AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.913

Hur tolka Carsoft llive

Sida 1 av 2
Har en E39 523i från 97 som startar fint men inte tål gasen, bara bölar.
Köpte den i det skicket då förre ägaren tröttnat efter flera verkstadsbesök, så jag utgick ifrån att allt grundläggande var kollat, stift och sånt.

Bränsletrycket verkar stabilt.
Har släckt felkoderna och inga kommer tillbaks (förutom ABS och Airbag)
Ingen skillnad om man kopplar bort LMM.
Har tätat alla luftläckor utan att se nån skillnad.

Har gjort en Live avläsning men behöver hjälp att tolka den.
Länk

Tycker 4e raden på 3e bilden ser fel ut men vad betyder det?

Alla övriga tips och länkar mottages med stor tacksamhet.
Precis efter start så tål den ett par gasningar, sen är det alldeles som bensinen skulle ta slut och den dör.
Låter man bli gasningarna så går den fint på tomgång och man kan köra iväg om man är väldigt försiktig med gasen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19

Vad har du för felkoder på ABS/ASCen ??
Kan vara ASC spället som hängt sig och stryper, sitter en wire från detta till ställmotorn på innerskärmen som kan vara skadad.

Lossa avgasröret efter grenröret, kan vara stopp i kattarna.
Eller bränsletillförsel filter el dålig pump.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Så här säger Carsoft om ABS

-------------------------------------------------------
Single diagnosis ABS / ASC - Status: ERROR !
Module info : ABS / ASC / DSC
Version : Bosch ABS 5
BMW Part Nr. :1 16 41 30
Hardware Nr. :56
Software Nr. :1.80
Diagnose index:8
Code index :6
Bus index :0
Production Date:44/96
abs1.dxt
57 Gas Ventil Signal vom DME falsch
- Single diagnosis completed !
ASC spjället var helt öppet.
Kan en felaktig signal från nån ASC komponent ställa till såna här symptom?
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Ser lite mysko ut på spjälläget 'partial load'. Kan inte Carsoft, men tycker det borde stå 'idle' om den står på tomgång. Hade hellre sett en spänningsvisning el dyl. Du kan ju testa kolla så spjällgivaren är ok också.
Har testat med en spjällgivare från en annan bil som gick riktigt, blev ingen skillnad.
Har nu kollat upp bränsleflödet och Catten, fullt blås i bägge.

Nån som har en teori om 0% på "Multiple active mixture" på cylinderbank 2
Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det betyder bara att blandningskorrigering just nu är 0. Bör vara mellan -5 och 5.

Vad visar dina lambdasensorer o tändvinkel när du gasar?
Ska kolla det.
Är det alltså en korrigering som styrs av värdena från lambdasensorerna?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
soppapumpen ok?
Verkar OK, pumpar ur sig en liter på nån sekund och trycket ligger stabilt på 3,5 bar.
ma
7.450
marin849
Ja, det är baserat på lambdasensorerna. För varje bank (cyl 1-3 oc 4-6) finns två värden. Först räknas styrdonet ut insprutningstiden baserat på luftmassemätaren, sedan adderar det "additive mixture correction" och sen multiplicerar den med "multiplicative mixture correction".

Ger pumpen 3,5 bar även om du ber någon blippa med gasen?

Finns det inget sätt att läsa av momentan blandningskorrigering med Carsoft?
De fyra värdena i skärmdumpen för mixture verkar bara vara de "långsiktiga" adaptionerna, eller är det så att de som är "multiplicative" ändrar sig hela tiden efter att du haft motorn igång typ 5 minuter? Då är det dom du ska kolla på!
De talar nämligen om för dig om motorn får för mycket eller för lite bränsle när den får problem, och om det är på båda cylinderbanker eller ej.
Har nu gjort en ny avläsning med lite kommentarer.
Hoppas nån kan tolka fram nåt.

Länk
ma
7.450
marin849
Då vet du att lambdasensorerna fungerar och att den "multiplikativa blandinngen" är adaptionsvärden, de uppdateras inte så ofta.

Synd att den inte visar aktuell blandningsjustering (kallas short term fuel trim), det är den som visar hur den kompenserar blandningen JUST NU.

Men titta om lambdavärdena går till 0 eller 5v när motorn går dåligt.
Dom hoppar lite oregelbundet mellan 0,5 och 4,8.
Men det känns som att programmet mycket väl kan missa toppar och dalar.
ma
7.450
marin849
De hoppar nog 2-3 ggr/sek.
Short term fuel trim däremot, det är styrdonets uträknade "sammanställning" av de hoppande siffrorna, det är det som används för att justera blandningen.

Du skulle nog ha nytta av INPA och en kabel från ebay/kina för 200kr. Tror du behöver en adapter till din bil, en sån där rund sak, för du har väl inget OBD-uttag?
Men även om jag lyckas läsa av blandningen Live hur kommer jag fram till felorsaken?
Känns som att det borde vara nån signal som falerar, borde inte det komma fram även med Carsoft?
ma
7.450
marin849
Nja, det beror ju på hur signalen falerar. Bilen upptäcker alltid signaler som försvinner eller "fastnar" men inte sånt som "visar lite fel ibland", t.ex. om gaspedalgivaren räknar lite fel/glappar lite.

Jag tycker alltid det är bra att titta på fuel trim värdena för då ser man om motorn dränks i bränsle eller om den får för lite.

Kanske dags att sammanfatta EXAKT vad du gjort för att hitat fler saker att prova. Man kan ju också mäta signaler. Vevaxel+kamaxelgivare, gnista och spridare kollar man med oscilloskop. LMM och gasspjällsgivare med vanlig voltmeter.

Har du provat att koppla bort så mycket som möjligt?
Det ända jag provat att koppla bort är LMM (som jag läste mig till på forumet) men märkte ingen skillnad.

Vilka andra saker kan/ska man koppla bort och hur och vad ska hända?

Tips på nån manual hur man mäter upp dom olika signalerna.
ma
7.450
marin849
Det som krävs för att motorn ska gå är väl vev- och kamaxelgivare (kanske inte?) och LMM eller gaspedal+kyltvätsketempraturgivare (nåt mer?), ett friskt styrdon med hela utgångstransistorer till tändspolar och spridare, hel bränslepump och tryckregulator, hela spridare, tändspolar och stift, frisk mekanik och rent bränsle.

Allt annat går att koppla bort. Motorn går inte optimalt men den ska åtminstone bete sig konsekvent.

Men att random koppla bort saker etc tycker jag inte är en bra ide, om du inte har kunskap själv att mäta med multimeter och oscilloskop rekommenderar jag "ring en vän" eller liknande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.