AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
29.600

Vilken 550 touring m-sport skulle ni välja?

Sida 5 av 9
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Härligt, hoppas bilen svarar mot förväntningarna. Blir en snabb resa hem :)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Glöm inte ta bilder! Denna resa kommer du inte glömma i första taget :)

----
BMW CS/SC #6212
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Jag kommer att ta bilder. Lär inte glömma denna tripp i första taget.

Håller på att fundera ut några saker som skulle kunna finnas i Importguiden för att underlätta en import för sådana som inte kan tyska bra, såsom jag. Ett exempel skulle vara några standardfrågor, om bilen och servicehistoriken, som man skulle kunna kopiera från ett dokument och sedan skicka till bilhandlaren.

Är lite stressad just nu, tåget till Arlanda går 17,28 och "Lillen" har fotbollsturnering idag...

Återkommer kanske med några inlägg från Tyskland. Det beror på om hotellet har dator eller inte.
Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
E90 320Si -06 (trackday project)
Schysst!
Att åka ned och hämta en bil man drömt om ett tag är nog bland det roligaste man kan göra med kläderna på!
Har varit nere ganska många ggr och även passat på att göra nåt mer när man ändå är där.
Oktoberfesten är ju en upplevelse i sig ;-)

Har inte lusläst tråden, men du har full koll på alla papper som du måste ha med dig hem för ursprungskontrollen?
Fahrzeugbrief, COC intyg i original mm?
/l-b
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Jodå, det har jag nog.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Angående COC-intyg.
Det är en begagnad bil, men relativt ny. Den har ju ett så kallat Europagodkännande. Då behöver jag väl inget COC-intyg eftersom de svenska myndigheterna ser det på chassienumret?
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Angående det sista jag skrev. Jag har för mig att det i registreringsbeviset står att bilen är Europagodkänd, därav behövs det inget COC-intyg.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Lycka till Kimmo, hör av dig när du är på hemväg!
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Här kommer en rapport fran München. Första gangen jag skriver pa ett tyskt tangentbord. Asroligt, blir fel hela tiden... Höger pekfinger och skallen vill skriva Y med höger pekfinger men den tangenten finns nere pa vänster lillfinger istället. Sedan saknas ju vissa tangenter, exempelvis a med en ring ovanför.

Upp i morse klockan 05,15 för frukost. 07,05 lyfte planet och 1,5 timmar senare var jag i München. Maste ha varit medvind för vi var 25 minuter före tidtabellen.

Jag blev hämtad av min kontakt (=översättaren) och ägaren av firman i 550:n. F-n, den sag ju assnygg ut när de kom med den. "Ska vi (jag och min sambo) köpa den bilen, tänkte jag. Vi körde lite utanför flygplatsen och sa fick jag ta över ratten.

MEN VILKEN BIL, JISSES!!! DEN MASTE VI HA!!! VILKET DRAG OCH LJUD!!!

"Far nu inte visa ett daligt pakerfajs", tänkte jag...

0-100 pa 5,3 sek och manuell lada. Mycket bättre ljud i denna V8:a än i den pa Carlia i Falun. Pa ekonomimataren sa drog den inte sa mycket när jag körde i 110 km/h pa 6:ans vaxel. Datorn visade en snittförbrukning pa 1,1 l/mil. Helt klart gar den nog att sanka om man vill.

Inte en parkeringsskada nagonstans, inga sma inbuktningar pa dörrarna eller sa. Eftersam den är ganska lag sa har den skrapmärken fran vägbulor pa undersidan av framspoilern. Sa är det nog med alla. Även den pa Carlia har det trots en ägare född 1946. Bakspoilern sag väldigt fin ut.

Ägaren av firman har en tvapelarlyft. Upp med bilen bara. Rostfritt avgassystem original = inga byten av avgassystem = inbesparade pengar. 4 (?) katalysatorer original........?????? Det var inga skador pa bilen undertill förutom skrapmärkena pa framspoilern. Inga vätskeläckage fran motor, växellada eller bakaxel. Lite ytrost pa bakaxeln.

Inredningen är som ny. Inga märken över huvudtaget nagonstans. Softclosedörrarna är ju coola men egentligen helt onödiga... Det är som att stänga ett kassaskap när man stänger dörrarna. Stolarna är asbra. När man kör fort och svänger exempelvis at vänster sa trycker G-krafterna en at höger. Stolen känner av det och trycker tillbaka dig med "sidostödet" pa stolen. Pa sa sätt sitter du kvar i stolen hela tiden, även vid aktiv körning.

Angaende dokumentationen: Det medföljer ett coolt dokument som är internt fran BMW. I dokumentet framgar vilken tillverkningshall bilen är tillverkad i och vilken utrustning mm. En massa streckkoder. Bra att ha och lite unikt. Kortfattat är det BMW:s interna order pa bilen.

I Tyskland verkar det som att bilarna har det sa kallade COC-intyget. Det ska givetvis med till den nya ägaren vid ägarbyte. Pa COC-intyget framgick bilens Vin-nummer.

En ägare sedan ny. Andra blir jag. Det var en Peter (vill inte skriva efternamnet) som leasade bilen av BMW Leasing.

Behöver jag säga att vi ska ha bilen?

Nä, nu blir det Oktoberfest...

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Grattis! Kul att den var i förväntat skick!

Mvh. Richard
Grattis Kimmo!! En helt underbar bil! Personligen är softclose en klar favorit. Vill du kan du sänka förbrukningen till riktigt låga nivåer, minns att ägaren till en av SMG-Touringarna fick den att dra strax över 0,7 på en resan till östersjökusten.

Det skulle vara intressant att veta vad den dra om du försöker köra så fort det går på väg upp genom Tyskland.

Mvh Stephan
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
:D

----
BMW CS/SC #6212
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Uppdaterar traden.

Mest troligt kan jag köra hemmat idag. I fredags gjorde jag en förskottsbetalning och den kom igar. Igar gjordes den resterande betalningen av bilen. Mest troligt kommer den idag.

Om den inte kommer blir det problem. Jag hade hotell fram till idag. Pga Oktoberfest är det mesta fullbokat. Far nog i sa fall ta mig utanför stan...
Fragade här pa hotellet, det enda som var ledigt kostade 295 Euro för en natt...
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
sånt här blir man glad av :-)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Körde hem från München igår efter en helg till Oktoberfest. 1 miljon hade besökt festen i helgen. Första gången jag besökte det och nog inte den sista. Som afterski i Alperna x 100.

Kom hol das lasso raus!
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Va kul! Ska bli spännande att få veta mer när du kommer hem.

/// Mårten
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Puh.

Nu sitter jag äntligen i soffan hemma. Lite över 200 mil på 26 timmar inklusive 4 timmars paus. 550:n står på garageuppfarten till i morgon. Sedan åker den in i garaget över nätterna.

Hur ska jag sammanfatta allting egentligen?

Jo, så här ligger det till...

Ända sedan jag köpte min Alpina B6 har jag velat ha en bruksbil med en liknande karaktär som Alpinan har. Och så ska den ha en manuell växellåda... Jag har haft ett sådant behov i typ 3 år nu.

Eftersom vi är 4 (2 stora+2 små) blir en 3-serie för liten. Således blev vi förpassade till en 5-serie kombi. Jag har kört massor av 5-seriebilar, alla bensinare. Toppmodellen fram till 550:n på Carlia var en 272 hästars 530Xi men den "dög" inte. Jag ville ha något som påminde om Alpinan...

När jag körde 550:n på Carlia föll bitarna på plats. Äntligen något som påminner om Alpinan i fråga om motorkaraktär och chassie. En 550 med manuell låda skulle det bli, inget annat var aktuellt. I början av denna tråd skriver jag att den manuella i Tyskland var för dyr men ska man vara så bestämd på att bilen ska ha manuell låda och ha en viss motorkaraktär får det kosta lite mer... Sedan är ju inte en manuell 550 vilken dussinbil som helst heller. Som Stephan735 skrivit är finns det endast 17 550iT/6 med M-sportpaket. Just detta försvårar söket efter den rätta bilen rejält. Egentligen är det ju ren bonntur att vi lyckades köpa just denna bil. En ägare i Tyskland, full dokumentation osv. Beslutet att köpa denna bil ångrar jag inte.

Nu till bilen...

Vilket d-a drag det är i bilen på 3:an, 4:an och 5:an från 4 000 varv och uppåt. Bilen bara flyger fram. Helt d-a underbart.... 550 har även ett riktigt bra bottendrag, helt klart bäst av alla 5-seriebilar jag kört. Inte så konstigt med 470 Nm under huven. Det är inga problem att göra omkörningar även vid varvtal under 1 500 rpm. Dutta lite på gasen och så är man om en lastbil...

Till det kommer det brölande ljudet från V8:an. Bilen vill bara ha mera... I lugn men sansad körning i 130-140 km/h är motorn helt opåverkad. Det är som en söndagstur för motorn. Bensinförbrukningen är då väldigt låg, imponerande låg faktiskt.

Jag är riktigt imponerad av chassiet. Det är hårt men inte M5 hårt skulle jag tro (har ju inte fått testa M5 E61). Ägaren av firman jag köpte bilen på skulle visa chassiets egenskaper så han släppte ratten i 200 och sade, kolla den går rakt och går jättebra...

Min Alpina varvar knappt 4 100 varv i 200. 550:n varvar ungefär 4 050 varv per minut i samma hastighet. Det är på bilarnas högsta växlar. Ganska snarlikt skulle jag vilja säga.

Sedan att ha lyckats hämta hem en så pass unik bil som denna 550 är riktigt kul.

Ska tvätta av bilen i morgon Därefter blir det en fotosession tillsammans med Alpinan.

Kommer att somna med ett leende på läpparna ikväll.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Glömde en sak. Jag håller med Sim. Oktoberfest är ju helt crazy. Slå ihop alla festivaler i Sverige till en och det är ändå inte i närheten av vad Oktoberfest är.
Kimmo kungen av Falun!=) Underbar reseberättelse!
Grattis Kimmo och tack för en väldigt levande berättelse från början till slut :-) Hoppas du blir fortsatt lycklig med bilen, den verkar vara en riktigt unik pärla att vara rädd om!

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.