AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.651

Lite högt pris för rep?

Sida 2 av 3
Då är det väl bara å köra på.
ph
188
philip222
Volvo XC70 -15
Golf GTi -08
Problemet i de höga timpriserna ligger nog i overheadkostnaderna för firman. Dvs administrativ personal, lokaler, kaffe, städning etc etc. Precis som någon var inne på tidigare.
Jag tror jag gör det själv denna gång.
Verkstäder (märkes) har i alla tider tagit saftigt betalt.
Inget nytt,men enkel matte...
25-30000kr/lön för en mekaniker a´175 timmar = ~160kr/tim exkl sociala omkostnader ( 160 x 1,53 = 245kr/tim )
Därtill verkstads kostnaden,el,verktyg hyra osv.
Landar säkerligen mellan 800-1500kr beroende på vart i landet den ligger.

Sen delar mm utöver detta...

Klart billigare att göra servicen själv så länge inga andra värre grejor dyker upp vill säga..
Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
philip222: jag brukar bara använda märkesverkstad när det är något som skall synas i serviceboken.

Spelar ju absolut ingen roll om BMW eller en Mekonomen-verkstad utfört arbetet.
Alex84: arbetsgivaravgiften (företagsskatten för den anställde) är väl 31.42 %, inte 53%. Var fick du 53% ifrån?

Och är den anställde född 87 eller senare så är den bara hälften : 15.49%

Eller tänker jag fel?

Företaget har kostnader på 160 x 1.3142 = 210 kr, plus moms 25% -- men den kan kvittas mot alla inköp (delar).

Mellanskillnaden - 2000 - 210 = 1790 kr - eller ca 85% av det du betalar går till administrativ personal, avlöna chefer som inget gör, lokalhyror, vinster, bonusar, konferensresor, kurser, datorer, tjänstebilar, m.m. :)

Mekanikern får bara 15% (om han inte har verkstaden själv - för då får han ju behålla det mesta själv istället).
Köper inget av detta ändå, chefer, lokaler, firmabilar etc.

Det finns mängder med firmor som har det, men inte den hutlösa timpenningen.

Kan bara referera till firman jag jobbar på, där finns chefer till förbannelse men vi ligger inte i närheten av vad en sketen verkstad tar i timmen.
Fast grejen är ju den, att de tydligen KAN ta så hutlös timpenning -- kunderna tycks ju komma ändå?

Vill man påverka priser, så är enda sättet att rösta med fötterna - att välja en annan, billigare verstad. För att förhindra att det sker, så inför de hutlösa verkstäderna stämplar i böckerna, och intalar alla kunder att bilen blir värdelös utan dessa stämplar.

Skrämseltaktik och inlåsning.
Att Bmw tar betalt får man nog räknar med de säljer ju "premiumbilar"
Service och verkstadstid kommer aldrig vara billigare än någon annan tex volvo.

Har man inga garantier så är man inte tvungen att lämna in på bmw.
Nej Lasse SL500,Du har inte fel :)
Länk
1,53 fick jag av totalen av arbetsgivar avgiften inklusive semester tilläggen.
Kan vara lite mer eller mindre men ungefärlig i slutändan.
Kan nämna höga timkostnader (lite offtopic).
Mc Kinsey & co tar 6-8000kr/tim för sitt arbete med förbättrings förslag inom industrin som i slutändan inte leder nån vart ändå?!
Men,men..
Håller fullständigt med om att bil-branschen håller på att bli hutlöst dyra vid verkstads besöken.
En annan grej är om de verkligen sköter sina service åtaganden ?

Är det den oljan Du betalar för som är i motorn?
Har man följt service protokollet?

Flera av dessa incidenter har jag själv stött på...
Byte av stiften - kollade när jag kom hem och stiften var inte bytta!
Oljebyte inkl filter - oljan bytt men filtret var det gamla !!!!
Kupé filtret skulle bytas - det gamla satt kvar.

Frågade en gång om dom kunde sälja Castrol SLX oljan billigare?
Jodå,kom med en dunk så fyller vi på från fatet direkt för 60kr/lit (2006)
Sagt och gjort,kom dit med en ny 10 liters dunk.
Frågade om jag fick följa med vid påfyllningen,javisst.

Han började fylla dunken,men fatet visade att det var 10w30 olja !!
Påpekade detta varpå meken blev lite röd i fejset.
Ja det är väl bara att hälla tillbaka då sa jag och ta ur rätt fat!
Nja dom hade ju inte min olja på fat då visade det sej?!
Nähä sa jag frågande,är det bara jag som kör på 0w30 oljan?
Nädå den använder vi i alla BMW motorerna.
Ok sa jag,men ni har ju inte den på fat och det är 3bilar inne nu (BMW) för oljebyte?
Hmmm ja vi får ta oljedunkarna från hyllan till dessa då.
Jaha sa jag då,det fanns 15st 1liters där såg ja så det blir lite magert va?
Ähh du få dunken för 50kr sa han och fortsatte fylla den.
Så farsan fick dunken till gräsklipparen ;)

Litar inte ett smack på dessa sk märkes verkstäder.
Har massor av storys som jag själv fått erfara av lögner och påstådda reparationer mm.
Har påpekat och faktiskt fått rätt varje gång,men tröttnat på detta och servar mina bilar själv idag!
De gånger jag behöver hjälp med något så har jag en vän som äger egen verkstad.
Han hjälper mej med de svåra sakerna till väldigt bra pris.

Blir bara förbannad när jag läser hur bilägare blir blåsta gång på gång av dessa ocker firmor!
Köpte en pedantskött Volvo S60 2.5T -04 av en som jobbade själv på Volvo.
Han servade bilen själv !!
Frågade varför han inte gjorde det på Volvo(lämnade in).
Aldrig sa han,dom går inte att lita på ;)

Han hade full dokumentation på allt som gjorts,bytts ut på bilen.
En av de mest välskötta bilar jag köpt.
Och så ska det fortsätta !
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

1200kr/h är väl inte den stora skandalen, 4h för att byta spindelleder och skrammelstagen är ju helt otroligt.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
De ska ju drickas kaffe förstår du ju! Säkert lunchen ska krängas under den tiden me.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag lovar, med en billyft och en muttersmack byter jag grejorna under halva tiden lätt. Snudd på att man klarar det på en timme om man stressar :) Sen gör de säkert hjulinställning, men det tar ju inga timmar.
975.-/h låg det på i Norrköping för två veckor sedan när jag lämnade in X3an.

1200 må vara saftigt, men 400.-/h som någon skrev är ju löjligt åt andra hållet, ska du utbilda personal, betala löner och kringkostnader finns det inte en rimlig chans att vara lönsam på den timpengen.

Som revisor är ju ett normalt timarvode mellan 1500-3000 inga kostigheter beroende på vad man gör. Riskrevision och annat som rör intern styrning och kontroll kan man med lätthet plocka ut 4000.-/h för. Visst är det dyrt men så länge det finns ett mervärde kommer folk betala. Kostar lite mer på servicen helt klart, men vad kostar det i extra värdeminskning med en bil som i boken är oservad? kanske blir dyrare på sista raden till slut... Skulle själv inte köpa en 5 år gammal BMW som har mekonomenstämplar. om nu inte priset var FANTASTISKT och den testats grön i övrigt. Men det är ju jag det, alla tycker ju inte som jag.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

350-500kr/h är vad en snickare kostar här i Motala. Tror han som nämnde 400kr/h jobbade inom byggbranschen.
Stämmer bra det. Men de finns mer konkurrens inom byggsektorn så de drar väl ner priset. Går man några % vinst får man vara nöjd i dagens läge om jag förstår de rätt.
Ja om man tror stämplar i serviceboken ger högre inbytespris så blir man nog lurad.
Säljaren drar nog längsta strået när denne säljer bilen vidare,men ger knappast något extra före ;)

Mekonomen servar nog inte bilen sämre än märkesvekstäderna heller !
Gör egen service,spara kvitton och bokför datumen.
Bevisar egentligen 2saker...
1)Du kan och bryr dej om din bil.
2)Delar som bytts inkl service är namngivna och man ser vilken olja bilen gått på exvis.

Jag värderar detta mer än en stämplad servicebok,och byter/servar man själv brukar oljebytes intervallet inte vara +3000 mil !!!
Vissa säger att 400 kr är löjligt lite? Här har jag räknat på en liten verkstad med två personer, som har en lokalhyra på 20 000 kr / månad.

400 kr/h * 168 timmar = 67 200 kr.
lokalhyra 10 000 = 57 200

- 24% företagsskatt = 43 472 kr
- 30% personskatt = 30 430
- semesterersättning = 27 169

Tillkommer jobbskatteavdrag, halverad arbetsgivaravgift om man är född 1987 eller senare.

Närmare 30 000 i plånboken varje månad efter skatt är väl inte "löjligt lite" ?

Lägg därtill möjlighet att dra av för friskvård, delar och egna reparationer på bilen.

Verktyg och programvara ska köpas in, men allt sådant kan tas på bruttoutrymmet.

Har jag räknat fel? Om inte - hur kan 400 kr/h och 30 000 kr i plånboken varje månad vara löjligt lite ?? Jag tror medelinkomsten ligger kring 25 500 före skatt, dvs 17.850 kr efter skatt.

Detta är räknat på 400 kr / tim.

Det är klart att det blir annorlunda om du som lämnar in bilen ska betala för en flott reception, dryga kundmottagare, en särskild sorts klinkers på golvet och rostfria tapeter, chefernas bonusar, "konferensresor" där alla blir skitfulla och en lokalhyra som är rövarpris på.

Men alla väljer ju själva. :)

Alex84
Vilken olja man betalar på ser du ju även om du lämnar den till bmw, vore lite konstigt annars?
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
I den mån jag inte orkar eller om det blir för svårt lämnar jag till min mek som tar ca 400:-/h. Problemet är att han har lite mycket ibland men det får man ta. Är det akut finns det alltid tid.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.