AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.890

E36 325i - Vägrar starta efter biltvätt

Sida 1 av 2
J3
155
J3n5
325i coupe -94 Daytona Violett
Hej!

Körde med min e36 325 -94 genom en biltvätt som spolar även undertill bilen.

Skulle aldrig gjort detta då bilen bara tvärdog..

Efter detta när jag bogserat hem bilen på gården och vred på tändningen så flippade varvräknaren upp och ner som en tok. Även en massa relän klickade och solenoiden på startmotorn slog till och från, trots att jag BARA hade på tändningen.

Tog givetvis ur batteriet och lät bilen vila. Nu några dagar senare låter varken reläna konstigt och varvräknaren flipprar inte.

Vad kan ha gått sönder? Det går att dra runt motorn, men den startar inte.

Planen är att ta lös tändstiften och kolla så de tänder, och att den får soppa.

Vad i helv. kan det vara som fått fukt i sig?

Trasig vevaxelgivare? Tändmodul? Soppapumpsrelä?

Mvh Jens.
Hade börjat att kolla brunnarna till stiften, så de inte badar i vatten.

Pga tändhattarna som tätar och djupet på brunnarna, så av dunstar inte vattnet heller trots du låter den stå. Skulle det finnas vatten, så bara att blåsa rent/torrt med tryckluft. Även blåsa torrt tändhattarna. Dela dem även från tändspolarna, så du blåser dem torrt överallt.

Skulle problem fortfarande finnas, så får du gå vidare där efter, men jag hade börjat med det.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Japp, högst troligt att brunnarna är vattenfyllda. Det var en effektiv underspolning må jag säga ;)
Förstod ironin i ditt svar Anders-72.

Har varit med om det själv tyvärr. Om det var att det spolades upp under kåpa vid grenrör plus upp på huven och sedan rann ner och fyllde de 2 brunnarna som det var på min det vete fan. Men vatten stod i de 2 brunnarna alla fall.

Oavsett hoppas jag han hittar problemet.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Mycket troligt att underpolning lättare fyller tändstiftsbrunnarna än att spola motorn uppifrån, det är jag helt med på. Utan ironi.
J3
155
J3n5
Tack, jo ska kika där.

Har tänkt ta lös och se om den tänder ens. Sen om den får soppa också. Vad gör jag om inget av dem kommer? Blockerar en vevaxelgivare båda eller bara tändningen?

Ska kika till ledigveckan.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Har du motorkåpan monterad över tändspolarna?
J3
155
J3n5
Hej! Jo motorkåpan är monterad.

Tog lös motorkåpan idag och tog lös alla spolar. Hittade en massa svart/oljigt vatten på brunn 1,2 och 6. Dessutom tror jag spole 5 är trasig, det ser ut som att det smält på sidan av den. Blåseäte allafall ur alla brunnar och torkade torrt. Utan lycka. Men jag tror det kan vara tändspolen på 5an som gör det.

Men ska inte bilen kunna starta på 5cylindrar? Har ingen aning.
Jo den ska kunna gå igång på 5.

Men hade du även olja i brunnarna, så kan det vara tid för byta ventilkåps packning också. 1,2 och 6 utav de inre ringarna som följer med packningen till brunnarna läcker.

Kanske fler tändspolar som gått för dig. Ingen möjlighet att få låna/testa 6 stycken andra innan eventuellt köp av 6 nya?

J3
155
J3n5
Lite bilder.

Länk
På 1-2 såg tändhatten utsådär. Den på nr 6 var ännu blötare.

Länk
5:e tändspolen, smält plast som bubblat.
J3
155
J3n5
Möjligtvis att jag kan låna 6 st tändspolar av en kompis med en 525 -93. Ska höra om han har kvar den
5 den bubbliga är nog helt kass. Plus fukta som kan ha kommit in.

Bilden på de blöta/våta är inte okej.

Har du möjlighet att få testa 6 nya tändspolar som du vet fungerar hade jag gjort det och sett om bilen vaknar till liv. Därefter vet du och kan gå vidare.

5:an har gjort sitt alla fall.
Alternativt 6 nya spolar på Schmiedmann c:a 2400:-

Returbilen/bilskrot 6 stycken c:a 600:-
J3
155
J3n5
Fått tag i 6st nya tändspolar, styr/dme boxen bakom torpedväggen. Är det plug&play på boxen?
Kan inte svara 100%, men har för mig du måste programmera boxen ihop med din bil.
J3
155
J3n5
Ok. Provar med originalboxen först. Imorgon då jag fått grejjerna
Gör så. Lycka till
Annars är det plug and play på dem.
J3
155
J3n5
Alla tändspolar bytta. Ingen skillnad. Provade byta DME box. Ingen skillnad. Vevaxelgivare kanske? Ska boka tid på verkstad, är less.
Vet ej tyvärr. Svårt när man inte kan se heller.
Lycka till och hoppas de finner felet.
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
prövat att bygla huvudreläet? kortis där hände mig vid motortvätt bytte allt i tändningsväg samt de mesta på bränslesidan innan jag prövade att " jump the main relay" .. pröva det då det inte kostar något och tar 3 min.

instruktioner om hur man gör på just din bil finns att hitta på google. t.ex. Länk

på min bil var det bara att bygla pin 30 med de två "87"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.