AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.550

Erfarenheter på lmm av den billiga sorten?

Sida 1 av 3
Tjenare,

Har haft lite strul med lmm och köpte då en ny från en tysk sida (den billiga sorten). Efter byte ändrade sig felen till att bilen går rikt (svarar dåligt på gaspådrag och har mindre kraft allmänt).

Är det någon där ute som har köpt och haft problem?

Karl F.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Enkelt förklarat dom e skit!
Priset har inget med kvaliten att göra.
Vad var det för lmm du köpte?
Fick du några felkoder innan samt efter?

Kan du testa dina fueltrim värden?
Hur vet du att den går rikt vad indikerar på det?
Köpte från bildelaronline24... Johns lufmassesensor hahaha

Jo då hade felkod på lmm innan har inte kört diagnos efter byte. Ska nog ske på torsdag.

Indikationer på att den går rikt... svårt och säga. Ljudet på motorn, gasresponsen och ökningen i förbrukning skulle jag säga. Den har gått från ca 0.8 till uppåt 1.2

Karl F.
Det gjorde min med trodde också det var Lmm men visade sig vara en luftläcka.
Hade dock ej någon felkod på LMM.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Gör en ny adaption på bilen den går nog på dom gamla värdena från den trasiga lmm.
Låter ju konstigt att den skulle öka när den går på gamla värdena.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Vet ej hur det ligger till , men om det har varit en luftläcka eller lmm ger sådana felvärden tex. då vill motorn ha mer bensin.
Motorn lagrar dessa data , när du sätter dit en frisk lmm eller tätar läckan så är den gamla datan kvar och följden blir att den får fel bensin mängd.
(jag tror det är så) min gick skit efter bytet av Lmm jag fick rådet av en bilmekaniker att göra en adaption för att bilen skulle lära in sig på nytt.
Tror det kan ta 10 mil innan den är färdiglärd (kommer inte ihåg riktigt)
Jag clearde mina när jag bytte en av pluggarna i insuget som var sprucken, den sprutade in 15 % mer bensin och tände motorlampan då och då.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
De billiga LMM funkar väldigt sällan på större motorer.
Jag har testat en ny billig (1000lapp) på min 540 på skoj funkade lika dåligt eller bra som en defekt original Bosch med samma felkoder och gul motorlampa.
Ungefär samma körbara felbeteende som på 520 ovan.
Och det är även polarens med bilverkstad och 40 år i branschen uppfattning.De noname billiga LMM kan funka på småbilar med små motorer i bästa fall.
Härifrån köper man original för billig peng.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hur gör man en adaption?

Jag körde med min i över 50 mil utan förbättring (hade tidigare erfarenhet av bytt lmm på min corolla som lärde sig på kanske 2 mil).

Och Hasso, fin sida du föreslog men de hade så klart ingen lmm för min motor...

Karl F.
Men databoxen anpassar väl sig hela tiden efter för stunde just gällande värden?

Har du inga verktyg så kan du alltid lyfta batteripolen en kvart halvtimme.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det ska inte behövas nån adaption mig vetligen.
petade in 13621730033 på Ebay fanns en del, de som verka vara kvalitet är ju svindyra, Att det är en Siemens LMM kan kanske förklara detta ??.. E36 320 M50/ M52, E34 M50 520 verkar vara samma. En beggad från skroten kanske kan vara idé.

Mejla MAF och fråga kan man ju alltid göra.

En Corolla är en sådan bil som de billiga kan fungera på.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Jag köpte en begagnad på den lokala bilskroten kostade 350kr blev glatt överaskad av priset då jag trodde den skulle vara svindyr.
Men tyvärr har dom gått i kk nu.
Ska köra en adaption med den nya och se hur det fungerar. Hoppas får man väl ändå göra ;-)

Karl F.
Har du kollat pluggarna?
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Jo kina lmm e skit har säkert haft inne tio bmw sista året med sånna å alla har de varit fl på! Dock köper man en bosch eller siemens billigt e de givet ingen skit! Speciellt siemens kopiorna å dom te dIeselbilarna e sämst
Nu har jag kört en adaption...

Motorn fungerar mycket bättre (för tillfället i alla fall) men förbrukningen förblir hög.
Läste på andra ställen på nätet att det är typiskt för dessa billiga lmm att öka förbrukningen på ca 20%

Får väl se hur länge jag kan stå ut med förbrukningen innan jag beställer från skroten eller nån ny original från e-bay (ca 2000:- inkl frakt).

Karl F.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Fundera också på hur länge katalysatorn fungerar med den feta blandningen. Den är dyr.

Du måste ha mer fel än bara LMM.

/Martin
Förresten Hasso, Vad menar du med maila MAF?

Karl F.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.