AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.648

Lite högt pris för rep?

Sida 1 av 3
ph
188
philip222
Volvo XC70 -15
Golf GTi -08
Eftersom jag är konsult och f.n på ett uppdrag i Eskilstuna, så ringde jag den lokala BMW firman för att kolla vad de skulle ha för att byta båda spindelled vä+hö, samt pendelstagen. 7450 kr....
Ska det vara så här dyrt? Jag kan inte tänka mig att detta är mer än 4 timmar för en mekaniker??
Bilen är en 525iM-03.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Jag blir inte förvånad. Det är vad BMW verkstäder tar för dessa byten. På min fick jag offert på båda främre + en bak k-stag 4995:- Då skulle de byta vänster bromsslang bak också.

Det slutade med att jag bytte alla 4 k-stag själv och bromsslang med en kostnad på ca 1500:-
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
F-tar, hur lång tid tog det för dig?

F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Och byta eller hur tänkte du? :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Exakt, hur lång tid tog det att byta?

F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ja va tog de.. Runt 2-3h. Själva byterna va rätt enkla, jobbiga var att springa runt med domkraften :p lift hade vart nice. Sedan är de inte fel att ha nån ned som kan bända ner krängningshämmarna medans man tar bort å sätter dit k-stagerna. Bytte då alla 4 som sagt + bromslang sen avluftning såklart.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om du räknar 1200kr/timmen så blir ju kostnaden på en verkstad 5000kr, med 1500kr för material. Inte så förvånande att de ville ha 5kkr av dig då.

F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Jepp! Enkel matte.. Men det hade förmodligen gått en aning snabbare med lift. 1200/timmen är fan hårt endå.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, jag är inget stort fan av 1200kr/timmen heller. Därför gör jag gärna saker själv på mina fordon.

F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ja precis :) allt som har med service i idrive att göra lämnar jag över till BMW just för stämpelns skull. Men allt utanför det med slitagedelar m.m byter ja själv. Man kan spara 1000-lappar på de alltså!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
På en 8-år gammal bil hade jag inte brytt mig om stämplar. Sparar man kvitton så ser jag inget problem med att visa att den har seriös servicehistorik. Det kan du spara ännu fler tusenlappar på.

På min motorcykel servade jag den på verkstad upp till 5 år för att behålla garantin, men sen den tog slut gör jag allt utom ventiljustering själv.

F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ja alla känner olika.. Dessa diskussioner om serva på verkstad vs serva själv har spårat i många trådar. Nu är min e60 i så pass gott skick så ja skulle aldrig få för mig att "hoppa över" nån intervall såsom många kan tro då man servat själv i garaget. Men byten osv på slitagedelar m.m byter ja själv å sparar kvitton samt skriver upp vid vilket miltal de vart gjort och datum. Men sakerna i iDrive får BMW sköta.

Men sant som du säger att oftast så är det samma lika att serva själv. Om man bryr sig om maskinerna.. Men vissa såsom jag själv är övernojjig då det kommer fram att denne har servat bilen själv. Man kan bli osäker. Men de förekommer säkert fuffens på verkstäder också!
Varför måste du lämna in den på Bmw, vad är det för årsmodell på bilen?
Hur är 1200kr/H Möjlig?

Jag jobbar på ett av sveriges största byggbolag och vad jag vet tar vi inte mer än runt 400 kr/h. Skyll inte på att de har Lokaler och skit, för det har vi också.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Därför att så är den skött sen den kom ut på vägarna! Sånt är inget man ändrar på om inte bilen är under -00. Jag älskar fullsmetade serviceböcker :D jag måste inte men jag vill! Det står på under namnet, en 2004.

Ja 1200 är sinnes.. Men inte mkt man kan påverka tyvärr!
Här i Tokholm tar de stora märkesverkstäderna som servar leasingbilar (inte bara BMW) 2000 kr / timmen. Även Per Larsson i Huddinge ligger väl kring 14-1500.

Helt sinnes. Per är ju ovanligt duktig verkstad, men i övrigt är det tillgång / efterfrågan som styr priset. Plus att jag misstänker att fastighetsägarna är de som i det tysta sitter och roffar åt sig enorma summor varje år (hyror), från alla som behöver ha en lokal för verksamhet, oavsett vad. Och det är vi som konsumenter som får betala för fastighetsbolagens (över)vinster. Annars kunde priserna vara mycket lägre, och då skulle folk ha råd att ta hjälp.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Peer Larssons risiga skjul lär i alla fall inte vara anledningen till timpenningen ;-)

-------
//Lövet
"Därför att så är den skött sen den kom ut på vägarna! Sånt är inget man ändrar på om inte bilen är under -00. Jag älskar fullsmetade serviceböcker :D jag måste inte men jag vill!"

Men förutsättningarna kanske ändras efter 10år?
Är det en stämpel i boken du värderar högt så får du ju detta på i stort sett vilken verkstad som helst.

Det finns inget rätt eller fel bara du kan bestämma vad som är värt för dig.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Jag bryr mig inte så mkt vart den blir servad så länge de e aukt verkstad. Men jag själv lämnar alltid till BMW.
Varför måste det göras på en auktorisead bmw verkstad och det bara handlar om vanlig service, vad är det som dom gör bättre än tex en fristående verkstad?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Inget. Det är närmast och bekvämast bara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.