AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.365

Däckbyte med Bridgestone Turanza ER300 ger vibrationer efter fyra återbesök

Sida 2 av 5
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är inte ovanligt att stora verkstäder kör en rövare och ljuger kunden rakt upp i ansiktet - de flesta kunder går på det och betalar snällt utan att undersöka saken vidare...

Bra att du nu har svart på vitt att däcken inte är runda!

Återkom med hur det gick när du pratat med Förenade Bil.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Intressant detta med BMW:s extremt känsliga fram- och bakvagnar. När allt lirar till 100% är det underbara bilar men det är inte kul och kämpa med att få till perfektion i fälgar och däck då de flesta däckverkstäder/verkstäder inte har rätt utrustning och lägger tillräckligt mycket engagemang och tid i att få balansering och rundhet perfekt.

Jag tror att en anledning till att det sällan blir riktigt bra är att de flesta balanseringsmaskiner har centreringskoner. Önskvärt hade varit adaptrar som en replikor av exakta navdimensioner på bilen. När jag kämpade med att få rätt på min BMW E39 åkte jag runt till de mest seriösa verkstäder som jag kände till och var extremt tydlig med hur noggrann jag ville de skulle vara. Trots den energi de la ner och balanseringsmaskiner som skulle vara kalibrerade relativt nyligen kunde det skilja >5 gram mellan maskiner och 5-10 gram på en BMW är ju mycket.

Det är riktigt synd att BMW:s ingenjörer inte tänker om lite när det gäller de extremt lätta och känsliga hjulupphängningarna. 99,99% av köparna hade säkert prioriterat en bil som är lättare att få att gå vibrationsfritt istället för den sista lilla skärpan i köregenskaperna. De auktoriserade verkstäderna hade dessutom fått en mycket lättare tillvaro.

Jag var i våras riktigt sugen på en ny 3-serie och var och provkörde flera exemplar (demobilar och en lätt begagnad). Trots längre provturer (för att få bort ståplatserna) gick inget exemplar vibrationsfritt (130-140 km/h och någon hade problem vid 90-100 km/h). Behöver jag säga att köpsuget försvann direkt.

Av alla bilar jag kört är det nästan alltid de små bilarna som går bäst (pratar hyrbilar, lånebilar, vänners bilar). Enkla, okomplicerade och billiga hjulupphängningar som inte är så känsliga. Även äldre större bilar verkar betydligt bättre. Exempelvis min gamla E28 som trots gamla lågprisdäck gick väldigt bra eller den Audi 100 som jag ägde ett kort tag som också hade lågprisdäck men också gick vibrationsfritt.

Är det någon som vet om Michelin/Continental/Bridgestone har egna däckverkstäder som man som privatperson kan anlita?

Ge dig inte förrän du är 100% nöjd!
fredde 7
Är ju inte bilarna som är felkonstruerade.
Det är ju våra kära Auktoriserade BMW verkstäder som folk tror är
gurus på våra bilar.
Större klåpare än dessa blir svåra att hitta, varför undviker ni dem inte?

förstår inte er som lägger förmögenheter på fina bilar hos era märkeshandlare för att sedan bli behandlade som om ni köpt
en liter mjölk.
Ni borde kunna förvänta er lite hjälpsamhet samt kunna kräva att de kan sitt jobb betydligt bättre än uppvisat.

Bmw har ju något som heter "kundrelationer" där blir ni bemöttasom ni köpt två liter........

kul att läsa att det finns sådana som Nordix som inte har huvudet i armhålan, utan löser problem som BMW går bet på, trots deras fina lokaler och dyra specialverktyg/maskiner.....
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Vi får väl se, hur och när problemet löser sig.....
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Pratade med Bridgestone idag. De sa att de spontant inte tror att det är något fel på däcken men skulle skicka ut en kille för att titta på dem och efter det även vid behöv skicka upp dem till sig (i Sundsvall antar jag) för att kolla dem där med.

Förenade Bil har återkommit till mig idag och sagt att de ska återkomma igen när de fått tag på någon på Bridgestone...

Helt otroligt att man inte kan lösa en sån här sak på ett snabbare och smidigare sätt. Med vetskapen att under alla de här veckorna så är det däcken det varit fel på, vilket inte var så svårt att gissa ens för mig, så är det helt otroligt att inställningen fortfarande är att jag har fel.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, skulle de erkänna direkt skulle de ju också indirekt erkänna att de blåst dig från början....

Stå på dig och glöm inte att ta hem på din fälg som BMW behöll!

Mvh
Johan B

Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Tack Johan! Man befinner sig ju fortfarande i uppförsbacken att ens få Förenade Bil att vilja acceptera att det är något som är fel.

Jag köpte bilen ny av dem förra året. Det är för mig ett gigantiskt frågetecken vad de har att vinna på att undvika att visa att det är fel på däcken, mer än att de sålt på mig en ny fälg som lösning på problemet och vill rädda ansiktet men ärligt talat så bryr jag mig mindre om det. Nu vill jag bara få ordning på bilen igen.
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Samuel och Fredde, tack för era inlägg. Jag tycker det är rimligt för ett märke som BMW att kunna ställa höga krav på kvalitet i alla led. Det är ju mycket man ska leva upp till för att förtjäna den plats som nummer ett man vill ha. Konkurrensen är ju inte liten idag. Däcken är extremt viktiga och brister i dem kan vara en ren säkerhetsfråga, självklart ska de vara helt felfria innan de monteras på.
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Då var det dags för en uppdatering. Idag träffade jag två representanter från Bridgestone hos Förenade Bil. Bridgestone-killarna testkörde bilen till att börja med. Vibrationer bekräftades av dem kring 110km/h, precis som tidigare. Förenade Bil berättade sen för Bridgestone att de testat och kontrollerat allt med bilen och att det inte är något fel på själva bilen och att bollen därför ligger hos Bridgestone att avgöra om de vill byta däcken eller inte. Att vibrationerna uppstår direkt efter däckbyte borde ju räcka tycker jag men Bridgestone kunde inte fatta beslut om det nu utan ville att Förenade Bil skulle skicka de testprotokoll de har från Force Matchning så att Bridgestones teknikchef kunde titta på dessa och se om de är inom gränsvärdena.

Jag berättade om det test av däcken NordicX här så vänligt hjälpte mig göra häromveckan där vi fann att båda däcken hade ojämnheter i slitbanan. Detta var dock ett test som Bridgestone inte tyckte var relevant. Detta då det enligt Bridgestone uppstår ojämnhet i däcken hos bilar som stått stilla. När bilen hissas upp från att ha stått stilla på en yta på däcken så finns det ojämnheter där pga bilens vikt. Man menade att detta inte är ett pålitligt test utan att däckets jämnhet måste testas med vikt liknande bilens vikt applicerad.. Jag hade tyvärr inga motargument mot det..

Så kort och gott så gav Bridgestone inget för det test NordicX gjorde, man ville heller inte göra samma test idag då det enligt dem inte visar någonting om huruvida däcken är OK eller inte.

Nu lämnade vi det så att BMW ska skicka mätprotokollet från sin maskin som de tagit fram tidigare vid ett av mina återbesök och sen ska Bridgestone med det i åtanke avgöra om de vill byta däcken eller inte.

Jag har rätt mycket erfarenhet från olika företag och måste säga att jag är förvånad att Bridgestone inte snabbare kan bestämma att bara byta däcken för att göra kunden nöjd. Om det tydligt finns ett fel på en produkt och kunden är missnöjd så brukar de flesta företag gå med på att byta produkten vare sig det är inom gränsvärdet eller inte.

Jag har fått utlovat att ha ett besked i början på nästa vecka. Man vill ju inte ens tänka på hur mycket tid jag lagt på detta nu. Det är mer än en månad sen jag bytte däcken från början. Frustrerande och man vill verkligen ha sin bil tillbaks i det skick den ska vara nu...
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Ska tillägga också att fälgen som byttes på min bil som troddes vara orsaken till vibrationerna (men vars byte inte gjorde någon skillnad för problemet) inte fanns kvar utan hade blivit skrotad. Förenade Bil sa att man alltid skrotar fälgar och andra delar som byts om inte kunden ber att få dem när man beställer reparationen.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
OK, jag är inte förvånad, jag fick kämpa länge innan jag fick nya däck, intressant att även de känner vibrationerna?
Håller även med dig att det är konstigt att de kan lägga 20 000 kr på att flyga ner 2 personer inkl lön och men inte lägga några tusenlappar på nya däck och avsluta tjafset direkt utan en massa badwill.
Riktigt surt att du även blivit av med en fälg, den ligger säkerligen hemma hos någon anställd på förenade bil nu...
Jag vet vart jag inte ska serva min bil nästa gång iallafall.

Och visst kan däcket bli platt av att stå still men inte på 5 minuter, och isåfall borde det räta ut sig lika fort igen vilket det inte gjorde.
Fattar inte varför dom bara inte slänger på ett par nya däck och sen är det över. Det är ju små pengar det handlar om för dem. Oavsett om bridgesrone eller förenade bil ska betala. Dem har ju lagt lika mycket pengar på detta nu som hela den bilens däckkostnad kommer att vara innan den skrotas. Helt sjukt samhälle detta. Jag är mer och mer skeptiskt till märkes verkstäderna.
Har du vinterdäck till bilen?

I så fall släng på ett av vinterdäcken istället för det däcket du misstänker är felaktigt - blir det bra så var nöjd över det.

Köp sedan ett nytt däck från en annan däckhandlare - ta förlusten på 1500 kr - jobba någon timme övertid och strunta i att försöka övertyga verkstaden eller Bridgestone att du har rätt.

När det gäller balansering av däck som ståt still bör det ge felaktiga värden. Däckhandlare jag varit till har bett mig köra bilen så att däcken blir runda sedan tagit in bilen, lyft och monterat av däcken direkt. Extra viktigt blir det med "road force" balansering att däcket inte ens har de minsta ståplattor.
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Tack för era kommentarer. När NordicX testade däcken hade jag precis kört cirka 4 mil till honom och vi kollade däcken direkt, bilen hade stått still kanske runt 5 minuter när vi hissade upp den och rullat rätt länge innan dess. Det jag tycker är märkligt är att trots att jag själv, två tekniker från Förenade bil vid två olika tillfällen samt nu även tekniker från Bridgestone också känt vibrationerna så ska ett mätprotokoll få avgöra om Bridgestone vill byta däcken. Det gör ju ingen större skillnad vad protokollet säger eftersom vibrationerna finns där så det är en märklig inställning tycker jag.

Jag är övertygad att NordicX test hade en poäng och att däcken har ojämnheter. Förenade Bil har enligt sig gjort allt de kunnat för att balansera bilen vid två tillfällen, de har avancerade maskiner med mera men det har inte hjälpt. De har även gjort en hjulinställning, trots att det normalt inte ska behövas. Detta hjälpte inte heller. De hittar inte heller några andra fel på bilen.

Samuel, jag börjar luta åt det hållet också. Samtidigt så är det ju en principsak. Förenade Bil tog 8 568kr för att byta de två bakdäcken. Sen tog de ytterligare 6 524kr för att byta den ena bakfälgen. Totalt har det alltså kostat 15 092kr allt detta, för att lösa en punktering på ett bakdäck. Utöver det har jag även blivit fakturerad för hyrbilar som jag inte fått bekräftat att jag inte behöver betala. Att jag då ska köpa ett nytt däck för att bli av med problemet känns förstås inte helt enkelt att acceptera.

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Man blir ju inte direkt sugen på att köpa Bridgestone efter detta. Oerhört dåligt kundbemötande.

-------
//Lövet
ne
26
ned1
520dT beställd
Kickshift

Stå på dig.. Ger du upp så är det bara Bridgestone och Förenade bil som vinner på detta!
Karl-Hilding
Man skrotar INTE en nästan ny fälg som inte ser skakad ut utan kundens medgivande.
Och absolut inte en fälg som kostar 6524 kr!
Om den skulle vara behäftad med en smärre bula/skevhet så fixar tex Däckfixarna i Hbg detta för runt tusenlappen.
Jag skrev tidigare att jag kunde sätta en slant på att de kommer att säga att fälgen inte finns kvar. Och jag sätter en slant igen på att fälgen finns kvar, antingen hos dem eller hos en anställd.
De vill inte visa upp din felfria fälg och att de blåst dig på 6524 kr!
Här skulle inte du behöva konfronteras med Bridgestone utan det skulle Förenade Bil göra och kräva att 2 nya däck av Bridgestone. Att kunden skall sitta i kläm mellan två st stora aktörer är rent bedrövande.
Du skall absolut vända dig till KO plus/eller kvällspressen!
Jag hade agerat hårt!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller helt med Karl-Hilding i allt han skriver!

Det är för många faktorer som pekar på att de har blåst dig för att detta skall kännas bra!

Fälgen var säkerligen felfri och den skall du ha tillbaka - eller rättare sagt skall du kräva att de krediterar kostnaden för fälgen och ta tillbaka den. Kan de inte hitta din fälg får de helt enkelt skylla sig själva och låta dig behålla den nya fälgen.

Sedan skall de som återförsäljare helt sköta kontakten med Bridgestone, där skall du inte behöva sitta i kläm.

Att Bridgestone skickar två man till verkstaden för att där konstatera att verkstaden skall skicka över testprotokollet till deras tekniker, verkar väldigt mysko och ineffektivt. Hade verkstaden haft ett dylikt protokoll, hade de ju bara behövt kika på det eller ta med det tillbaka...

Att man redan nu har dragit på sig kostnader i form av resa och traktamenten för två personer, som garanterat vida överstiger kostnaden för två nya däck i deras inköpspris, talar också för att Bridgestones "tekniker" antingen har fruktansvärt lite att göra, eller har en mycket ineffektiv verksamhet som definitivt inte sätter kunden främst.

Detta skapar bad-will för både Bridgestone, Förenade Bil och inte minst BMW som bilmärke i Sverige när man får känslan att det är OK att kunder blir blåsta av auktoriserade verkstäder när man köper dyra "BMW-originaldelar/tillbehör".

Vill de inte gå dig till mötes - kontakta BMW centralt och därefter pressen (kvällspressen och motortidningar brukar älska sådana historier) om det skulle bli nödvändigt.

Mvh
Johan B

He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Jag tror det räcker du kontaktar BMW Sverige och diskutera med dem. Borde lösa sig betydligt enklare än vad dom klant skallarna håller på med.
Ki
30
Kickshift
520dA Touring -13
Tack för alla svar. Förenade Bil sa när jag träffade dem igår att de hade mätt fälgen separat, utan däck och sett att den var skev. Det är ju svårt att argumentera mot nu när den inte finns kvar utan är skrotad (även om jag håller med er till 100% att det låter orimligt).

Var i kontakt med BMW Sverige för ett par veckor sedan. De kontaktade Bridgestone som i sin tur kontaktade mig direkt. Förenade Bil har sagt att de inte kan göra något mer utan att det är upp till Bridgestone. Nu står det alltså till att Bridgestone går med på att byta däcken baserat på det mätprotokoll Förenade Bil skulle mejla till dem. Om de inte byter däcken får jag förstås ta kontakt med BMW Sverige igen..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.