|
Sida 1 av 9
|
|
|---|---|
|
Står i valet och kvalet om vad det ska bli när X5 an ska ersättas till våren. Hade i princip bestämt mig för nya Porsche Macan, men sedan kollade jag på 3 serie GT och den är ju riktigt nice. 335i med det mesta på, slutpris ca 600´. BMW skulle bli ca 100´billigare än Porsche utrustad och klar och Porschen kommer att behöva beställas innan jag har sett den i verkligheten för att hinna få leverans till våren/sommaren. För Macan är det S modellen med ca 300hk som gäller. Alltså ganska lika bilar motormässigt och utr mässigt men 100´i prisskillnad och lite olika biltyper + att Porsche som märke är ju alltid lite speciellt. Hur skulle ni ha resonerat? Blir det Macan så känns det ju alltid lite tveksamt att beställa något som man bara sett på spionbilder än.. Tvekar lite pga det, samt att 3 serie GT är riktigt nice. | |
|
Inte för att jag har bra koll på vad Macan är för bil men att få en Porsche för 100" mer när de enligt uppgift är ganska lika bilar skulle få mig att välja Porschen! Jag har kört F31 i ett halvår nu men byter nästa vecka till en F11 pga att jag inte är riktigt nöjd med F31, skulle inte lägga 600" på en F3X men det är såklart en helt annan bil när vi pratar 335i, går inte att jämföra med min dieselbrännare... Rent ekonomiskt kommer Porschen att stå sig bättre i andrahandsvärde medan driften blir lägre för BMW men köper man bilar i den prisklassen kanske 10 000 kr/år spelar mindre roll... |
|
|
Macan är Porsches nya lillsuv i strl som Q5, X3 mfl. Visas i LA i november och de första exemplaren kommer till svenska ÅF till jul. Byggde en GT nyss och det blev 635´med allt (M-paket mm) innan rabatt. Är med i företagarna och har fått ca 10,5% på tidigare beställningar hos BMW. Porsche kostar 530´i grund och sedan ca 200´i utr samt mindre rabatt % än hos BMW. Du har säkert rätt i att en fullsmetad GT kommer att falla mer i pris än Porschen vilket såklart har betydelse oxå. Frugan gillar Porsche o jag med iof, men jag tyckte GT var riktigt trevlig och dessutom snygg med M-paket. Stör mig även på Porsches pekskärmsnavigering i deras skärm. Gillar Idrive bättre. |
|
| Var har du fått tag i prislistan för Macanen? Finns det några svenska priser klara än så länge? | |
|
Ingen prislista klar men jag var hos en Porsche ÅF i förra veckan och de hade precis fått de svenska grundpriserna. Macan S 530´, Turbo strax under 800´tror det var 780´med mycket mer grundutr än S. Diesel frågade jag inte om eftersom det inte är aktuellt. Den enklaste grundmodellen som bara heter Macan kommer inte från start utan senare, samt säkert andra motorer med. Enligt säljaren så kan man i princip titta i Cayennes utr lista för de priserna, med reservation för lite bättre grundutr i Macan samt kanske lite ändringar/nyheter. Eftersom de fått grundpriserna så antar jag att en extrautr lista inte ligger för långt bort i tiden. |
|
|
Trevligt problem. Men att vara först i landet/regionen/staden/gatan med en Macan slår ju det mesta. Porsche! |
|
|
GitarrJohan: Tack! Låter intressant, priset för "S" var inte speciellt farligt. X3 35i börjar på 500 000 och 35d på 538 000. Däremot så vet ju Porsche hur man tar betalt för extrautrustning... |
|
|
Enligt säljaren på Porsche är dessutom PDK standard. Åtminstone på S och Turbo. Vet inget om hur det blir på den vanliga Macan senare, den blir väl dessutom 4 cyl turbo. Ang. utr så sa han spontant att färdig bil 100-130´utöver grundpris. sedan är det ju såklart beroende på vad man vill ha själv.. 100´kan ju lätt bli 300´med lite kryssande hos Porsche :) Tydligen är det stort intresse, vill man ha en egenkonfad bil till våren så får man beställa redan nu. De får tydligen hem ett gäng färdigutrustade bilar till premiären, men i den prisklassen föredrar jag att konfigurera själv.. |
|
| Intressant, jag ska ändå serva Cayennen så jag tror det är dags att ta ett lite snack kanske. Tyvärr är man ju uppe runt 100k i bara nödvändiga saker. Metallic, 11', Adaptiva Xenon (inga LED?), 20', PDC + backkamera 17', Panorama 20', hyfsade fälgar (ändå bara 19") 25'. Då är inte PASM, luftfjädring, skinnklädsel, ljudsystem, navigator etc inräknade! | |
| Det blev en Macan. Gjorde beställning och la handpenning idag. Lev prel i april och konfigurering av bilen kring årsskiftet. De senaste spionbilderna blev lite avgörande. Den verkar bli grymt snygg! Blev S modellen med ca 300 hk bensin. | |
| Grattis, fasiken vad kul. April är perfekt tid att hämta ut en ny bil också :) | |
|
Gitarrjohan: Stort Grattis! Har själv bevakat allt om Macan under de senaste åren. 530 för Macan S låter inte allt för blodigt. Hur mycket rabatt fick du (företaget) och vad blev slutpriset? Har du fått mer uppgifter om motorn? Är det 3,6:an utan turbo eller en 3,0 med turbo? Prestanda? När blir bilen officiel? Kommer alla gånger att bli en underbar bruksbil, jag gillar skarpt inredningarna i Cayenne och Panamera. Av spionbilderna att döma kommer inredningen i Macan att bli lika trevlig :-) |
|
|
Tack för gratulationerna! RE: Vi har inte diskuterat priser mer än att de fått klart att grundpriset för S ligger på ca 530´Det finns ingen extrautrustningslista klar och inga priser på utr. Som det verkar blir dock PDK standard på S men det verkar inte helt 100%. Så kontraktet är helt öppet prismässigt. Intressant dock att det blir PDK på Macan och inte Tiptronic som på Cayenen. Bör ju betyda att Macan blir klart sportigare. Det enda som är klart kring motorn är att det är en sugsexa på kring 300hk. Inget släppt om det blir 3,3,4 eller 3,6 liters volymen Antar att prestandan på pappret blir jämförbar med Q5 med sexan. Bilen blir officiell på LA mässan i november om de inte släpper något material innan. Enligt min säljare så är det troligt att vi bygger själva bilen kring årsskiftet när all info och utrustning mm är klar. Troligen bör man kunna gå efter Cayenens utr lista och det lär stämma ganska bra med Macan. De byggs ju i samma fabrik så tillval mm lär nog vara samma i väldigt stor utsräckning. |
|
|
Någon som har svenska prislistan för Porsche Macan? |
|
| Min säljare räknade med att ha svenska utr listor mm i nästa vecka. Baspriserna finns redan hos handlarna. S bensin ca 530´, Turbo strax under 800´men mycket mer utr som standard. Diesel vet jag inte eftersom det aldrig var aktuellt för mig. PDK är standard på alla. | |
|
Är själv mest intresserad av dieselversionen. Ser att version S och diesel verkar kosta lika mycket i Tyskland. Så en gissning är att även diesel hamnar ca 530´ i här i Sverige(?) Gitarrjohan: Vet du vilken grundutrustning bilen som du beställt har? |
|
| Ja jag gissar att skillnaden i pris mellan S bensin och diesel inte är jättestor. Jag har beställt hos Porsche Sthlm. Slå dem en signal så vet de säkert exakt. Vet att de sa att tilldelningen de fått på bilar var fler diesel än bensin iaf. Grundutr vet jag bara det som står på Porsches micosite om Macan. Dvs 18", PDK och multiratt. Annars är det rätt samma som Cayenne vad jag förstått. Man kan nog räkna med att extrautr listan blir väldigt lik Cayenne med eftersom de byggs i samma fabrik mm. | |
| Tack för infon, ska avvakta tills den officiella prislistan kommer. | |
| Hur är det med rabbatter hos Porsche? | |
|
More: Generellt mycket dåliga, speciellt på helt nya modeller. |
|
|
Här är tyska broschyren ink prislista. skiljer lite i momssats samt eurokursen. Annars är det nog ung samma priser. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.