AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.452

Vad tror ni om dessa F11 530?

Sida 1 av 4
Ce
39
Ceedjay
BMW X3 m40i
Är på jakt efter en F11 530xd och hittade denna på blocket: Länk

Tycker den är lite dyr. Enligt bilpriser och "halveringregeln" på 3 år borde den kosta ca 460k.

Ett annat alternativ är denna från tyskland:
Länk

Känns som rätt bra pris! :)
Vad tycker ni?

Mvh
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Om du vill köpa i Tyskland är det oftast värt den extra peng du betalar hos en BMW ÅF; bilarna är i regel i exemplariskt skick och ordentligt genomgångna.

Den svenska är lite väl dyr men å andra sidan med en trevlig spec.

----
BMW CS/SC #6212
Jag har själv inget emot tyskimporter, speciellt inte när bilen är nästintill ny med fullständig historik.

De bägge bilarna har väl såvitt jag kan se nästan identiska specar förutom drag och värmare på den svenska vilket är trevliga tillval.
Personligen gillar jag färgkombon bättre på den tyska men det är ju olika.

Den tyska har en något längre garantiperiod och borde även vara en MY -13, dessutom kan du om möjligt även få med Europlusgaranti om den säljs hos AD vilket förlänger garantitiden ytterligare 1-år.

Prismässigt är ju importen avsevärt mycket attraktivare, kan du dessutom avrunda något neråt och samtidigt pricka in Eurokursen som just nu ligger väldigt högt, lite mer förmånligt så har du omkostnaderna för importen betald.

Det kanske också finns möjlighet till förhandlingsutrymme på den svenska vilket kan förändra förutsättningarna.

Bägge alternativen ser fina ut, lycka till!
Fb
22
Fblood
318D Touring -10
Knappt 20k i månaden i tapp är väl helt okej i mina ögon. Fin bil i övrigt!
Den först länkade bilen är min bil och om du anser den vara för dyr när den är särklassigt billigast på Blocket och nästan 90 tkr under en motsvarande hos BMW åf så är det ju lite konstigt.

Den importerade bilen är värd minst 10% mindre än min bil samt saknar som sagt bl a värmare, drag men även komfortstolar som jag tycker är väldigt viktigt på en F11.

Lägg sen till att du har en kostnad på cirka 15tkr för att få hem den och registrera den importerade bilen.

/Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag skulle vilja veta hur du enligt halveringsregeln fick att den borde kosta 460kkr? Jag känner till "regeln", jag är primärt nyfiken på din uträkning.

pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Anders -> Vad är anledningen till att den tyska ska vara minst 10% billigare än den svenska?
Karl-Hilding
Anders, är jag nyfiken om jag frågar varför du säljer en nästan ny 530xd cirka 200´under nypriset?
Är väl medveten om att du inte gav 732´, men varför "tröttnar" du efter 890 mil?
pettran, importerade bilar står normalt minst 10% lägre än svensksålda, varför kan vi diskutera och finns diskuterat i många trådar men så är marknadsläget.

Karl-Hilding, jag har redan i februari beställt och köpt en X5 och behövde då snabbt en bil eftersom jag sålt min bil då och köpte först en X5 som inte överensstämde med våra behov och då utnyttjade jag "bytesrätten" med följd att jag då var tvungen att välja en annan bil och då valde jag denna F11. Så det var bestämt redan från början att jag bara behövde den cirka 5-6 månader. Så tröttnat har jag absolut inte gjort, det är bara att tre bilar är en för mycket :-)

/Anders
Ce
39
Ceedjay
BMW X3 m40i
Vad han gav för bilen är knappast relevant. Demo bilar brukar ju ha 13% och med lite "känning" nån procent till.
Det intressant är ju vad bilen är värd idag. Den är av årsmodell 2012 och köper man en bil idag köper man en 2014. Då är bilen alltså två år gammal modellmässigt.
Så när jag säljer om två år är bilen 2012. Halva värdet är efter tre år 366k. Bilen faller alltså 122k per år. Bilen skall alltså fallit 244k nu och då vara värd 488.
Sjuk grov beräkning men stämmer ju rätt bra med bilpriser.se:
Länk

Dom säger 436-458k.

En antydan av vad bilen är värd om ett år ser man här:
Länk

Så jag tycker nog att min beräkning är realistisk.
du vet säkert själv att bilpriser.se ej tar hänsyn till all extra utr men om du anser den importerade bilen är ett bättre köp så föreslår jag dig att köpa den istället. för övrigt var nypriset på min bil 732 tkr.

/Anders
Ce
39
Ceedjay
BMW X3 m40i
732/2=366k
Eller vad missade jag?

Jag försöker bara kolla marknaden. Inte menat personligt.

BMW lämnar för 150k rabatt på helt nya 525d från 2013.
Inte heller ointressant. Dock lite tråkig motor.
pe
250
pettran
Anders -> Ja, det är ju marknaden som sätter priset. Jag förstod ditt tidigare inlägg som att du menade att svensksålt var "bättre", men inser nu att jag kanske övertolkade lite.
Pettran nej det är ju samma bilmodell sen kan inte jag uttala
Mig om skicket på den andra bilen men varför det skiljer i pris mellan svensksåld och import är ju bl a som i detta fall vagnskadegaranti saknas på import och fri service. I detta fall i båda fallen under två år vilket betyder ett antal tusen kronor.

/Anders
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Som jag har uppfattat de så är Andres alltid riktigt pedant med sina bilar. Samt om du importerar från Tyskland så vet du ju inte hur dom har kört den , varit pedant eller inte.

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
pe
250
pettran
Anders -> I all välmening, och nu vet jag ju inte vilken respons du har fått på din annons, men jag tror att annonsen kan må bra av lite "bättre" bilder. Bilderna är, i mitt tycke, tagna ur för låg vinkel, lite för ljusa och med för mycket reflektioner.

Ta inte illa upp, det är bara mina subjektiva åsikter. :-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ceedjay, om en bil är uttagen sent på året bör du ju inte dra av ett år endast p.g.a. det. Är det verkligen så att en identisk bil tillverkad i Oktober 2012 är värd 110kkr mer än en som är tillverkad i Augusti 2012, allt annat lika?

Ska du göra någorlunda vettiga kalkyler så får du göra dem exponentiellt avtagande och beräkna hur gamla de är i månader. Sen är ju inte "halveringsregeln" något mer än en stor höftning i sig, men att som du sätta en absolut gräns om 110kkr känns bara fel.

Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
En bil faller inte 33% i värde på 890 mil, inte ens nästan. "Halveringsregeln" stämmer på bilar som gått 6000-7000 mil.

-------
//Lövet
Ce
39
Ceedjay
BMW X3 m40i
Grelle, varje gång jag eller nån annan i min familj köpt nya bil, (och vi har bara köpt nya bilar, aldrig begagnat) så har säljaren gått på produktionsdatum.
Men när bilarna ska säljas är det alltid modellår som gäller.

Detta är ingen regel jag skapat eller tycker om.

Men för att svara på din fråga, ja det är skillnad på en bil producerad i Augusti och en som är producerad senare eftersom att BMW gör ändring på årsmodellen då.

Bilen är i mina ögon 2 år gammal och det är den även hos BMW om den ska bytas in.
Ingen betalar väl samma pris för en bil som är två år gammal som en bil som är ett år gammal.

Idag går man mer och mer på första registreringsdatum. Min bil är rätt så precis ett år gammal sedan första registrering, dvs den har ungefär två års vagnskadegaranti kvar, precis som ungefär två års fri service och ungefär ett års fabriksagaranti. Svårt då att göra beräkningar på att den skall ha tappat 2 års värde. Som sagt, om du anser min bil är för dyr, sök då en annan, ex vis den tyska som du länkade till, men rätt objektivt tror jag det är svårt att säga att den är "billig", om du tar hänsyn till import.

/Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ceedjay, du svarade aldrig på frågan.

"Är det verkligen så att en identisk bil tillverkad i Oktober 2012 är värd 110kkr mer än en som är tillverkad i Augusti 2012, allt annat lika?"

Du svarade bara att det är skillnad, det vet alla redan att det är. Frågan var om skillnaden är värd 110kkr.

Är du redan användare? Logga in i menyn.