AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
48.743

Extraljus på F11

Sida 4 av 5
Jag satt tidigare idag och fundera på en lösning för de som önskar extraljus på sina bilar med adaptiva strålkastare och kom fram till att det bör inte vara några problem att lösa. Strålkastarna är som jag uppfattat det anslutna till "ljusmodulen" via en LIN-buss. Således borde det gå att ta fram en enhet som lyssnar av kommunikationen mellan "ljusmodulen" och strålkastarna för att ta reda på när fullt helljus är aktiverat. När det inträffar skulle enheten kunna dra ett relä. Resultatet blir då att extraljusen släcks så fort en bil upptäcks och strålkastarna skapar en ljustunnel. När ljustunneln upphör och återgår till fullt helljus tänds även extraljusen.
fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
En fråga till er som har erfarenhet av night vision...
Det ska ju komma upp en varning i HUD:en för djur/fotgängare, men jag har aldrig sett denna. Är detta system alltid aktivt, eller måste man ha night vision bilden framme på displayen för att få dessa varningar?
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej ferro.

Varningen kommer upp på HUD:en, men den kommer först när det börjar bli allvarligt.
Den är först orange för att sedan bli röd när det är riktigt bråttom att bromsa. Har för mig att det plingar till och/eller skakar i ratten när det blir rött.
Du behöver inte aktivera night vision för att få dessa varningar om jag kommer ihåg rätt, systemet körs alltid.
fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Tack för info (och ursäkta OT)!

Jag får nog helt enkelt rigga en "situation" för att se hur det fungerar. Jag tycker bara att jag har sett djur väldigt nära vägen flera gånger utan någon som helst varning, även när jag har haft night vision bilden framme. Men det kanske har berott på att djuren inte har varit på väg ut framför bilen?

Sen är det ju väldigt svårt att veta hur dessa system har utvecklats med årsmodellerna. Min är byggd i juni 2013, och jag tror bla inte att jag har "dynanic spot" eller vad det heter som lyser upp objekt.
e3
336
e39520it
520dT -14
Chris87: Visst ar det så, har själv tänkt på det.

Men för min del så är det ett för stort steg att skaffa både tiden, kunnskapen och utrustningen att laga en sådan "sniffer" ihopkopplad med rele-funktion.
Men om någon annan lagar den så vore det jätteintressant att å veta!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Länk Denna kan kanske vara intressant för er med LEDljus.

BMW CS #5206
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ulf530, hur går det med extraljusen?
Tagit några bilder...?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Fungerar perfekt för mig, så som jag tidigare har beskrivit.
Har glömt att ta bilder. Ska försöka fixa det vid nästa tillfälle.

Jag har testat flera LED-ramper på andra bilar men ännu inte funnit någon, vare sig dyr eller billig, som ger något tydligt förbättrat/nyttigt ljus utanför bilens ordinarie helljus.
Men de dyrare ger starkt/vitt närljus som jag upplever som ganska störande.

Men LED-tekniken lär väl fortsätta gå framåt så det kanske kommer något...

Gårdagens vinnare av MonteCarlo-rallyt lär väl ha bland världens absolut senaste och bästa LED-ljus, de lägger ju ändå ned några miljarder på att försöka vinna VM...
De behöver 8 st (!) olika LED-ramper (konsumentpris = omkring 40 000 kr) på bilen för att få ungefär samma ljus som 6 st Xenon-ljus (= omkring 18 000 kr).
Vare sig vikt eller aerodynamik lär bli bättre (?).
Då förstår jag inte vitsen.
Men det lär väl handla om sponsorpengar?
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Överväger extraljus med snabbfäste.
Sett "Ljus på" Länk och "Snabbljus" Länk .

För ett proffs går det fort.

Tar lite längre tid för en amatör (första gången? Från en extraljustråd på Garaget).

Lutar ändå åt den senare, då den första lämnar synliga fästen...

---
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ulf, tagit några bilder...?

---
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Nä, har inte haft extraljusen monterade sedan i våras.
Men om några veckor börjar det väl finnas behov, så jag lovar (återigen...) att ta foton
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ser gärna även bilder utan extraljus... ;)
Du skrev 2-3 min för mont/dem. Den du länkar ser ut att klaras av på halvminuten...?

---
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Det går nog att klara på ca 30 sekunder...
Jag är kanske inte lika skicklig/snabb och har kanske en aning krångligare montage.
Jag behöver ta fram en matta ur bilen så jag kan stå på knä.
Min kontakt/anslutning sitter inte lika lättåtkomlig (min är osynlig efter demontering).
Min kulor där man trycker fast toppstagen sitter dolda, sticker nedåt innanför ribborna i njurarnas ovankant (för att de ska vara osynliga när extraljusen är demonterade). Jag kan få "mecka" och känna mig fram några sekunder för att få fast toppstagen på rätt sätt.

Jag skulle kunna skriva att det går att demontera mina extraljus på 30 sekunder men jag tycker att 2 minuter (3 minuter för montering) är tillräckligt snabbt. Detta klarar jag också med god marginal att bevisa även en mörk och kall vinterdag... Oftast gillar jag vara realistisk och ärlig i mina beskrivningar.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Foton extraljus F11.
Tyvärr dålig kvalitet, vet inte om största felet är fotografen eller mobilkameran, hoppas ändå att de uppskattas.
Länk till DropBox, om det fungerar?
Länk

Jag vet mycket väl att det inte är snyggt med tre stora extraljus, men jag väljer prioritera säkerheten.
Snabbfästet gör att de bara behöver sitta monterade när jag verkligen behöver dem.
Fäst-öronen som efter demontering är synliga på ömse sidor om nummerplåten; kan lackeras i bilens färg.
Närbild på en njure visar kulan som sitter dold mellan/innanför ribborna i ovankant.
De långa vertikala skruvarna bör kapas.
Anslutningskabel/kontakt; Ev ändra placering till nedre hål/luftintag bromsar. (F n då jag demonterat så stoppar jag in kontakten mellan ribborna så den inte syns. Har en tråd med krok för att "fiska-fram" kontakten vid montering.

Extraljusens funktion har jag tidigare beskrivit och är fortfarande helt nöjd.
Det var rätt mycket jobb att få till denna montering men nu är det busenkelt att montera på ca två minuter och demontera på ca en minut.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
@Sverige önskade foton på min bil utan extraljus,
(mobilbilder med lite sådär kvalitet...):
Länk
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Fån annan forum-användare fick jag kommentaren "bakvänd keps" gällande min bil med dessa hjul.
Hoppas att denna uppfattning inte delas av alla...
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Tack Ulf.
Sitter stabiliseringsstagen i parallellstaget?

---
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Sverige: Ja, två toppstag (stabiliseringsstag) sitter i tvärstaget, placerade ungefär mitt emellan yttre lyktan och den i mitten.
Tvärstaget får inte placeras för högt upp på lyktan då det ger fel vinkel på toppstagen.
Toppstagen bör sitta så horisontellt som möjligt för att ge bästa stabilitet.
Jag har fått böja toppstagen en aning för att de enkelt ska gå att trycka fast på kulan.
(Ett alternativ kan kanske vara att montera toppstagen på undersidan av tvärstaget..?)
Min montering är fullt tillräckligt stabil, inga problem med att lyktorna vibrerar/fladdrar.
Ca
9
Calle E
528iX -12 F11
318d -11 E90
Har läst om era vedermödor med extraljus med stort intresse, då jag med tröttnat på det kassa helljuset på min F11 528iX 2012 med "vanligt" Xenonljus.

Köpte nyligen ett paket med 2st NBB 225 med xenonkonvertering 75W/4300K, ballaster, fästen och kabelpaket från Xenonkungen. Länk

Har inte fått dit alla kopplingar än (knepigt att få till en bra och snygg kabelinstallation, och få till en bra montering av ballasterna), men upptäckte nåt intressant när jag backade ur garaget nu efter att ha satt dit nummerskyltsplåten med fästena och ljusen monterade på dem... Parkeringsradarns två mittre detektorer reagerar på extraljusens infästningsbultar. Oops..! Den komplikationen hade jag inte räknat med.

Någon annan som upplevt samma sak?
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
Fick samma problem med att PDC varnar på de två rakt fram efter montering av tre st extraljus på F11.
Nu har inte jag köpt utan gjort egna mha dubbelhäftande tejp och en förbrukad tvättsvamp(mörkgrå). De jag gjort är inte lika rund och fin men funktionen blir densamma och fungerar troligtvis lika bra. Med dessa pluppar så varnar PDC väldigt sällan numer.
Länk

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.