AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
13.360

BMW i Solna inte intresserade av verkstadsjobb?

Sida 2 av 2
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
brocco: Jag kan inte uttala mig om annat än personliga erfarenheter. Anläggningen jag jobbar på utför goodwillåtgärder för mångmiljonbelopp varje år. Hur det går till på BMW har jag ingen insikt i på senare år, mer än att de lackade om stora delar av min E39 för sex-sju år sedan. Kan det in många fall bero på att bilägarna är "otrogna" och endast går till märkesverkstaden för att klaga och kräver goodwill? Service och lättare reparationer sköter "Nisse i svängen".

Att man "gör precis samma service" på allverkstäder stämmer enl. mina erfarenheter i många fall inte. Därmed inte sagt att alla inte gör det de skall. Hur kan man ex. vara "expert" på hundratals olika bilmodeller som många allverkstäder utger sig att vara?

Att folk byter jobb om de får bättre betalt förekommer i alla branscher, inget konstigt i det. Jag har aldrig påstått att höga timdebiteringer på verkstäder beror på att mekanikerna har högre löner, så är inte fallet. Förklaringen har du i mitt inlägg ovan. Jag funderar snarare varför många allverkstäder är nästan lika dyra som märkesverstäder när de inte har stora omkostnader i from av goodwillåtagande, utrustning och internutbildning.

För mig låter det som ditt och erat resonemang baseras på antagande och ingen faktisk insikt...

Jag försvara som sagt inga dåliga verkstäder, förklarar bara hur det (bör) fungera...

MVH Christofer
br
53
brocco
740iA -99
Galaxy diesel -08
535i (f10) -10 manuell
Hej på dig,

Var har jag skrivit att mekaniker har högre löner på märkesverkstad och att man därför har högre timdebitering?
Vad jag skriver om är duktiga mekaniker som slutar på märkesverkstäder pga att de får bättre betalt på andra ställen, eller att de startar eget, samtidigt att det är dyrare o serva sin bil på en märkesverkstad än på en vanlig bilverkstad.
Har faktiskt själv varit med om märkesverkstäder som tar bra mycket mer betalt för EXAKT samma jobb som en vanlig verkstad, skiljer uppemot 2000 spänn för samma arbete.
Varför kan jag skriva det? Jo, därför att jag efter en service på en icke märkesverkstad åkte och kollade efter uppdateringar till min bil, och det fanns inte (Kostade ca 500 spänn o kolla det). Kvar är 1500 spänn som jag kan spendera på något helt annat än den flashiga verkstaden där de bara byter delar utan o veta vad felet verkligen är.

Om du läser om den X3-ägaren där de bytte turbon efter 11000 mil, sen efter ytterligare 1000 mil var det spricka i blocket. Han hade servat sin bil hela tiden på, just det, MÄRKESVERKSTAD. Goodwill på det, i helvete heller, han får bekosta allt själv om han vill få det fixat.

Du har nu skrivit två gånger att jag har påstått något, när jag inte har gjort det.
Verkar snarare att du antar massa saker och inte vi andra. (Läs om, läs rätt)

Hoppas inte tråden blir förstörd nu pga offtopic.

Mvh brocco
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag trodde att "goodwill efter att garantin gått ut" helt eller delvis tas av generalagenten i normalfallet? För typfel och dylikt alltså. Det brukar ju skickas ut meddelande med information om sådana kända fel och hur verkstaden gör för att få ersättning för kostnaden, samt hur länge goodwillåtagandet betalas av tillverkaren (mil och år).

Sen har ju både en allbils- och märkesverkstad kostnader för reklamationer som även kan vara goodwill, när en kund kommer tillbaka pga felaktig diagnos=felaktigt arbete utfört, dåligt utfört jobb/slarv eller bara oflyt.
br
53
brocco
740iA -99
Galaxy diesel -08
535i (f10) -10 manuell
Håller med dig marin, problemet är att det förekommer biltillverkare som håller inne med information om bilens brister, om det nu inte berör säkerheten. Ibland så är ditt problem inte tillverkarens problem, eller så erbjuder biltillverkaren tex 30-års rostskyddsgaranti under förutsättning att du servar bilen på deras verkstad som inte är den billigaste precis. Och inte ens då tittar de på bilens lackkondition.
Man kan ju undra varför reklamationerna och biltillverkarnas ansvar av bilens brister o fel funkar bättre i USA än här i Sverige.
Marknaden är större i Staterna och dessutom antar jag att konsumentköplagen är starkare (vet ej detta). Med andra ord så är vi i Sverige inte lika viktiga kunder pga marknaden är för liten och konsumentköplagen är ett skämt.

Mvh brocco
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Mitt senaste besök på Bavaria i Solna måste jag bedömma som mycket bra.

Nu har jag väldigt bra kontakt med en av killarna på reservdelar så när caben inte uppförde sig som jag ville så kontaktade jag reservdelskillen för lite assistans i ärendet. På det viset fick jag direktkontakt med en av de personliga teknikerna som jag sedan lämnade bilen till. Inget strul med kölapp eller en kundmottagare som inte kan skrutt.

I efterföljande kontakter med Bavaria så ringde jag eller gick direkt till samme parsonliga tekniker, tog i hand och fick perfekt hjälp alla gånger. Så jag är mer än nöjd med Bavaria Solna men vet att dom inte har det bästa ryktet och helst pysslar med tjänstebilar. Min uppfattning är att det är annorlunda med deras "personliga tekniker" men vet inte hur upplägget exakt ser ut.

Niklas

Fransosen
Lite märkligt att kundomdömmena om bavaria Solna gått upp från 2 till 4,5 på bara några månader på deras egna sida.
Har en vän som försökte lämna in sin bil för service på Solna anläggningen men dom verkade helt ointresserade.

Ska själv lämna in bilen för service men efter allt läsande om Solna så drar man sig för att lämna in den där.
Hur är det på bavaria Vällingby eller Danderyd ?
BMW bilia segeltorp tycker jag är kanon att ha och göra med.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag har också haft dåliga erfarenheter av BMW Solna tidigare, dock enbart som verkstad, när de sålde mig min förra bil så var bemötandet och kontakten perfekta. Men verkstaden har varit sådär med halvtaskigt utförda jobb och bristfälliga kontakter.

Men de verkar ha snäppat upp sig rejält, när jag skulle lämna in samma bil på en sista service innan försäljning så gick det mycket bättre än tidigare. Känner igen mig i vad Fransosen beskriver med personlig tekniker som gav en mycket bättre totalupplevelse, och jobbet blev korrekt utfört.

Naturligtvis en utveckling som bör applåderas då bra BMW-verkstäder kan vara riktigt svåra att hitta i närområdet, det är inte alltid jag orkar köra till Huddinge när jag bor i norrort. :P

Wilhelm Svenselius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.