AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
35.656

3 serie GT eller Porsche Macan?

Sida 6 av 9
Undrar om det är helt fel att köpa en Macan med diesel?

I min värld är "sportbil" och diesel inte en helt rätt kombination.

Var faktiskt och tittade på Volvo XC60 och en fullutrustad med Black-R paket hamnade på 575.000:- och då är det väldigt mycket utrustning.

Fjärrstyrd värmare via mobilen och Volvo on Call var ju inte så tokigt.

Sen är väl de flesta bilar efter 20 år inte värda mer än 5,000:- så frågan är ju bara hur fort det går dit, en Macan för 850.000:- kommer också att sjunka i pris.

Begagnade Cayene finns ju under 100.000:- idag

Fast lustigt nog verkar de beganade Cayene med diesel vara mer efterfrågade just nu, och om det stämmer med uppgifterna i denna tråd har många Macan diesel tagits in till Sverige.

Varför köper man en sportbil med diesel?

"Varför köper man en sportbil med diesel? "

Det blir naturligtvis ingen sportbil av Macan bara för att det är en Porsche. Macan är en liten SUV och inget annat, passar säkert utmärkt med diesel. (Även om jag personligen ogillar diesel rent allmänt...)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
För övrigt är det nog ganska få som väljer mellan just Volvo och Porsche, seriöst. Vilket är synd egentligen! Fler Volvo-purister borde lyfta blicken och se andra möjligheter, kan jag tycka som Hisingsbo med 18 år på Personvagnar..
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
(fd Hisingsbo förresten) ;)
Sportbil är väl fel benämning men "Sportig SUV" borde väl passa bättre.

Ser man på detta filmklipp verkar det ju kunna vara en del körglädje ivarjefall.

Men frågan är hur Macan blir med diesel, en glidar SUV istället?

Jag har kört XC60 i tre år nu och kollar runt om det finns något liknande men gärna lite mer körglädje.

Har möjlighet till tjänstbil men förmånsvärdet drar ju iväg en hel del på så kostsamma bilar.

Fast det är väl inget mot att äga privat och ta värderaset.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Diesel passar biltypen betydligt bättre, och det är egentligen först nu som de mindre turboladdade bensinarna kan erbjuda något med liknande förbrukning och vrid.

Diesel säljer bäst i både Cayenne och Panamera, och kommer säkerligen också sälja bäst till macan.

Klart värdeminskningar är kraftig, men det är den på samtliga bilar över tid. Tror Macan kommer hålla värdet bra (framförallt diesel) de kommande 24-månaderna eller så.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har ni sett provkörningen på nya Macan som Autocar gjort? Bilen ska tydligen vara bakhjulsdriven vid normal körning, och jag har nog aldrig sett en SUV bete sig på det sätt som Macan gör i klippet. Verkar väldigt lovande! :)

Länk
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Både teknikens värld och AMS har ju korta teasers från provkörningen ute idag. Teknikens världs journalist gillar tydligen inte utseendet. Men skrev samtidigt att med de köregenskaperna kan bilen se ut hur som helst och ändå vara kanon.
Tycker de rapporter som kommit hittills verkar grymt lovande. Det enda jag ogillar starkt är att jag inte får min bil förrän september/oktbober:(

Personligen skulle jag inte beställa en så pass "liten" bil med diesel i dagens läge. Dels för att jag personligen tror att dieselboomen snart är över för den här gången (vilket även en del andra bekräftar), samt att jag personligen inte är ngn dieselfantast. Visst X5, Cayenne etc skulle jag nog beställa med diesel helt enkelt för att i den storleken på bil börjar bensinarna dra väl mycket..

Torrt på vägarna idag och tog en sväng med "sommarbilen" med 3 liters bensinsexa. Visst. Det finns såklart moderna bensinfyror som är snabbare men varken de eller en diesel kommer aldrig att kunna mäta sig med ljudet, känslan, gången, tillgången till i stort sett samma vrid i hela registret etc. Heder åt MB som utvecklar nya sexor.
Vad tyder på att dieselboomen är på nedgående? Visst kommer laddhybrider med bensinmotor och elbilar att bli vanligare, men inom överskådlig framtid tror jag tror att dieselmotorn kommer att förbli populär och dessutom öka på "nya" marknader som t.ex. USA.

Autocar gillar Porsche Macan Diesel S:
Länk
Verdi
"Dieselboomen" just nu är i stort ett svenskt fenomen. Nere på kontinenten har de haft stor andel dieselbilar länge.

Det nya är väl att det tack vare ny teknik är möjligt att göra dieselmotorer med hög effekt som går, relativt, snålt.

En dieselmotor kommer alltid vara snålare än motsvarande bensinare "by nature". Läs: Länk

"Om en 50 liters dieseltank är utgångspunkten, hur stor behöver en behållare vara för att kunna rymma lika mycket energi? Svaret är att en bensintank behöver rymma 56 liter, en etanoltank 81 liter, en metanoltank 124 liter, en natur/biogastank (200 bar) 193 liter, en vätgastank (700 bar) 300 liter, ett litium-jon-batteri (enligt senaste teknik) 1 400 liter och ett blybatteri 10 000 liter."

"Till yttermera visso är den moderna dieselmotorn den effektivaste förbränningsmotor vi känner. Nykonstruerade dieselmotorer kan nå en verkningsgrad på 40 % medan det är tveksamt om dagens bensin-, etanol eller gasmotorer kan nå 30 %."

Om jag räknar rätt betyder det att man ur en liter bränsle (diesel/bensin) får ut ca 50% mer ur diesel än ur bensin. Kommer man t ex 1 mil på en liter bensin så kommer man 1,5 mil på en liter diesel. Dvs 1 liter/mil för bensin och 0,67 liter/mil för diesel (vilket . Notera att detta bara är ett exempel för att åskådliggöra den grundläggande skillnaden mellan motorerna.

Jag har dock förståelse för er som gillar bensin. Men pendeln kommer förmodligen aldrig att slå tillbaka. Därmed inte sagt att diesel är den slutgiltiga lösningen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Man ska inte glömma att politikerna har en hel del instrument att styra vart vi är på väg. Det är relativt enkelt att "skatta" folket dit man vill ha dem.

Sen är det en kostnadsfråga. Överladdade trycylindriga bensinmotorer kommer bli allt vanligare i både små och lite större bilar framöver. Den högre efterfrågan på diesel gör också att priserna stiger och de ekonomiska incitamenten färre. Lägg där till höga kostnader för byte av partikelfilter så är inget självklart.

Därmed är väl snacket om dieselns död överdrivet. Men jag tror vi kommer få en mer balanserad fördelning på bensin/diesel i framtiden, istället för de 90/10 siffror vi har idag.
Verdi
acey,
Tror det saknas incitament att skatta oss mot ett bränsle som släpper ut mer koldioxid i dessa tider. Särskilt om det blir en rödgrön regering, som det verkar bli. Tvärtom, det har ju skett en stor skattelättnad på dieselbilar de senaste åren.

Varför skulle dieselpriset sticka iväg bara för att ett litet land i norden kommit på att det finns dieselbilar? Glöm inte heller att entreprenadmaskiner, traktorer, lastbilar osv osv också använder diesel. Tror inte att vi påverkar efterfrågan så mycket med våra personbilar.

Nog sagt om detta. Den här tråden handlar om något helt annat egentligen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verdi: Dieselpriset har gått upp med 83% på en 10-års period, bensinpriset med 53%. Den globala tillgången och efterfrågan styr. Skattelättnad på dieselbilar är bara att glömma, och lättnaderna som gjorts hittills har mer att göra med att moderna dieselbilar släpper ut betydligt mindre koldioxid än tidigare iom införandet av direktinsprutning och partikelfilter. Det är också den del som numer utgör den största delen av fordonsskatten.

Miljöbilar kommer att fortsatt subventioneras, oavsett drivmedel. Men de största fördelarna kommer helt eller delvis icke fossila alternativ få.

Men som sagt, detta är nog skitsamma om man bränner iväg 700-800-900k på en ny Porsche Macan. Diesel är trevligt ur många aspekter, men särskilt sportigt är det inte. Macan verkar göra sig bäst i bensinform och gärna med turbo :)

Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Självklart så kommer dieselbilar vara en stor andel, men jag tror inte andelen kommer att öka som tidigare. Snarare minska något. Det finns många faktorer som pekar på att literpriset på diesel kommer att öka mer än priset på bensin. Bla skatteskäl. En ny EU-körcykel som verkar vara på gång kan också ändra läget i viss mån. Blir den hyggligt verklighetstrogen så blir det inte samma gynnande av motorer med turbo som med dagens körcykel.

För min del har jag dock sagt till mig själv att jag kommer åka bensin, helst 6 cyl så länge det bara går eller att någon utvecklar en diesel som inte vibrerar, knattrar och har ett jämförelsevis väldigt smalt effektregister.
Men smaken är som baken och jag har full förståelse för att många gillar dagens dieselmotorer.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Bensinmotor har på senare år blivit mycket effektivare pga av mindre volym, överladdning osv. Dieselmotorer å andra sidan har pga av partikelfilter, avgasåterföring, extravärmare osv snarare blivit mindre effektiva än vad de var för 15 år sedan.

MVH Christofer
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Crille: Mindre effektiva på vilket sätt? En BMW 525d från 2003 (E39) hade 163 hk / 6 / 2497 och drog 0,63 liter / milen. En 530d har idag 258 hk / 6 / 2993 och drar 0,51 liter / milen. Man skulle nog säga att utvecklingen går mot betydligt effektivare drivlinor, men jag kanske har missat något? Och det blir bara värre ju större motorerna blir. Rent prestandamässigt borde man snarare jämföra med en 520d och där är skillnaden 40% till F10:ans fördel...
Verdi
Crille, har du fakta att backa upp med? Eller är det bara en känsla du har?
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Vet inte om det är ngn idé med denna diskussion mer eller? Det står ju helt klart vilka som lobbar för diesel resp. bensin och jag tror ingen kommer ge sig.
Personligen var nuv. X5 troligen den sista riktiga "premiumbilen" jag beställde med diesel på mycket mycket länge. Man jag har full respekt och inget agg. mot de som tycker tvärtom.

Ang. huvudtopic Macan, så känns det ju mer och mer spännande att få provköra en. Alla rapporter (utom möjligen SVD..) talar ju om smått sensationella egenskaper, spec för att vara en SUV.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
acey: Det där med uppgivna förbrukningssiffror nu för tiden har ingenting med verkligheten att göra, lägg på 15-20%. "Förr i tiden" var siffrorna betydligt mer mer "ärliga". Visst har väl även dieslarna blivit snålare, men utvecklingen har gått snabbare framåt för bensinmotorerna, i effekt kontra förbrukning.

Verdi: Det är en känsla jag har.

Eftersom jag själv jobbar på Volkswagen kan jag ta ett exempel därifrån. Pratar då om verklig förbrukning vid normalt användande, kallstarter, stadskörning, motorväg 120-140 km/h osv.

Passat 1,9 TDI 110 hk från slutet av 90-talet drar inte mer bränsle en Passat 1,6 TDI 105 hk från 2010-2011. Detta är förstås bara ett exempel men förklarar lite mitt påstående ovan.

MVH Christofer
Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
En sak att tänka på ang dieselpriset är att 1jan 2015 träder SECA direktivet in.
Kort innebär det att sjöfarten inte får köra på svavelhaltig tjockolja längre och tvingas byta till diesel, kan dra upp priset då tillgången minskar.
USA har börjat få en "diesel bom" även där blir det tillgång och efterfrågan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.