AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
48.744

Extraljus på F11

Sida 3 av 5
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Någon här som har gjort jämförande prov mellan olika lite mindre/kompaktare Xenonljus, typ 150 - 175 mm?

För 4 år sedan var jag med och testade en del och då var NBB 175 mm bäst av de kompaktare lyktorna som vi testade.
Men det är en rätt så gammal konstruktion och det borde väl ha hänt en del sedan dess...

Om man inte begränsar storleken så är vår erfarenhet att fortfarande är NBB 225 mm oöverträffad, även om det finns fler som stora som också är bra.
Vid våra tester har vi och våra kunder med förkärlek valt Pencilbeam så snart vi använder 4 st eller fler extraljus. NBB:s pencilbean ger extremt mycket ljus och med 4 st så får man i de flesta fall en tillräcklig bredd.

Jag personligen har valt 3 st Pencil på min personbil, eftersom min bil har bra bredd och längd på ordinarie helljus.
Jag har förmånen att fritt få testa de allra flesta lyktorna. Så jag testade även en hel del med kombinationen 2 breda/helljus och en smal/pencil,
men föredrog till slut utan tvekan 3 st Pencil.
Är helt nöjd med mitt val.
Go
83
Gorschek
435i Gran Coupé 2015 M-pkt, M-performance allt;)
Jag funderar och funderar. Är det någon som med framgång ersatt dimljusen med extraljus istället?

Med vänlig hälsning,

Tony

TG
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Lågt monterade extraljus, typ dimljus eller nedtill i fronten, fungerar extremt dåligt.
De lyser mest bara ned i marken och ger väldigt mycket egenbländning.

För att försöka kompensera lite för låg placering måste man rikta ljusen väldigt mycket uppåt om de inte ska lysa i marken och resultatet blir inte alls bra.

Varje centimeter ändrad höjd på lyktans placering på bilen innebär ett väldigt stort utslag 500 - 900 meter bort, alltså där man vill ha ljuset.

I de delar av Sverige som vi (ibland) har snöplogkanter så är lågt monterade extraljus om möjligt ännu sämre!
Go
83
Gorschek
435i Gran Coupé 2015 M-pkt, M-performance allt;)
ULF530. Tack. Jag uppskattar verkligen din erfarenhet och alla eras tips. Troligen sparat mig massa pengar redan ;)

Det är jag extremt irriterad över är att man lägger 700K på en bil som har sämre ljus än en Ford Mondeo (grymt ljus)... och så har BMW inte ens en vettig officiell lösning på problemet utan är ganska aviga till hela saken.

TG
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
BMW har inte ens en lösning så att man kan montera en on/off strömställare i bilen (för att t ex styra extraljus).
Jag frågade två olika BMW åf om man hade erfarenhet av att montera extraljus på en bil med Adaptiva LED men svaret från båda var att det inte var möjligt att genomföra överhuvudtaget.

Hursomhelst sitter de nu på min bil och fungerar alldeles utmärkt.
Jag är supernöjd med funktionen, självfallet via strömställare. Fungerar faktiskt utmärkt även i kombination med Adaptiva LED.

Nästa projekt får nog bli 240V motorvärmare, som ju också lär ska vara omöjligt...
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ulf, vill du delge några bilder på extraljusmontaget?

Visst är det så att man inte kan få bra ljus/ljusbild med små extraljus.
Det blir en kompromiss, hur mkt ljus behöver man kontra hur mkt extraljusen får synas.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
För mig behövs ingen kompromiss. Jag plockar av extraljusen när jag inte behöver dem och då syns de ju inte alls!
För att slippa köra på en älg (igen!) så vill jag ha så mycket ljus som möjligt.

Har ännu inte hunnit ta några foton men ska försöka få tillfälle till det efter helgen.
Hej Sverige, har du kollat på Hella`s Comett FF 200 Xenon. Hade dessa monterade under kofångaren på en CupraR. Blec väldigt bra ljusbild med dessa, små men med väldigt mycket ljus.
pa
165
palin lover
S60 T8 AWD Polestar R-design -21

Chevrolet Camaro Z28 -96
Ett alternativ: Länk
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Körde med Rayzer på en passat som jag hade tidigare.
Var inte helt nöjd. Sen att koppla på, beroende på lutning av framruta och ibland strulade själva kopplingen mellan boxen i motorutrymmet och extraljusen.
Kommer inte att montera det igen.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Som sagt:
Små lampor ger alltid väldigt begränsat med ljus.

Det går inte att hoppas på något hokus-pokus, oavsett vilken teknik man använder. Små lampor ger dåligt ljus om de sitter utanför eller innanför grillen, eller innanför vindrutan, eller någon annan stans...

Rayzer har en fördel att de är placerade i en högre position än normalt. I övrigt har de massor av nackdelar och fungerar väl bara lite sisådär. På en bra modern bil så ger de inget vidare tillskott till ljusbilden.
Enligt mig inte värda sitt pris.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Är man kort och inte har regnsensor kanske det funkar, annars skymmer det sikten.
Länk

---
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
CupraR, har Cometen med HID, innanför grillen på 325an.
Länk

Har ett par 7" LED-ramper innanför grillen på 130n.
Länk

---
e3
336
e39520it
520dT -14
Ulf: hade varit intressant å höra hur du löste styrningen av extraljusen(Har skrivit lite tidigare här på AP om just extraljus till LED).
Relä in på bussen,eller direkt in på ljus-modulen?
Vilka prylar använde du?
Funkar extraljusen bara i manuell, eller också i auto-läge? Är dom isf på bara när helljuset är 100%?
Skicka gärna PM om du inte skriver här.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag kan inte beskriva i detalj för jag fick hjälp i slutet av en kunnig mekaniker eftersom jag själv var bortrest vid slutförande och inkoppling.

Vi provade en hel del olika varianter. Bl a plockade vi av fronten och demonterade en komplett lykta för att mäta upp allting. Men lyckades inte innan han till slut kopplade in en liten extra "modul", i elsystemet innanför/till vänster om ratten, och då fick vi det att fungera.
("Modul" för ca 600:- heter något annat, rätta mig gärna ni som kan rätt benämning...).
Med strömställare on/off placerad i panelen intill/framför rattspaken för avbländning.

Länk
Bakomliggande fästen borrade jag fast i stötfångaren (inte alltför långa skruvar!), dolt bakom nummerskylten.
På snabbfästet monterade jag 3 st NBB225 Xenon Pencil.
Upptill och dolt inne mellan ribborna i njurarna monterades två kulor i vilka man snäpper fast 2 st toppstag.

Just nu har jag kabel/kontakt in mellan ribborna i njurarna så jag kan dra isär och stoppa in kabeln vid demontering.
Men detta kommer sedan ändras till att kabeln i stället går ned till kontakt som placeras i vänstra luftintaget till bromsarna (måste först anpassa kablarna och ordna en fjäder/stropp som drar in kontakten till dolt läge efter demontering.)

Har alltså Adaptiva LED.
Jag kan välja två olika "driftlägen":

1.) Med ljusomkopplaren till vänster i Autoläge och Auto aktiverat på rattspaken har jag adaptiv funktion, som sköter sig själv helt automatiskt som vanligt.
Då har jag möjlighet använda min egen extra knapp för att manuellt blända av/slå på extraljusen vid möte etc. Alltså det tillkommer ett manuellt moment som på en vanlig bil, men jag använder min extra knapp i stället för rattspaken. Jag behöver inte alls använda rattspaken för avbländning eftersom bilen själv sköter den ordinarie belysning.
På så sätt sköter jag själv extraljusen av/på men får automatiskt alla Adaptiva fördelarna, framförallt att mitt halvljus är tydligt förstärkt.
Notering: Vid möte, i normala fall, bländar bilens belysning av endast "där det behövs" för att inte blända en mötande bil, men viss del av helljuset, t ex ute till höger, lyser hela tiden, och den blå indikeringen för helljus lyser hela tiden. (Därför måste jag alltså manuellt blända av extraljusen med min egen knapp).
Ibland, t ex vid gatubelysning, så bländar den av automatiskt till halvljus (blå indikering slocknar).
Om jag låter min egen knapp för extraljus vara aktiverad så lyser extraljusen så länge som blå indikering är tänd, men om bilen automatiskt slår om till halvljus så släcks även extraljusen automatiskt.
Men normalt fungerar det alltså alldeles utmärkt att blända av/på enbart med min egen knapp (i stället för att använda rattspaken).

2.) Med ljusomkopplaren till höger på 1, i manuellt läge, så får jag en helt normal funktion som på en vanlig bil med extraljus.
Jag använder endast rattspaken för att blända av/på precis som vanligt, om min egen knapp är aktiverad så tänds och släcks även extraljusen tillsammans med bilens ordinarie helljus.
Ordinarie halvljus är kanske något bättre (framförallt mycket "vitare") än många andra bilar men i detta läge har jag ju inte de adaptiva funktionerna.

Jag har ännu inte hunnit köra så mycket i mörker men kan klart konstatera att jag har fantastiskt bra ljus. Ordinarie helljus lyser extremt ljust och med mycket bättre bredd än på någon annan bil jag har kört. Mina 3 smala/pencil extraljus lyser med otroligt lång räckvidd och långt bort (där jag vill se älgen!) så lyser de också med imponerande bred ljusbild. Närmare bilen ger alltså ordinarie LED helljus tillräcklig bredd för mig. Jag är supernöjd med denna kombination!

Om jag kör i läge 1.) och blir van rutinen att själv blända av/på med min egen knapp så har jag den allra bästa funktionen.
Dock händer det att bilen själv tillfälligt bländar av till halvljus om extraljusen träffar t ex en stor vit reflexskylt.
Om jag kör på en större väg med många vita skyltar så kan det då vara en fördel att jag även har möjlighet använda manuellt läge 2.) för att undvika ofrivillig avbländning, eller så kan jag helt enkelt välja att slå av extraljusen och då enbart använda bilens ordinarie Adaptiva ljus.
Jag har alltså lite fler options än vanligt.

Kan även notera att Xenonljusen faktiskt upplevs mindre "vita" än LED-ljusen, lite intressant men absolut inget som stör.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej Ulf530.
Använder du dig av night vision?
Den är rätt bra på att ta djur. Har själv sett både älg och rådjur med hjälp av detta innan dom syntes tydligt i helljuset (har adaptiva LED).
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
nä, har hyfsad utustningsnivå på min bil men saknar night vision.
Provkörde detta en hel del men konstaterade att för min del var det inte värt pengarna och ersätter det inte extraljus.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Tänkte samma som dig men tog det ändå.
Upptäcker att jag använder night vision mer och mer, i princip alltid på vid mörker framförallt när jag kör stadskörning. Skönt att lättare kunna se fotgängare.
Dock inte säker på ifall jag skall ha det till nästa bil.
Bäst vore ifall BMW kan fixa extraljus. Däremot tror jag på laserljus när det finns till 5:an.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Jag uppskattar Dynamic Light Spot delen av NightVision, funkar riktigt bra. Själva tv-bilden från IR-kameran är mest ploj då i mina ögon då den sitter för långt från Synfältet för att göra nytta.
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Länk exempel på modul för att få helljussignal
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.