|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Såklart så klagar ja inte över bränsleförbrukningen, tänkte höra om de finns fler 528 ägare som varit med om detta :) Ja pendlar till skolan varje dag, cirka 4km från lägenheten, mycket åkande till lägenheten på håltimmarna osv, på helgerna åker ja en liten resa på 5mil enkel resa, tillbaka samma helg, 5mil resa igen! Ja tankade cirkus 30 liter i början av veckan, körde hela veckan kanske lite onödigt mycket pga konstigt schema, nu i fredags så stod mätaren en liten bit över 15 liter och förbrukningen har legat på ca 0,75 ganska stabilt blandad körning. Nåja, de blev en ny resa på 5 mil på söndagen, och blev rent av häpen att mätaren bara sjunkit ner till 15liter strecket, och då har ja fått ner den till 0,67 långkörning. Är detta ens möjligt? Några av mina kompisar äger också 528, dubbelvanos, men deras ligger nästan på 1,5 liter milen blandad körning, och ingen av dom är direkt tokkörare! E39an ja äger har gått ca 17500 mil nu, en sen väldigt sen 98a/tidigt 99a dubbelvanos! | |
|
Steg ett är att mäta hur mycket bränsle som går i vid pumpen och dela med körd sträcka sen sist du hade full tank. Tanka inte innan du har gjort av med 75% av full tank för att undvika de värsta extremvärdena. Att gå efter sträck på tankmätaren osv är inte tillförlitligt nog, men helt orimliga är inte dina siffror, även om de verkar låga. __________ Mvh Grelle |
|
|
Det går absolut att köra en E39:a med sexa för runt dina förbrukningssiffror, men då får man köra "försiktigt"...Mät efter "tankmetoden"(dvs kör tills bränslelampan tänds och fyll upp och gör det s.a.s en gång till för att få ett värde) och kom igen sedan och berätta vad det gav. 0,67l/mil är snålt, och dit kommer man inte "bara sådär" utan då krävs extremkörning i princip, dvs ecodriving och ägg mellan fot o pedal, men det går...absolut. Min 523.a går vid våran körning i snitt på 0,85l/mil, dvs 70%(70 och 90 sträckor mest) landsväg och resten stadskörning(lite rödljus och tomgångskörning etc) kan man säga. Mvh Janne. |
|
|
Kan väl tillägga att min 523:a kördes av min far först och han kom ner i verklig förbrukning på någon tank till 0,59l/mil... Men det var enbart landsväg och såklart inga direkta omkörningar eller annat som "störde" körningen. Det som ändå var anmärkningsvärt är att han då körde med släp! Visst, inga "överljudshastigheter" och släpet var "lätt", men iaf. Mvh Janne. |
|
|
Rolig tråd! När jag hade min 528 fick jag ner den till 0.67 precis som du. Då var det motorväg i ca 100km/h med otroligt försiktig gas. Då var vi ändå 3 pers i bilen och körde på 235:or, så det hade nog kunnat gå att få ner lite till! Tyckte verkligen att 528:an hade en fantastisk motor när jag ägde den. Snabb när man behöver det, men samtidigt snål när man vill det. |
|
|
0,67l/milen skulle jag säga är realistiskt vid 80km/h landsvägskörning. Kör man däremot en 528 på 1,5l/mil blandad körning kör man bra jävla illa. |
|
|
Ja de är en väldigt bekväm bil med riktigt bra motor! Kändes skrämmande i början att äga en bmw som förstabil med dom "större" sexorna, man trodde ju att de skulle va som en virvel i tanken! De skönaste måste ju vara att den är så otroligt stark, behövs ingen nedväxling vid omkörning och köra stadskörning på 3an brukar knappast va omöjligt :) Ja brukar tanka när tankmätaren står på närmast 0, och då tankar ja i den ungefär 25-30 liter, sen nollställer ja trippmätaren. Ja hamnade på ungefär 47mil sista tankningen, och ändå visade datorn att ja skulle ta mig ca 45km till :) |
|
| du bör tanka fullt om du ska kunna mäta "riktigt".. eller förstår jag inte din metod?tanka fullt, nolla trippen. nästa gång du är vid pumpen tankar du fullt igen och då ser du hur många mil du kommit på de litrar du fått i tanken. | |
|
Tanka fullt är ju det enda sättet att få en faktor att räkna med, allt annat känns som mer eller mindre värdelösa gissningar. Gör det lätt för dig. Skriv ut ett papper med kolumner som datum, kilometerställning, "körda mil" där man skriver kilometerställningen minus förra kilometerställningen, en kolumn för tankade liter och sist en kolumn för uträknad förbrukning. Om man tankar och missar att ta kilometerställningnen (kanske har lite bråttom?) men har sparat kvittot. Fyll i "tankade liter" och räkna sedan nästa gång ihop förra tankningen med sista tankningen och ta den sammanslagna kilometerställningen och räkna på. Då behöver man bara tanka som vanligt när man känner för det och köra full tank varje gång, t.ex. om man ska åka på semester eller en annan långtripp, så tankar man före och sedan när man är tillbaka och får ett bra snitt från den långtrippen. Visst kan man ha åsikter om att en full tank är en dövikt, men vad pratar vi om, formelett-förare som vill kapa sista varvet på le mans eller? :P |
|
|
Robin, jag tror att du får mätfel med din metod. Att mäta bränsleförbrukningen över en så kort sträcka ger inget rättvisande värde. Som andra påpekar, gäller att tanka fullt och göra som novaland föreslår. Antecknar själv varje gång jag tankar, mätarställning, antal körda mil, förbrukning etc., och snittar 1,15 l/mil räknat på drygt 11000 mils körning. Nu har jag inte samma bilmodell som du, men det jag räknat fram är hur mycket bilen faktiskt drar. Värdet stämmer också bra överens med det faktum att bilen körs ungefär 5 mil per dag, mest landsväg, men även lokala resor, samt till och från långkörningar på 100-150 mil. Hur som, är det trevligt att notera hur en stor och bekväm vagn som 528 med förhållandevis potent motor kan pressas ner i förbrukning tack vare ett vettigt körsätt. |
|
|
Om du skriver upp alla tankningar och vägmätarställning i Excelfil varje gång du tankar och sedan tar medelvärdet över flera tankningar får du ett korrekt värde oavsett hur mycket du tankar per gång. /Martin |
|
| Kvittorna sparar ja alltid och går ut ifrån ett ungefär hur mycket ja har tagit mig på dessa 25-30liter varje gång, en full tank är inte på fråga när man är en fattig student, så dessa 25-30liter är de ja utgår ifrån. roligt med fler tips! :) | |
| Vad säger färddatorn då? | |
|
Min drar runt litern enbart stadskörning, mycket tomgångskörning. Så fort jag kommer ut på motorvägen så går förbrukningen ned runt 0.9 Har kört den på 0,85 men det är då endast motorväg och under de mest gynsamma förhållanden. |
|
| m52b28 är den absolut bästa motorn BMW byggt, gällande snålhet kontra effekt, servicekostnad och hållbarhet. de senare med dubbelvanos och den modernare m54 är långt ifrån så bra i någon av aspekterna, dessutom drar den mer olja! hade en 528 - 98 förut och nu en 525 - 01 med m54. både har 193/192 hk. 528an var mycket snålare och bra mycket piggare, tråkigt att det ska vara så när man byter upp sig! | |
|
M52B28 är utan tvekan en absolut kanonmotor, precis som M52TU och M54. Hade M54 gjorts som B28 hade den varit starkare och snålare än M52, men inte jättemycket. M50-M54 är bland de bästa motorer som serieproducerats öht tycker jag. |
|
|
"full tank kommer inte på fråga när man är fattig student" Är det billigare att hålla på och småskvätta än att tanka fullt hälften så ofta? |
|
|
Aquillia: Det skiljer mer än 1hk mellan 528 och 525. Har läst om att BMW har skrivit för låga siffror för 528:an på pappret för att få billigare försäkring. Om man kollar runt lite så märker man att många bilar har just 193hk, och det har tydligen något att göra med försäkringen i Tyskland. Så 528:an kan jag väl GISSA har över 200hk. Dock bara en gissning. Dock så skiljer det ju 0.6 sekunder på 0-100km/h mellan 528 och 525, och det beror nog inte på en ynka hästkraft. |
|
| Stefan: Japp. Man håller nere vikten med en sådär 40-50 kilo :P | |
| Stefan, självklart - full tank är ju onödig dövikt ;) | |
| Visst kan man väl se de så, men man måste prioritera lite med mat, hyra m.m, man får klara sig på de man har, lever ändå bara på 5600kr i månaden ihop med flickvännen, de mesta går till mat/hyra, så de som blir över får gå till bensin, 30 liter klarar ja mig på i ungefär en och en halv vecka om man snålar lite :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.