|
Sida 1 av 9
|
|
|---|---|
|
Har ett prekärt problem. Vi är på väg att köpa E61 och har funderingar på dessa två. Vad ser ni för fördelar med den ena kontra den andra? Kommentera gärna. M5 går bort pga. bensinförbrukningen och försäkringen. Vill inte heller ha en "superkombi" av M5:ans sort på vintern. Länk Länk | |
| Kör på falukorven! | |
|
Frågan är hur du värderar olikheterna? Uppskattar du panorama, headup, dragkrok, urluftning av stolar, tonade rutor, larm, värmesitsar bak, adaptivt kurvljus och tv för det är vad som skiljer samt att den svenska är 8 månader yngre och har rullat 2800mil mindre. Dock får du undersöka den tyska grundligt då den haft 7 ägare i Sverige och är besiktad helt utanför sin ordinarie period, den senaste ägaren har haft den sedan 23/8-2013 (en dålig faktor). Säljaren har även dålig koll/ljuger då han påstår att den har allt. Vilket skämt var är larmet, den aktiva farthållaren, nightvision, softclose och comfortaccess då? Bara för att nämna några saker som inte finns. Om du inte absolut måste ha panorama, urluftning av stolarna, värmesitsar bak, headup, tv och adaptivt kurvljus och kan/vill lägga upp 40tkr extra hade jag valt den svenska. Den har endast haft 1ägare, har drag, tonade rutor och larm. Sedan är det värt en hel del att kunna köpa från en BMWhandlare så ju mer jag tänker på det är saken rätt klar vilken du bör välja. fabriksutrustningen på den tyska lyder (den svenska har listan ok listad av handlaren, men vill du kan jag lägga upp den): Fahrzeugangaben Art Wert Fahrgestellnummer WBANH51040CN98082/ AKZ242-Sverige Typ-Code NH51 Typ 550I (EUR) E-Baureihe E61 () Baureihe 5 Bauart TOUR Lenkung LL Türen 5 Motor N62/TU Hubraum 4.80 Leistung 270 Antrieb HECK Getriebe AUT Farbe CARBONSCHWARZ METALLIC (416) Polsterung LEDER WALKNAPPA/SKIN/SCHWARZ (LDSW) Prod.-Datum 2005-10-19 Sonderausstattung Code Benennung (Schnittstelle) Benennung (ETK) S205A AUTOMATIC GETRIEBE Automatikgetriebe S217A AKTIVLENKUNG Aktivlenkung S2NPA M LM R. DOPPELSPEICHE 135 M NOTLAUF BMW LM Rad M Doppelspeiche 135 S316A AUTOMATISCHE HECKKLAPPENBETAETIGUNG Automatische Heckklappenbetätigung S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Entfall Modellschriftzug P337A M SPORTPAKET M Sportpaket S386A DACHRELING Dachreling S402A PANORAMA GLASDACH Panoramadach elektrisch S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Fussmatten Velours S428A WARNDREIECK Warndreieck und Verbandstasche S430A INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND Innen-/Aussensp. mit Abblendautomatik S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Innenspiegel automatisch abblendend S438A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Edelholzausführung S441A RAUCHERPAKET Raucherpaket S442A GETRAENKEHALTER Getränkehalter Code Benennung (Schnittstelle) Benennung (ETK) S456A KOMFORTSITZE ELEKTRISCH VERSTELLBAR Komfortsitz mit Memory S493A ABLAGENPAKET Ablagenpaket S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Sitzheizung Fahrer/Beifahrer S496A SITZHEIZUNG FUER FONDSITZE Sitzheizung hinten S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Scheinwerferreinigungsanlage S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC) S522A XENON-LICHT Xenon-Licht S524A ADAPTIVES KURVENLICHT Adaptives Kurvenlicht S536A STANDHEIZUNG Standheizung S5ACA FERNLICHTASSISTENT Fernlichtassistent S601A TV-FUNKTION TV-Funktion S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigationssystem Professional S610A HEAD-UP DISPLAY Head-Up Display S612A BMW ASSIST BMW Assist S616A BMW ONLINE BMW Online Code Benennung (Schnittstelle) Benennung (ETK) S620A SPRACHEINGABESYSTEM Spracheingabe S633A HANDY VORB. BUSINESS/BLUETOOTH-SCH. Vorbereitung Handy Business S672A CD WECHSLER 6-FACH CD-Wechsler 6-fach S677A HIFI SYSTEM PROFESSIONAL HiFi System Professional DSP S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 für DVD S6AAA BMW TELESERVICES S704A M SPORTFAHRWERK M Sportfahrwerk S710A M LEDERLENKRAD M Lederlenkrad S715A M AERODYNAMIKPAKET M Aerodynamikpaket S760A INDIVIDUAL HOCHGLANZ SHADOW LINE Hochglanz Shadow-Line S775A INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT Dachhimmel anthrazit L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG Länderausführung Deutschland S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Händlerverzeichnis Europa S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR Bordliteratur deutsch S8SAA LAENDERSPEZ. NAVI.-FREISCHALTUNG Freischaltung Navigation länderspez. Code Benennung (Schnittstelle) Benennung (ETK) S8SPA COP STEUERUNG Steuerung COP S9AAA AUSSENHAUTSCHUTZ Aussenhautschutz Mvh Stephan |
|
|
Tack Stephan735. Dragkrok är ett måste men den kan ju eftermonteras. S217A AKTIVLENKUNG Aktivlenkung? Visst är detta degressiv styrning, dvs. styrservokraften minskar i takt med att hastigheten ökar? Jag har fått bra bilder på den tyska och kan säga att den ser väldigt fin ut. |
|
| Glömde säga att 550:n var helt magisk att köra. Vilken bil... | |
|
Kimmo: Har du kontrollerat historiken på den Tyska? Beställ alla besiktningsprotokoll, hör med om inte alla svenska ägare så de flesta samt kontrollera med BMWs ISPAsystem om miltalet är korrekt. Hur är säljaren? Är det en privathandlare eller har han fått den i inbyte? Japp den har aktiv styrning, visst har den förutom krok, larm och tonade rutor klart högre utrustningsgrad än den svenska men långt ifrån den nivån att det är en jätteskillnad. Du kan ju förhandla med Carlia om priset. |
|
|
Aktiv styrning innebär också att styrningens utväxling varierar med farten. Dvs stor rörelse på hjulen vid liten rattrörelse i låg fart och tvärtom i hög fart. Utifrån annonserna är den från Carlia bil mitt val, trots högre pris. **BMW-ägare i 33 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Säljaren till den tyska sa att den inte hade dragkrok. Den svensksålda har dragkrok. Stephan, menar du att även den tyska har dragkrok? Måste kolla vad en sådan heter på tyska... Carlia verkar tuffa i förhandlingarna... Och den bilen är inte helt perfekt i skicket. Framspoilern är skrapad på vänster sida vid hjulhuset 25x10 cm, M-listerna vid dörrarna får bytas allihopa då de är helt buckliga och skrapade och ingen bagagerumsmatta i plast. |
|
| Dragkrok = Anhängerkupplung | |
|
jag kan ej se att det finns dragkrok på den tyska. Heter Anhängerkupplung på tyska. /Anders |
|
| Ska man ha bilen ett tag, så kolla upp den "tyska", den är ju bättre och billigare! Ska man ha den ett år, så är en "svensksåld" säkrare. | |
| (sen hade ju jag kollat på en Alpina B5 touring också, men det är ju jag det...) | |
|
Tanken är att ha bilen ett bra tag. Någon som vet vad denna firma har för renommé? Länk Dem har denna bil inne = ännu intressantare: Länk Klicka i bilden så får ni stora bilder. |
|
| Fin med facelift och en manuell 550i M-Sport! | |
|
Alpinan brukar sticka iväg försäkringsmässigt men det är ju lite individuellt. Carlia borde väl kunna fixa skadan istället för att pruta på priset så vinner båda parter. Står inget om vinterhjul på den tyska. Handlar ju ändå om en 8-15' att införskaffa dessa om de saknas. Utrustningsmässigt så lockar den tyska mer speciellt om det visar sig att den har dragkrok även om det saknas i utrustningslistan samt att den inte är reggad med det. För den tyska så gäller det ju att få en bild av historiken, framförallt få redan på vem som importerade den. ___ //Ulf |
|
|
Kom ny bil medan jag skrev... Den manuella ser fin ut och har ganska mycket utrustning. Firman skriver att nypris var ca. 100'€ men det är lite överdrivet. Skulle gissa på max 85'€ Min 550iAT som är samma modellår har all utrustning denna har samt även sportautomat, standheizung, HIFI Prof DSP, körfältsassistans, aktiva framstolar, värme i baksätet och nightvision och den kostade ca. 93'€ (listpris). ___ //Ulf |
|
| Går det att få färddatorn och navigatorn mm till en svensk version istället för den tyska som nu är i? Det gäller den manuella 550:n som jag länkade till sist. | |
| Nix - inte med CCC navin. Bilen måste vara från 2009, med CIC navi. | |
|
jag har haft 645 med SMG, men hur är 550 med manuell? Har aldrig kört V8 med växelspak. (nu har jag 260 hk, 480 Nm med manuell, och det kräver sin växelskicklighet...) |
|
| Groggyfroggy: Jag tror den är ännu roligare än automaten :o) | |
|
Har inte kört 550 med manuell men hade tidigare en M5 E39 och jag kan gissa att de 367 hk i 550i känns piggare än i 550iA och de inbjuder till en mer aktiv och roligare körning och det är ju kul en stund. Men när vardagen är där med köer i rusningstrafik och annat så njuter man av automaten och jag ångrar inte en sekund att jag valde iA. Färddatorn och annat får man köra på engelska om man inte vill ha tyska. Inget direkt stort problem för den info som finns där är ju inte direkt avancerad. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.