AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
11.924

Få bilen handtvättad i Uppsala?

Sida 1 av 2
Verdi
Tänkte jag skulle hålla bilen borta från tvättautomater nu när jag har ny bil för första gången. Har varit i OKQ8:as GDS-hall ikväll och även om jag är van att tvätta för hand hemma hos farsan så är det här med GDS-hall inget för mig.

Därför är jag ute efter en bra firma som handtvättar och som även kan tvätta inuti bilen emellanåt. Tänkte lämna in den för tvätt mer eller mindre varje vecka under vintern.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Mrcap i Boländerna om du är kräsen, 495:- utvändigt. Förmodligen en av de bästa i Uppsala då övriga tvättställen tar ca 200-250:- och bilen blir inte helt ren, fälgarna aldrig rena och ofta rätt unga oerfarna arbetare. Känns som att dom inte alls tar lika väl hand om bilen. Talar om t.ex. den i Citygaraget och St:per. Undvik dessa är mitt råd.

Svensk bilvård är väl OK men som sagt, bäst är nog Mr Cap. Där kan man knalla till Novation under tiden och strosa runt i hallarna =)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
WL Rekond ligger också brevid novation
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
WL rekond har också tvätten på nya Hedin bil...
Där har jag lämnat 130in tidig vår och sen höst...
typ 300:- för utvändig tvätt har jag för mej, bra resultat.

/Jonas
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vad har du emot GDS-hallarna på OKQ8?
Verdi
Får kolla upp det där. Lite dyrt med 495:- på Mr Cap men det kanske det är värt... Annars låter WL Rekond intressant. Då kan man åka till Hedin också ibland och kolla på lite andra bilar. :)

Tack för tipsen!

ps. En duva hade lagt en stor skithög på taket på min nytvättade bil imorse. Den hade inte ens stelnat så den hade precis bajsat. :( Verkar som om bilen för lite otur med sig. :)
Verdi
AlexanderK,

Ja du. Ska du anklaga mig för att vara lat så varsågod. ;)

- Det tar tid som jag inte tycker det är värt. Jobbar jag en timme extra istället så har jag råd med flera mr Cap-tvättar. ;) Sen har jag småbarn och vill dessutom träna en del.
- Jag blir smutsig och blöt. :)
- Det kostar trots allt en del med hallhyra, tvättmedel, svampar osv.
- Jag saknar intresse och fallenhet. Det blir inte så bra när jag tvättar helt enkelt.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag läste någonstans att tvätta bilen ger ganska bra träning.
Så där kombinerar du en del :)

Jag tycker alltid det blir bättre om man tvättar själv, men det tar ju lite tid som du säger och kanske inte är värt det för 150 spänn, men att lämna bort bilen för utvändig tvätt a´500 kr på vintern är ju inte klokt enligt mig.

Jag brukar inte handtvätta alltid på vintern utan spola av ganska mycket och handtvätta ibland då det sitter mycket skit i lacken under vintern och om man inte är noggrann med handtvätten så blir det bara massa fina repor av allt vägsalt och smuts som sitter fast om man slarvar med avfettning.
Verdi
captainoats,
Nej, 500:- är kanske att ta i. Däremot 300:- kan det vara värt. Säg varannan vecka. Sen kanske man kan köra den utan borstar i en automat ibland också.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Skulle nog undvika utan borstar ändå, för högt tryck nära lacken.
Då är det bättre att spola av den bara då och då.

Har du tillgång till garage så kan du spola av vid tex OKQ8 vid brandstationen där har dom ju sådana där utebås, där kan man spola av enkelt samt med avrinning renat vatten osv, brukar bli riktigt bra faktiskt och kör man till garage sedan så det inte fryser så är det perfekt.
Verdi
Har tvättat mina bilar med högtryck hemma hos pappa så länge jag kan minnas och har aldrig haft några problem med lacksläpp osv. Är det verkligen ett problem i automater?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Spontant känns det som att automattvättarna har ganska dåligt tryck i högtrycken faktiskt. Jag tror att dom drar ner på trycket för att ha marginalerna på sin sida så att säga. Dom vill inte behöva tjafsa med kunder och försäkringsbolag om det blir nåt strul vid nån tvätt, lacksläpp eller andra bekymmer.

Om kunden inte blir nöjd med tvätten, ge kunden en ny tvätt gratis. Det blir billigare i längden.

Själv ser jag biltvätt som terapi efter en lång och jobbig dag på jobbet :-) Jag har oxå barn dock i mellantonåren så dom behöver inte så mycket tillsyn.

Niklas

Fransosen
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
är man så jävla lat eller har så lite intresse för sin bil att man ska låta andra gno på bilen och att man inte ens orkar ta en tvättborste och lite schampo kanske man ska fundera att åka kommunalt eller sj istället...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ditt argument är ju lika dumt som att man inte förtjänar att äta om man inte lagar maten själv. Eller det kanske inte räcker heller, man måste driva upp den på sin egen mark? Vi kanske alla borde bli bönder med självhushållning? =)

Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Aquilla: Du lever singelliv och jobbar aldrig övertid förstår jag?

/Masten
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
jag ser mina bilar som en hobby istället för ett fortskaffningsmedel..det kanske är skillnaden ;) tvättar bil gör jag på jobbet, och under arbetstid om jag vill det med. jag låter inte annat folk fingra på bilarna heller i onödan när det gäller service och felsökning..det som krävs försöker jag lösa själv.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Du kommer förstå när du blir äldre...
Verdi
Aquilla,
Det där var så aggressivt och enkelspårigt att jag nästan blir rädd. Du låter ju som nån jävla taliban som inte kan acceptera att andra värderar andra saker än du själv.
Verdi
Ps. Jag byter inte ens till vinterhjul själv. ;-)
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
fruntimmer ska stå vid spisen o göra köttbullar och mannen ska ta hand om det händiga i vardagen...så har det alltid varit och då har det fungerat bäst :D
Verdi
Tycker det här är något BMW borde ha. :) Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.