AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.679

Prisskillnad beg F10 VS F11?

Sida 1 av 2
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Vad är rimlig prisskillnad på en i övrigt likvärdig bil typ 530 2011? F10 eller F11?
Ändras detta med motorstorlek och m-paket anser ni, typ en F10 530 ska ha m-paket medan en F11 520 är lika populär vilket som?
Har kikat på några 530 F10 och F11 med m-paket och lutar åt en F11 men det lockar att snåla och köpa en F10 utan m-paket fast jag vet att jag kommer att ångra mig om ett par månader...
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Självklart skall du välja en utan M-paket, originaldesignen på F1x är komplett och M-paketet skapar bara disharmoni i linjerna...

/J.I
Köp det du vill ha. Att köpa något som du egentligen inte vill ha kommer enbart innebära att du alltid tänker på hur du borde köpt den andra bilen.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Hade en E61 tidigare, ljusgrå met, beige skinn, blanka lister, inget m-paket, riktigt svårsåld, första frågan var " har den m paketet?" när jag ville byta in den.
Tänkte kolla om detsamma gäller f10/11?
Prisskillnad då? F10/11?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Du får bättre betalt för en bil med M-paket den dagen du ska sälja, men å andra sidan får du betala ännu mer när du ska köpa den. Gillar du M-paketet så köp en sådan bil, tycker du inte att det är viktigt välj en bil utan M-paket.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

"Självklart ska du skippa M-paket".. Jasså? Är det så generellt för alla eller dig enbart snarare?

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Stilren - du får alla möjliga svar på ett forum som detta. Du får själv avgöra hur mycket du skall ta råden till dig... :)

----
BMW CS/SC #6212
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Smaken är som baken...

/J.I
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Om man vill ha M-sport paketet eller inte är upp till var och en. Det alla borde vara överens om är det faktum att M-sport betingar ett högre begagnatpris än om man inte har det.

Sen om man tycker det är fult eller snyggt är upp till var och en. Själv tycker jag E60/E61 o F10/F11 ser gräsligt fula ut utan M-sport paketet.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Prisskillnaden då på F10/11 om allt annat är lika, är en F11 15-20 000kr dyrare?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Med erfarenheter från E39, E46 och E61 så är min erfarenhet att M-sportpaketet är ett av de ganska få tillval som håller värdet hyffsat även när bilen är x antal år gammal. Det gär även bilen mer lättsåld. Snyggare eller inte är ju upp till var och en att tycka men antalet presumtiva köpare som tycker det är snyggare utan är nog relativt få jämfört med de som föredrar M-paketet. Sen är ju inte alla de som föredrar M-paketet villiga att betala x tusen mer för detta.

När jag 2011 sålde min då nästan 10 år gamla 530iAT -01 med M-sportpaket så låg priskillnaden med och utan M-sportpaket på minst 20' vilket visar att M-sportpaketet hade hållt värdet betydligt bättre än bilen i övrigt.

___
//Ulf
St
1.200
Stilren

Narvelius,

I know men man kan ju framföra sina åsikter på ett mer öppensinnat sätt för att faktiskt hjälpa den som frågar om hur marknaden tänker.

Oavsett så tror jag personligen att huvuddelen BMW med M-paket är något mer lättsålda. Som nån skrev så är det ofta en av de första frågorna som spekulanten frågar och väldigt ofta ett omtyckt paket som inkluderar mycket utrustning som en standard bil ibland saknar. Så det är inte bara det exteriöra som det handlar om.

Jag tror att touring står sig bättre i andrahandsvärdet samt attraherar fler köpare, speciellt i vårt land och på de populära modellerna för "familj", bilentusiasten och pendlaren.
St
1.200
Stilren

Sen glömde jag skriva att en bil av högre modellbeteckning ofta kräver högre utrustningsnivå och på 1,3 samt 5 serien är just M-paketet som OP frågar väldigt uppskattat. På övriga serier är det nog inte ett lika stort krav. Tex 6, 7 serien och X.

125i/d->
325i/d->
525i/d->

Dessa är väl typiska exempel på när M-paketet kommer in med en mer betydande roll men jag tror en ny trend är att det i framtiden även efterfrågas mer på modellerna under, tex 320 och 520
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Det är ju bara att kika på blocket hur många av bilarna som säljs som är utrustade med M-Sport paket. Jag gissar på 10%.
På E60/E61 var det enligt mig betydligt viktigare då den såg riktigt gubbig ut.
Du får aldrig igen pengarna för någon utrustning, och verkligen inte M-Sport paketet heller. Om du så får 20.000 mer för en beg M-Sport så har du ju förlorat 30.000 extra ändå.
Köp den bil du vill ha.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Sen skulle jag inte ta entusiaster på ett fourm på orden. Det är lätt att fantisera om vad du ska välja när man själv aldrig avser köpa nytt och betala för det.

Själv är jag alltid helt bombsäker på att nästa bil minsann måste bli en M-Sport, tills jag sitter med mina kalkyler. Extra illa är det just nu att man inte kan få med Kupevärmaren ihop med m-sport.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
OK, tack för synpunkterna, det lutar åt en beg F11 530d med m-paket.
Tror jag blir nöjd med den. Iallafall för ett år framåt eller så.
Komfortstolar är också ett krav, hoppas även det blir lite mer mos i den än i min 320d, har aldrig åkt i en BMW med dieselsexa...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... då kommer du att bli glatt överraskad NordicX - dieselsexan är rejält mycket trevligare än dieselfyran.

----
BMW CS/SC #6212
NordicX, en 530d blir en helt annan bil än 520d och det är en mycket mera harmonisk drivlina med dieselsexan. Prova och jämför själv så känner du samma sak.

För övrigt är det väl tämligen klart att en BMW med M-sport är betydligt lättare att sälja, framförallt när det gäller lite motorstarkare modeller. Det är def ett av tillbehören som man får mest tillbaka av. Sen gällde väl tråden eg F10 kontra F11, dvs sedan kontra touring och det är samma sak som med M-sport att en Touring är betydligt lättare att sälja än en Sedan och där får man nog igen mer än 100% av prisskillnaden den dagen man skall sälja.

/Anders
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Då var det klart, F31:an rosade inte marknaden utan fick kliva åt sidan för en F11 530d med m-paket, komfortstolar, sportaut, navi pro, hifi pro och lite annat kul, inte fullsmetad men det jag anser vara viktigt finns iallafall.
Sofistogrå med svart skinn, tror det blir en trevlig bil de närmsta två åren.
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
NordicX: Är också lite sugen på att byta till den större F11. Är dock väldigt nöjd med min trea men saknar bland annat nightvision nu när det går mot mörkare tider igen. Ordnade du hela bytet med ÅF eller säljer du din F31'a privat? Går du inte back massor när du byter efter bara sex månader?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Se till att du testar de nya comfortstolarna, jag gillar dem inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.