AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.368

Däckbyte med Bridgestone Turanza ER300 ger vibrationer efter fyra återbesök

Sida 5 av 5
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Yes, nu har jag fått på fyra nya däck och bilen känns som den ska igen. Vibrationerna är borta och jag är nöjd.

Vet inte om jag kommer få höra hur det går med Bridgestones analys av de gamla däcken, de har inte sagt att de ska återkoppla till mig men om jag hör något säger jag till. Annars är det väl bara att köra på nu :)

Två månader tog den här historien innan nya däck satt på bilen. Men det var ju värt besväret. Tack för all er hjälp här i tråden, det har verkligen varit värdefullt att höra vad ni tycker och även förstås den konkreta hjälp jag fick av NordicX som hjälpte mig testa däcken.
Kickshift,
Skönt att det löste sig till slut. BMW har dock agerat oacceptabelt i detta fall.
Du får väl full ersättning för fälgen som BMW konfiskerade?

mvh/ Anders
Bra att det löste sig till slut. Väldigt trist att det ska behöva ta en och en halv månad och åtskilliga verkstadsbesök för att hjälpa till med ändå ett relativt enkelt fel.

Jag har själv både mycket dåliga och otroligt positiva erfarenheter från FB.

Vågar du byta till vinterdäck nu när du äntligen kan köra vibrationsfritt på sommardäcken igen? Köp nu Michelin hos exempelvis Bilia i Lund som hjälper dig (prata med förmannen) att balansera dina däck på ett seriöst sett på deras Hunter GSP9700.

Trevlig kväll.
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Tack för era kommentarer. Ja det är otroligt vilken tid det tagit. En del hade nog gett upp efter första återbesöket och accepterat att bilen vibrerade. Jag har ju mer eller mindre tjatat mig till det här resultatet och det var verkligen inte lätt.

Den förlust jag fått, förutom all tid jag lagt ner på detta, är fälgen som byttes. Nu fick jag ett par nya framdäck istället (alla fyra byttes..) så det kompenserar ju förstås. Bridgestone hade ju kunnat välja att bara byta bakdäcken (eller inga alls) så det finns ju goodwill från deras sida i resultatet nu iallafall.
Karl-Hilding
Men bara badwill till Förenade Bil i Malmö.
Vilka lallare de är tillsammans med Bavaria i Sthlm!
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Kanon, grattis! Tror jag ska serva min bil i Ystad när det blir dags att betala servicen själv. Förenade bil kan jag tänka mig att köpa någon reservdel av men bilen rör de inte.
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Tack Nordic :) Hoppas 530 rullar på fint! Den var riktigt fin när jag såg den!

Var servar ni som bor i Skåne-trakten era bilar? Hur är era erfarenheter? Jag kontaktade Theanders Bil i Lund för att ge dem ett försök att hitta felet när jag var mitt inne i det här ärendet men de ville inte ta emot min bil eftersom det redan fanns ett ärende hos Förenade Bil (samma ägare).
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
BMW Kristianstad har jag aldrig haft några bekymmer med, de tillhör en egen koncern Auto partner som jag tror finns även i Göteborg. De har bra o kunnig personal som är hjälpsamma med i stort sett allt.

Däremot har jag inte dragit jämnt med förenade bil Malmö. Vid ett tillfälle kom jag in där med en service förfrågan med min dåvarande M5 E34 3,8. Då den gick lite ryckigt.
Mekanikern vid disken började direkt svamla om att det var vanos som va slut o måste bytas o det skulle ta en vecka. Jag kontra med att sen när infördes vanos på en s38 motor, och borde ni inte felsöka först?
Idioten stod på sig att det finns vist vanos på den motorn.
Jag gav upp körde 10 mil till Kristianstad som bytte en tändspole på 30min. Felet klart o avhjälpt.

Med vänlig hälsning,
/F1
Need For Speed i Malmö är den bästa BMW verkstaden jag känner till i Skåne. Seriösa, trevliga, bilintresserade och med rimlig prissättning.
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Tack för tipsen! Samuel det låter bra med vinterdäcken. De ska ju snart på ändå. Jag ville få det här bytet av sommardäcken klart innan jag bytte däck.
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Hej allihopa. Jag ville lägga till en uppdatering här eftersom den här soppan inte riktigt är helt avslutad än.

Som ni alla vet hade jag problem med vibrationer efter att ha bytt backdäcken på min bil.

När Förenade Bil i Malmö fick tillbaks bilen pga vibrationer så sa de att en bakfälg måste bytas. Detta visade sig som ni alla vet sedan vara helt i onödan eftersom det var Bridgestone-däcken det var fel på (som jag efter flera månaders slit till slut fick bytta).

Nu har notan kommit. Två backdäck och en bakfälg får jag betala 12 650kr för (plus ränta och påminnelseavgift eftersom ansett fakturan vara felaktig och bett dem kolla på den). Min självrisk hos BMW Orginalförsäkring är 7000 + moms. Förenade Bil sa till mig att skadan skulle tas på försäkringen, det gjorde även Förenade Bil när jag anmälde den. Men tydligen så har man nu kommit fram till att fälgskadan (den som Förenade Bil sa fanns, som vi alla vet inte existerade) inte hörde ihop med punkteringen. Så därför har BMW Orginalförsäkring behandlat det som två skador.

Helt sanslöst. För mig är det ju uppenbart att det här handlar om ett och samma ärende, en och samma skada. Jag hade ju inga problem med vibrationer innan detta.

Allt det här är för mig ett klockrent exempel på hur verkstan (Förenade Bil) och försäkringsbolaget (BMW Orginalförsäkring) mjölkar pengar ur sina kunder i tron att de inte orkar ta ärendena vidare.

Så jag får med detta varna alla för BMW Orginalförsäkring också. Trots att jag berättade att detta självklart kommer leda till att förlorar mig som kund så valde de att behandla min punktering som två separata skador. Fälgen, som är den ena skadan, bytte Förenade Bil som botemedel på vibrationer som aldrig försvann förrns Bridgestone-däcken byttes. Med andra ord var förmodligen fälgbytet helt onödigt och nu får jag betala det utan försäkring dessutom.

Vilken bisarr upplevelse detta varit. BMW som varumärke har verkligen fått sig en rejäl smäll för min del. Bilen är ju fantastisk och det svider verkligen att man på grund av en sån här grej ifrågasätter märket man kör... Trist att BMW inte kan få ut kvalitet i alla led, även service och försäkring.
he
110
henrick
523 Touring -07
Hej.
Jag lider med dig. Det är så man blir mörkrädd.
Jävla skojare är vad dom är!
Gott nytt år/Henrik
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Bestrid fakturan om du anser den är felaktig. På så sätt kan den inte drivas vidare av inkassobolag utan måste avgöras av tingsrätt. Om du orkar, det tar ett tag. Jag tror dock du vinner eftersom det är så uppenbart att BMW gjort fel.

-------
//Lövet
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Du borde gå till en konsumentvägledare där du bor. Be han skriva ett brev tillkom med hans underskrift. Inte fan ska du betala för deras inkompetens. Det är i sådana läge man önskar man haft en nära vän på en biltidning eller Aftonbladet. Man blir så irriterad.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Jag blir så dj*vla trött på företag som behandlar kunder på detta sätt, aldrig i h*lvete att jag kommer lämna min bil till dessa skojare när den ska servas eller behöver reparationer.
Jag tycker du ska ringa Plus och kolla om de vill ta upp detta, det är så mycket pengar det handlar om.

Länk

Annars är det ARN som ligger nära till hands men det tar längre tid, om de beslutar till din fördel betalar de ut ersättningen även om Förenade Bil vägrar då de är anslutna till MRF och ARN täcker för de företagen. (Konstigt formulerat, hoppas ni fattar)

Det är för övrigt IF som är försäkringsgivare till BMW originalförsäkring.

Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Tack för alla era svar.

Har fortfarande inte förstått varför BMW Orginalförsäkring hävdar att däcken är en skada och fälgen en annan. Nu vet vi ju alla att det inte var fel på fälgen och att Förenade Bil bytte den i onödan men oavsett så var det ju vad Förenade Bil sa och det borde ju Orginalförsäkring gå efter.. Enligt BMW Orginalförsäkring när jag pratade med deras skadechef (efter att ha tjatat mig till honom att kontakta mig) så anser deras tekniker inte att punkteringen på höger bakhjul kunnat orsaka att fälgen höger bak blivit skadad.

Jag berättade förstås att bilen inte hade några vibrationer innan punkteringen alls och att Förenade Bil menade att det var fälgen som orsakat dessa direkt efter däckbytet..

Alltså blir min självrisk 12 650 (+ påminnelseavgift och ränta) för två (varav en påhittad) skador totalt.

Jag undrar om BMW i Tyskland vet vilken lekstuga det är på vissa håll här i Sverige. Kan inte tänka mig att de hade blivit glada om de visste det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.