AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.504

Provkörde en 328iAM GT - spontanrapport

Sida 2 av 2
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

RE Har du de avgasystemet på din? va gick de på ?
RE
96
RE
BMW iX1-23

Burt:

Japp, jag har systemet på min. Jag fick det pålagt vid leverans. Jag fick 15% på listpriset. Jag fick även monterat några andra performanceprylar så jag har faktiskt ingen koll på vad monteringen kostade.

Dlc: Det blir stor skillnad med performancesystemet. Gillar det skarpt. För mig var skillnaden upp mot en 335:a större än din, då jag har xDrive. Jag är också en riktig bilnörd, men angående bruksbilen får man ibland vara lite ekonomisk :-) Hade en F11 535i innan, så jag vet hur trevlig motorn är i 335:an! Hade det inte varit för kampanjen på 328:an hade det nog blivit en 335:a istället.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Testade en 335i häromdagen, grymt bra drag i motorn...men ljudet var en besvikelse. Kanske är det turbomatningen som tar udden av ljudet som inte går att jämföra med de klassiska sugsexorna. Vi får nog lära oss leva med nya BMW-motorer med mycket kraft men trist ljud...oavsett antalet cylindrar...

/J.I
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Får ta o beställa ett sådant......är förövrigt kanonnöjd med min, kan ju inte påstå att den är törstig som någon haspla ur sig ??? testade min mot en kollegas 325 -09 och det var som att ta godis från ett barn, har även testat mot en 130i även den fick känna sig besegrad så prestandan är de ju inget fel på. men visst saknar man sexan i bland=).. för mig var de 320 eller 328 som gällde efter 3st e91 dieslar. skulle dock vilja ha trögare styrning i comfortläget....kanske något dom kan programera in?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jacky Ickx: Visst är det turbon som förstår.
Kolla några accelerationsklipp på youtube om inte annat. 328/330 (med sexa) vs 335.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ang ljud så är det grader i helvetet. 335 låter trots allt ganska trevligt jämfört med det mesta, men så klart inte som de lite äldre sexorna som har mer klang i ljudbilden. Motor, insug och avgasljud finns där och det är en enorm skillnad mot en turbofyra.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Nu var det ett tag sen jag hade vår gamla E46 330 som hade en klassisk sexa, och därefter har jag kört en inte så skönsjungande E90 325i, så jag kanske har glömt en del. Men i mina öron så låter 335an fantastiskt bra. Både mullret på låga varv och ylandet på höga varv ger klart mersmak. Möjligt att det lät ännu bättre "förr" men jag saknar inget i ljudet. Trist låter det inte alls i mina öron, men det kanske är N53-ljudet som har dödat mina öron i några år..

N20 (328i) är en grym motor, inget snack om det. Jag hade varit mycket nöjd med en sådan, det är egentligen bara ljudet som talar emot den och det känns som att det handlar mer om vana än något annat. Ett tag saknar man ljudet från sexan och sedan vänjer man sig. Med tanke på succén med x20d-motorerna så förstår jag att BMW inte prioriterar motorljud som nummer ett på "volymbilarna".
Wiberg: håller helt med dig, 335 låter otroligt mycket bättre än många andra motorer. Tycker man att en 335 F30 låter trist så har man antingen aldrig kört en eller så har man fått smak för italienska V8:or eller tyska boxersexor. Det är nog de enda motorljud jag tycker spöar de gamla raka sexorna från BMW. Fast nog blev ljudet lite väl dämpat på M52? Detta rättades dock till på M54...fast E46 hade istället problem med irriterande resonansljud vid vissa varvtal, de var ju rejält surriga pga låg utväxling bl.a.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag håller ej med om att 335 skulle låta trist heller faktiskt, om man nu skall tjata litet till om det här med ljud.. :)

Men två-åttan genererade en rodnad av genans på mina kinder efter gaspådrag, något jag inte upplevt med andra motorer av den konstellationen! (2.0/I4) Tex låter AMG:s nya fyra fantastiskt i jämförelse, men OK - kanske något orättvist hehe... (360hk)
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
BMW hade ju fyror förr i tiden som lät helt ok. T ex fyrorna i E46 tyckte jag lät bra mycket roligare än dagens fyror. Själv har jag bestämt mig för att så länge ekonomin tillåter, in i det längsta hålla emot 4-cyl boomen och köra sexa så länge det bara går.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
...eller så får man se fram emot genombrottet för elbilar och hoppas att detta med motorljud blir en ickefråga..

/J.I
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Kul med lite spontana provkörningsreportage.

Inom kort provkör vi en faceliftad Z4 20i och därefter provkör vi något ännu mer spännande som jag tror flera kommer att vilja se och läsa om. En modell som faktiskt ingen provkört ännu - faktiskt ingen i hela världen förutom kanske BMW:s egen testverkstad!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.