AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
35.659

3 serie GT eller Porsche Macan?

Sida 2 av 9
d-
38
d-power
BMW 530iM/6 M-sport -13
Mercedes E220 CDI AMG -12
Ja, det kan man nog anta. Verkar som om Porsche har samma grundutrustning på de flesta marknader.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Dvs ganska snål :)
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Visst kan man tycka att det är snålt. Men jag kan inte påstå att det är jättemycket snålare än BMW, Audi mfl. SEdan är ju PDK och multifunktionsratt standard på Macan vilket är en ganska stor peng jmf med de flesta andra av Porsches modeller.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja, wow multifunktionsratt :)

Skämt och sido. Problemet är väl snarare att Porsche tror på individens val, alternativt, jävligt sugna på att pressa ut varenda krona ur köparen, genom att inte paketera utrustning. Det finns inga komfortpaket, det finns inga advantagepaket. I kombination med att extrautrustningen dessutom är dyr så sticker det snabbt iväg.

En snabb jämförelse. En Macan Diesel (jag fick då en offert med nypris på 550' av Porsche på Dieselvarianten) med motsvarande utrustning som i en F15 X5 40d med M-sportpaketet så blir Macanen dyrare. Då ingår ju Navigationspaketet, Rattvärme, Parkeringssensorer, ConnectedDrive, App och Remote services i standardutrustningen på X5:an. Även Sportautomaten är standard.

Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Visst, men Porsche tar ju ty 8k för ratten annars.. Tillsammans med PDK blir det ju en hel del, speciellt som typ 90% av Porscheköparna tar PDK ändå...

Sedan att Macan är dyrare än X5 ser jag inte som ngt jätteproblem. I mitt huvud är iaf Porsche ett steg över BMW. BMW verkar ju ha sänkt priset rejält å nya X5 om man räknar totalt med utr. Vet inte riktigt varför iom att den gamla sålde jättebra.
Har utgående X5 idag men vill ha något smidigare och räknar med att slutpriset på MAcan blir ung samma som när jag köpte X5. Dvs kring 700´
Jag jämför mer besparingen mot en Cayenne:). Tror nog för övrigt att Macan kommer kanibalisera en hel del internt. Sec iom att den verkar bli bra mycket sportigare än Cayenne och med samma exklusivitet i övrigt. Så behöver man inte utrymmet, varför välja Cayenne?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nej, USPen är väl just utrymmet gällande Cayenne. Q5:an är för liten för oss, så i realiteten blev den aldrig aktuell. Cayenne känns till åren, trots facelift. Det ska bli intressant att se nästa generation. Även om Cayenne är kul att köra, så har både nya X5 och nya RR Sport lyft ribban i klassen när det gäller teknik och komfort. Så sätt känns Macan betydligt fräschare och jag tror precis som du att den kommer stjäla kunder från Cayenne.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Den svenska prislistan finns nu hos ÅF. S bensin har hoppat upp till 595´nu när alla priser är satta. Lev tiderna är redan låååånga kan jag säga..
Fick prislistor och listor över standard- och extrautrustning häromdagen. S'en går på 595, Diesel S'en på 595 också, samt turbon på 795…

Beställer man idag kan man ha en Diesel till augusti, turbo till december och den vanliga S'en någon gång i början 2015. Snacka om leveranstid. Porsche center i Stockholm kommer dock att ha en bil hemma i april-maj om man vill klämma och känna.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Kan säga att jag ligger bland de 5 första i Sverige i kön för S bensin och ligger som det ser ut nu i septemberproduktion. Verkar stämma att Sverige har fått större tillgång av dieselversionen. Om jag ville byta till diesel så skulle jag få bilen betydligt snabbare, men det är inte aktuellt för mig.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
I oktober var leveransdatum maj för Dieselversionen. Så det verkar vara snål tilldelning på bensinarna.
Har ni kollat om möjligheten att köpa den i England istället?

/Anders
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Acey: I september när jag beställde så skulle jag få min S bensin i april. Som det ser ut nu blir det september.. Lev tiderna verkar flyttas hela tiden så det kan nog vara värt att kolla igen.

Ang. England så vet jag inte hur mycket meck det skulle bli samt om de har fått så mycket större kvoter i förh till befolkningen?
Här finns i alla fall för den som skulle vara intresserad, en kontakt för export från UK:

Arran Simpson
Sales Executive
Porsche Centre East London
Tel: 0208 519 9999
EFax: 0845 280 3006
www.porsche.co.uk/eastlondon
arran.simpson@porscheeastlondon.co.uk

Den stora fördelen skulle ju kunna vara prisskillnaden.

/Anders
Tre stycken bensin Macan fick Sverige i tilldelning för hela året (2014). Dessa är som sagt slutsålda redan. Dieslar vet jag inte, men troligen "betydligt" fler...
Ni får köpa Q5 istället och byta grill :-)))

/Anders
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Vart har du fått uppgifterna om 3st S bensin ifrån? Jag vet att tillgången är liten men jag ligger iaf i prod i september på min S bensin. och enligt säljaren med rätt goda chanser att få en slot ännu tidigare. Vad jag hörde häromveckan är all tilldelning inte helt klar än. Lite trist att lev tiderna blir så långa. Hade jag beställt idag och får bil typ våren 2015 hade jag nog allvarligt funderat på något annat alternativ.

Skillnaden mot Q5 är ju rätt stor (som tur är). Både i storlek samt att 2/3 av alla komponenter är unika för Macan...
Det var Porsche Center söder om Stockholm som sa det...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Gitarrjohan: Fast storleken är ju hyfsat identisk (med tanke på att den bygger på samma plattform är det ju inte så konstigt, hjulbasen är helt identisk).

Q5/Macan
Längd: 4639 / 4681
Bredd: 2089 / 1923
Höjd: 1650 / 1624
Hjulbas: 2807 / 2807

Vikt: 1850 / 1865

Men Porsche har varit duktiga på att dölja släktskapet Touareg / Cayenne så man får anta att det inte är någon påtaglig Q5-känsla i Macanen heller!

Trist med tilldelningen, man undrar ju hur Porsche tänkt där. Om det stämmer att Sverige endast fått 3 bensinare till premiären är det ju skandal.

Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Thomas: jag ska kolla det där. jag är nämligen utanför plats 3 och skulle det inte bli ngn bil förrän 2015 trots att de sagt septemberprod. då blir det nästan till att fundera på ngt annat.

Acey: Måtten för Macan stämmer med Porsches material. Kollar jag på Audis hemsida så är Q5
Längd: 4629
Bredd: 1898
Höjd: 1655

Inga stora skillnader men det stämmer bättre överens med det som Porsche sagt. dvs Macan ska vara längre, bredare men lägre. Antar att hjulbasen är densamma för att det är just den delen av bilen (bottenplattan) som mest delas mellan bilarna. Är ju alltid en känslig fråga det där med plattformar, spec när bilarna ligger i olika prissegment mm. JAg tror dock att de lyckats rätt bra ändå och att tillräckligt mycket skiljer bilarna åt.
Macan är ju verkligen mkt snyggare också än Q5 som verkligen är en riktigt ful bil enligt min uppfattning, ex vis jämfört med X3.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.