AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
29.602

Vilken 550 touring m-sport skulle ni välja?

Sida 7 av 9
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Jim.
Du har post.
Idag var jag och köpte den svensksålda 550'in som stod på Carlia Bil i Falun.
Fantastiskt (unik?) historik på denna bil, köpt ny av Carlia Bil och servad där hela tiden (alla serviceprotokoll finns kvar också) sedan såld till mig (idag) med dryga 5500 mil på mätaren.

Kändes som att köra en ny bil, otroligt tajt i chassie och vibrationsfri, perfekta bromsar etc. Var en fröjd att köra de ca 25 milen ner till Stockholm, trots vinterdäck!

Jag är otroligt nöjd med mitt köp och passar på att tacka Kimmo som var till stor hjälp via PowerPost och telefon innan jag reste till Falun. :-)

MVH Jimmy
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Tack själv Jim.

Jag vet att du kommer att bli nöjd med bilen. Körde den själv tre gånger och kan bara intyga din upplevelse av bilen.

Lycka till med bilen.
Liten update om den 550 jag köpte på Carlia nyligen...

Lämnade in den till Perre på Bil & Motorteknik i Huddinge idag med uppmaningen - Leta fel på bilen!

Fick tillbaka den senare (1850:- fattigare med svaret) - Vi hittar inga, det är en riktigt fin bil!

Slutsats: Det är dyrt att vara nojjig och petig men f-n va bra det känns ändå!... :-)

MVH Jimmy
Ni som åker 550 till vardags, hur mycket soppa går åt i verkligheten? Antar att vad BMW anger är underkant...
Vet att det har stor betydelse av körstil, landsväg, stadkörning osv. men en liten hint kanske man kan få?

Har fått nån fix idé att familjen behöver byta ut Saab 9-5an mot något roligare, men vill för den skull inte behöva tanka ihjäl mig.
Lasse Karlsson
Kimmo o Jim Profit!

Härliga bilar! Kollat din på Garaget Kimmo! och din på Blocket, Jim! när den fortfarande låg inne!. Verkar vara riktigt fina bilar! Grattis!

Visste knappt om modellen, till för ett par månader sen. Började kolla lite om dom, och blev ganska snabbt, sugen på att få en egen!. Kollade Jims kärra på Blocket, o var flera ggr på gång att åka o titta på den! men Jim hann före, så det var bara att leta vidare!

Förra Tisdan, var jag till Stockholm och tittade på en import från 2010(06:a), med strax över 10000 mil på mätaren, riktigt bra utrustad, fint skick, och för mig en perfekt färgkombo utvändigt/invändigt!

Så imorgon Onsdag, bär det åter av till huvudstaden, för att hämta hem nya pärlan! Ska bli riktigt nice!

Återkommer med lite bilder, så snart som möjligt!

HA DET!

modolasse
Kul, grattis!
Det är underbara bilar så du blir säkert nöjd. Ser fram emot bilder snart. :-)

MVH Jimmy
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Vår manuella 550 ligger på 1,08 sedan Tysklandsresan. Det är inte så mycket mer än vår Volvo 945 fullturbo. Den bilen är min måttstock när det gäller valet av bil. Givetvis är den kvar som vinterbil.

Sambon hade en Ford Focus 1,6 -08 som hon körde i stan med. Den drog 0,95 inne i stan.

För den lilla bränsleökningen får man en helt otrolig bil. Förra helgen körde jag från Borlänge mot Falun och tog upp han i 180 km/h. Det känns ju inte att det går så fort. Visst passerar de vita strecken på vägen fortare och guppen kör man ju över snabbare men det är liksom allt. Ingen ökad ljudnivå. Varvtalet ligger på 3 600 ungefär. Det är 3 000 varv kvar till rödmarkeringen. Gasresponsen är helt magisk. Detta går liksom inte att beskriva, man måste uppleva det.

Jag är glad för din skull Jim Profit. Jag hade lite ångestproblem när jag var tvungen att få den bilen ur skallen för att motivera om mig till att börja söka en manuell 550. Lyckligtvis är den manuella 550:n i samma skick som din fast med manuell låda.

Kul modolasse att du tagit del av informationen om BMW 550. Skriv gärna några rader om skillnaden mellan din M5 och din nyinförskaffade 550. Vill gärna höra lite skillnader.
Jim, jag gjorde samma sak med min på BMW och fick samma svar. Det är skönt att höra faktiskt.

Min drar 1.5 men då köar jag en hel del med den, låg på runt 1,05-1,1 på landet i somras. Kör man med ägg under pedalen och bara landsväg kan man kanske komma under litern.
Dock tycker jag inte man skall bry sig om bensinräkningen på en sådan bil då är man redan fel ute egentligen.

Motorn är magisk, helt rätt, inte så skoj nu vinterhalvåret då man får spinn i alla hastigheter om man gasar det minsta men på sommaren är den fånigt skoj.

Ekonomin för att inte bry mig om bensinräkningen har jag inte riktigt Zog;) Men självklart köper jag inte en 550 för att jag vill ha en bil som går billigt, då finns det helt klart bättre alternativ. På en bruksbil vill jag ändå ha en rimlig förbrukning i förhållande till motorstorlek och effekt.

Det verkar ju inte omöjligt att köra runt 1.1-1.15 och då är det helt klart värt det om man jämför med tidigare nämnda saab(med 2liters turbofyra...) som ligger mer eller mindre på en liter hela tiden.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

M3_Rune: Du får sjukt mycket prestanda sett till förbrukningen.
En till synes välomhändertagen och trevlig 550iT/6 som man har färdig i Sverige fär en bit över 100tkr med lite prut. Den enda i Mysticblau med grått läder. Tyvärr endast halogen. Billig prestanda och komfortvagn!

Länk

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min ligger nog någonstans mellan 1,20 och 1,25 och som jämförelse med mina tidigare kombis så hamnar den väl ganska mitt emellan min 530iAT -01 och min 540iAT -00 jag hade tidigare.

Under litern går det väl att komma på långresor med mycket landsväg. Är det motorväg och hastigheter lite över det tillåtna så börjar det ticka över litern.
Kallstarter och stadskörning med mycket stopp straffar ju V8:or direkt så färddatorn kan visa rejält olika vid tankning beroende på vad man hittat på sedan senast.

Golfen ligger nästan alltid inom 0,03 oberoende av hur den körs. Nu körs den iof mest av frun så det är väl en del av förklaringen :) men även tidigare bilar jag haft med mindre turboladdade motorer har inte varierat speciellt mycket mellan lägsta och högsta genomsnittsförbrukning mellan tankningar.

___
//Ulf
Lasse Karlsson
Hämtade nykomlingen igår i Stockholm. En 550iAT-06:a med 10400 mil på mätaren. Onyxblå med creme caramel helläder med alcantra. I mina ögon ett sjukt bra skick. Import vintern 10, hämtad i Tyskland av han jag köpte av.

Utrustning utöver original, massor med "lullull" klimatstolar, bensindriven motorvärmare, CD-vxl, natt-kamera(värme, se djur tidigt) Head-Up display, självreglerande farthållare mot framförvarande bil, taklucka, och säkert ytterligare nått som jag glömt.

Körde hem "henne" motorväg/landsväg igår på runt 0,9l/mil, så det känns som om soppaförbrukningen inte kommer bli mycket mer än jag har med 523:an idag.

I övrigt känns det skitkul att man kan få en sån här bil, för de pengar jag gav ca 200.000! merkostnaden gentemot 523.an i form av skatt, bränsle + försäkring lär hamna runt 500 spänn i månaden, men att körglädjen blir det tiodubbla!

Återkommer med bilder!

HA DET!

modolasse
Grattis Lasse. Härlig bil säkert, vad har den för spec och hur många mil?

Jag har bevakat en -08 Touring som jag fick bytesförslag på mot min fd M5 i höstas, men nu när jag kollade så ser jag att den bytt ägare i förra veckan. En svensksåld lågmilare på endast 6100 mil och välutrustad vad jag minns. Det hade varit en kul andrabil.

/Anders
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

modolasse: Vi ser fram emot att få se bilder på ditt nyförvärv.

Med känsla: Var det denna?

Länk

Den verkade fin.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Den här verkar fin. Snyggt med silver och svart. Dock verkar det vara en nyansskillnad mellan vänster framskärm och övrig plåt.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Glämde länken:

Länk
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Bilen hos "Toppskick" är solklart och dåligt omlackad på vänster sida. Trist.

-------
//Lövet
Andra sidan också tyvärr (var och tittade på den först).

MVH Jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.