|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en F11 som är under 2 år, garantin gäller fortfarande. I slutet av juni servade jag vår bil på Bilia Group och angav att jag kände skakningar i ratten vid inbromsning. Enligt Bilia behövde bromsskivorna bak bytas och dessa gick på garantin. Pga. att skivorna var skeva ville de enligt praxis byta beläggen. Beläggen gick inte på garantin eftersom de anses vara förbrukningsmaterial så jag fick betala dessa vilket jag bestred utan resultat. Efter servicen märkte jag att felet kvarstod varför jag på nytt besökte verkstan i förra veckan. Nu visade sig att det var bromsskivorna fram som behövde bytas. Samma historia med beläggen, gick fick betala (ännu mer, dyrare fram). Undrar nu om Bilia kan hävda att bromsbeläggen inte går på garantin fast det är bromsskivorna som skadat dom? Om ja känns det som jag bör kräva pengarna tillbaka för den första åtgärden som inte hjälpte. | |
|
Hej, det verkade ju iofs som att de bytte skivor men inte belägg? Som privatperson tror jag att de har grymt svårt att värja sig, det är ju iofs en slitagedetalj, men är det ett fel som uppstår under garantitiden så skall de åtgärda det, spelar ingen roll vad det är. Beläggen hade ju knappats behövts byta om inte skivorna var kassa?? |
|
| Jag har haft samma problem med min f11 2011. Bromsbelägg byttes bak på service vid ca 3300 mil. Jag ifrågasatte varför byte av belägg bak redan, det är tydligen förprogrammerat i datorn. Direkt efter bytet kände jag små viberationer.Nu när bilen har gått 5000 mil och utan garanti lämnade jag in bilen och de konstaterade att skivorna och belägg fram behövde bytas.Dessa byttes men fortfarande viberationer. Nu byttes även skivor och belägg bak och allt blev bra. Inget gick på garanti. Kostnad ca15000:- Skall också tilläggas att jag betalade bromsbelägg för byte bromsbelägg vid 3300mil också. Nu i datorn står det redan byte bromsbelägg bak 2900km. Kommer inte byta förrän slitagevarnan varnar. | |
| Tycker Bilia gör RÄTT. De tar skivorna på garanti. Rent teoretiskt kan man köra vidare med de gamla beläggen till de nya skivorna, så länge beläggen inte är slut. Det föreligger dock in risk att de gamla beläggen inte kommer ligga an "över hela skivans bredd", därav att man rekommenderar att montera nya belägg. Kassa och/eller vibrerande skivor skadar inte beläggen i normal fallet, förmodligen inte ens i ett extrem fall... | |
|
Dawwe: En liten fråga. I en meningen skriver du att beläggen ev inte kommer ligga an mot hela nya skivan och därför rekommenderas att bytas. Dvs beläggen är ojämna (tolkar jag dig rätt?). I nästa mening skriver du att beläggen inte tar skada av skeva skivor. Hur har, i sådana fall, de ojämna beläggen uppkommit? Oavsett hur det ligger till med Freddans bil så är det så att om fel A är en garantiåtgärd och fel B orsakats av fel A skall även det gå under garantin. |
|
|
Det är samma problem med skivorna på X3 F25. Är det fortfarande så eller har de kommit till rätta med problemet på de senaste årsmodellerna? Dvs finns problemen kvar på 2012 och 2013? "BMW six appeal" |
|
|
@Bmwkungen: menar Du att byte av bromsskivor (4st) inkl belägg kostade 15000kr? Hur i hela he...te är detta möjligt i så fall ????? Om inget annat benämns ocker så är det ocker i detta fallet !!!!! Och dessutom inom 5000 mil på en i mina ögon ny bil !! Har jag varit i Din otacksamma situation har jag inte bara ifrågasatt priset kan jag lova ! |
|
|
Att byta skivorna bak på X3an kostar 8000 kr enligt den verkstaden jag pratat med. "BMW six appeal" |
|
| Skriver att det föreligger en RISK att de inte ligger an "över hela skivan". Som bekant så kan gamla/slitna skivor i vissa fall ha lite "räfflad" yta. Monterar man då de gamla beläggen som suttit med en sån där "räfflad" skiva så kommer det ta ett tag innan beläggen ligger an helt... Tycker att Bilia gjort helt rätt, belägg är förbrukning. Problemet med beläggen kan oxå lösas genom planslipning, men sånt sysslar man inte med o det är därför man rekommenderar att man monterar nya belägg. | |
|
alex84 Ja. det kostade 15000:- byte alla skivor med belägg inkl felsökning. Har också betalt några tusen på belägg vid 3300mil. Enligt datorn är det dags för belägg om mindre än 2900 mil igen. Detta är katastrof men helt normalt enligt Bmw Mölndal. |
|
|
BMW Göteborg är kass. Jag hade samma problem på en E46 för många år sedan. Tror jag bytte bromsskivor, blandat fram och bak, ca 4 gånger. Vad jag kan minnas betalade jag ingen större summa för den åtgärden. Inget snack om belägg osv heller. Det var dock inte på BMW Gbg. Efter 4:e bytet upphörde problemet. BMW bör ta kostnaden på goodwill, det är ett pinsamt problem. Jag trodde faktiskt inte problemet hängde med fortfarande. Risigt. |
|
| Att du ska betala för att byta beläggen är ju helt fel, enligt mig. Du byter ju inte belägg på grund av slitage. Du byter ju belägg på grund av ett garantifel. Hade det inte varit fel på skivorna hade inte beläggen behövt bytas. Jag hade krävt pengarna tillbaka och fortsatt mina verkstadsbesök längre söderut. | |
| Bood: har vad jag vet inga problem med vibrationer pa min 2012. kanske har jag haft tur? | |
|
@WGN Precis det du skriver har jag lagt fram till verkstadschefen i Mölndal. För döva öron. Han säger att BMW inte ersätter. Och visst, är väl kanske inte så kul att behöva ta kostnaden själva. Men en missnöjd kund lär väl inte komma tillbaks heller. Till saken hör att jag köpt bilen i just Mölndal som en "Premium Selection" men ett fint underskrivet garanticertifikat. Jaja... En gratis service till och sedan blir det att återgå till gamla verkstan. |
|
|
Kristoffer_L: Vi får kanske hoppas att problemen endast fanns under 2011 och att det blivit bättre. Jag har en kollega som har en 530d Touring 2011 som också fick skeva skivor bak. Han var lite mer ihärdig och fick dem utbytta. "Ska jag ändå åka i skräp kan jag spara 200000 nästa gång och köpa en Skoda. Dina gångjärn behöver jag inte slita på mer." sa han till handlaren :) Det funkade. "BMW six appeal" |
|
| Att BMW inte ersätter har inget med handlarens garantiåtaganden att göra, för det handlaren som är motparten i affären, inte BMW centralt. Sen att det är bra för dem att ha täckning bakåt för sina garantirepararioner är en annan sak. Stäm dem om inget annat hjälper. | |
| En handlare kan väl inte lämna bättre starkare garantier än tillverkaren UTAN att ta extra betalt (säg att de säljer till nån försäkring eller nåt...)? | |
| Om de lämnat garanti på bromsskivor men inte har täckning bakåt för följdfel får de skylla sig själva. | |
| Handlaren har knappast lämnat några garantier alls, de är bara BMW's "förlängda arm". Sen är det en helt annan sak hur man upplever det som kund, men det är BMW "centralt" som är garantigivaren. | |
| Bmw centralt må stå för garantin, men är det privatköp så är det konsumentskydd och då är det mellan säljaren och kunden. | |
|
Jag kan inte garantera detta men jag tror Dawwe har helt fel. Handlaren är den som har ansvaret mot sin kund, sen får den ta processen mot sin säljare, alltså generalagenten. En handlare är ett separat företag och kommer inte undan sina skyldigheter för produkten de säljer. __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.