AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
35.655

3 serie GT eller Porsche Macan?

Sida 3 av 9
Gitarrjohan: Ja, kolla upp det du också. Jag hade tänkt lägga en beställning på en S (bensinaren), men då leveranstiden var så kopiöst lång så kommer jag att avvakta. Det kan ju hända rätt mycket på drygt ett år. Jag snackade med Fre*r*k Jan**son (vill inte skriva ut hela namnet)...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Gitarrjohan: Man kan aldrig lita på Wikipedia. Tyckte det var konstigt att Macan skulle vara smalare än Q5.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Jämförde just storleken mot Cayenne. Visst Macan är mindre. men det är inte jättestor skillnad. Mindre än jag trodde.
Intressant även att man "tillåtit" att Macan S är betydligt snabbare än Cayenne S.
Har du rett ut om det finns fler bilar att tillgå än det antal jag blev informerad om?
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Jag som inte läst på om Macan alls undrar vad det är som lockar?
Varför vill man ha en sådan?
Jag är inte dryg eller ironisk utan det är en reell fråga.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Thomas: jag har inte kollat upp lev tiderna mer. Senaste samtalet/mailet var prod i september men kanske en öppning för tidigare prod.

Ang köpskäl så ser jag ganska många om man jmf med t ex Cayenne, som var ett alternativ för mig
+
Billigare än Cayenne
Snabbare
Snålare
Sportigare
PDK låda
Snyggare (smaksak, men många verkar hålla med).

-
Mindre/trängre
Prestige?
Viss specialutr typ nivån läderklädda luftutblås etc. Verkar inte finnas till Macan (än?).
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag har också begärt in en offert på en Macan S, men vill gärna ha den till sommarsemestern i så fall....vilket verkar svårt, om man läser era inlägg.
Dock har jag fått reda på (via säljchefen Gunnar här i Gbg) att det finns åtminstone ett 40-50 tal bilar under första halvan av 2014!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sani: Av vad jag kunnat läsa på andra forum tror jag du kan glömma en bil till semestern om du inte har extrem tur eller lyckas knipa någon demo. Men med tanke på tilldelningen är det nog svårt. Kanske går det hitta något i Tyskland?
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Var hos Porsche och specade min bil innan jul. Fort septemberprod som gäller men de jobbar på att få en tidigare slot. Vill man ha Diesel finns det fler bilar att tillgå. Men beställa nu och få bil till sommaren är nog bara att glömma. 1 till 1/2 år är lev tiderna nu.. Kan även meddela att man kan glömma rabatter iaf i dagens läge..Det är listpris som gäller. Man kan få kanske 2% om man varit kund i 20-30 år var svaret.. kanske inte så oväntat med tanke på vilken sits Porsche sitter i nu iom den enorma succen som det verkar ha blivit för Macan. Säljaren nämnde en siffra på ca 60 ordrar på Macan hittills (var några veckor sedan dock, vet inte om det gällde bara Sthlm eller hela Sverige heller..)
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Det kan även vara bra att veta att vissa färger både interiört samt exteriört inte finns tillgängliga förrän oktoberprod. Framgår inte helt av den svenska prislistan. Men står tydligt i den tyska.
Visa användare
3.753
Sani
Ajdå. Semestern 2015 då, mao.. :)

Kommentaren om 40 bilar gällde tilldelningen för Göteborg endast, så jag tror nog att det finns ett tresiffrigt antal i Sverige att tillgå i år ändå - men det är ju bara spekulationer.

Jag är inne på att leasa den (privat) de första tre åren, för att sedan köpa loss den om jag fortfarande är nöjd. Vet om många som haft svårigheter med att bli av med sina Cayenne på begagnatmarknaden, på detta vis kan jag gardera mig mot den risken.

Men jag är inne på en rätt så enkel spec också; 20" allroundhjul, panoramatak, p-sensorer, litet barnsäkerhet och en hyfsad stereo.
Litet sugen på PASM dock, är höjdjustering tillgänglig endast i kombination med luftfjädring eller..? ($?)
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Yes blir nog sommaren 2015 då.. Lite trist för mig att få ut en bil i höstrusket.. men jag får väl leva med det. Macan lär det nog inte bli några svårigheter att bli av med på begmarknaden. Man kan nog räkna med ett riktigt bra andrahandsvärde iaf de första åren.

Jag tog 20" hjul. Spyder RS. Säljaren (som inte alls var den påprackande typen annars) rekommenderade absolut minst 20" och med tanke på foton, videos mm så är jag nog benägen att hålla med.
Körde en rätt lång spec med bla helläder, PCM, panorama, xenon, 18 vägs sportstolar mm. Tog även PASM. Det är endast elektroniska dämpare och ingen höjdjustering. Gör tydligen mest för komforten iom komfortläget. Säljaren rekommenderade inte luftfjädringen om man inte tyckte det var absolut nödvändigt. Rekommenderade inte PTV heller om man inte ska köra på bana.
Han ansåg det inte nödvändigt med BOSE i komb med PCM iom att ljudet med PCM blir klart bättre än standard och BOSE blir knappast värt 11´då. Tydligen samma antal högt som standard men bättre komponenter o bättre ljud. Hoppas det stämmer.

Jag landade på ca 220´i extrautr totalt. Spontant blir det nog svårt att komma under ca 150´för en vettigt specad bil. T ex att skippa PCM, xenon mm är nog inte att rekommendera med tanke på säljbarhet i framtiden mm.
Visa användare
3.753
Sani
Ah, bra tips med PCM, tackar! Då skippar jag Bose i min förfrågan. Och 20" RS blir perfekt med åretrunt-däck, ja.

Men istället för PASM funderar jag på Sport Chrono, torde tilltala mig som kör "aktivt"..?

Att behöva betala extra för att slippa halogenljus känns föråldrat - finns det enkla xenon-diton också; eller måste man ta de adaptiva bi-xenon-ljusen..? (Känner att jag måste få ta på en svensk katalog, har endast suttit o specat på nätet hittills) :)

Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Jag ska försöka verifiera PCM-BOSE frågan. Tänkte kolla om det är samma sak i CAyenne och åka o provlyssna.

Jag tog både PASM och Sports Chrono. Skulle jag välja en så skulle jag nog ta PASM, just för möjligheten till komfortläge på långfärd. Man har ju ändå en sportknapp som tightar till allt lite som standard. Så Sports Chrono är nog mer "grädde på moset" + klockan och launch control. Men smaken är ju olika såklart.

Ingen billigare xenon än den för 15k. Finns ytterligare ett tillägg utöver det för ca 4k som ger ännu "aktivare funktion". Håller helt med om att halogen som standard på en bil för 600k år 2014 känns helt passé.

Om du PM´ar mig din mailadress så kan jag maila den svenska prislistan.
Visa användare
3.753
Sani
Schysst, tackar - PM skickat!
Låter som en kul och läcker bil, men varför är den så "het"? Det är ju väldigt mkt pengar för en så pass liten bil ändå och den är ju uppe i X5 priser i princip väl? Vad är det som är så speciellt med denna Macan?

/Anders
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Jag har en X5 nu och för mig som inte behöver utrymmet längre är den en No Brainer att ta en Macan S ist för den nya generationen X5. Ungefär samma pengar, Porsche något dyrare. Mycket sportigare, Snyggare både på in och utsidan (personlig åsikt såklart). Bensin med någorlunda förbr (slipper diesel). PDK låda (gillar inte BMW 8vxl automat som jag har nu).Typ bättre och roligare i allt + såklart Porsche är alltid en Porsche..

Den är nog så het för att allt pekar på att Porsche verkligen har lyckats med denna modell. Behovet av en bil som är lite mindre än Cayenne men klart sportigare och roligare var nog rätt stort..
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

En liteOT fråga som absolut inte hänger ihop med ämnet , men finns de något aktivt svensk Porsche forum?
Visa användare
3.753
Sani
Anders; En SUV som gör 0-100 på 5.2 sek, och dessutom är en Porsche, NY för under 600k....tja, vad tror du? ;)
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Jonte: Länk har ju ett forum. Inte lika aktivt som det här, men alltid något. Internationellt så finns det ju en hel del olika Porscheforum.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.