AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.341

Eftermontera "speed limit info" i X6 -13

Sida 1 av 2
Da
60
DanneEklund
Beställt X5 45e -21
F20 118i M-Sport -17
Någon som vet hur komplext det skulle vara att eftermontera speed limit info i en BMW X6 2013 årsmodell?

Mvh
D
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Beror nog lite på vad du har för befintlig utrustning i bilen skulle jag tro.

/J.I
Da
60
DanneEklund
Beställt X5 45e -21
F20 118i M-Sport -17
Okej, Kan man se det någonstans eller måste jag ringa min BMW handlare?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det kan man!

Bilen måste ha Navi Pro (S609A) och/eller S5ADA/S5ASA.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Behöver endast att kodas om ovanstrående utr finns:

Länk
Verdi
BMW kan sannerligen ta betalt. Min gamla lösa TomTom-gps från 2008 visade aktuell hastighet och varnade om man körde för fort. Egentligen borde de skämmas.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Läste den av skyltarna längs vägen också ? Det är vad Speed Limit info gör!
Verdi
Ah, det är ju lite bättre. Tänkte väl. :) Men min kritik kvarstår.
Da
60
DanneEklund
Beställt X5 45e -21
F20 118i M-Sport -17
Sim:
Tack för hjälpen!

Vad är "S5ADA/S5ASA" ?
Bilen har följande "lika 5" nummer:
5AC Helljusassitent
5DF Aktiv fartpilot Stop & go
5DK Side View camera

Inget annat på "5xx"
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Funktionen är riktigt bra. Den läser även av om det är under vissa tider för begränsningarna och skall även känna av om det regnar via regnsensorn och då även visa om det är andra hastigheter vid regn.
Da
60
DanneEklund
Beställt X5 45e -21
F20 118i M-Sport -17
Håller med. Funktionen är underbar, har den i min F11a nu måste farsan få dit den i sin X6a!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Riktigt tufft att den visar tillåtna hastigheten vid regn! Har det också som ett absoult måste på den begganade F11 jag försöker hitta nu.

Danne: Synd för din pappa! Bilen måste ha Lane departure warning eller Lane-change warning (då kameran används till skyltarna).
Da
60
DanneEklund
Beställt X5 45e -21
F20 118i M-Sport -17
Okej.
Tack för hjälpen!!

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Har Speed Limit info på min F31:a och är inte lika övertygad om den funktionella biten; hastighetsangivelserna är lite slumpmässiga av och till och stämmer inte alltid med den verkliga föreskrivna hastigheten. Ibland visar den helt plötsligt "30" på en motorvägspåfart (utan koppling till någon temporär nedsättning), på Essingeleden genom Stockholm kom helt plötsligt "110" upp som gällande hastighetsgräns där rådande begränsning är 70.

Har kört ett flertal BMW i Tyskland utrustade med Speed limit info och där har jag upplevt att funktionen är riktigt bra, framförallt på Autobahn där det ju ofta skiftar mellan 100, 120, fri fart o.s.v. Vid dessa tillfällen har jag inte upplevt att funktionen är lite opålitlig som är hemma i Sverige.

Sim: Lane-change warning resp. Lane departure nyttjar väl kamerasensorer som sitter i ytterbackspeglarna, samma som nyttjas för Surround View. Speed-limit avläser skyltar med en kamera i vindrutan (vid regnsensorn), antar att det är samma kamera som används för helljusassistenten.

/J.I
Sim, är du säker på det?
Jag har haft bilar med speed limit men utan de tillbehören du beskriver.
Håller med Jacky, upplever också att speedlimit fungerar riktigt bra i Tyskland med har inte lika hög tillförlitlighet här i Sverige.
Da
60
DanneEklund
Beställt X5 45e -21
F20 118i M-Sport -17
Intressant att ni säger så om funktionen..?
På min F11 LCI funkar det riktigt bra, kört Sverige & Danmark.

Någon som kan bekräfta om de går att få i X6an?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det var vad som stod på BMW's beskrivning. Helljusassistenten använder denna kamera: Länk

Lane D W, denna kamera (som även kan läsa skyltar): Länk
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jacky Ickx:

Nix: Lane Change Warning använder sensorer i bakre stötfångaren samt vid ytterspeglarna.

Lane Departure Warning använder kameran i backspeglen (håller koll på sträcken på vägen) ;)
S5ASA DRIVING ASSISTANT.

S5ADA SPURVERLASSENSWARNUNG Varning filbyte.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Sim: Tack för klargörandet...då borde det vara tekniskt sett relativt enkelt att utrusta en bil med Speed limit info även med Lane departure warning...eller vice versa. Delar av hårdvaran finns ju redan på plats.

Iofs logiskt om helljusassistenten nyttjar en annan typ av kamera än Speed Limit info eftersom den förra väl mäter ljusintensitet och den senare arbetar med bildigenkänning.

/J.I
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.