|
Sida 8 av 9
|
|
|---|---|
|
@Asken Vad menar du med: "Det är först när man ser Macan( akta er för dieseln, man får utslag av det drivmedlet i Porsche...) inifrån och ut den gör sin rätta." Man får inte sätta en diesel i en Porsche? Om det är så, det verkar vara många som gillar just dieseln, både i Macan och Cayenne... :-) /S |
|
|
Asken: Då var det nog PC stockholms demoex du körde. Var förbi för någon månad sedan på ett event där och testade den ihop med ett par andra bilar, men jag tycker inte 20-tummarna gör bilen rättvisa - en GTS skall ha svarta RS Spyder fälgar. Basta :-) Angående dieseln tycker jag den omarbetade Audi V6:an går sjukt fint i Macanen, men den ger ju inte samma soundtrack som GTS. Men samtidigt gillar jag också nya Boxstern med turbofyra så jag kanske inte skall ha en åsikt i frågan... |
|
| Alltid kul med diesel vs bensin. Min klara uppfattning är att beställer man en ny bil för 800k+ vilket en Macan i praktiken hamnar på. Så finns det i min värld inga rationella argument för att tänka några dl soppa/kronor per mil i driftskostnad hit och dit. Iom det har jag väldigt svårt att förstå varför man väljer en diesel om man inte är en riktigt dieselfantast och verkligen vill ha en diesel pga det. Upplevelsen varje gång jag vrider om nyckeln och motorn startar (spec kallstartar), gör att diesel inte finns på min karta alls i en macan. | |
|
Nä, dieseln är inte aktuell för mig. Men den verkar poppis! Både i Sverige och utomlands. Samma inköpspris som en 80hk starkare, mer välljudande motor så är det svårmotiverat för mig. Nån som kör standardljud eller är det Bose som gäller (Burmester är inte aktuellt)? |
|
|
Jag har standarljudet som ingår i PCM. Ljudkvalitet i paritet med hifi i vår förra X5 -11. Min säljare på Porsche i Sthlm avrådde bestämt från Bose och rekommenderade antingen att nöja sig med standrad eller gå på Burmester. På macanforum verkar vissa dela åsikten att Bose inte är värt pengarna medans några gillar det. Hittar man sweatspot i standardljudet=stänger av Loudness och justerar bas o diskant kan jag tycka att det borde duga för de flesta faktiskt. |
|
| Håller med där angående Bose i Macan. Min grannes har standardsystemet och det duger rätt bra, tycker det ligger i klass med Audis uppgraderade Soundsystem som spelar aningen bättre än BMWs Hifi. Gillar man musik är det Burmester som gäller men det kostar en rejäl slant...fast en Macan blir aldrig billig så då spelar kanske inte 40kkr extra så stor roll? :-) | |
|
Ok, intressant att Porsche själva avråder från Bose. Väldigt många specar jag ser har med Bose. Men det låter bra, tack båda för input. Alltid bra att kunna spara in en slant där. Jag har inga jättekrav på musik i bilen, så 40' för ljudsystem känns inte så motiverat. |
|
|
Har du inte jättehöga krav så kommer du bli met än nöjd med standard tror jag. Se bara till att slå av den hemska Loudness som är aktiverad från fabrik. Tror det varierar väldigt från säljare till säljare vad de rekommenderar eller inte. Min tyckte t ex att ptv bara är nödvändigt vid bankörning. Kanske van vid 911? |
|
|
Nyfiken på att höra från er som kan Macan hur denna verkar specad? En del options saknas, men vad tycker ni? Länk /Anders |
|
| Personligen skulle jag aldrig köpa denna och tror den kan bli svårsåld. Ingen Pcm, PASM, takrails. Inte ens belysningspaketet=glödlampor i hela bilen. Powersteering plus är lite av en vattendelare och bör testas innan man köper en bil med det. Personligen skulle jag titta efter en annan bil. | |
|
Jag skulle sakna värmare. Men du kanske alltid parkerar i garage? Hade hellre köpt en ny GTS med sparsam utrustningsnivå, den har ganska bra grundutrustning (för att vara Porsche) och är inte så lågt borta prismässigt. MVH Christofer |
|
| Personligen skulle jag inte sakna värmare men det är ju en smaksak. Såg att till o med parkeringssensorer verkar saknas. Väldigt konstigt specad bil. Dyraste fälgarna mm. Men annat som man kan anse som grundläggande utr i den prisklassen saknas. | |
| Nån form av demobil? Nästan 300mil men aldrig tagen i trafik. Ett PC borde väl speca en bil "säljbar"... =) | |
| Tror inte det är demobil. De brukar vara betydligt vettigare utrustade. | |
|
Ja den saknar ju en del helt klart. Läcker bil ändå. Hur är det med tillval luftfjädring? Något som är vanebildande när man vant sig vid Audi, /Anders |
|
| Jag har PASM utan luftfjädring och tycker det funkar kanon. Mjukast läget är riktigt komfortabelt. Men visst med luftfjädring blir det säkert en annan komfort samt att man kan sänka bilen något. Verkar vara ganska många macan sålda med luftfjädring. Personligen tycker jag vanlig PASM är ett absolut krav och skulle inte ens titta på en macan som inte har det. | |
|
Dum fråga men vad står PASM för? /Anders |
|
|
Porsche Active Suspension Management MVH Christofer |
|
|
Jag tycker egentligen bilen har en rätt vettig basutrustning - enda jag möjligen saknar är sport Chrono som ger en liten analog klocka ovanpå panelen och en "sport"-knapp på mittkonsolen för rappare gasrespons. Ihop med PDK ger det också en launch-controllers. Detaljer iofs men trevliga på en Porsche :-) Är inte PASM standard på S-modellerna? Ser ut som att denna bil har många knappar på mittkonsolen men kan inte se tydligt vilka... Jag har kört både med och utan luftfjädring och jag hade nog tagit det men provat först, kanske duger standard? Håller med om att GTS är "pick of the bunch" om det är bensin som gäller. Där ingår många trevliga saker som sportavgassystem, mörka strålkastare och en del annat. Fast då går ändå priset väldigt lätt upp mot 850-900kkr och lycka till att få en produktionsplatta då det är väldigt hårt tryck på denna modell. |
|
|
En del av charmen med Porsche är väl bland annat möjligheten att speca bilen själv. Ovanstående tycker att bilen är vettigt specad medans t ex jag aldrig ens skulle titta på den. Jag vidhåller dock att en bil för de pengarna ska ha parkeringssensorer, navi, takrails och inte ha glödlampsbelysning i hela interiören. Specifikt macan så rekommenderar jag verkligen att tänka 2 ggr innan man köper en bil med standardfjädring. Sports chrono har jag själv och det är nice men kanske inget måste. Ganska stor upplevd Skillnad mellan 14 och 18 vägs stolar med. Dock mest i termen vilken man själv föredrar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.