|
Sida 4 av 9
|
|
|---|---|
|
Men vad landar totalpriset på för en bil med juste utrustning? /Anders |
|
|
Min landade på 812´. Men då är det nog lite mer än vad som kan anses "nödvändigt". Både säljaren på Porsche samt min uppfattning är att man får räkna med kring 150´åtminstone för en normalutr bil. Nackdel med priserna på utr med Porsche jmf med Audi, BMW såklart. Ändå är utr till Macan i rätt många fall billigare än motsvarande på t ex 911. Men t ex 15300:- för Xenon känns ju inte riktigt 2014... |
|
|
Ja, Porsche har väl passerat alla gränser som finns nu och sett att det funkar, och när man dessutom kan låna delar från VAG så får vi nog se fler modeller som var otänkbara för bara 10 år sedan. En "mini" Panamera i storleksklass 4-serien är väl inte otänkbart (delad plattform med nästa A5?) och frågan är hur länge vi får vänta på en "småbil" från Porsche? Sani: 40-50 bilar för Göteborg under året är inte speciellt mycket. I oktober hade Bilia i Nacka som är Sveriges minsta anläggning sålt över 50 X5:or. Ett par hundra bilar av Macaon är med andra ord inte en speciellt stor tilldelning... Tror inte heller många Macan kommer stanna under 700 000 :) |
|
|
Ja du Acey, blir den nya lill-porschen hälften så snygg som Panamera är jag på ;) Håller med om att tilldelningen av Macan är snål, men men....jag fick faktiskt tag på en (1 av 1) nyss via telefon - men det är en högspecad diesel....jag hade tänkt att gå andra vägen, lågspecad bensin á la driver's car...hmm, måste suga på den ikväll. Leverans v27 i år = perfekt annars! |
|
|
Visst är tilldelningen snål, men Sverige är kanske inte en jätteprioriterad marknad. Man har ju planerat för 50000 Macan per år men 2014 kommer man ju knappast upp i den siffran iom att prod startar i februari, samt att feb mars bara är launchseriebilar. Nästa modell är väl i stort sett bekräftat att det blir en mindre Boxter? Mycket talar väl för att Panamera kommer som Shooting Break med. |
|
|
hmm väldigt mycket pengar för en så pass liten bil ändå men förstår att Porsche märket är hårdvaluta, speciellt som man tydligen inte ens lämnar någon procent rabatt. I princip får man ju nästan en X5 M50d för samma pengar. Lägg till 75 tkr och du har en fullmatad X5-a med ungefär samma prestanda, lägre förbrukning och betydligt större utrymmen och ändå massor av körglädje. Men det vore kul att testa den när den kommer men det lär väl heller inte bli så lätt om tilldelningen på bilar är så låg. Den ser ju betydligt snyggare ut än Cayenne som jag inte kan förstå att någon tycker är snygg *flåt om jag trampade någons tå, det var ej meningen* /Anders |
|
| Den där dieselmackan kostade 919', litet väl saftigt för mig :) Kollar litet på 335 GT med M-paket nu... | |
|
Sani, ja du ser, för det hade du fått en fullsmetad X5 M50d, ett lätt val för mig. Nu lanseras ju inom kort även X4 som AMS i nya numret rubricerar som "Porsche Macan får se upp!" /Anders |
|
| porsche hara bara en diesel lånad från audi va? tycker det är synd att dem inte kommer med en monsterdiesel som vag koncernen har många av.. porsche må vara fina bilar men de är för dyra. en macan är säkert en sjukt bra bil men hur många av komponenterna är inte från audi q5? | |
| här har ni för övrigt en snygg och ovanlig suv.. Länk | |
|
Jämför man dieslar så kanske möjligen X5 kan vara ett alternativ. Dock större och osportigare bil i övrigt och personligen tycker jag den nya X5 inte alls utstrålar samma sportighet och fina design som Macan. men jag är ju såklart jävig eftersom jag redan gjort mitt val:). Åker ju utgående X5 med dieselsexa idag och visst, inget fel på den. Men det är nog absolut maxpengar jag skulle betala för en diesel. Skulle aldrig lägga bortåt millen på en bil med dieselmotor eftersom jag helt enkelt inte tycker känslan är tillräckligt premium för de pengarna oavsett om det står en M badge på eller inte. Men smaken är ju individuell. X4 kan kanske vara en nice bil. Antar att det är en miindre X6? När i tiden ligger den? Ngn som vet om BMW såsom MB kan vara tillbaka mot mer bensinsexor i sortimentet? MB utvecklar ju en ny generation V6 or som även ska kunna delas och bli 3 cyl motorer i mindre bilar. Låter klart vettigt. |
|
| Alpinan i länken var ju riktigt nice! Är inget jättefan av X3 annars men denna var kanon både på in och utsidan. | |
|
Jag var och kikade på Macan i går. Porsche UK har ställt ett (vänsterstyrt)exemplar på Harrods. Den ser ut som en Cayenne i fronten. Inredningen är snygg tycker jag (tänk nya 911). Men baken är för mycket Audi Q3! Den blir liksom för tillplattad vid bakrutans överdel och därmed väldigt bullig över baken. Jag vet att den ska vara baserad på Audi Q5 plattan, men den känns mindre (sportigare?!) men bagaget t.ex. kändes mindre än på t.ex. Q5 som redan den har ett ganska litet bagageutrymme. Mvh/ Niclas |
|
|
X4 skall lanseras i vår enligt dagens nya AMS. Nya X5 F15 är för övrigt en helt annan bil än gamla X5 E70 och just M50d modellen är något för "dieselhatarna" att bita i :-) /Anders |
|
| x4an är ju en "coupe" av dagens x3:a så jag gissar på att den lamseras i samband med facelift av x3:an som borde vara under detta år.. en nya x6 är också påväg då baserad på den nya x5an.. en mille är väldigt mycket för en dieselbil precis som du säger.. tror macan blir en vinstsaga för porsche | |
|
Heden: Faktum är att Macan är större än Q5. Ca 7cm längre, 4cm bredare men knappt 3cm lägre. Så den har nog en lite annan "stance" och kanske ser mindre ut? Med snart 1,5 års väntetid så lär det nog bli en vinstsaga ja..Men den lär ju kanibalisera en hel del på Cayenne dock.. |
|
|
Macan är ju helt klart väldigt mycket snyggare än Q5 som jag aldrig gillat. Den är också väldigt mycket snyggare än Cayenne. Samtidigt är det antagligen en rätt så liten bil invändigt? Jag inbillar mig att den invändigt är stor (eller liten) ungefär som en X3? /Anders |
|
|
Gittarjohans => Ögat kan uppenbarligen bli lurad :) Men jag får det till att Macan är 37mm längre, 12mm bredare, 6mm kortare mellan hjulhusen och exakt lika hög som SQ5. Inga dramatiska skillnader. Tycker nog att SQ5 är mer än rättvis konkurrent än vanliga Q5. Ska bli kul att testköra Macan vid tillfälle. Mvh/ Niclas |
|
|
Anders, en M50d kostar fortfarande 238700 kr mer än en Macan S - om du sedan kan trixa in en billigare via UK, good 4 u :) Jerry; det kommer "värre" dieslar från Porsche nu, se Cayenne.. Men det blir nog ingen Porsche för mig nu, jag är för fattig! |
|
|
Men Sani jag refererade till den "dieselmackan" som du skrev om ovan för 919´, vilket är lite drygt 20 tkr mera än vad du köper en fullmatad X5 M50d med rabatt här i Sverige. I UK blir den ännu billigare förstås men det blir säkert Macan också. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.