AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.052

Ni trimkunniga eller ni med 328... Lite frågor till er.

Sida 1 av 2
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Tjenare!

1. Jag har en 328i -95 och undrar först och främst vad min motormodell heter?
2. Jag har hört att man kan byta topp på motorn, vad skall man byta till för att få lite bättre flås?
3. Om jag vill byta till andra katalysatorer, vad skall jag ha? M3 3,0 eller?
4. Vet ni vart jag kan hitta dessa saker till vettiga priser förutom hos NFS?

Tack på förhand!

/Fidde
tqs
1. M52
2. Det är inte toppen som brukar bytas, utan insuget som tas från en 2,5L M50-motor.

Läs och begrunda:
Länk
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
tqs: Tackar!!!

Övriga: Mer information tack!!!
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Om man nu byter insuget (kostar?) så måste ju detta medföra att förbränningskammaren får tillgång till mera luft eller hur?!
Måste man då öka bränsletrycket också så att motorn tar vara på den luft som tillförs?
Bör man också mappa om motorn?

/Fidde
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
3. Att byta orginalkattarna som det är bra genomströming i till tex ett par feritta racekattar eller motsvarande ger väldigt liten ökning för effekten. Sen om du vill ha ett något annorlunda avgasljud eller större pipor i baken på bilen då är det en sak men rent hkmässigt ger det väldigt lite. Det är säkrare att satsa på en större maskin är min rekommendation:)
4. www.feritta.se
tqs
Att köpa ett nytt insug från BMW kan inte vara billigt utan det blir nog till att försöka hitta ett begagnat från en havererad M50-motor.

Modifikationen höjer tydligen toppeffekten 15-20hk, men kräver precis som du gissat att bränslemappen programmeras om så att motorn får mer bränsle på höga varvtal.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Har försökt förr men inte lyckas få nå bra svar !

Vad menas igentligen med att mappa om motorn ?
tqs
Säg att du får ut 20hk så ger ju det ett lite rimligare hk/l förhållande:

Mappad M52B28 m. M50-insug: 213hk / 2,8l = 76,1hk/l

M50B25: 192hk / 2,5l = 76,8hk/l
M52B28: 193hk / 2,8l = 68,9hk/l <- !!!
M52B23: 170hk / 2,3l = 73,9hk/l
M52B20: 150hk / 2,0l = 75hk/l
M54B30: 231hk / 3,0l = 77hk/l

Risken finns dock att du kanske tappar lite av den fina effekten på lägre varv i din maskin så det är en prioriteringsfråga. Men det kan ju även vara så att mappningen i sig kan locka fram lite friska kusar på mellanvarv som kompenserar.

Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
wrath: Att mappa om motorn innebär om jag har förstått det rätt är att programera om chipet i bilen så att man ser att bilen får rätt mängd bränsle och liknande hela registret igenom.

Ni andra som läser detta får rätta min om jag har fel.

/Fidde
Axel
Mappning är i princip att optimera det befintliga chipet efter just din motors förutsättningar,lite grand som en blueprintning av chipet,när man mappar kontrollerar man resultatet i en rullande landsväg.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Ki
103
Killaz
X1 M-sport -14
Vad kostar de att mappa om motoren?
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Killaz: Jag är inte säker på kostnaden ännu men det har börjat bli högaktuellt så jag kan meddela dig när jag vet och har betalat..

/Fidde
Har någon som läser detta bytt och mappat?
Vad blev resultatet?
Är främst intresserad av lågvarvsegenskaperna,som jag gillar(skulle inte vilja tappa vridet på lågvarv).

Henrik
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
he rik:

Min bil kommer att vara klar snart (inom en månad) då kan jag berätta.

/Fidde
OK
Är mest intresserad av om effekten verkligen sjunker på låga varv,eller om det mer käns så p.g.a att effekten stiger på högre varv.
Även lite intresserad av Drshrick insuget dom säljer på motornord,om detta är utformats så att lågvarvsegenskaperna bibehålls och man får en
ökning på toppen(pyntar gjärna en spänn extra för att behålla bottendraget).
Henrik
killaz:
Länk

www.malte-racing.com
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Malte,
Har du mappat om din?
I så fall, med vilket resultat?

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"
Länk
tqs
Frågan är ju i vilket syfte man dimensionerade ner insuget när man gick från M50 till M52. Jag betvivlar att det är något som skett av misstag.

En teori kan ju vara just att lågvarvsegenskaperna blev bättre med den utformningen. En annan kan vara någon form av skatteregler i tyskland som gör bilar över 200hk dyra.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tqs, det är troligen just skattereglerna som var avgörande.
Alla prestigemärken i Tyskland har bilar precis under 200hk i denna klass.

Att lågvarvsegenskaperna blir bättre är en positiv bieffekt.

Mvh
Det var väl försäkringen som blev dyrare över 193Hk
men jag tror inte att den regeln finns kvar.
Tqs, 323 modellen hade inte en 2.3l motor utan 2.5l
och anses väl ha närmare 185 Hk och inte 170 som BMW
påstog.
/Eric
tqs
Eric_R: Sant, fel av mig. 185/2,5=74hk/l får väl i sådana fall även det anses som ganska ok också, om siffran 185hk stämmer.

Skulle ha varit knepigt att sälja 528/328 om angiven effekt bara skiljde 8hk mot 523/323 =) Om jag inte minns fel låg påslaget för 2,8l på runt 50kkr för 5-serien.

Å andra sidan lär lär effektkurvan vara "fetare" på 2,8l maskinen även om toppeffekt är likardad med det strypta insuget. Har du någon aning om hur 2,8l-motorns verkliga effekt stämmer med den angivna?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.