AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.364

Däckbyte med Bridgestone Turanza ER300 ger vibrationer efter fyra återbesök

Sida 3 av 5
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Har du köpt däcken av Förenade bil eller Bridgestone? (jag kommer inte ihåg). Om du köpt direkt av Förenade Bil är det TOTALT STRUNTPRAT. De får inte hänvisa till deras leverantör, de är inte din motpart.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om den är "skrotad", bör den ligga i deras metallåtervinningscontainer eller liknande, så de bör kunna visa upp den eller peka ut den i containern - ligger det massa metalldelar i containern har den ju inte blivit tömd på ett tag.
Verkstäder får betalt för "skrot" och aluminium är det hyffsat betalt för, särskilt när de samlar in metall under kanske ett helt år och sedan kommer skrotfirmor (t ex. Stena metall) och hämtar allt och betalar per kilo!

Om fälgen inte går att peka ut bland "skrotet" är den inte heller "utskrotad"...

Vem är det du pratat med - reservdelsnasaren eller verkmästaren eller t om platschefen?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Köpte däcken av Förenade Bil. Det satt Bridgestone-däck på bilen när jag fick den ny förra året så de bytte helt enkelt till samma märke och modell nu när bakdäcken skulle bytas eftersom det satt samma fram. Tror i det här fallet att Förenade Bil menar att de inte kan byta däcken utan att Bridgestone först kontrollerar dem. Extremt konstigt att när bilen börjar bete sig felaktigt efter ett däckbyte och balanseringar inte hjälper att de inte bara skickar tillbaks däcken direkt från Förenade Bil. Bridgestone borde ju kunna lita på att deras kunder (BMW-verkstäder) inte skickar tillbaks däck om det inte behövs.

Förenade Bil säger att de får betala en avgift för att skrota fälgen och att de därför mer än gärna hade sluppit det och gett den till kunden om de hade kunnat men nu är den redan skrotad. Nu när du säger det så låter det ju inte helt korrekt nej, aluminium är ju återvinningsbart och det lär ju vara bra råvaror i BMWs fälgar. Har huvudsakligen varit i kontakt med chefen för verkstaden och några av hans kollegor.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att de får betala för att skrota aluminium är rent BS!
Med ett sådant påstående skulle jag begära att få se deras avtal med skrotföretaget (troligen Stena som brukar ombesörja helhetslösningar där de hämtar både skrot, bilbatterier och spilloljor)!

Dags för ett snack med platschefen låter det som - därefter BMW centralt om det inte hjälper och därefter press-spåret om inte det hjälper...

Man blir både trött och förbannad när man hör om denna typ av lurendrejeri, särskilt när det gäller auktoriserade "premium-verkstäder"!

Mvh
Johan B

Om nu den gamla fälgen var skev så är ju förmodligen den nya det också så fall eftersom det inte hjälpte att byta fälg. Sånt j-vla skitsnack dom kommer med. Alla kan göra fel. Det är ju lättare för dem att kreditera fälgen och ha en nöjd kund. Hade du blivit nöjd hade du kanske köpt din nästa BMW där också. Men efter detta hoppas jag verkligen du vänder dig till en annan BMW handlare. Påpeka det gärna för dem.
Kickshift,

Stå på dig! Låt inte Förenade Bil komma undan med denna bluff.
Heder åt dig som ifrågasätter och tar upp saken i forumet.

Som Andreas påpekar, Förenade bil är din motpart, inte Bridgestone. Att världens största däcktillverkare skickar två representanter som inte kan lösa problemet i samband med ditt besök är en historia för sig.

mvh/ Anders
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Man häpnar över hela historien. Makalös kundservice som saknar motstycke. Du har min sympati Kickshift, ni i området får rösta m fötterna nästa gång det är servicedags för er så firman får leta nya kunder på annat håll än härifrån forumet.
Jag ger mig in i debatten igen då det är ett intressant ämne...

Jag hade tidigare en E39 och en vår fick jag för mig att köpa Kumho KU31 som vann eller i alla fall hamna väldigt bra till i AMS sommardäckstest. Det var ett avsteg från min tidigare princip att bara köpa Michelin däck men det kändes ändå ok med tanke på de fina recensionerna och priset.

Hursomhelst så fort jag körde iväg kände jag att något var fel och dagen därpå åkte jag tillbaks till Däckonline (på Västkustvägen i Malmö) och påpekade att något av de däcken troligen var orunda. De tog in bilen direkt och satte däcken i balanseringsmaskinen och konstaterade att det fanns ytterst lite orundhet i båda Kumho däcken.

Som lösning beställdes istället Michelin PS2:or direkt och Kumho KU31:orna togs tillbaks några dagar senare när Michelin däcken monterades. Vibrationerna försvann.

Inte någon gång ifrågasattes jag som kund eller drabbades av några extra kostnader. Dessutom var kundmottagaren mycket trevlig hela tiden!

Tack vare bemötandet, det snabba agerandet och respekten för mig som kund så var jag nöjdare med mitt köp och företaget än vad som hade varit fallet om de första däcken fungerat.

Vad kostade det för Däckonline att reklamera däcken? Förmodligen bara några hundralappar i arbetstid.

Vad har de vunnit? Jo, en kund som sedan dess har köpt flera omgångar nya sommar- och vinterdäck och dessutom rekommendationer till kollegor, vänner, här på forumet mfl.

Btw, hur kan två däck kosta nästan 7'? Någon riktig udda dimension är de väl knappast frågan om på en standard BMW?
Edit; Ännu mer 8,5' !!!
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Kickshift:

Du skall definitivt inte betala för någon fälg....!! eftersom det inte fanns något fel på din gamla,
Ursäkta, men blir bara så j*** förbannad på sådan service...
Jag följer gärna med dig till förenade bil och ställer till med ett sju helsikes liv där, och jag lovar dig att du kommer inte betala en krona för den nya fälgen, har varit med om sådana klåp fasoner tidigare med mazda... ställde till med ett jädrans liv där, och fick 70% avdrag på ett jobb som var helt onödigt, och helt utan att informera/konsultera med ägaren innan sådant dyrt jobb påbörjas.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Kan inte släppa detta, Förenade bil har själva mätt upp fälgen och konstaterat att den är skev, din bil är ju bara ett år gammal och således borde fälgen ersatts på garantin under förutsättning att det inte fanns någon yttre påverkan på den?

Jag tycker du ska skriva till ARN, är förenade bil medlemmar i MRF går de (MRF) in och ersätter dig även om Förenade bil vägrar, under förutsättning att du får bifall hos ARN.
Jag har använt mig av dem tidigare och kan rota fram lite underlag, tidigare fall medmera som du kan hänvisa till, se bara till att spara alla kvitton och dokumentera alla samtal och träffar du har med dem.
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Johan: Bra poäng där. Jag har inte haft så stora problem med service på BMW förut så när de föreslår ett fälgbyte så köper man ju det och litar på att de har underlag för att göra det. Tanken att jag skulle få tillbaks den gamla fälgen slog mig inte förrns ni säger det nu dessvärre..

Mr Henke: Ja problemet verkar vara att när man väl sagt att man gjort bytet baserat på en separat mätning av fälgen så är det svårt att vända om och säga att det inte stämmer.. Det kan förstås ha varit så att fälgen var skev, även om det inte var anledningen till vibrationerna.. Vem vet.. Men osannolikt låter det, vilket jag förstås påpekat till dem också..

AKN: Tack! Bridgestone kanske blivit för stora helt enkelt. De behöver inte bry sig om nöjda kunder, åtminstone på kort sikt. På lång sikt öppnar den här typen av dåligt bemötande förstås upp dörren på vid gavel för deras konkurrenter. Känns även märkligt att Bridgestone inte värdesätter relationen med BMW högre än att de kan låta en kund dra ett sånt här ärende så långt det krävs. Jag har ju rätt tydligt visat att jag inte tänker ge mig på detta.. Bridgestones ovilja att lösa detta skickar ju trista signaler till deras återförsäljare (BMW). Håller helt klart med om att det är Förenade Bil som borde reda ut detta, tyvärr menar de att de inte kan det utan att Bridgestone går med på det på sin kant...

Mats: Tack. Ja visst är det ett sorgligt exempel på hur man inte ska hantera kunder. Här köper man bilar för mycket pengar, service, reservdelar m.m, är inne på sin tredje BMW och så riskerar man hela kundrelationen för ett par däck, som det dessutom sannolikt är fel på. Så mycket som jag kör sliter jag ut en uppsättning däck på ett år så det är ett extremt kortsiktigt tänkande både från Förenade Bil och Bridgestone.

Samuel: Intressant det där. Vad jag förstått på Bridgestone så ska däcken som levereras till BMW's verkstäder vara extra noggrant kontrollerade. De har en stjärnmärkning på sidan för att visa detta. Man menar att om jag köpt däck t ex online så hade risken varit större att det varit fel på dem. Detta kanske är en av anledningarna till Bridgestones motvilja att byta däcken, de vägrar helt enkelt tro att det kan vara fel på dem. Det kan ju hända att Bridgestone har rätt och att det är Förenade Bil som inte lyckats hitta anledningen till vibrationerna, det är ju inte jag som är expert utan dem.. men enligt Förenade Bil är det inget annat fel på bilen och de har balanserat två gånger (och bytt fälg..). Väldigt intressant att kundservicen hos Däckonline är bättre än hos Förenade Bil.

Däcken som är standarddimension 18" (Bridgestone Turanza ER300 RFT B245/45R18Y) kostade 4 305kr styck. Med nån rabatt och inkl arbetet att montera dem landade det på 8 568kr totalt. Ny fälg och arbete gick på 6 524kr.

Ethel: Haha, jag kanske antar ditt erbjudande om det här inte löser sig! Jag har ju hört av mig till Stockholm för ett par veckor sen och pratat med några där som ansvarar för kundrelationer etc, hoppades att det skulle hjälpa. Än så länge inte. Men jag är förstås inte klar med den biten om det här inte löser sig.

NordicX: Jag håller helt klart med dig. Problemet är att nu när fälgen inte finns kvar så finns det ingen möjlighet att se hur skevheten uppstått eller om den var skadad. Jag vet förstås att den inte var skadad. Har inte haft nån rejäl smäll på den och när jag fick punkteringen så blev ju däcken inte platta (run-flat..) så det gick bra att köra till verkstaden, detta säger ju även BMW att man ska kunna göra med RFT-däck så fälgen ska inte ha blivit skev av det. När skruven satte sig i däcket så var det ändå stenhårt och jag har väldigt svårt att se hur fälgen skulle blivit skev av det..

Förenade Bil tar alltså dubbelt (!) så mycket betalt för däcken än vad motsvarande däck kostar hos exempelvis Däckonline (monterat och klart). Hur motiveras den prisskillnaden förutom att däcken skulle vara extra kontrollerade innan leverans vilket upperbarligen ändå inte är någon garanti.
Karl-Hilding
Så mao säljer Bridgestone däck med klass A-märkning (BMW mfl antar jag) där toleransen är ytterst snäv och klass B-märkning (ingen stjärna) med sk normal tolerans till övriga däckfirmor typ Euromaster mfl. Är detta en skröna eller?
Och är det verkligen en stjärnmärkning på Bridgestones däck som sitter på nya BMW och även på de däck som BMW säljer?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det här att Däckonline skulle sälja andrasortering - försvann inte den myten typ 2005?

-------
//Lövet
Karl-Hilding
Enligt DäckOnLine så är normalpriset för Bridgestone Turanza ER 300 245x45 R18, 2.650 kr.
Pris hos DäckOnLine: 1.779 kr.
Pris hos BMW: 4.305 kr
Kommentar överflödig...
Karl-Hilding
EDIT:

RFT kostar: 2.387 kr.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Stjärnmärkningen på däck för BMW är bara en försäkran om att däcket är "godkänt av BMW", ungefär som att en LL-01 olja kan vara "LL-01 godkänd" medans andra bara "uppfyller krav för Ll-01".

Stjärnmärkta däck skiljer sej inte från icke stjärnmärkta.
Även andra tillverkare som Mercedes och Audi har däck med särskild märkning.
Enda märket där jag med säkerhet vet att det är skillnad är porsches N-märkta däck.

/Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Många biltillverkare har specialkrav på däcken och dessa däck får en biltillverkarspecifik märkning, BMW har en femuddig stjärna, Mercedes har MO, Audi har ett "a" etc., i övrigt heter de och ser ut som däcktillverkarens standarddäck.

Att dessa däck skulle vara bättre kvalitetskontrollerade tror jag inte på, de skiljer sig dock på ett eller annat sätt från "standarddäcken", det kan vara styvare stomme, lite större mönsterdjup eller liknande.

Däckonline har både "standarddäck" och biltillverkarspecifika däck i sortimentet - man får läsa efter dimensionen och hastighets/LI-klassningarna i produktbeskrivningen.

Som ett litet förtydligande angående verkstädernas "skrotkostnader":
Spilloljor får verkstäderna betala för att få hämtade (dock används dessa spilloljor sedan för att destilera fram "brännolja" som t ex Stena tar bra betalt för att sälja vidare, alternativt används den som råvara vid framställning av ny smörjolja).
Bilbatterier brukar skrotfirmor hämta gratis eller t om betala för att hämta upp.
Metallskrot får verkstäderna rätt bra betalt för, särskilt om de har sorterat metallerna i olika "högar". Priserna följer världsmarknadspriserna - men för aluminium ligger det nog mellan 5 och 10 kr/kg, stål ligger runt en kr/kg och koppar/mässing 20-40kr/kg.
Så det brukar bli rätt många tusenlappar i "vinst" för verkstaden när det töms skrotcontainrar kanske en gång om året eller så!

Metallpriserna kanske har ändrats en del, men det är ungefärliga priser som jag minns dem för några år sedan...

Mvh
Johan B

Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Tycker förstås också det är helt självklart att alla däck är av bästa kvalitet. En såpass viktig komponent på bilen ska såklart alltid levereras i toppskick till alla återförsäljare. Bridgestone bad mig dock själv kolla om däcken hade en stjärna på sidan, vilket de har. Vad nu det betyder.

Inga företag har 100% felfri produktion. Är inte expert på kvalitetsteknik och hela den vetenskapen men i vissa brancher kanske 99.3% en bra andel produkter utan fel och i andra 99.9%.. Men 100% felfri produktion är nog ytterst ovanligt att man klarar uppnå, kanske inom saker som flyg, medicin m.m.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.