AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.391

Bilia Group vägrar byta bromsskivor på garantin

Sida 2 av 2
Grelle: Testat o reklamera någon teknisk produkt nån gång? Vem tror du tar beslut i reklamationsärendet? Jo tillverkaren (jag jobbar med just sånt till viss del...). Vi må ha sålt produkten, o har givetvis ett ansvar mot kunden, o vi står på deras sida, men det är tillverkaren som bestämmer, eller ger oss info om vad som täcks eller inte täcks av garantin i normalfallet...
O kom ihåg, i fallet med slagna bromsskivor så är det en liten gråzon, rent teoretiskt kan det ju vara som så att de slagit sig pga "felaktigt handhavande". Jag tycker det är BRA gjort av BMW att byta skivorna utan (?) knussel, o i mina ögon är det fullt förståeligt att bromsklossarna INTE ingår.
Det är som du säger, handlaren är en mellanhand, sköter kontakten med garantigivaren, o det är garantigivarens beslut som är det slutliga. Om kunden är av annan uppfattning får han vända sig till konsumentskyddsombudet (?), men där tror jag att han går bet i 10 fal av 10 om ärendet gäller bromsklossar som i detta fall, garanterat.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Dawne, du har fel, faktiskt. Spelar inge roll att du jobber med det, det innebär inte att du vet vad som gäller egentligen. En gång köpte jag en biljett av sas, Spanair flög och mina väskor blev försenade, Sas hänvisade mina klagomål till Spanair, jag sa fan heller, jag har köpt en tjänst av er, om ni löser det genom att avända Spanair bryr jag mig inte om. Mina ersättningsanspråk gäller mot er.

Jag fick mina pengar av Sas utan att behöva ringa Spanairs huvudkontor.

Företag försöker fula sig, det gäller att kunna sina rättigheter. Har man läst liiite juridik fattar man att om en grej pajjar som han har garanti på från sin motpart då innefattar det också kostnader som direkt orsakats av det felet!
Det är inte samma sak...Jag vet att i fallet med bromsklossarna så är det som så att BMW har gjort helt korrekt. De har bytt de "kassa" skivorna på garanti, som de skall. Det är inget fel på bromsklossarna...Skall man översätta detta till dina försenade väskor skulle det kunna vara att SAS förutom att ersätta dig för förseningen även kompenserar dig med en gratisresa, worldwide...Inte så troligt, så till vida om du inte är en storflygare eller nåt liknande o de gör det pga din ställning/makt inte pga att du har "rätt".
Tillägg: TS har naturligtvis all rätt i världen att kräva att få sin gamla, ej utslitna bromsklossar i retur! Dessa kan han alltid montera när de nya är föbrukade, på så vis så har de nya klossarna inte kostat honom mer än de skall, eller hur?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Dawwe, Ja det har jag. Med framgång. Med det är inte direkt relevant här.

Sen måste man skilja på det enskilda fallet, som det handlar om här med bromsklossarna eller den större frågan om en mellanhand är ansvarig för produkterna den säljer vidare. Jag har endast kommenterat den senare och jag tror (men orkar inte läsa lagtext såhär sent) att en säljare är ansvarig för en produkt som den säljer.

Annars skulle man ju varje gång behöva gå till ZF:s underleverantörs underleverantör om en enstaka detalj går sönder i växellådan som exempel. Så vet vi ju alla att det inte fungerar.

O skulle det då visa sig vara som så att BMW-handlaren inte har kvar dessa gamla klossar, ja då är det inte TS problem, eller BMW's centralt. Då får handlaren lösa det, även om det så innebär att han får lämna ut nya klossar...
Grelle: Du gör tokiga jämförelser...ZF är en underleverantör, på samma sätt som Spanair till SAS. Du riktade ditt krav mot SAS (tillverkaren). TS riktade sitt krav mot ÅF, som har BMW (tillverkaren) i ryggen. De gör rätt för sig, inte en chans att TS skulle kunna vinna detta i en rättegång. I detta specifika fall som tråden handlar om o som jag har kommenterat, så har BMW gjort rätt till 100%, alla gånger. Döremot kan man kanske tycka att ÅF kunde haft lite mer fingertoppskänsla o bjussat på nya klossar, för att hålla kunden 100% nöjd...
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Jag vet vad Plus killen skulle säga om det här: "SKA DET VARA PÅ DET HÄR VISET!?"

Har man brustit i sin garanti får man kompensera för det, så enkelt är det. En del kunder luras förstås med bortförklaringar om att tillverkaren inte täcker det här osv... Not f***ing my problem
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Eftersom jag startade tråden ska jag meddela hur det gick.

Felet försvann inte i och med bytet av skivor och klossar bak utan jag fick åka in igen i början av september. Nu visade sig att man behövde byta skivor och klossar FRAM. Innebar åter igen att jag behövde betala klossarna, denna gång dyrare eftersom de satt fram.

Stort frågetecken varför dom inte själva upptäckte att felet inte var borta och inte verkade ha kollat skivorna fram vid första servicen.

Summa summarum - jag fick betala materialet för klossarna samt fick efter diskussion med servicechef och försäljaren en värdecheck på 1500 kr. Att få tillbaka kontanter var uteslutet.

Jag hade inte sagt något om allt detta om jag köpt bilen av en privatperson. Men när jag köper en knappt 1 år gammal bil från Bilias Premium Selection-utbud förväntar jag mig att bilen dels är ordentligt genomgången, dels att det finns nån form av goodwill tills garantin är slut.

Bilen blev 2 år i fredags. På sitt sätt skönt för nu går jag till min gamla vanliga verkstad när nästa fel uppstår.
Ti
4
Tipex33
520d 2013/06
Då va det min tur...
Min bil som är 9 månader, BMW 520d sedan
Har stått i 7 veckor pga utlandsresa.
Väl hemma ska jag åka och handla och upptäcker
Att bronspedalen "fladdrar" och bromsen beter sig knepigt.
Ringer BMW Göteborg:
"-det är fm bara beläggning på skivorna. Ut och bromsa hårt så
Ska du se att det ger med sig"
Följde rådet men inget resultat.
Åker in till handlaren i Mölndal som konstaterar
Att jag måste byta bromsskivor bak.
Det går inte på garanti jag måste betala allt själv.
Va, bilen är ju helt ny?? Det måste väl gå på
Garanti? Nej menar servicemannen.
Han råder mig att inte ens köra med bilen så jag tvingas hyra! En bil
Dvs ingen lånebil fast jag står och kokar
Hur kan en BMW gå sönder så här pga den stått i 7 veckor?
Var finns användarinstrukrionen: kära BMW ägare, glöm inte att bilen måste rulla
Varje dag annars blir det beläggning på skivorna och du som kund måste betala?

Vad har jag för möjligheter tror ni?

Tacksam för svar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tycker att det är högintressant att få veta av verkstaden VARFÖR bromsskivorna fram eller bak "måste bytas"!!!

Är det pga rost eftersom bilen stått still länge med fukt mellan belägg och skiva, är det väl kanske ok att det inte är ett garantiärende.

Beror det på att skivorna är "skeva" eller defekta materialmässigt, är det helt klart ett garantiärende!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ti
4
Tipex33
520d 2013/06
Det är pga rost. Men är det ändå inte ett garantiärende?
Det är ju inget handhavandefel och pga detta är det driftstopp dvs jag kan inte använda bilen.
Är det ett handhavandefel så tycker iallafall jag att man får redogöra för sina skötselråd där bilen måste rulla.
Jag tycker att 7 veckor inte är en lång tid.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, 7 veckor med vatten i en tunn spalt mellan belägg och stålskivor är rätt länge....inte konstigt att det rostar.

Detta är väl inget man behöver ta upp i instruktionsboken, utan är mer sunt förnuft, annars skulle instruktionsboken bli tjockare än hela stockholmsdelen av telefonkatalogen!
Står det t ex. i instruktionsboken att du bör köra på vägen och inte i skogen eftersom bilen är konstruerad för att köras på väg? ;o)

Har bilen stått i ett torrt garage eller stått utsatt för "väder och vind" med saltslaskblöta skivor?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ti
4
Tipex33
520d 2013/06
bilen har stått utomhus
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Rubriken på denna tråd är felaktig. Det bör stå bromsbelägg istället för skivor. Som jag skrivit ovan byttes skivorna på garanti men inte klossarna vilket jag ansåg var märkligt.

Jag är förvånad, Tipex33, att dom vägrar byta dina skivor. Det står väl ändå inget i garantin om att bilen måste stå inomhus för att den ska gälla.
Det är inte Bilia utan BMW Sverige AB som har satt dom reglerna.
Köper du en ny X5 för 1 mkr och skivorna slår sig inom garantin men bilen har gått 5000 mil som täcker garantin inte skivorna. Max 4000 mil får bilen ha gått.
Ti
4
Tipex33
520d 2013/06
Min bil har gått 1500 mil
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
hade liknande problem med min 535ia. betalade själv 15000kr till bavaria solna för byte av skiv belägg givare fram. sedan slgo sig skivorna. bmw hävdade att mina vossen fälgar skadat skivorna. efter många om och men kom de sedan fram till att det var navet som var defekt och tog navet på goodwill. defekta navet skadade skivorna...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.