orkade kolla,vilket enbart gjordes för att jag ville veta hur pass färddatorn visar drömsiffror (ca -10% i mitt fall).

Räkna på 1,4-1,7 i snitt om du inte gasar utan normal blandad körning,sen om du gasar... ja ca 20-25 mil på en tank
så som jag skrev ovan ca 35 mil på en tank är vad du kommer om du "använder" bilen.

Så mitt förslag för ev köpande är att om man ens tänker i dom banorna ska man nog hålla sig till en annan bil för att vara ärlig och utan att låta alltför otrevlig.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
... och återigen om du kör rel lite mil per år så är det knappast bensinförbrukningen som det skall falla på.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Håller med Kävlingepågen, kör man runt 300-500 mil per år så är det ingen idé att lägga någon större krut på soppaförbrukningen.

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.