|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Fick tips om att montera styrström från den gul röda kabeln i kabelhärvan upp vid höger gångjärn. Problemet är att det inte finns någon kabel med den färgen där. Någon som vet om det skiljer på årsmodeller och att det kan vara någon annan färg! ? Sedan funderar jag på om jag skall köpa en annan reläsats, såg någon som skrev att man skall sätta dit ett "lättdrivet" relä. Någon som vet vad som menas med det och har tips på vart jag bör köpa en sådan sats? Tydligen så om relät är för tingshuset så slår det av och på vilket är precis vad jag råkat ut för på min ledramp. När jag har vanliga heljuslampan inkopplad som drar ström så blinkar rampan och kopplar jag ur lampan så funkar rampen. Som sagt tips på lättdrivet reläsats till 120w ledramp. Mvh Henrik |
|
|
Har du splittat på härvan av kablar?, den ligger väl dold inne i den. Relä, vanligt för 25 spänn, inga problem. |
|
|
Plockade lös fronten idag och tittade hur det såg ut. Mitt på sitter det en fiberoptikkabel i ett hölje. Själva kabeln är någon ett par millimeter bred och går i en slinga fram och tillbaks. Med hölje är den en cm bred så du (jag) ska ha maximal otur för att träffa. Om ni vid montering låter bli att skruva i mitten av där nummer plåten är så finns det inget som kan gå sönder. Är endast ett skumgummi hölje och drygt 10 cm in finns det en krockar så ska det sitta extremt hårt så använd långa skruvar men som sagt skruva inte mitt i mitten av nummerplåten utan håll er en bit upp och en bit ner så kan ni skruva bäst ni vill. Ska beställa ny sensor nu och byta ut den. Kostar drygt 600:-. Försökte även se vilken kabel som är ström till heljuset. Den är inte röd gul på min men jag hittade en gul blå som gick in i strålkastaren så funderar på om det är den. |
|
| Mossbo, jag har delat kabelhärvan och gått igenom den tråd för tråd säkert 10ggr och det finns ingen gul röd men ska testa om det kan vara den gul blå, går även in en svart vit och tror det var grön och tror det var vit samt någon brun. | |
|
Den gul-blå gav strax under 3 volt med helljuset av och ca 12 med heljuset på. Den svart-vita gav 0 med helljus av och 14v med helljus på. Så kommer koppla från den svart-vita. Misstänker att det är reläsatsen som är kinaskräp så ska köpa ny reläsats och se om det funkar då. Henrik |
|
|
Har monterat ny reläsats idag, blev bosch och det funkade direkt:) Kan även säga att jag hittade den gul röda kabeln men på andre sidan. Det var nog lite otydligt vad som är höger och vänster, för mig är vänster där ratten sitter på en vänsterstyrd bil så jag kollade aldrig på den sidan eftersom det sades att kabeln satt på höger sida. Blev i varjefall sjukt bra ljus! Har nu en 120w ledramp och 55w xenon i helljuset! Imorgon får jag fotgängarsensorn så jag kan byta den sedan så känns det skönt att det lilla strulet med montering av ledramp är över! |
|
|
Min sitter på höger sida alltså passagerarsidan. Hoppas det löser sig med fotgängarskyddet till sist. Mvh Stefan |
|
|
Har bytt fotgängarsensorn idag, 1200:- (10% rabatt) kostade den hos BMW och strax under 1000 hos Schmideman men var så lång leveranstid där. Tog en dryg timme att byta. Jag tog och mätte hur långt in sensorn satt också och den sitter som närmast drygt 6cm in från ytterhöljet på kofångaren. Satte fast rampen med lite kortare expanderskruvar den här gången. Fick ingen felsignal i displayen efter jag bytt sensorn men ska ändå imorgon kolla om det finns någon felkod lagrad. |
|
|
Hej, idag har jag ägnat mig åt att leta den vitsvarta kabeln i kabelhärvan på passagerarsidan, men den finns verkligen inte. Det närmaste jag hittar är en vitgrå, sedan hel vit, vitblå och vitgrön. Jag känner mig inte så sugen på att skala höljet eller klämma på strömtjuv bara på chansning. Finns det någon som har eller kan ta ett kort på kabeln eller var ni tagit styrström ? mvh |
|
|
Såg att jag hade blandat ihop höger/vänster sida med vitsvart och gulröd kabel, lite stressad. Men nu sitter det en 120w ramp på plats, jag kikade vilka färger det var på kablarna framme vid lyktkontakten, gulröd, grönblå, brun, brun och vit. Och då gulröd nämndes tidigare så letade jag upp den i kabelhärvan vid gångjärnet till huven på passagerarsidan. Tog ett rakblad och skrapade försiktigt tills jag såg en tråd, kopplade på multimeter och mätte, där fanns det styrström. Så på min 535d xdrive 12:a så var det gulröd och den mellersta storleken, ja man se ju storleken på kabeln framme vid lyktan. |
|
|
Hej. Tack för tråden. Jag behöver mer ljus på min F11 2014. Har ni bilder hur det blev för er? Alla tips och länkar uppskattas. Med vänlig hälsning, Tony |
|
|
Precis, kan ingen skicka eller posta lite bilder på hur det ser ut. Har köpt alla grejer men vill inte börja förrän jag vet att man kan slutföra monteringen. |
|
|
Hej. Jag har en F11 2013 och en F36 2015. Jag vill sätta extraljus innanför grillarna på båda. Har ni sett ngn bra video/instruktion på detta? Jag är mer än villig att betala och få ett proffs att göra det, men verkar ha svårt att hitta (bor i Blekinge men kan resa en bit). ALLA TIPS mottages varmt. En fråga jag har dock. Jag vill ha megabright men bra kvalite. Är dessa ngt att ha: Länk Länk Tack TG |
|
|
Enligt min bedömning finns ingen som helst möjlighet att dia 225 mm får plats innanför grillen. Alla andra (som jag har sett) har endast fått plats för mycket små extraljus, t ex Hella FF200 och liknande. Enligt min erfarenhet är LED extraljus och ramper klart överreklamerade vad gäller ljuset. Jag har tittat på allt jag kommit i närheten av under de två senaste åren, fler än 25 olika varianter (på mitt företag monterar vi extraljus på minst 30 fordon varje år). Enligt mina prov så har de allra bästa största LED-ljusen en verklig/praktisk räckvidd på max 350 m och då är de utrustade med 10W dioder + de allra senaste finesserna. Flera ramper och extraljus som i reklamen påstås vara helt fantastiska har ändå bara en praktisk räckvidd i verkligheten på omkring 250 m. Räckvidden är alltså knappt längre än ordinarie helljus på en bra bil. Många av de lite mindre LED-ramperna, som blivit populära att montera under nummerplåten på en personbil etc, verkar ha en praktisk räckvidd på endast omkring 100 - 150 m (rätt så värdelöst tycker jag...). En annan sak som stör mig mycket är att de flesta LED-ljus ger så extremt mycket närljus att de är väldigt självbländande. Som jämförelse har ett bra Xenon extraljus med bred ljusbild en räckvidd på ca 600 m och en pencil/smal ljusbild ca 900 m (vissa ännu längre!). Även små kompakta Xenon har räckvidd 400 respektive 600 m. Även om man inte behöver max räckvidd så ger ändå Xenonljusen en överlägsen ljusbild utöver ordinarie helljus. Medan jag upplever att LED-ljusen i jämförelse mest bara förstärker ljuset inom ordinarie helljus. Jag önskade att få montera lite mindre extraljus på min nya F11 och jag sökte verkligen seriöst finna ett alternativ. Men till slut så valde jag lite motvilligt att låta montera 3 st NBB Xenon 225 mm. Jag vill se älgarna innan de sitter i fronten! De är monterade med snabbfäste så jag behöver aldrig ha dem på i onödan. De är mycket enkla att sätta på och plocka av. Demontering tar 2 minuter och kan utföras i kostym. Monteringen 3 minuter. Men det var ett mycket "intressant" projekt att få allt att fungera perfekt på en bil som original är utrustad Adaptiva LED... Nu fungerar det precis så som jag önskar och jag är glad att jag prioriterade säkerhet och funktion och valde riktiga extraljus. LED extraljus kommer säkert bli bättre i framtiden, bara utvecklingen får fortsätta ha sin gång. Men ännu så länge är min uppfattning att det mesta bara är reklam och marknadsföring... Original LED ljuset på min bil, med adaptiv funktion, är helt överlägset allt annat jag har sett, både ljusmängd och räckvidd. Men räckvidden är ändå alltför kort så för mig krävs extraljus. |
|
|
@Ulf530 Hade 2 stora NBB Xenon på min X5, fruktansvärt bra ljus. Men störde mig lite på just på att det inte är så snyggt. Har du provat extraljus som sitter innanför grillen? Crille |
|
|
Tack Ulf530 för input. Mitt problem är att jag vill ha ljusen innanför grillen, inte utanför... därav så verkar LED vara det enda alternativet?! Eller? Jag har fått flera tips men är fortfarande osäker. Bla: LEDSON (mekonomen) 7", 15x3W Är det någon som kan tipsa om de *bästa LED ljusen* (kvalite, styrka, kastlängd) så hade jag verkligen uppskattat det. Med vänlig hälsning, Tony TG |
|
|
Hej. Jag kollade även om man ev. kunde byta mina nuvarande Bi-xenon lampor (helljus) från 35W till 55W men tydligen så finns det inte glödlamor för detta som passar i sockeln. Någon som vet ngt om detta? F11 2013 bi xenon och F36 2015 bi xenon /Tony TG |
|
|
Som sagt, endast små lampor får plats innanför grillen. Små lampor ger alltid väldigt begränsat med ljus. Det går inte att hopps på något hokus-pokus, oavsett vilken teknik man använder. Små lampor ger dåligt ljus om de sitter utanför eller innanför grillen, eller innanför vindrutan, eller någon annan stans... Jag hade också önskat mig något sådant, typ innanför grillen, men tycker att det inte är någon ide om de inte ger ett tydligt bättre ljus än mitt original ljus (då är det i princip värdelöst för mig...). Men kanske gör det någon liten nytta på en vanlig/äldre bil som endast har halogenljus? Att Xenon-konvertera original separat halogen helljus gör en viss begränsad förbättring. Men även ett par små Xenon extraljus ger säkerligen mycket större skillnad. Mitt val blev alltså extraljus i snabbfäste. Om inte extraljusen sitter på bilen i dagsljus så skämmer det ju inte. För mig måste säkerhet och funktion få gå före, men så har jag också den rätt så otrevliga erfarenheten att ha kört på en älg. Lampor som är utrustade med 3W dioder är enligt mig inte ens värt att pröva. På alla som jag har sett så krävs det 10W dioder om de ska vara till någon nytta. Men enligt mig så är alltså (ännu så länge?) Xenon extraljus överlägsna. Jag har testat flera olika väldigt stora LED ramper på lastbilar, även sådana utrustade med 10W dioder, till en kostnad på över 20 000:-, alltså mycket "värre" prylar än vad man kan ha på en personbil. Men enligt mig så är fortfarande 4 eller 6 st NBB 225 mm Xenonljus överlägsna. Min erfarenhet är dessutom att original Xenonljus med äkta 35W lyser bättre, har en nyttigare ljusbild, än konverterade, detta oavsett hur många watt som konvertering uppges ha... Och jag har sett och gjort jämförande prov med väldigt väldigt många. Original är lite dyrare, men man får vad man betalar för. Om jag skulle vara "tvingad" att enbart acceptera extraljus innanför grillen så skulle jag utan tvekan välja någon typ av original Xenon extraljus. T ex NBB 175 mm, eller något liknande, om de får plats? |
|
|
Ett annat alternativ kanske kan vara två mindre ledramper av god kvalitet (tex Vision X)? Ett tips är att ta kontakt med prestandabelysning.se, dom har bra kunskap och service. NBB 175 xenon (Länk bör annars få plats, det får dom iaf på e90/e91. |
|
|
Två mindre LED-ramper kan kanske ge ett visst tillskott av ljus, men mest bara inom räckvidden för en modern bra bils ordinarie helljus. Om man vill ha tydlig förbättring utanför ordinarie helljus, t ex längre räckvidd, så duger det nog inte med små LED ramper, detta oavsett vad säljaren eller reklamen påstår... Uppgivna Lumen har inte haft särskilt mycket med verkligheten att göra i alla de praktiska prov som jag har varit med om. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.