AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.502

Provkörde en 328iAM GT - spontanrapport

Sida 1 av 2
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Hakade på Barncancerfondens kampanj där BMW skänker 100kr för varje provkörning, lovvärt anser jag - samt ett tillfälle att förena nytta med nöje...vilket som nu är vilket låter jag vara osagt :)

Hursomhelst; litet blandade intryck då:

+ Härligt rapp motor, bilen pinnade iväg mycket snabbare än väntat!
+ Fenomenal åtkomst till bagageluckan, mycket lättlastat
+ Vacker bil, familjen undrade om vi inte kunde beställa en...
+ Tomatlådan är mycket bra, som jag redan visste (från morsans F20)
+ Bra utrymmen, trevligt panoramatak
+ Härliga stolar
+ Vacker interiör, premiumkänsla i paneler od

Meen:

- Utöver prestandan är motorn helt oacceptabel i en premiumbil, gångkulturen var totalt oraffinerad; och de gångerna jag gasade på följdes jag genast av genans över det töntiga motorljudet - det lät som om man plågat sin Peugeot 106 eller nåt...usch, aldrig denna motorn! Törstig dessutom.
- Kasst ljud i stereon (glömde tyvärr kolla vilken det var)
- 1997 ringde och ville ha tillbaka sina gula blinkers (bak)..??
- Priset - cheesus...måste man vara miljonär för att köpa en mellanklassare BMW i dagens samhälle?
- Något för okänslig ratt, hade föredragit den mera direktstyrd
- Parkeringssensorerna reagerar för sent, vågade inte köra så nära att de aktiverades ens; ovan som jag var med bilens mått

Men tack till BMW, fick ha bilen några timmar vilket behövdes; för att bilda sig en uppfattning.
Skulle jag beställt en såpass dyr familjebil från BMW, hade jag dock sparat litet till - till en 335.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Väghållning och chassi? Körglädje? Byggd runt föraren, eller barnen ibak?
Visa användare
3.753
Sani
Sorry CF, alltid missar man något hehe...

God väghållning! (Nästan i paritet med din) ;)
Lagom tajt chassi, med tanke på att det är en familjebil. Hade litet svårt att få bakvagnssläpp trots Sport+ ikopplat, men det är kanske lika bra det...alt är jag för feg?
Byggd runt förarens; visst - som mången BMW ju är. Rymligt baksäte!

Så.........jag rekommenderar alltså bilen, men ej motorn.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Har samma uppfattning om motorn fast i en Z4. Steget till de gamla sexorna är gigantiskt.

/m

Mina bilar:
Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag har provkört 328i Touring och kan bara hålla med om motorn. Kvick som tusan men surrig och burkig. Ofattbart att de bytt bort sexan. Jag undrar om förbrukningen verkligen är lägre.

Själv valde jag 320d när jag beställde en GT i somras. Det är också en "trist" motor men den är billigare i både inköp och drift.

I övrigt hoppas jag GTn är precis så bra som den verkat de gånger vi provat och tittat på den.

"BMW six appeal"
Även jag gjorde slag i den goda saken att bidra till barncancerfonden.

Jag fick inte prova någon 328 utan blev i stället erbjuden att prova en 320d x-drive med sportpaket. Bara 30 minuters provkörning.

Kortfattat utifrån provturen:

+ Trevlig automatlåda som stegar tätt och nyttjar motorn maximalt.
+ Nya finesser i allmänhet.
+ Ett städat beteende (som en ny bil skall ha).

- Vägkänslan mer fjärran. Inte lika snabba reaktioner. (relativt min gamling).
- Något högt vägljud. Någon slags resonans i framvagn/stomme som triggas av vibrationer från den grova asfalten.

Motorn gör sitt jobb - inga kommentarer i övrigt (inte min typ av motor).

Efter provkörningen var det skönt att åter ratta "gammelbilen" :-)

Tack för provturen BMW!

mvh/ Anders
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Trist utveckling detta och ett tydligt bevis på att subtila intryck kan göra så mycket för totalupplevelsen. BMW har tappat känslan, motorsjälen. Jag minns tom min gamla 316 back in the days som lät alert och "murrigt" trots den lilla symaskinen i nosen. Ett helt annat sound. Likaså vår gamla 328i som har ett bra mycket trevligare och "råare" sound än 325an (e-91) som egentligen bara låter behaglig över 4500 rpm.

Vi får väl se om ljudingenjörerna hittar tillbaka. Dieselknatter och surriga 4:or hör inte hemma i en dysk BMW. Men designen håller jag med dig om i senaste trean. Blir nästan sexuellt upphetsad... inte bra :-/
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Problemet stavas t-u-r-b-o. :/
De nya motorerna är ruskigt bra på allt som kan mätas, förutom reparationskostnaderna när de blir lite äldre kanske, och grymt dåliga på det som måste upplevas.
Angående motorljudet så är det väl konstigt att dom inte kostat på att montera högtalare i avgassystemet, som tex redan finns på Audi för att komma till rätta med motorljudet....Borde vara standard på en så pass dyr vagn.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
flashg: Borde det inte vara standard med en motor som låter riktigt från början? Motorljud i högtalare är trams enligt min mening.

"BMW six appeal"
ma
7.450
marin849
Sen är det inte motorljudet i avgassystemet man hör (förhoppningsvis!!) när man sitter inuti bilen och kör, det är insugsljudet!
Jämför en 335i mot en 330i (när båda var sexcylindriga), det är enorm skillnad med/utan turbo i ljudet.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Tydligen är det ju en ny EU körcykel på g. Hoppas den är mer verklighetstrogen vilket gör att den värsta turbohysterin kanske ebbar ut snart. För det handlar bara om körcykeloptimering och bra siffror på pappret. Inget annat.
Fortsätter utvecklingen med snart bara 4 cyl maskiner med låg volym, klart icke premium känsla i gången mm, sämre styrning, kanske tom framhjulsdrift etc så tror jag BMW till slut kommer att förlora på detta, övriga premiumtillverkare med. Varför ska jag betala mer för en BMW i ett sådant läge? Förutom det lilla blåvita märket så kan jag lika bra åka vadsomhelst nästan.
Bäst att komplettera med en högtalare i luftburken också för optimalt ljud! Dags att patentera den lösningen kanske.... Lite ironi var det allt menat som så klart:)
Fejkade motorljud låter just - fejk. Audis avgashögtalare låter fejk. Nya M5 låter fejk. Hellre tystnad än miserabla fejkljud.

mvh/ Anders
Visst har kanske en del av ljudupplevelsen gått förlorad men riktigt så sunkig tycker jag inte 328 kan beskyllas för. Den låter klart mycket fränare än min gamla 318 E36 jag hade en gång - om det nu säger så mycket :-)
Och man slipper en massa vägljud, vindbrus och annan irriterande resonans som fanns i tex E46. Skillnaden i ljudkomfort mellan en E46 330 och en F30 328 på motorväg är rätt stor faktiskt.

Tomgångsljudet på de direktinsprutade sexorna (from 2008) var ju inte heller särskilt sexigt. Visst får kanske de turboägarna problem på sikt men de gamla sexorna var ju inte heller helt skottsäkra. Vevhusventilationen är ju ett exempel på detta.
ma
7.450
marin849
Vevhusventilationen är ju närmast en bagatell i jämförelse. :)
Fina bilder från undersidan på en F30: Länk Aluminum (E46, E90) är ersatt av plåt i bakvagnens övre bärarm och oljetråget är tillverkat i plast (hoppas det håller).

mvh/ Anders
Länken pekar fel, provar igen: Länk annars är det bara att googla "We compare the chassis and suspension set up on the F30 versus the E90 "

mvh/ Anders
Visa användare
3.753
Sani
Bood sammanfattade det här med ljudet rätt bra: "Kvick som tusan men surrig och burkig"!
Och då finns det ändå tvålitersfyror som låter bra på marknaden sedan tidigare, ofattbart - men sedan är det inte bara ljudet, utan känslan av "tunnhet" i motorn...det känns som om den vore driven av ett gigantiskt gummiband :)

Så visst, om inte budgeten medger en 335, man man nog lika gärna speca en välutrustad 320d isf.
RE
96
RE
BMW iX1-23

Sani:

Visst håller jag med dig i mycket angående ljudet, men det kan knappast komma som en överraskning att en sexa utan turbo låter trevligare än en fyra med turbo :-)

Med de kampanjer som BMW har kört skulle en 335:a blivit 150 Ksek dyrare än vad jag gav för min 328:a. Hur mycket jag än gillar motorn i 335:an blir det omöjligt att motivera det prispåslaget. 328:an har riktigt bra prestanda och har fördelen av att inte ha en lika tung motor i nosen.

Håller med om att 328:an i verkligheten inte blir mycket snålare än en 335:a, dock betydligt billigare i form av lägre förmånsvärde, försäkring etc plus denprisskillnaden mot 335:an.

Kontentan är att 328:an är en riktigt bra bil och med en mycket trevlig bruksmotor. Låter bra gör den inte, dock kan jag rekommendera M performance avgassystemet som ger ett mycket trevligt ljud både inne och ute under körning.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Intrycket efter en provkörning av en 328 var att motorn är riktigt trevlig men väldigt tyst. På låga varvtal hörs det knappt att den är igång. Kan tänka mig att ett performance avgas gör saken bättre.

Jag köpte min 335:a när det fanns advantagekampanjen för 328 och skillnaden för mig skulle varit 103000 kr. Väldigt mycket pengar och kan bara försvaras av ett entusiastintresse, vilket bilen är för mig.

Det här med försäkring är intressant. I de offerter jag tagit var det i stort sett ingen skillnad mellan en 328 och 335. Det som däremot varierar stort är priser mellan bolag. Jag har originalförsäkringen på prov och fick hem ett "erbjudande" igår. De vill ha 6600 per år. En signal till trygg hansa och priset för motsvarande försäkring blev 3600 kr per år. Inte så svårt att välja.. Sorry för off topic.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.