AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.363

Däckbyte med Bridgestone Turanza ER300 ger vibrationer efter fyra återbesök

Sida 1 av 5
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Hej allihopa,

Jag hade ett konto här tidigare men under tiden jag kört andra märken ett tag hann jag både byta mejl och glömma användarnamnet så fick skapa ett nytt.

Jag har en BMW 520dA Touring F11, bakhjulsdriven uttagen September 2012. Den har funkat fint och har rullat 4 700 mil. I slutet av Augusti fick jag punka på ett bakdäck, körde på en skruv som satte sig rejält och däcket gick inte att laga. Verkstan (Förenade Bil i Malmö som är aukt BMW verkstad) satte på två nya bakdäck av samma modell som tidigare, Bridgestone Turanza ER300 run-flat. Fälgarna är 18 tum.

När jag hämtade bilen märkte jag direkt att den vibrerade och kändes annorlunda, framförallt på motorväg. Så tillbaks till verkstan. Där konstaterades det att teknikern kände vibrationerna också och att en av bakfälgarna var skeva (den som det punkterade däcket satt på). Så höger bakfälg byttes. Fick meddelande att bilen var klar och hämtade den. Kunde igen konstatera direkt att vibrationerna fanns kvar. Teknikern som åkte med likaså.

Sen däcken byttes har jag varit tillbaks på verkstaden hos Förenade Bil totalt tre gånger. Första gången gjordes fälgbytet, de andra två gångerna har det gjorts en balansering. Varje gång har de sagt att problemet är åtgärdat men jag konstaterar att vibrationerna finns kvar när jag kör därifrån.

Jag känner min bil väl. Har ju kört nästan 5000 mil på ett år med den. Är en erfaren förare som ägt två BMW tidigare, ägt sportbilar m.m så jag är säker på att det här inte är normalt, den beter sig helt klart annorlunda mot tidigare och vibrationerna är tydliga. Jag har testat att köra upp i 130km/h och sen lägga i friläge, neutral och bara rulla utan motor, kan konstatera att vibrationerna finns kvar och alltså inte verkar ha med motorn att göra. Verkstadschefen sa på telefon att det kanske var en del av bilens karaktär att vibrera så här innan jag bokade ett av återbesöken vilket jag förstås inte köper, den hade inga såna fel när jag fick den från fabrik. Den har gått som ett strykjärn på vägen innan däckbytet.

Någon som haft liknande erfarenheter och har någon idé om vad det kan vara för fel som en märkesverkstad inte lyckas lösa efter ett fälgbyte och två balanseringar?

Tack på förhand!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är säkerligen problem med att ett eller kanske t om båda däcken inte är riktigt runda och/eller att det finns förhårdnader i stommen någonstans i däcket. Det är inte jättevanligt att det händer hos premiumdäck men det händer.
Då får man vibrationer som inte går att balansera bort.

Jag skulle reklamera jobbet och kräva att de dels lägger på två helt nya däck och dels att de återtar den fälg du blev pålurad.
Det var säkerligen inget fel på den fälg de hävdade var orund, det var säkert det nya däcket i sig som inte var runt! (om de ens har kollat orundheten - troligen har de bara chansat och sagt så för du får ju betala för en ny fälg...)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Hej Johan,

Tack för ditt svar!

När det inte löste sig vid fälgbytet och balanseringen började jag också misstänka att det var något fel på själva däcken. Jag har sagt detta till Förenade Bil också när jag varit där. Jag undrade också hur en fälg kunde hinna bli skev när man har run-flat däck och fått punktering av en skruv, däcken går ju att köra på en kortare sträcka så det är ju inte så att de varit platta och bilen rullat på fälgen..

Jag ringde också till Bridgestone och pratade med en tekniker där som var väldigt tillmötesgående men det är förstås svårt för dem att felsöka utan att kunna se däcken.

Jobbar vidare på detta..
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Sätter en slant på ovala däck, går enkelt att mäta, kan även uppstå på lagerbilar som stått still för länge i kombination med dåligt lufttryck.
Jag mätte upp 2,5 mm i ovalitet på en bil jag hade genom att montera hjulet på icke drivande axel och snurra det och ha en fast referenspunkt, då ser du ovalitet på så lite som 1 mm, du ligger säkert på 2-3 mm med dina symptom.
När jag körde den i 130 skakade hela hatthyllan, fick nya däck på garantin.
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Hej NordicX,

Tack! Mycket uppskattat. Det låter rimligt att det är något fel på däcken. Frågan är bara varför verkstan skulle ha kollat det åtminstone när jag kom in för tredje gången t ex.

Pratade med en trevlig tekniker på Bridgestone som sa att dessa premium-däck kollas extra noga men att det kan slinka igenom däck det är fel på ändå förstås, han uteslöt det inte..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har och har haft premiumdäck som varit orunda (Michelin /Contineltal)
Problemet ligger säkert i orundhet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Yngve, tack för din feedback!

Jag pratade precis med Förenade Bil och hade ett långt samtal som handlade mest om huruvida det var något fel på bilen alls. Det har gjorts något som kallas Force Matchning och tydligen har två av mina hjul 7kg, ett bak och ett fram, som ligger inom gränsvärdet på 8kg som BMW har. Killen jag pratade med sa dock att inom det gränsvärdet på 8kg ska man inte uppleva några vibrationer.

Det sades också att ev så upplever jag också vibrationerna nu bara för att det precis gjordes ett däckbyte, vilket alltså skulle innebära att jag inbillar mig. Det kan jag konstatera inte är fallet. Känner bilen väldigt väl och vet att den inte var så här innan däckbytet.

Ang fälgen som byttes så sa han att de kollat fälgen separat utan däck i en maskin för att mäta den och att den var skev. Så tydligen var det inte fel att byta den, trots att bytet inte påverkade felet med vibrationerna alls efteråt utan det kvarstod.

Förenade Bil verkar tycka att jag ska gilla läget och köra runt med en vibrerande bil. Bilar kan ha den karaktären menar man och många bilar vibrerar. Tydligen även en BMW som bara har ett år och 4700 mil på nacken som börjat vibrera direkt i samband med ett däckbyte..

Sen pratades det också om att det kan vara fel på kardanaxeln som driver (jag kan ha memorerat det namnet fel) och att även om jag lägger bilen i friläge så skulle den orsaka vibrationer om det var fel på den. Nu känns det ju kanske inte så sannolikt att den axeln skulle börja krångla exakt samtidigt som jag byter två däck bak och därför orsaka vibrationer tycker jag..

Det verkar som inställningen hos BMW är att det är extremt osannolikt att det är fel på däcken. Nu har vi bestämt att de ska ringa en tekniker från Bridgestone och be honom provköra bilen. Förhoppningsvis går det ju att ordna rätt snabbt. Vet inte vad det ska bevisa egentligen, en person från Bridgestone är ju rätt partisk om det handlar om att det är fel på däcken men jag är säker på att något inte står rätt till med bilen oavsett.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Kan inte förenade bil slänga på en omgång däck från annan bil som inte vibrerar för att se vad som händer då med din bil?

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Dom lär väl ha några demobilar som du kan prova innan så du vet att de ej vibrerar sen är det ju bara att skifta däcken, prova demobil med dina däck om det är vibrationer samt prova din bil med demobilsdäcken och se om din bil vibrerar.

Mvh Martin
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
De säger att de har skiftat hjulen med en annan bil och testat. Är inte säker på vad de kom fram till men summan av det är iallafall att de inte tycker det är något problem med min bil som den är nu.

Det låter som de tycker jag får acceptera en viss grad av vibrationer. Självklart kommer jag inte göra det. Om bilen gått tio gånger så mycket kanske man fått köpa lite skavanker och vobblande i väghållningen men nu är den ju ett år gammal och har i princip mest rullat motorväg under sina 4700 mil. Inte ska den väl då helt plötsligt vara så kass att man får acceptera att den vibrerar "lite grann" (vilket enligt mig är mycket).

Bra tips att skifta hjulen men de säger att de gjort det och att det inte visat något som ändrar deras syn på det.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Sorgligt att läsa, vi är många som har haft vibrationer i mitt och Christians fall så slutade det med återköp. Det skall naturligtvis inte vibrera i en ny BMW.
I våra fall byttes däck, fälgar, bromsskivor, hjulnav, man mätte kardanaxel, man bytte/satte dit ett hydrolager, allt utan framgång....
Vi hade varsin 530d, ungefär lika gamla, de byttes in, nu är vi utan vibrationer, men däcken på de nuvarande bilarna har fått komfortbalanseringar för att bli helt bra.
En bra referens är att titta på passagerarstolen (tom alltså) eller ett solskydd, skakar eller hoppar de så har man en obalans.........

Konstruktionen på nya serien F10/f11 är väldigt känslig. Kolla på bärarmar och gummilager som sitter innanför/över hjulen fram, man får säkert bättre styrkänsla och väg närvaro, men också minsta lilla vibration tas upp.
Länkarmarna sitter också mycket närmare ratten utan "filtrering"...

/H

Kickshift: Om du betalade för den nya fälgen kan du ju kräva att få behålla den gamla. Lämna då in den gamla till exempelvis Fälgfixarna i Helsingborg och be dem kontrollera fälgens skick. Då har du en referens och något att hävda dig emot beträffande den enligt Förenade Bil skeva fälgen.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Släng på dina egna vinterdäck och testa.

-------
//Lövet
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Henke, det där låter ju inte alls kul. Kan tänka mig att det var en hel del energi ni behövde lägga ner för att få det ordnat till slut. Tack för de bra tipsen. Jag ska nämna det för verkstan nästa gång jag pratar med dem. Har inte haft vibrationer i mina tidigare BMW men de var båda 3-serie. Jag kollade det med solskydded och det vibrerar helt klart. Jag har också kört på helt nylagd asfalt och märkt samma sak där.

Chris, bra idé. Har inte frågat om de har kvar fälgen men ska göra det.

Andreas, tanken slog mig också faktiskt. Att redan nu slänga på vinterdäcken bara för att se om det löste problemet. Sannolikt gör det ju det. Sen vore det ju lockande att köra på vinterdäcken då eftersom de ju snart ska på iallafall.. Förstår att du menar bara ett snabbt skifte för att se om det hjälper. Ska se om verkstan är OK med att testa det.

Problemet nu är att inställningen verkar vara ett av två alternativ: 1) Jag inbillar mig vibrationerna eller 2) Det är något jag får acceptera. Viljan att fortsätta lösa problemet är i princip helt borta hos verkstan. Det var min idé att ringa dit en kille från Bridgestone vilket de i och för sig gick med på men knappast gjorde på eget initiativ.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Klart du skall ha din gamla fälg - den är ju din!

Om inte annat kan du ha den som en snygg upphängningsanordning för vattenslangen hemma... ;)

Med vänlig hälsning
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Om du har möjlighet och bor i närheten av Malmö kan du komma förbi mitt garage i helgen så kan jag mäta ovaliteten åt dig?
Vi kan även provköra bilen ihop så du kan få en referens så du får svart på vitt att du inte inbillar dig, om inte annat för ditt eget välbefinnande.
Kan ha min F11 som referens och då känns skillnaden direkt då den är vibrationsfri.

Det retar mig att de behandlar kunder på detta sätt... När jag hade mitt problem hade jag min bästa kompis som jobbade på firman, annars hade jag säkert inte fått nya däck.
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Johan, det har du förstås helt rätt i. Ska be om den.

Nordic, det är ett riktigt snällt erbjudande! Verkligen uppskattat. Jag bor i närheten men dessvärre är jag borta den här helgen. Om det fortfarande inte är löst nästa vecka hör jag gärna av mig för att se om du har möjlighet nästa helg t ex. Tack!

Har hållt på och försökt få kontakt med nån på BMW Group för lite rådgivning om vad jag ska göra. Efter många turer fick jag till slut prata med en idag som skulle ringa till verkstan och kolla upp det.. Vi får se vad det ger för resultat.
Karl-Hilding
Bra att du står på dig och man får obehagliga känslor när man läser hur de behandlar en kund med en nästan ny BMW.
Fö är de "skakade" fälgen din och jag sätter en hundring på att den inte är skev eller oval. Fälgen har de säkert kvar men om de säger det är en annan femma. Tydligen har det gått prestige i detta och du skall självklart anta NordicX erbjudande om ett opartiskt test plus köra hans F11, och ev låna hans bakhjul för att testa. Och detta snarast möjligt!!
Inte förrän då är du 100 på att det är däcken som är boven såvida inte den andra bakfälgen är skadad. Men hur skulle den blivet det?
Hos verkstade i så fall...
Karl-Hilding
EDIT: För övrigt är den skadade fälgen DIN!
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Tack Karl-Hilding. Bra synpunkter!

Nordic, jag skickade ett meddelande till dig precis. Ska försöka ändra mina planer så jag kan anta ditt vänliga erbjudande. Vore bra att ha lite mer fakta innan provkörningen med BMW och Bridgestone.
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Sådär, nu har jag hälsat på den mycket trevlige och vänlige Nordic här som hjälpte mig. Han började kolla hjulet höger bak. Hissade upp bilen och mätte sen mot en referenspunkt. Däcket var som misstänkt inte helt runt. Det fanns helt klart en ojämnhet som gick att se med ögat. Vi mätte det till minst 0.5mm. Vi gjorde sen samma test med vänster bak (båda bakdäcken är nya) och där var ojämnheten ännu större. Den var lätt att se med ögat, däcket uppträdde helt klart ovalt och vi mätte det till minst 1mm. På båda däcken handlade det om korta avsnitt på slitytan som var ojämna, vilket kan förklara vibrationerna.

Så summan av detta är att båda däcken är ojämna/ovala och behöver bytas. Vi testkörde också och märkte båda två av vibrationerna. Jag utgår inte från att det ska vara något problem för Bridgestone att byta dem. Frågan kvarstår förstås hur Förenade Bil kunde missa detta trots så många besök där och huruvida fälgen jag bytte verkligen behövde bytas. Förmodligen inte, det har sannolikt varit däcken som orsakat detta hela tiden.

Stort tack till dig Nordic för att du tog dig tid idag! Känns jättebra att veta var felet sannolikt ligger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.