|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Tobbe75 |
Hjälp någon som har en aning Har haft inne bilen på BMW och dom snackade valvetronic för en kostnad av 16000 och 2 dagars jobb Tyckte detta lät dyrt Tobbe |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Valvetronic kom visst 04/2001 N42B18 115 hkr inte som årsmodells byte till 2002 =09/2001. P1159 - Fuel Trim Additive Bank 1 High P1161 - Fuel Trim Additive Bank 2 High Vem har läst av koderna ?? hur går bilen ??. Koderna tyder på bränsleblandningsfel som man tex kan få om bilen tar in tjyvluft tex. Då försöker motorstyrning kompensera detta med mera bränsle och lambdasondera reagerar på detta som ett exempel. Problemet är att detta är universalkoder inte BMWspecifikt egna koder. Har koderna raderats och dyker dom upp igen ?? Kan ju ev vara gamla felkoder som lagrats. Det där med valvtronicen kan du nog glömma bort, den ger andra felkoder om den skulle vara felaktig. tex om den tappat sin adaption för ändlägesjustering så får man felkod på detta samt även felkod på LMM. Finns flera trådar här med samma felkoder om du söker med felkodsnummren på forumet. Har du bytt till uppgradera kedjesträckare ?? N42 motorerna har problem med överkuggad kamkedja pga dålig kedjesträckare byt även olja var 1200 mil (max) Skulle kedjan flexa för mycket så kan det bli felinläsning på kamaxelsensorerna som sköter bränsleinsprutningstiderna med liknande felkoder. Valvetronicen ersätter trottelspjället som bara används vid "nöddrift" om Valvtronicen inte skulle fungera, tex ändlägesadaptionen försvinner så ställs insugningsventilerna i max lyftläge. Så insugningsluften regleras genom att variera öppningslyftet på insugningsventilerna tillsammans med Luftmassemätaren. N42 motorna har även problem med oljeläckge från bland annat vakummpumpen i bakkanten på toppen. Oljan droppar ned på kattarna där 3 av 4 lambdasonder sitter och de tar ju sin referensluft från "friska luften" genom små hål i kablegeintaget kommer det oljerökluft där så blir det problem med regleringen so även det ger en del felkoder som är bränslerelaterade. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Tobbe75 |
Ok tack för svaret : ) Japp har haft inne den och bytt kedjespännare ,spännskena,glidskena ,oljetrycksströmbrytare,oljetryckskontaktoch då kollades valvetronicen detta var juni 2012 . Men häromdan fick jag lysande motorlampa Och min kompis läste av följande felkoder P 0491 P0492 P1197 P1343 Varpå vi kollade tändspolarna och mycket riktigt så var 1 a cylinderns tändspole kass så den byttes ,allt ok förutom tomgång men jag tänkte att den ställer väl in sig efter en stund . Sen morgonen efter så dök motorlampan upp igen varpå jag körde ut till min kompis Igen och dessa 2 felkoder kom upp . Där är jag nu : / Tobbe |
Tobbe75 |
Glömde svara på hur bilen går Tomgången vandrar mellan 600-1000 men när man kör så går den toppen inga problem när man varvar ut Tobbe |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Länk Här finns det en PO lista. Det vore egentligen bättre att läsa av med ett BMW relaterat diagnosprogram eller Bosch /Autocom som ger BMW felkoder istället för universalkoder samt köra livedata på DME så man ser värden under drift. Kan vara ett skitfel som tjyvluft, vevhusventilation, kan man ju hoppas på, sista man hoppas på är ju att kedjan inte hoppat en kugg. Det sitter en slanganslutning undersidan av insuget ungefär vid trottelspjället (mellan insuget och innerskärmen kommer den nedifrån och bakifrån är den dålig så den tar in tjyvluft där så blir tomgången orolig. Min råkade lossna vid nått tillfällle. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Tobbe75 |
Ska ner i garaget och försöka lokalisera detta tack för hjälpen : ) Tobbe |
Tobbe75 |
Haft loss lmm och då håller sig tomgången på jämn nivå dock lite hög. Plus att bilen tappar ork när man gasar . Satt tillbaka lmm och först kändes det ok men sen började tomgången igen inte mycket upp och ner mer att den blurrar Tobbe |
Tobbe75 |
Slanganslutning menar du då ett långt rör som slutar i gummislang (tror den gick till bränslefiltret )isf såg den anslutningen rätt gammal och torr ut : / Tobbe |
Den sitter ansluten på insuget underifrån ca 2-3 centimeter rakt innanför oljesticksröret ,platsslangen går bakåt och hålls fast av en gummigenomföring en 20 cm längre ned/bakåt. De däringa plastslangarna är luriga, plasten blir hård och så spricker dom med tiden. Fick byta returen från Vevhusventen till oljesticksröret då den sprack och det läckte olja, dyr som faan ca 400 spänn dessutom och 3 timmar jobb. Luftmassemätare har jag en fungerade liggande om du vill testa och byta. Jag böt i "onödan" då avsaknad av ändlägeskalibreringen för valvetronicen hade falerat pga ett par veckor utan batteri. Den gav felkod på LMM när trottelsppjället användes för insugsregleringen istället för valvtronicsystemet. Du kanske skulle skaffa dig en flaska startspray och spraya runt insug och slangar höjs då tomgången så finns det en tjuvläcka. Motorn sitter ju halvvägs in i bilen så det är ju inte lätt att komma åt nån ting, man får ju klä av den all plast innan man kan göra nått överhuvudtaget. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Tobbe75 |
Har kopplat ut luftmassamätaren och kört ut till min kompis bilen går kanon förutom lite seg ibland på gaspådrag ingen motorlampa tänds . Felkod p0102 som inte är så konstigt men p1159 och p1161 borta Känns som lmm är kass : / Tobbe |
Tobbe75 |
Vart bor du jag bor i Staffanstorp Skåne bor du inte för långt bort så hade det varit väldigt snällt om jag kunde prova din lmm : ) Tobbe |
Nja den får jag nog skicka med frakt i såfall. Jag behöver den inte. mejla adressen till hasso@autopower.se ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Tobbe75 |
Hur mycket vill du ha för den isf ? Tobbe |
Tobbe75 |
Och är det rätt till min 316 ti compact -01 Tobbe |
Tobbe75 |
Ja Kumla är kanske lite långt : ) Tobbe |
Tobbe75 |
Tack för all hjälp Yngve"Hasso"Carlsson : ) Tobbe |
Tobbe75 |
Så då var lmm bytt kom med posten idag . Men ännu ingen bättring har kört 5 mil nu ikväll så blir det inte bättre om någon dag får man väl leta vidare : / Tobbe |
Tobbe75 |
Så ny vevhusventilation ny luftmassemätare bytte olja och filter för det var ändå dags 1400 mil fortfarande samma felkoder p1159 p1161 Och nu går bilen kasst vid gaspådrag upp till 2000-2500 varv .men Problemet kommer och går ibland känns bilen som ny . Blir tokig på detta har även försökt med startgas omkring motorn tyckte inte att jag kunde höra ngn skillnad : ( Tobbe |
|
Hur många mil har motorn hunnit med? Fick förklarat för mig av Rinaldo i Jönköping hur valvetronicen funkar samt vad som kan gå fel och vad de byter. Min byttes en gång i tiden vid runt 8000 mil. Kostade bara 22600 totalt... Rinaldo sa han byter det nödvändigaste för runt 6000 kr eller liknande och visade dåliga delar samt helt nya delar så man skulle se problemen. Min visade fel på tändspole nr 3 hela tiden och den byttes ett par gånger innan de kom på att valvetronicen var kass |
|
Skulle valvtronicen vara kass så ska den ställa sig i maxläge samt ge felkod för detta. Normalt kanske inte vid rent slitagefel men de måste i så fall bero på att det saknas smörjning vid nått tillfälle. Man kan lossa kontakten till sensorn för valvtronicen då ställer den sig i maxöppetläge hela tiden. Men man få felkoder på LMM och adaption Valvetronic då insugningsluften regeleras av trottelspjället istället för valvetronicen dvs nöddrift. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Tobbe75 |
Hur menar du ställa sig i maxläge ? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.