|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är lite kul det där när man pratar om lmm så säger många siemens ska det vara. men när man köper en vevaxelgivare på mekonomen tex så säger många att det är bara är "original som gäller" fast man får en siemensgivare på mekonomen. offtopic jag vet men var bara tvungen att poängtera |
|
| Siemens och Bosch är två olika typer och det verkar svårare att hitta "pirat" av Siemens typ. | |
| Förstår inte vad du menar med "pirat av siemens typ" antingen är det en givare /del av siemens eller inte. | |
|
Och Delorian, Hur kollar man fueltrim värden och vad innebär det? Sen du nämnde pluggarna. Var sitter de? Karl F. |
|
|
Jag menar att det finns två sorters givare original, där Bosch och Siemens är OEM-leverantörer. Dessa är inte kompatibla med varandra. Och har man Bosch som original finns det gott om "kopior"från Kina etc men det verkar inte lika lätt att hitta billiga givare som är "Siemens-kompatibla". |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
KalleZaffe:Vad jag menar är att mejla Mafshopen och fråga om de kan få fram en Siemens LMM. Delorian. BMW använder både Bosch och Siemens motorstyrningen beroende på årsmodell på E39 därför är det olika fabrikat på LMM. (offtopic Meknomen verkstaden har ratat de givare de sålt i butiken till förmån för BMW sålda givare tidigare. De kanske har insett att de inte kan sälja skräp utan köper från samma leverantör som BMW numera) Ser inget lustigt i det direkt bara ett konstaterande. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| De ratade givare från siemens? | |
|
Vänster sida under insuget. Länk Så här ser det ut taget från torpedväggen, det är den stora som brukar spricka, på denna bilden är den bytt, de 2 små verkar ok. Länk |
|
|
Delorian, Tack för bilderna men... va faaaaan hehehe, hittar inte. Är det en e34 du har fotat och är insuget bortplockad? Jag antar att du menar isugsgrenröret som du menar och inte luftfilterhuset eller röret mellan dessa två? Du fotar väl inte underifrån bilen? Karl F. |
|
|
Den är tagen på en e39. Den sitter under / på insuget ställ dig på förarsidan och lys med en lampa på kortsidan mot torpedväggen så du den stora. För att ta en bild på allihop så var jag tvungen att sticka in handen och ta en bild från torpedväggen sett. |
|
|
det skumma är att bilden verkar visas upp och ned när jag kikar på den i firefox. |
|
|
Hasso: tack för tipset, det blev en ny LMM till min X5 4.4. 1200 kr med frakt från www.maf-shop.com, 1785 + frakt (100kr?) från Schmiedmann, troligen 2500 kr från BMW. Bilen går skräp och felkodar på LMM. Är förbrukningsvara, så vill inte köpa denna del på skrot. Även om det är halva priset så kan det vara bara 20% kvar på livslängden. Vill inte chansa, glad att få en originaldel till bra pris. Tack för bra tips!! |
|
|
Eller, nu blev jag osäker. ÄR LMM verkligen förbrukningsvara med ganska kort livslängd, som annan elektronik, eller är den bara känslig för smuts och går att tvätta? Om LMM åldras, vad är det då som gör att den åldras? Vanlig elektronik åldras ju av värme, är det samma med LMM? Vad är det för fysikregler som gäller egentligen? Det är så mycket snack och mer eller mindre kvalificerade gissningar, så man vet inte riktigt vad man ska tro, :) Kan någon som vet bättre förklara detta? |
|
|
Jag är inte nån LMM-expert, men förbrukningsvara är väl ändå att ta i!! Över tid (10 år) kommer den att visa några procent fel, men det kompenseras ju av long term fuel trim additiv och multiplikativ. Såvida den inte förorenas med något som förändrar "kontakten" med luften som sveper över den, dvs man skall se till att ha ett fräscht och helt luftfilter, utan olja. |
|
|
Tack Martin, du brukar ha koll på elektronik så ditt svar väger tungt anser jag. Och det är vad jag kände själv idag: eftersom den inte blir het (vad jag vet), så borde den väl inte åldras / försämras särskilt fort? Jag tror som du: fräscht och helt luftfilter som sitter korrekt monterat -- det är nyckeln till att slippa köpa nya LMM:er. Bakgrunden är att min X5 med M62 V8 började plötsligt gå extremt dåligt, tappade tomgången, tjuvstannade etc. När jag kollade motorn så upptäckte jag att slangklämmorna var lösa för rören mellan luftfiltret / LMM och insuget. Någon tidigare mekaniker har helt enkelt glömt att dra åt dem! Resultat blev att plaströret till slut hoppade loss, och sög in ofiltrerad luft i LMM. Jag besiktigade den idag, och allt var bra utom lambdavärdet som var 1.27 (övre gränsen är väl 1.07 tror jag). Jag har idag prövat att ta ur LMM och tvätta den med CRC Electronic cleaner, en snabbdunstande alkohol av något slag. Det blev inte bättre omedelbart efter att jag satt tillbaks den, men efter att ha kört några mil verkar bilen må mycket bättre. Gissar att jag kört 40 km idag, och tomgången är nästan helt tillbaks nu. Det får mig att tro att input från LMM tolkas adaptivt av DME -- den reagerar "långsamt" och anpassar sig "långsamt". Kan någon bekräfta att det är så den fungerar? Jag tänker vänta med att köpa en ny LMM några dagar, så får vi se om tvätten av LMM fungerade. |
|
|
Jag kan "erkänna" att jag tvättade min LMM (då 9 år 11000mil) med sådan rengöring som ett litet test. Mätte den exakta signalen från givaren före och efter, gjorde ingen skillnad överhuvudtaget. Dock såg den ren ut från början, och inga spår av smuts längs väggarna (tecken på trasigt luftfilter). Sålänge inte DME ignorerar signalen från LMM för att DME bestämt sig för att den är öppen/kortsluten eller ger orimliga värden så har LMM direkt inverkan på det insprutade bränslet utan fördröjning! Ingen "filtrering" eller liknande! DME tar signalen från LMM, slår upp i en tabell vilken signalnivå från LM M som betyder vilken insprutningstid (beror även på temperatur mm), multiplicerar med "long term fuel frim multiplikativ" och adderar "long term fuel trim additive" (som i princip är tomgångsadaptionsvärde). DME har nu räknat ut insprutningstiden. Avslutningsvis multipliceras detta värde med aktuell korrigering från lambdasonden (short term fuel trim) och spridarna öppnas. Lambdasensorerna kan reglera drygt ca +-20%, men ligger de där hela tiden eller utanför sätts felkod. Alla ändringar inom dessa 20% ska alltså "absorberas" direkt av lambdasorerna (1 per sida), åtminstone när lambdaregleringen är aktiv vilket den är inom någon minut efter start om allt fungerar, och inte märkas. Sedan justerar styrdonet dessa "long term fuel trim" enligt nån algoritm som jag inte kan, men kör man 10 mil kan den ha justerat värdet någon procent några gånger under resan. Detta tar alltså tid. Motorn måste ha råkat ut för någon förändring som inte lambdaregleringen klarat av, eller så har det inte med bränslet att göra utan med tändningen (vevaxelgivare, kamaxelgivare etc), eller så är det nån form av glapp. Att koppla bort LMM är ett bra test, då används temperatur, varvtal och gaspådrag istället för luftflödet, och lambdareglering. Men mer eller mindre måste man ha åtminstone en OBDII-läsare så att man kan titta på fuel-trimvärden med mera medan man testar. Allt blir så otroligt mycket enklare då! |
|
|
Tack för ett ruskigt bra svar Martin! Kan berätta att min bil i varje fall går bättre sedan jag tvättade LMM med CRC Electro Cleaner - det luktar som aceton ungefär. Man blir lite yr i bollen och börjar sjunga reggae-låtar när man håller på med det, men när det dunstar blir man normal igen. Men det tog 1-2 veckor efter tvätt, så förbättringen har varit långsam. Den känns inte längre som att den ska tjuvstanna (den tjuvstannade förr), endast en svagt ojämn tomgång (tidigare lät det som om den gick på bara sex av åtta cylindrar) Dock felkodar den fortfarande på LMM, så jag har köpt en ny original Bosch från www.maf-shop.com. 1200 kr ink frakt från Tyskland, istället för 4500 som BMW Sverige vill ha. Jag gissade 2500, men den kostar alltså 4500 här. |
|
| Kan inte flytta denna tråd till en annan kategori då det berör mer än 5 serien? | |
|
Lasse-SL500 Tack! Hade du provat att rycka ur LMM? |
|
|
Jag köpte från maf föra sommaren men nu är den sönder också. går bättre med den gammla |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.