|
Sida 7 av 9
|
|
|---|---|
| Jag hade valt en Macan.Oavsett hur fin 3serie GT är så lirar Porsche i en annan liga för mig. | |
|
Men 3-serie GT är väl knappast en direkt konkurrent till Macan? Däremot så har ju inte Macan fått några direkt övertygande recensioner i de test/provkörningar som jag har läst. /Anders |
|
|
Med Känsla: Det beror nog mest på att testerna jämför Macan med en 911. Tycker att den verkar klå klasskamraterna och liknande bilar i de tester jag läst. Sen finns det väl alltid en viss bitterhet (ofta hos bilrecensenter) i att Porsche öht gör den här typen av bilar, men det känns kanska uttjatat vid det här laget . |
|
|
Jag tycker det har varit positiva tester hittills. Spec de provkörningar som varit med riktiga biltidningar som autocar, AMS mfl. dagstidningar som DI och SVD har väl inte varit riktigt lika positiva, mycket för att de lägger större vikt vid andra värden än vad någon som lägger störst vikt vid motor, köregenskaper mm gör. Personligen lägger jag betydligt större vikt vid vad de riktiga bildningarna skriver jmf med t ex vad herr Mattsson mfl tycker. En del stör väl sig på släktskapet med Q5, bla SVD´s bilnisse har jag för mig. Han drog tom till med att interiören var lik Q5. Undrar vilken bil han satt i eller om han var full.. Dock är ju 2/3 av alla delar omgjorda eller nya jmf med Q5 så mig stör det inte. Ett misstag från Porsches sida verkar dock vara att man utrustade de första journalistbilarna med åretruntdäck vid bantester... |
|
|
Skulle säga att Macan fått sällsynt goda omdömen. Har i första hand läst tester i brittiska biltidningar (Autocar, Evo etc.) och några amerikanska bloggar. Brukar undvika att läsa tyska motortidningar när det är en tysk bil som testas (för att inte nämna brittiska tester av JLR-produkter). När det gäller testerna i DI och SvD så tycker jag mig kunna genomskåda artikelförfattarnas ängslighet. I rollen som motorjournaliser är de mer intresserade av att få bekräftelse genom att framföra rätt åsikter än att göra en rättvis bedömning av produkten. Om det är hos 911-fanatsterna de försöker finna bekräftelse så håller jag med Acey om att SUV/SAV/CUV-hatet börjar bli aningen uttjatat. |
|
| Autocar ansåg ju att Macan turbo definitivt hänger med Cayman S och standard 911 på bana. Vilket de själva tyckte var smått otroligt. Så dålig verkar Macan inte vara iaf.. | |
| Några Macan-ägare eller före detta ägare kvar? Nöjda/missnöjda? Vore kul att höra lite, har själv blivit sugen.. :) | |
|
Det var test mellan X4 M40i, nya Jaguar F-pace och Macan S. Macan är den äldsta konstruktionen och den sopade mattan med de andra tre. Som vanligt har folk en massa åsikter men inga insikter hur bilen är inifrån eller ?underifrån?:) Jag förstår att den vann. Har kört X4 M40i och den var rolig, så fort man startade eller släppte upp gasen så kom avgasknallar, lite lekstuga och den går bra. Porschen känns verkligen att i Zuffenhausen så är det inga ekonomer eller räknenissar som bestämmer över ingeniörerna och utvecklarna, allt får ta sin tid och det enda resultatet som räknas är perfekt. Det är först när man ser Macan( akta er för dieseln, man får utslag av det drivmedlet i Porsche...) inifrån och ut den gör sin rätta. Bakom ratten i sköna 14-vägs ventilerade komfortstolar känns det som att sitta i i en cockpit. Varje reglage har sin plats och hela instrumenteringen är som en tavla. Avgasljudet utmärkt, trycker mna på sportplus låter det lite roligare. Lite 911 läte över den. Kan utrustas i princip hur många vis som helst. 1,1l milen blandad körning är bra. Fick med dubbade vinterdäck på lättmetallfälg 265/40-21, 296/35-21. Undras vad klimatkompensationen blir om man kör Hornsgatan från ände till ände med de?:) Mvh Asken |
|
|
Ja, testet i AMS visade väl ungefär som de flesta andra. Tar man bort de trista delarna som bagage, benutrymme bak och lite ekonomi så är det inget snack om vilken bil som är bäst. Troligen precis de kategorierna som köparna av Macan medvetet struntar i. Iaf jag. Sedan är det jättetrist att det bara är dieseln som testas hela tiden. Spec som Turbo och S bensin faktiskt tagit större andelar än förväntat. Efter snart två år med Macan så skulle jag aldrig ens tänka tanken att byta till en diesel av samma modell. Åter till testet så ger varken Jaguar eller BMW något habegär för mig. Jaguars inredning är en katastrof i prisklassen. Maserati Levante är väl den enda som känns het när det gäller suv-konkurrenter tycker jag. |
|
|
Tack för input! Var testet nyligen i AMS? Tycker jag har surfat ganska mycket på Macanen men inte stött på det testet, kanske jag som googlar dåligt... Har varit och pillat och provkört en Macan GTS och det var mycket som var roligt med den bilen! Var först inne på en bensin S, men GTSen har en del extrautrustning som standard vilket gör att jag landar på ungefär samma totalpris när jag specar en S som en GTS. Men det är en del pengar.. Gitarrjohan, har det varit problemfritt ägande? Rullar på som den ska? |
|
|
GTS-modellerna är ofta väldigt väl prissatta och brukar hålla värdet betydligt bättre än motsvarande S-modell med samma utrustning påplockad. Sen håller jag med om att man ska undvika dieseln, det räcker med att titta på leveranstiderna för att förstå vilka modeller som är mest populära! |
|
|
Testet i AMS var bara härom numret. Finns säkert att köpa på deras web. Mitt ägande, snart 2800 mil har varit helt problemfritt och utan barnsjukdomar hittills. Hela bilen känns grymt solid och kompisar som provkört har varit väldigt imponerade. För att få ut max av bilen rekommenderar jag verkligen 20 eller 22" fälg samt pasm och sports chrono. En kurvig 70-väg med sports plus och suvkänslan är i princip 0. 18 vägsstolarna är grymma med samt att helläder ger mycket till lyxkänslan. GTS är snygg och ska man ändå ha all utrustning så kan den klart vara ett bra alternativ. Sportavgassystem är väl standard och bara det är väl nästan 30k annars. Personligen ser jag mest GTS som en designlinje och skulle nog inte köpa en utan GTS paketet med kontrastsömmar mm. Men det är ju min högst personliga åsikt. |
|
|
Försöker hålla igen på utrustningen, men hade med sportavgas och PASM bland annat vilket GTS har som standard, så skillnaden åts upp till slut. Men visst, GTS är nog fortfarande några tusingar dyrare med min spec. Är nybörjare på Porsche så konfiguratorn ger mig fortfarande lite skrämselhicka över utrustningspriserna.. :) Det måste vara världens mest avancerade backvarnare för att de ska vara värda 8-9k. Har inte fattat vilket paket det är som ger kontrastsömmarna, jag gillar alcantarastolarna som är standard i GTS, men som jag förstår det behöver man som du säger köpa ett paket för att få kontrasten på bälte och sömmar. Det är otroligt läckert, men konfiguratorn hjälper mig inte riktigt med vilket paket det är.. |
|
|
Kolla gärna på tex macanforum.com om sportavgassystemet. Mitt intryck är att ganska många inte tyckt det varit värt pengarna. Du får GTS paketet om du väljer tvåtons läder/alcantarainteriör i konfiguratorn, då ser du de färgade bältena, varvräknaren mm. Håller med om att en del utrustning är dyr, spec backsensorerna du nämner känns sjukt dyra år 2016. Samtidigt vet de väl att alla vill ha dem. Vet inte om det är samma fortfarande men när jag beställde var det 15k för xenon, helt sjukt. Sedan finns det iof annan utr som t ex helläderinteriör för 30k som faktiskt känns riktigt prisvärd jmf med konkurrenternas 20k för bara skinn i stolarna. |
|
|
Kanske värt att kolla sportavgaset, jag gillade hur GTSen lät som jag körde men jag har inte kört en vanlig S så jag kan inte jämföra. Det är som sagt dyrt, så om det inte ger så mycket så blir det ju mycket pengar över till annat.. Just det, xenonet är också en sak som ingår till GTS, annars kostar det som du säger runt 15-20k. Ska surfa vidare på forumen, kul med lite lokal input också. |
|
|
Gå med i Porscheklubben så har du en kul samling llikasinnade. Porsche. nu Med en lätt begagnad bil och 1000 mil på mätaren sparar du 150-250kkr och många bilar är förmånligt utrustade. Få suv har så bra andrahandsvärde. Jag köpte för 700kkr i november och 1800 mil. Nypriset när ägaren tog ut den May 14 var 835kkr och i Nov var det 935kkr. Hade jag köpt idag hadr det blivit en lättt beggad turbo för de har sjunkit lika mat och brukar vara smetade med utr. Pasm, Sports Crono, pdls, Bose, 14-vägs komfortstolar med ventilation(vill aldrig vara utan igen) och värme, Pdc med backkamera, beige helläder, eluppvärmd ratt, bränslevärmare, panoramatak, belysningspaket ger svag bakgrundsbelysning i hela bilen vid färd, 21" Porsche turbohjul, Underkörningsskydd i borstad aluminium f o b samt borstad aluminium runt rutor och takrails. Samt säkert en del grejer till. Fått byta främre drivaxlar på gata, min var en av de första bilarna i Sv. pc Smista har bytt på ett par stycken. Bra hanterat, garanti, lånebil och porschen tvättad när man hämtar den. |
|
| Tack för bra input från dig också Asken! Märker på blocket och bytbil att dom står sig bra! | |
| Min granne har haft sin GTS i snart en månad och är väldigt nöjd - har kört den ett par gånger och är sjukt imponerad över hur bra den går och låter. Han ligger hittills på mellan 1,2-1,4L milen men då står han på rätt bra... | |
| Gts är en läckerbit. Fick en röd sån med 20" gt fälgar, röda bromsok och alcantara med röda stitchings som lånebil häromsistens. Imponerande lånebil tänkte jag men då jag kom åter visade det sig att det vara deras demo som snart skulle säljas, vill ha effekt men två macan verkar överkurs....:-) | |
| Jag kan mycket väl tänka mig en GTS om det blir en macan till. Skulle dock aldrig ha de 20 extra HK som anledning till köp. Mer effekt finns Turbon till för men då blir ju priset ännu högre tyvärr. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.