|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har precis sålt min 335 coupe. Vi ska ha barn, vårt första. Det självklara valet har varit en F31, 328 eller 330. Men är den för liten? Är det bättre att satsa på en treserie GT. Den känns lika stor som en femma. Eller ska jag satsa på en 525 eller 530 touring. Vad är er upplevelse? Med vänlig hälsning, | |
|
Vi hade A8 när lillan kom. Opraktiskt stor. Bytte till 123d - passar perfekt! Om man inte ska ha största barnvagnen och massa packning... "Hela Frankrike klarar sig ju med Clio" |
|
| Brorsan hade 325 E36 Touring. Barnvagnen i och det var mer eller mindre fullt. Farsan hade vid det tillfället när ungarna var små en 5 serie Touring. Lite bättre med plats. | |
|
Sitter i samma sits som dig. Vi får också vårt första barn ganska snart. Ser man till vilka bilar vi har så är ingen speciellt optimal ur den synpunkten. Vi har provat en del olika vagnar och kan säga att de skiljer väldigt mycket hur mycket plats dom tar upp beroende på tillverkare/modell. Har nu köpt en vagn som med lätthet går in i bakluckan på 320:in utan problem och dessutom får lite packning plats på sidan om. Men allt eftersom barnet blir större, och man ev hinner få en till så ser jag bara en 5-serie som rätt val. Även om F31 är något större än tex e91. Beror ju lite på hur länge man tänkt ha kvar bilen också. Är det e61 eller F10 du tänker på när du ska titta på 5-serie? |
|
|
Barn tar inte mer plats när de blir större - tvärtom. Så fort de kan börja gå vill de inte åka vagn längre och då räcker det med en paraplyvagn som du lätt får in i vilken bil som helst. Det är det första året när ni behöver en stor liggvagn som det tar plats. ------- //Lövet |
|
|
Tänk också på att barn växer fort. Ganska snart ska babyskydd bytas mot en gigantisk barnstol som tar upp halva baksätet och gör passagerarsätet fram näst in till obrukbart. Mvh Martin |
|
| Kollar på F11. Helst en 530. | |
| Jag har en F31 och två småbarn. Funkar bra även med barnvagn. Får t o m in två barnvagnar när det kniper. Visst blir det rätt så fullt i bagaget med en stor emmaljunga men det finns en hel del plats kvar framför, bakom och vid sidan av vagnen. I kupén funkar det också med barnstolar men visst finns det större bilar. Det bästa är att åka till en handlare med barnvagn och stol och prova. | |
|
F31 är inga som helst problem. X3 E83 fungerar fint med t.ex emmaljunga city cross o en st hund i 25 kg klassen. O den vagnen går in fint även i en ceed eller golf eller 120 för den delen. Den trånga sektorn är som nämnt baksätet när stol nr 2 kommer. I t.ex e83 fungerar det bra att nyttja stolen framför om man är under 170 bekvämt. Som med allt finns det olika stolar o vagnar, anpassa det efter bilen istället för tvärtom är mitt tips. Har själv kört isy kid på stol som är stor, emmaljunga på storvagn o då finns det smidigare varianter med. De gånger man behöver den extra platsen vid tex sommarsemestern lägger jag på takboxen. |
|
Verdi |
F31 är rätt rymlig. Märkbart större än E91 både i bagage och baksäte. Inga problem för mig (189cm) att sitta framför en "gigantisk" barnstol... Vår son är 2 år nu och vi hade en E91 fram till nu. F31 är mer praktisk än en 3 GT. Litervolymen är bara upp till säteskanten. I en kombi kan du packa upp till taket. Det kan du inte i en GT. Är betydligt lättare att packa skrymmande saker i en kombi. F11? Visst, den är väl större än F31 men det är ingen revolution. |
|
Åker också F31 med två barn, bakåtvänd barnstol fram och framåtvänd bak. Emmaljunga City Cross går in på längden i bagageutrymmet (det gjorde den inte i tidigare E91). Är mycket nöjd med utrymmet i F31 (funkade hyfsat även med E91). F31 och F11 har i stort sett identiska innermått; med undantag av takhöjden (+ 2 cm fram, + 1 cm bak för F11 vs F31) samt bredden i baksätet (+ 5 cm i axelhöjd i F11) som kan vara en fördel om man skall klämma in två bilbarnstolar bak och samtidigt ha en vuxen sittande i mitten). F11 är en stor bil...men inte på insidan. Bagageutrymmet på F11 är betydligt större än F31...kan kanske vara motiverat om man skall in med en tvillingvagn. /J.I |
|
| Vi har en BRIO Happy Suprior 2013 och det är en trevlig vagn på alla sätt men den tar väldig plats i bagaget. Man får i princip inte plats med någonting mer så välj vagn med omsorg. | |
|
Hej ! För egen del efter haft och kört diverse BMW 3-serier och 5-serier samt under denna tid haft barn som idag är totalt tre stycken, är mitt allmänna råd att 1-2 barn fungerar 3-serier utmärkt, men tre barn behövs som regel en 5-serie. Främst skälet till detta är när barnen är tre till antal behövs bredden i baksätet som 5-serien har bättre än 3-serien. Sedan är detta en "kombiälskande" land varför de flesta ofta väljer än större bil än det egentliga behovet. Mitt råd är att hellre anpassa barnvagnen efter bilen än vice versa. I mitt fall som inte är en "kombifantast" var det självklara valet i de två senaste generationerna av 5-serier, E60 resp F10 och det har fungerar perfekt för min familj med barn som idag är mellan 7-13 år. Sedan finns det andra parametrar än innermåtten som kan vägas in gällande valet mellan 3- eller 5-serie, att beakta vad man mest uppskattar. |
|
| Tack så mkt för alla synpunkter. :) | |
|
Kör e91 nu med en 1-åring och fru. Bugaboo Cameleon (eller vad den nu heter) blir väldigt liten när man plockar isär den, går in både på längd (då endast längst ner i botten) och bredd. Man får ju dock lära sig packa ordentligt på långresor. Bakåtvänd bilbarnstol bak, Britax Hi-way (en av de stolar som tar minst plats), lämnar dock inte så mycket plats i passagerarsätet fram. Men man kan ju sätta stolen i mitten också... |
|
|
Det är ju mest platsen på passagerarsätet som oroar mig. Vi har beställt en Stokke barnvagn och även bilbarnstol. Mkt oklart hur "stor" den blir i bilen. Barnet kommer inte förrän i jan och jag måste köpa bil typ nu. :) |
|
Verdi |
Ceedjay, Det är inga problem med babyskydd och F31. Inga problem med större barnstol heller. Vi klarade oss bra i E91 och ännu bättre nu. :) |
| Provkör den/de bilar du funderar på och åk till en butik som säljer bilbarnstolar. Man brukar kunna ta med sig de olika stolarna ut och provmontera. Så gjorde vi. | |
|
Har en E61 2009 på ingång på lördag. Hur ser det ut med dubbla barnstolar bak på denna? Fungerar det köra, och sitta fram ? |
|
|
Antigen köper man barnvagn efter bil eller bil efter barnvagn - det är kombinationen som ska funka. Stor vagn kräver stor bil. Kör E46touring som familjebil och med barnvagn får man stuva övriga grejor ordentligt runt om vagnen som är medlestor Teutonia. Storebror 4 år har nyligen vänt barnstolen (monsterstor Britax) och åker framåtvänd vilket gör att passagerarstolen fram är bekväm för en vuxen igen - det var den inte med bakvänd barnstol bakom. Få vagnar går in på längden i en skuff på en 3-serie. Det får stå på tvären. Mindre bilintresserade kompisar med V70 kan ha sin vagn på längden och hundbur bredvid. Takboxen är din nya vän! /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
325cabrio: Det är skillnad på 3-serie och 3-serie... /J.I |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.