AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
35.662

3 serie GT eller Porsche Macan?

Sida 5 av 9
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Mm, bara galet att ha utrustning för 324' på en bil som kostar under 600'...men det var en demo, förståeligt då kanske.
Ja men på Porsche kostar väl det mesta tyvärr extra, betydligt värre än på BMW som vi alla här tycker att vi får betala sjukt mkt för extrautrustningen. Framförallt är ju ändå Macan en rätt så liten bil utrymmesmässigt.

/Anders
Verdi
Systerbilen Audi SQ5 är faktiskt snabbare 0-100 än Macan S...

Alla är vi olika och gillar olika saker. Var själv nära att beställa en X3 35d men är idag glad att jag inte gjorde det. Högre tyngdpunkt, högre vikt, större luftmotstånd...

Kort sagt, varför vill ni ha en "sportig SUV"? Stor, lyxig & bekväm SUV kan jag förstå. Men liten och sportig?
Visa användare
3.753
Sani
Ja, det blir så med 313 hk vs 258..

Jag vill(e) ha en Porsche med bakdörrar, och Panameran är ännu för dyr.
Visa användare
3.753
Sani
(hästkrafterna ovan gällde förresten diesel)
Men Sani du får hela 381 hk i M50d till samma pris som den "lilla" Macan :-) Dessutom som Verdi skriver en riktigt bekväm, stor, lyxig och inte minst faktiskt även riktigt kul att köra!

/Anders
Verdi
Sani,
Jag jämförde tydligt och klart med Macan S. Varför blandar du in dieseln?

Audi SQ5 med 313 dieselhästar gör 0-100 på 5,1 sekunder. Macan S med 340 bensinhästar för 0-100 på 5,2 sekunder (med sport chrono, utan tar det 5,4 sek)
Visa användare
3.753
Sani
Haha, Anders - det där med "samma pris" är vi helt enkelt oense om ;)

Verdi, för att diesel-Macahan heter "S" också...enl dekalen där bak, samt att det faktiskt var den som vi diskuterade fn.

Tjöta.
Men Sani om jag läser rätt ovan så skrev du 919 tkr och så mycket gav inte jag för min svensksålda fabriksnya X5 M50d F15.

/Anders
Verdi
Glömde att du aldrig har fel. Förlåt.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Verdi: Uppenbarligen är det rätt många som vill ha en sportig SUV. Macan är ju dessutom relativt låg för att vara SUV samt att alla rapporter hittills talar för att det är den överlägset sportigaste SUV´en på marknaden. Förutom den högre sittpositionen ( som väldigt många gillar) är det kanske inte så mycket SUV-känsla i Macan. Verkar ju inte som det om man lyssnar på de som åkt med i den hittills iaf.

Vet inte om det är så många potentiella Macanköpare som har X5 M som alternativ. För mig var det iaf inte att tänka på eftersom jag ville ha en något mindre och smidigare bil än X5. Med tanke på prestandan för S bensin så vet jag inte heller om den är så himla dyr som en del här tycker. Visst dyrare än BMW, men något annat är knappast att räkna med. Motsvarande BMW, X3. Spelar ju inte i samma division enligt mig iaf..
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Jmf med X3 menar jag alltså en BMW X3. Alpinaversionen som det länkades till ovan är såklart en annan sak, och annat pris såklart..
Visa användare
3.753
Sani
Anders; är din bil svensksåld? Jag trodde du tog in den från England, har litet svårt att tro att du kan få en maximalt utrustad X5 M50d i Sverige för under 919'….men du vet nog bäst i det här fallet haha.

Verdi; ursäkten är godtagen och uppskattad, jag vet att det satt långt inne.
Jo jag beställde först en E70 M50d i februari som jag fick hit i augusti, men sålde den för jag ville ha en F15 och beställde en som jag specade själv, så den är svensksåld. Skillnaden mellan BMW och Porsche verkar för övrigt vara att du får rabatt på en BMW som du tydligen inte får på Macan. Det gör rätt så stor skillnad i dessa prisklasser.

/Anders
Visa användare
3.753
Sani
True - det är väl återigen den där svåråtkomliga exklusiviteten, som består av en kombo av icke-priskänsliga kunder + lågvolymsbilar med högt pris, som gör att Porsche ej behöver släppa så mycket på sina priser… Och av samma skäl kan de även ta ut högre priser för tillval.

Men du kryssade alltså i ALLT på din bil hos en svensk ÅF, och fick ner den under 919kkr?? Inte illa isf.
Inte allt, inte fond Entertainment, night vision och säkert några andra kryss men den är mer än fullutrustad. Ja Porsche kan verkligen ta betalt!

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Helt givet är att Macan spelar i en helt annan liga än X3:an. Har man familj och vill köra Porsche så har man i realiteten endast Cayenne och Macan att välja på. Behöver man inte utrymmet så känns Macan betydligt fräschare då Cayenne börjar bli bra till åren nu.

Att bilen är dyr är väl ingen större tvekan om, men det är ju en Porsche. Några stackare måste väl vara med och betala på 918 som de gör "förlust" på för varje såld bil :)

Och om man gillar att byta bil ofta så kan man få en bil under våren så kan man förmodligen åka "gratis" i 6 mån / 1500 mil om man vill.
Verdi
Ingen som är rädd för att Porsche håller på att devalvera sitt varumärke med de här nya påfunden? (SUV, diesel osv)
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Jag tror inte det är någon fara för varumärket som läget är nu. Diskussionen om detta har ju varit ända sedan Boxtern kom. Går man tillbaka ett par årtionden så hade ju Porsche dessutom snikmodeller som de inte har nu, som borde ha devalverat varumärket ännu mer. Men visst kommer det en 150hk Macan snik eller liknande, bara för att få större volym. Då kan man ju börja tveka.

Personligen tycker jag BMW börjar ligga betydligt sämre till när det gäller varumärket. Men så länge volymerna ökar så skiter de nog högaktningsfullt i vad entusiasterna mfl tycker. För mig har det stora köpskälet för att hålla mig till BMW redan försvunnit. Att få en skön sexa till ett rimligt pris. Börjar man sedan tulla på bakhjulsdriften med.. ja då kan jag köpa vad som helst istället.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Verdi: Det var ju Cayenne som "räddade" Porsche. De höll ju på att köpa upp hela VW koncernen ett tag pga detta.
Hade Porsche gjort en körglad 5-serie konkurrent till motsvarande priser så...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.