AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
13.120

Köpråd: 120D

Sida 1 av 2
Hej, är sugen på en 120D -08 men har hört skräckhistorier om kamkedjan.
Så jag undrar vågar man köpa en 120D? Eller finns det något annat alternativ?

Vad skulle det kosta om kamkedjan skulle krasa?

mvh
Visst är det något ökad risk än "normalt" verkar det som. Men jag köpte en 120d trots att jag visste om detta. Det är väl upp till var och en och bedöma men jag kommer iallfall köpa Salus helförsäkring där det är maskinskada upp till 16.000 mil. Sen tror jag faktiskt att jag ändå kommer byta bil när jag kommer upp dit.

Går kamkedjan så kommer motorn gå sönder så det kommer säkerligen kosta 50.000+ kr om du inte har försäkring.
Hur många kända fall finns det rapporterat i Sverige med havererade kamkedjor? På forumet finns ETT fall, en 520d dessutom, där vi inte vet något om bilens tidigare historik eller förflutna mer än vad nuvarande ägare berättat.

Tråden som skapat alldeles för mycket snack visade sig till slut bero på sliten koppling där denna samt svönghjulet byttes på motorskadegarantin.
Huggande koppling är ett betydligt vanligare fenomen än havererad kamkedja.
Och för att svara på din fråga är såklart svaret "ja". Om du trots detta är osäker så köp en bil som rullat under 10k mil så du får till motorskadegaranti.
Za
15
Zahlberg
320i sedan -04
Hej. Jag har också funderat på att köpa en 120d. Har gått och suktat länge efter en, tills jag läste detta, och att bmw inte verkar ta något ansvar.
Hur många motorer har rasat? Det borde finnas massor av 20d motorer ute i världen.
Vad skulle det kosta att reparera i förebyggande syfte? Antar att man kan byta ut delar som blivit uppgraderade?
Om du ska köpa en 120d, ta en som inte gått så långt och har servats mycket. Själv tänker jag avvakta något år, tills dom nya 120d har sjunkit lite i pris och slå till
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja det finns typ hur många 20d motorer som helst ute i världen och hur många har drabbats av det här felet i Sverige? Tre?

Det är mycket skräcksnack och lite verklighet i de här debatterna om dåliga kamkedjor. Det man kan göra om man är misstänksam är att byta olja oftare.

Jag tror inte det finns några uppgraderade delar att köpa - om det fanns det så skulle ju det vara ett tecken på att BMW själva känner till problemet och dessutom vet hur det skall åtgärdas - och de förnekar ju överhuvudtaget problemets existens.
Za
15
Zahlberg
320i sedan -04
Så du AlexanderK är inte ett dugg orolig över problemet? Skulle du rekomendera att man köper en välservad lågmilad, lite nyare 120d? Vad för serviceintervall är det vi snackar om då? Servad var 1500:e mil?
Zahlberg: bekymra dig istället för kopplingen och känn så den tar som den skall utan att bilen skakar. Kamkedjan är ett icke-problem på bilar som rullat i Sverige. Har bilen fått regelbunden service och inte varit trimmad är en 120d ett lika säkert begagnatköp som vilken annan bil i den prisklassen.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nej, jag är inte orolig. Det är typ 100 gånger större sannolikhet att köra av vägen än att få kamkedjeras. Skulle det ändå hända så har jag en bra bilförsäkring som 75% av kostnaden.

Den dagen bilen gått så långt så maskinförsäkringen upphör kanske jag ändå får lust att byta bil och det är betydligt dyrare än att betala hela kamkedjeraset själv - så vad är problemet?

Jag rekomenderar ALLA bilägare att vara rädda om sina bilar och hellre lägga en tusenlapp eller två extra på vård och service än att snåla för det kostar ändå alltid i någon annan ände om man är dumsnål.
AlexanderK: Får man fråga vilket försäkringsbolag du har? Hur länge gäller maskinskadeförsäkringen? Skulle du rekommendera mig att köpa manuell eller automat?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, det är klart du får fråga det. Jag har BMW Originalförsäkring och där är maskinskadeförsäkringen upp till 10.000 mil (eller om det är tolv, det kvittar för bilen har gått 5000). Det vanligaste är att den gäller just 10/12.000 mil men det finns de bolag som har längre, Salus har visst 16000 mil läste jag i någon tråd. Även omfattningen kan variera stort från bolag till bolag.

Angående automat eller manuell så vill jag inte ge dig några råd - köp det du själv tycker mest om. Den sexpetade automatlådan är rätt trevlig men det är å andra sidan en manuell också.
Za
15
Zahlberg
320i sedan -04
Om jag nu hade tänkt att skaffa en 120d så ska jag väl ha den i minst 5 år x 3000 mil. För jag räknar väl med att en diesel ska hålla långt över 20k utan problem. Jag är själv pedant när jag kommer till bilar och servar dom runt 1300 mils intervall. Det borde räcka för att hålla motorn frisk? Sen tänkte jag höra om det är någon skillnad på tidigare n47 (07-08) och (09-10) när det gäller kvalitet och prestanda. Om man motoroptimerar bmwn, tar den generellt mer stryk då?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag hade en -08 som köptes vid ca 8k mil och såldes vid ca 12k mil och körde trimmat hela tiden med 240hk och 495Nm inga problem med den! Tycker också att problemet blivit lite väl stort här på forumet.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Blir ju lätt så på forum. Men ingen kan säga nåt annat att de har hänt en del del personer även om de är fjuttig del av alla dom 2l dieslar som rullar ute på vägarna.
Finns en hel del skräckexempel ifrån UK där folk har fått lägga ut tiotusen tals kronor.
Där har det uppmärksammats mer än här hemma. Där har man gjort reportage etc om detta.

Finns en arbetsorder på ifrån Bmw på detta så de är bara snack att dom inte vet om problemet.
Står tom klart och tydligt vilka delar som ska bytas på aktuell modell om kund om symptom visar sig.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
ja, då är det ju inget problem. I jämförelse med den värdeminskning, bensinförbrukning med mera som du kommer ha under ca 15000 mils körning så blir även en rasad kamkedja en marginell kostnad i längden.

Det enda svaret på om "motorn tar mer stryk" om du trimmar är att ingen vet. För ingen har gjort så noggranna undersökningar som krävs för att kunna ge ett bra svar. Svaret är nog snarast "kanske mer slitage".

BMW har ju själva ett trimprogram till N47 som ger +21hkr och +40Nm som INTE ger utökat slitage eller utökad förbrukning eller förändrade avgasvärden. (BMW M performance)

Att säga att någon enskild "inte haft några problem" säger ju inte så mycket, han kanske bara haft tur, eller så har någon annan haft otur och haft en motor som hade rasat ändå. Enda sättet att säkert veta är ju att provköra motorer under olika konstruktioner i drivbänk och undersöka efteråt.

Det bästa svaret på din fråga är alltså "ja, du kan nog räkna med att du får utökat slitage och vara medveten om att du INTE kommer att få hjälp av maskinskadeförsäkringen eftersom den har undantag för trimning som utförs av annan än av generalagenten utsedd återförsäljare".
Haas: visst har en hel del drabbats i UK men du kan inte jamfora med Sverige rakt av. Vi har en helt annan dieselkvalitet an i UK som exempel. En annan liknande parallel ar alla 328 E36 i UK som fick problem med nikasilbelaggning dar alla motorer drabbades pa ett eller annat satt. I princip ingen 328 i sverige drabbades...
AlexanderK:

Om köparen nu skulle få motor/kopplingsras och menar på att han inte visste om att bilen varit trimmad tidigare, vad säger BMW eller försäkringsbolaget i det fallet?

Kan man bli nekad ersättning för att man inte vetat om att ett beggad bil varit trimmad eller hur hårda är bolagen egentligen?
*en beggad bil ska det självklart vara.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är klart han kan bli nekad ersättning även om han inte visste om trimningen. Villkoren för tex Original Försäkring föreskriver "Maskinskadeförsäkringen bortfaller om effekthöjande åtgärd vidtagits av någon annan än av generalagenten eller denne utsedd återförsäljare" och denna bestämmelse är likadan i nästan alla villkor även om formuleringen kan skilja så är innebörden den samma.

Villkoren lämnar tyvärr inget utrymme för bortförklaringar av typen "oj, det hade jag ingen aning om". Det hade ju nämligen varit väldigt bekvämt att skylla på det. "Jaha, så försäkringen täcker inte min rasade kamkedja som kostar 53000 kr, men jag visste ju inte att bilen var trimmad".

Bolagen lär vara väldigt hårda på den punkten. Men observera att naturligtvis hänger ju allt detta på att bolagets verkstad UPPTÄCKER att bilen är trimmad, och dessutom också MEDDELAR till försäkringsbolaget att den är trimmad och det kan väl naturligtvis vara si och så med den saken men du kan nog utgå ifrån att en aukt BMW-verkstad så gott som ALLTID meddelar bolaget att bilen är trimmad eftersom Original Försäkring nog sannolikt är den största kunden på de flesta BMW-verkstäder.
Men om det är så att bilen TIDIGARE varit trimmad, alltså inte under skadetillfället. Kan man gå tillbaka i tiden o se att bilen varit trimmad, och därav inte finns någon ersättning från försäkringsbolaget?

Då tänker jag mer på en enkel motoroptimering via OBD uttaget?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Sannolikt spelar det ingen roll. Ring till ditt fsg-bolag och prata med en skadereglerare så får du veta i detalj.

Men villkoren lämnar nog inga undantag där heller,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.