AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.369

Däckbyte med Bridgestone Turanza ER300 ger vibrationer efter fyra återbesök

Sida 4 av 5
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Vilken absurd historia! Helt sjukt. Man får hoppas att Bridgestone löser däcken, och att Förenade tar lite ansvar i detta!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stjärnan betyder att däcken är "godkända av BMW för originalmontering" - dvs. de uppfyller BMW:s speciella kravspec (exakt vad det innebär vet jag inte, men i en tidigare tråd var det en som köpt Michelin-däck med "MO-märkning" (dvs. Mercedes motsvarighet till "stjärnan" och de däcken hade tydligen minst djupare mönsterdjup än standarddäcken (det var vad trådskaparen kunde se med blotta ögat vid jämförelse).

Stjärnan har inget med kvalitetskontroll eller liknande att göra, utan betyder som sagt bara att däcken har lite annan konstruktion än "standarddäcken".

Däremot kan jag tänka mig att däcktillverkarna har striktare kvalitetskontroller av däck som levereras direkt till bilfabrikerna, än de som går till "eftermarknaden.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
"Däremot kan jag tänka mig att däcktillverkarna har striktare kvalitetskontroller av däck som levereras direkt till bilfabrikerna, än de som går till "eftermarknaden."

Mja, det tror jag nog inte på. Det skulle vara produktionstekniskt jobbigare att ha två olika processer än att ha en och samma kvalitet. Premiumdäcktillverkare som Goodyear, Bridgestone, Michelin osv - kan inte tänka mig att de tolererar orunda däck medvetet.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lövet, iofs håller jag med dig i det du skriver, men det kan vara en så enkel sak som att man gör tätare kontroller av däcken om de levereras till t ex BMW direkt, än om däcken går ut till eftermarknaden.

Inom annan produktionsindustri brukar det också generellt vara så att produkter som görs i början efter inkörning av produktionslinan får jämnare kvalitet och bättre finish än de som produceras senare när maskiner/verktyg/formar etc. är lite slitna.

Jag säger inte att det är så när det gäller däckleveranser till biltillverkarna, men jag har hört påståendet utan att kunna få det bekräftat.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Tack för alla era svar. Jag väntar nu på feedback från Bridgestone om hur de kommer göra. Däckbytet gjordes i slutet av Augusti och nu är det mitten av Oktober snart så det går verkligen inte undan, vare sig det är Förenade Bil eller Bridgestone som dragit ut på det hela. Ett däckbyte av uppenbart felaktiga däck är tydligen inte ett lätt beslut att ta hos Bridgestone...

Håller er uppdaterade!
Karl-Hilding
Det mest uppseendeväckande och värsta i denna soppa - ihopkokad av Förenade Bil(s) anställd/a - är att sälja på kunden en ny alufälg med anledningen att den "gamla" fälgen har sådana defekter att det är fälgen ensam som är skyldig till att bilen BMW520 modelår -13 har skakningar under färd.
Att sedan i skyndsam fart "skrota" denna fälg är ett rent bedrägligt förfarande när den fortfarande ägs av kunden som inte gett samtycke till att F-Bil skall skrota densamma.
Fö så är INTE fälgen skrotad och en seriös mekaniker skall ge kunden förslaget att renovera fälgen, 1000-2000 kr eller köpa ny för 6000 kr.
När det sedan går upp för F-Bil att det inte hjälpte att byta till en ny dyr fälg utan kundens problem kvarstår - normalt sett så provkör man väl först innan man lämnar bilen till kund såvida inte kunden är närvarande.

Om nu kunden inte är närvarande så har man väl så mycket i huvudet att man direkt lägger på ett annat däck för att pröva. Skulle det då visa sig att den rullar bra så kanske F-bil kommer ut med hedern i behåll men ändå med vetskapen att detta har inte gått rätt till.

Att sedan Förenade Bil i Malmö AB som säljer bilar i övre segmentet skitar ner sig för ett defekt däck som vilken liten däckhandlare som helst skulle bytat för att göra kunden nöjd övergår allt vad kundbemötande heter.
Och jag gissar att deras version till Bridgestone inte stämmer med kundens Kickshifts version.
Snabbaste sättet är Kvällpressen!!
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Hej allihopa,

Det går verkligen inte undan och jag har inte fått detta löst ännu men ville ändå skicka en uppdatering. Jag väntar på besked från Förenade Bil och de har utlovat komma med ett imorgon.

Nån som vet vad produktionskostnaden på ett par däck är och varför det verkar vara ett så enormt stort och svårt beslut att byta ut dem för Bridgestone? Man borde ju tänka att BMW är en viktig kund till Bridgestone och att en sån här soppa knappast gynnar deras kund, BMW. Förenade Bil var väldigt tydliga när vi träffade Bridgestone tillsammans att de såg en risk i att förlora mig som kund pga detta samt att de lagt mycket tid på det här ärendet. Även om jag som slutkund kan konstatera att jag uppenbarligen är mindre viktig för Bridgestone så borde ju BMW vara desto viktigare...

Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Fick nu vad jag känner är ett positivt svar från Förenade Bil. Bridgestone kommer skicka 4 nya däck av samma modell som ska monteras på min bil. Mina fyra nuvarande däck ska sen skickas till Bridgestones laboratorium för analys och sen kommer ett utlåtande om det är fel på dem eller ej.

Så det känns som ett steg i rätt riktning.
Vad händer om det inte är fel på dem då? Kommer de debitera dig för fyra nya däck?
Och i värsta fall kanske dem är lika tjuriga som förenade bil och inte erkänner att dem var kass. Jag kan inte förstå varför dem lägger ner så mycket tid/kostnader på detta. Dem skulle krängt på nya däck från början och slängt dem andra. Sen var det klart. Jag säljer på mitt jobb också. Jobbar inom verkstadsbranchen. Idag ringde ett företag mig angående en detalj som inte höll måttet. Det var inte mycket att dividera om. Jag bad dem skrota den och dem får en ny i morgon. Sen kunde jag släppa det och jobba vidare. Förstår inte hur dom orkar lägga ner så mycket tid på det.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Alltså jag fattar inte hur Bridgestone och BMW orkar hålla på. Ska man behöva lägga ner 10h som kund för att dom ska fixa detta? Som är deras jobb dessutom.

Nya däck skulle dom skickat direkt istället för att tramsa med utredningar.

Jag hade personligen nästan lagt ner efter några försök och talat om för dom, NU fixar ni detta eller så vänder jag mig till ARN!
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
oj, blev lite tårta på tårta där, men håller med dig Mrhenke. Måste kosta dom tid och resurser att gaffla på detta sätt. Byt däck! Släpp problemet gå vidare!
Karl-Hilding
Jag är ingen språkpolis men lär er skilja på DEM, DE och DOM.
Eller det är kanske det jag är...
Mest riktat till Mrhenke.
Karl-Hilding
Har du fått dina ny däck monterade, balanserade och godkända av dej efter 5-6 mils körning?

Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Hej Karl-Hilding,

Inte ännu. Jag uppdaterar så fort något hänt. Väntar på att däcken ska levereras fortfarande..
Karl-Hilding
Denna "handläggning" av en ett år gammal bil är oxå skrämmande.
Vad f-n sysslar Förenade Bil i Malmö med???
Det är dem du skall gå på!!
Som ett tillägg till ett av mina tidigare inlägg i tråden vill jag berätta om ett test jag och däckkillen gjorde idag på VW handlarens däckverkstad när vi balanserade mina nya originalfälgar och nya Nokian vinterdäck. Jag är inte nöjd med resultatet.

Han började med att sätta fast däcket i balanseringsmaskinen och klistrade dit balanseringsvikter 5 g och 20 g. Sedan tog fälgen loss och roterades ett halvt varv och sattes fast igen i maskinen. Nu visar maskinen 0 g och 20 g ! Maskinen kalibreras och justeras tydligen en gång i månaden men vad hjälper det när det inte ens går att spänna upp fälgen på ett korrekt sätt.

Konerna som (i princip alla däckverkstäder använder) är, enligt min mening, en total katastrof. Även om navet centreras på axel till maskinen kommer aldrig fälgen bli helt rakt (vinkelrätt mot axeln) positionerad med denna metod.

Hade man istället monterat fälgen på balanseringmaskinen på liknande sätt som på bilen skulle resultatet bli mycket bättre.

Förmodligen är det så som det balanseras på exempelvis VW fabriken och då blir också resultatet perfekt.
Enligt Hunter som är en seriös tillverkare av balanseringsmaskiner ska det slå på max 4 g efter att en fälg spänns om. Annars är fälgen inte korrekt centrerad vid balanseringen.

Så be era däckverkstäder visa på att maskinen visar "OK" även efter att fälgen roteras och balanseras igen annars har ni betalt för en tjänst som inte blivit korrekt utförd.
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Intressant information Samuel! Jag känner igen Hunter. Den maskinen har Förenade Bil också och berättade att de använt den.

Nu har jag fått en tid för att montera de nya 4 däcken från Bridgestone hos Förenade Bil på måndag. Lägger in en uppdatering efter det. Vet inte vad tanken är med att mina nuvarande däck sen ska skickas till Bridgestones labb för analys men antar att de alltid måste göra det när däck reklameras för att kunna förbättra sin tillverkning kanske.
Nöjd nu?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.