AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.456

Vad tror ni om dessa F11 530?

Sida 2 av 4
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Inte ens om det är facelift i september är skillnaden så stor

-------
//Lövet
Att annonsen skulle bli mer attraktiv med lite andra bilder tror jag inte ett dugg på, bilderna är nog lockande som dom är.
Däremot kan jag undra varför 530dx skulle vara så mycket mer ekonomisk än en 535d enligt annonsören?
Min erfarenhet menar tvärtom, X-drive brukar oftast vara dyrare i drift än en rwd i alla avseenden.

Svensksålt har ett högre andrahandsvärde men i det här fallet är den tyska en årsmodell nyare på pappret vilket borde uppväga värdet vid en försäljning.
Det som bör beaktas är givetvis att det tillkommer kostnader på importen såsom vagnskada 2 år, fri service och transport hem.
Ce
39
Ceedjay
BMW X3 m40i
Svårt att säga exakt.
Nån ska ju betala för värdeförlusten. Jag vill gå in på rätt ställe i grafen. :)
Just detta exemplar är för dyrt. Då köper jag hellre nytt. Även om det är dyrare.
Och Anders har aldrig sagt att jag vill importera. Men vill vara medveten om dom val som finns.
Lättare att välja som köpare än säljare. :)
Li
55
Limbro
BMW 535d-11
BMW 218i AT-15
Porsche 718 Cayman-17
Hej !

Enligt de uppgifter jag känner till utgår man i huvudsak från följande parametrar vid beräkning av bilens "andrahandsvärde".

0,5% av bilenspris per månad sedan leverans + 0,5% av bilens per körda 100 mil. Vilket innebär att man lägger ihop värdeminskningen per brukartid med körd sträcka och får den totala procentuella avgående summan på ursprungspriset. Till detta görs en avvägning av tillvalens "marknadsvärde" dvs man utgår inte fullt ut från ursprungspriset i det aktuella fallet 732 tkr utan viss avräkning görs på dessa tillval tillsammans med bilen skick naturligtvis.

Ceedjay, jag tror i så fall att du är en av få som anser sig "gå in på rätt ställe i grafen" när man köper en helt ny bil...

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Den tyska bilen har komfortstolar också. Sedan är det 25% moms på den också, blir i runda slängar 110 000 kr... Visst, petigt, men ändå :)
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
25% moms blir det men då drar du ju av den tyska...
Ce
39
Ceedjay
BMW X3 m40i
Anders, med en ny bil kommer jag in på rätt ställe i grafen. Dyrare men på rätt ställe. :)

Det gjorde ju även du när du köpte den där demobilen.
Grymt bra affär. Så jag tror nog vi alla vill köpa billigt och sälja dyrt.
Men man ser affären på olika sätt beroende på om man är köpare eller säljare.
Just nu är jag ju köpare.
Alla bilar som finns på Blocket längre än en vecka är för dyra. Det säger ju marknaden.
Ceedjay, du har fel där igen. Den här bilen är en av mina absolut sämsta bilaffärer pengamässigt, eftersom jag får betydligt mindre än vad jag gav för den i februari, med det priset som jag nu har satt på bilen. Som om du anser det vara en grymt bra affär för mig så har du totalfel. Den hade dock varit såld flera gånger om, om jag hade haft den på leasing och inte momssmittad som nu. Prismässigt ligger den alltså helt rätt. Så läs på lite bättre.

/Anders
Ce
39
Ceedjay
BMW X3 m40i
Är priset rätt så säljs den säkert redan idag.
Jag skrev om du läser innantill om den varit möjlig att leasa. Ok jag lägger ner att skriva i denna tråden nu Christer, för du vill bara "bråka" och jag värderar min tid bättre än så. Jag förstår inte varför du startar denna tråd om du är helt ointresserad av min bil och dessutom inte avser att importera. Jag har ju dessutom tidigare i förra veckan svarat dig samma sak i mail direkt till dig. Hoppas att du hittar den bil du söker och till det pris du tror att få den till. Lycka till!

/Anders
Ce
39
Ceedjay
BMW X3 m40i
Tråden skapade inte för att jag skulle "bråka" med eller ens kommunicera med dig utan för att jag ville veta vad dom andra forumsmedlemmarna tyckte om dessa alternativ.
Jag har aldrig importerat en bil och är väl lite "rädd" för det. Hade hoppats på och fick även bra respons.
Självklart så är det ju nåt att titta på när priserna skiljer mycket. Så är inte alltid fallet.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Som tidigare sagts, Anders bil är till helt rätt pris och är, om det nu existerar, helt "rätt" utrustad. Det finns precis som Anders redan påpekat enbart ett fel på bilen, den är momssmittad. Anders bör ha tappat 100.000 på ett år, vilket ju inte är så mycket alls egentligen.
Ska du inte ha den till ditt företag och vill ha en bil med väldigt få mil på mätaren finns det inget annat till salu i sverige.
Vill man ha dieselvärmare och M-Sport så kan man ju dessutom inte få det på det på ny bil.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Treårsregeln är ett påhitt som gäller för medelbilen (silvermetallic 4,5 dörrars bil som har 137,6hk och drivs av bensin/diesel blandning)

Försök att hitta en Mini Cooper eller BMW 116/118 som kostar 50% av nypriset efter 3år! Samtidigt tappar en 7-serie eller en A8 lätt 50% redan efter 2 år och 4000mil.

Om du tycker att bilpriser är facit, ring dom isf och köp bilen av dom. Eller så slantar du upp för dom få bilar som finns på marknaden just nu.

//Marin

Ce
39
Ceedjay
BMW X3 m40i
Marin, kolla Blocket årsmodell 2010 så ser du.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Enligt några inlägg högre upp, räknar du en 2010 som en 4 åring.
Kolla själv MY 2011 <6000mil hitta en 116i för 100lax (50% av nypriset), eller en Cooper, Golf, Focus, Auris, CR-V ect som kostar 50%.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
För en standard bil, alltså instegsmodellerna tar det typ 4-6 år att halvera nypriset.
Ce
39
Ceedjay
BMW X3 m40i
Porsche räknar 5 år till halva priset. Finansbolagen brukar räkna 3 år på dom festa andra märken.
Jag accepterar att det är så och tar den kostnaden. Men om jag ändå ska betala ett högt pris gör jag det hellre på en ny bil.

Det är väl enkelt att ta reda på om jag har rätt eller fel.
Gå till BMW och byt in bilen. Då ser ni direkt marknadsvärdet.
Skulle tro att BMW byter in den för 470k.
jhellstrom, dina påståenden kring "rätt pris" och "rätt utrustad" är ju endast din högst personliga åsikt. Andra kanske tycker något helt annat. Dessutom är ju bilen fortfarande osåld såvitt jag kan se.

Personligen tror jag att 530d är en relativt svår bil att sälja eftersom det är en mellanmodell. Många siktar nog antingen på en 535d eller 520d som begagnad, speciellt som båda dessa modeller nu även erbjuds med xdrive.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Naturligtvis, du bestämmer över dina pengar.
Själv köpte jag sommaren 2012 en Audi A6 tdi -12. Den var 7månader gammal och hade gått 650mil. Köpte den för 300' och nypriset var 376'. Jag gav alltså 76' mindre än för fabriksnytt.
Det var tillräckligt bra rabatt för en mig, men om du tycker att -200' är för dåligt jämför med fabriksnytt, har du förmodligen mer pengar än mig :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.