AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.917

Oerhört besviken på Autopartners kundservice i Linköping

Sida 1 av 2
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Hej!

Jag har under längre tid försökt att kontakta och genomföra ett bilköp hos autopartner Linköping (auktoriserad bmw återförsäljare) utan framgång. Läs mitt mail så förstår ni min frustration!

Hej!

Mitt namn är Emil Löfgren. Jag har under en längre tid varit intresserad av en Bmw 525 touring årsm 2003 som ni säljer. Jag försökte ringa Adam Nord som står som säljare vid blocket annonseringen. Datumet för första kontakt var fredagen den 2/8. Inget svar trots att jag ringde 4 tillfällen under dagen, till slut gick jag in på er hemsida, letade upp ett nummer till en annan försäljare och ringde. Där va det en kvinna som svarade och sa att bilen var Adams försäljningsuppdrag och att jag kunde lämna nummer så skulle han ringa. Under lördagen fick jag aldrig något samtal så jag ringde upp en annan försäljare via nr ifrån er hemsida då jag tänkte att han kunde hjälpa mig men han svarade att han inte kunde kolla bilen då han inte bytt in den. Han tog mitt nummer och sa att Adam skulle ringa mig. Under måndagen veckan efter ringer en försäljare till mig och jag svarar att jag tagit kontakt med autopartner angående Bmwn ni har till salu. Försäljaren svarar att det inte är hans försäljningsuppdrag men han kan lämna nummer till Adam som är ansvarig (varför han behövde mitt nummer igen när det va han som ringde mig vet jag inte) och så skulle han ta kontakt med mig. Det blir tyst i två dagar ifrån er men på torsdagen ringer en försäljare igen och samma visa utspelas ytterligare en gång. Vid det här laget är jag ganska trött på bemötandet varpå jag lägger mitt intresse för bilen.

Den 24:e augusti ser jag att ni annonserar bilen med ett erbjudande på minst 20000 kr i inbyte varpå jag tänker att jag ska ge bilen en ny chans. Jag får inte tag på Adam men en kollega som svarar hittar jag genom hemsidans information och hon svarar. När hon svarar är hon ute i bilhallen och säger till mig att hon måste ta sig till en dator för att få fram mer information om bilen. För mig är det ganska ointressant, jag kan läsa annonsen, se bilder och kolla bilens historik genom carfax rapport samt transportstyrelsens hemsida. Det jag inte kan få fram är bilens skick som inte framgår genom att sitta bakom en datorskärm ( ex, rost, hur serviceboken är ifylld, bucklor/repor, däckens slitage m.m. Ett allmänt intryck helt enkelt). Detta är viktigt då jag helst inte åker 12 mil enkel resa när en försäljare kan ge mig en god inblick i bilens skick per telefon. Men detta verkar tyvärr vara svårt att begära av professionella bilförsäljare eftersom ingen vill hjälpa till med detta? Hon upptäcker att bilen står på bmws begagnathall och eftersom hon arbetar på Citroen så lämnar hon vidare mitt nummer till Adam. Efter några samtal får jag tag på Adam och han berättar om vad han kan läsa om bilen i datorn och skriver upp några frågor som han ska kolla upp och återkomma med svar till mig om ( bilens allmänna skick). När klockan är halv två och Adam inte ringt tillbaka så ringer jag - ingen svarar. Jag ringer då till kvinnan jag pratade med tidigare under dagen att jag är väldigt intresserad av bilen men inte av att göra en eventuell affär med Adam då jag tycker att han uppträtt nonchalant och visat ointresse för en försäljning. Hon svarar att hon ska meddela övriga säljare som arbetar på måndag att dem ska ta kontakt med mig. 5 minuter senare ringer Adam upp men jag är inte längre intresserad av att göra en affär med han. Under måndagen (idag 26/8:e) är det ingen försäljare som ringer varpå jag tar kontakt med Martin Spetz som svarar och jag meddelar han att jag bjuder 73000 kr för bilen. Martin säger att han ska kolla om det går att pruta på bilen och uppger att han ringer mig under tisdag förmiddag.

Jag gör gärna en affär med Martin då han svarar i telefon och visar kundintresse.

Jag tycker dock att det är väldigt dåligt kundbemötande från autopartners sida. Ni bör se över era rutiner hur ni meddelar varandra kundintresse då dagens rutiner inte verkar fungera särskilt bra. Kan tänka mig att ni missat många affärer om det är fler kunder som drabbats likt mig. Kan även tillägga att jag pratade med min far för ca två veckor sedan om bilköpet och berättade att jag var missnöjd med kundservicen varpå han ringde platschefen på autopartner i linköping och mailade några synpunkter, även denna gången utan svar.

Är det detta ni kallar premium? För mig är det inte bara själva bilen (Bmw menar jag då) som ska vara premium, utan hela försäljningsorganisationen ska vara "premium". Det jag har sett av er på autopartner är inte premium....

Emil Löfgren

Kan tillägga att Martin som skulle hört av sig idag enligt överenskommelsen inte hörde av sig. Jag ringer två gånger men får inget svar. Börjar kännas som ett skämt, hur kan det gå till såhär?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Speciellt intressant är det eftersom Autopartner Linköping - utan undantag - har varit i princip tomt på kunder varje gång jag varit där. 1-2 kunder max samtidigt är vad jag sett. Det borde man kunna hantera och ändå svara i telefon.

-------
//Lövet
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Ja, man undrar hur dem arbetar i sin organisation. Är det ointressant att sälja begagnat? Intressant iakttagelse Andreas
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Man borde reagera när man läser detta, men det gör jag inte. Detta beteende förkommer allt för ofta på många ställen.
Är så dåligt kundmötande så de är läskigt.
Vad gör dom hela dagarna??
Jag gjorde misstaget att köpa en bil från Autopartner Linköping förra sommaren och kan bara bekräfta hur oprofessionella man är. Det blev väldigt många turer innan allt hjälpligt rättats till. De borde inte få sälja BMW!

/Anders
Beställde min tjänstebil där i juni men jag hade väl tur med min säljare som jag tycker skött det hela bra.
Däremot tycker jag samtliga bilhandlare, som jag besökt, har ett stort problem i hur de bemöter kunder. Eller inte bemöter snarare. Som kund måste man alltid springa och jaga en säljare vilket känns något märkligt men de har väl inte någon prestationsbaserad lön då får man anta.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Nu känns det ju iallafall inte som att jag är ett enstaka fall. Det hela känns väldigt märkligt. Har även bifogat mitt mail till BMW Sverige, hoppas på respons ifrån dem.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
...och du är på fullt allvar förvånad att du inte får det bemötande du önskar dig? När du håller på sådär?

Fattar du inte att du är förpassad till kategorin "jobbiga kunder som är gnälliga besserwisser"? Nu får du tänka dig att BMW-säljaren sitter på sitt rumt och tänker "vilka ska jag ringa nu, ska jag ringa någon kund i trevlig-högen eller ska jag ringa en kund i idiot-högen". Vilken tror du han väljer?

Och jag säger inte att jag tycker du är en idiot, men tydligen så kanske bilsäljaren och hans chef och hans kollegor förmodligen tycker du är rätt jobbig.

Själv brukar jag alltid vara trevlig när jag vill något - och tro mig det funkar jämnt!
acer84:
Tråkigt att höra men tyvärr verkar det vara ett generellt problem i bilbranschen som daagis säger. Har själv märkt av det många gånger och ofta är det olika BMW och Hedin anläggningar där man kan vandra runt i 30-60min utan någon ens bemödat sig att säga hej. De har fullt upp med att prata med varandra eller surfa på nätet.

Som jag skrivit i andra trådar, du kan glömma att BMW Sverige kommer bry sig ett dugg. De har aldrig visat nått intresse att vilja vara behjälpliga vid problem med återförsäljare. Om de överhuvudtaget svarar brukar de säga att det är enskilda företag och att de inte kan lägga sig i hur de agerar.
Raka motsatsen till BMW Tyskland som ofta lägger stort tryck på handlare som inte agerar på ett professionellt sätt. Har själv varit i kontakt med både BMW Tyskland och Sverige och det är som natt och dag.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Alexander, jag köper inte ditt resonemang kring hur försäljarna tänker. Förstår att du inte menar att jag är en besserwisser idiot men jag menar att jag har svårt att tro att säljarna tänker så. Jag har totalt sett pratat med Adam som är ansvarig säljare för bilen två gånger, totalt 8-9 min. Martin har jag talar med en gång, totalt 3 min. Båda säljarna verkar helt ovetande om att jag försökt nå dem ett flertal tillfällen. Att det dessutom är en "hyllvärmare" dem har en kund på borde få dem något intresserade anser jag. Jag har dessutom trots allt varit trevlig i telefon när jag pratat med försäljarna. Hamnar man i idiothögen för detta så ligger nog ändå felet hos säljaren, inte kunden.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
AlexanderK

Hur tänker du egentligen? Deras jobb är att sälja bilar! inget annat. Spelar ingen roll om en kund är jobbig eller inte. Det ska man kunna sköta på ett snyggt sätt om man är en duktig försäljare.
I dom flesta fall finns det ju en anledning till att en kund är irriterad.

TS har ju inte ens fått en riktig chans att få göra en affär på grund av nonchalans ifrån firman. Han har ju ringt ett antal gånger och bara blivit kopplad eller hänvisad att vänta till den ansvarige säljaren hör av sig, som han uppenbarligen inte är allt för intresserad av.
Man är väl inte otrevlig för att man gärna vill köpa bil??
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Lite seg att post inlägget ser jag. Så blev lite kaka på kaka mot inlägget ovan.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om man tycker att en kund som mailar och ringer är jobbig är man i fel bransch.

-------
//Lövet
kan bara hålla med TS då jag har väldigt dålig erfarenhet av Autopartner i Linköping där jag köpte deras X5 40d 2012 förra sommaren som var deras egen demobil.

Fick följande mail från en av ovanstående nämnda säljare, då jag frågat att bilen var i perfekt skick och att jag är noggrann. Speciellt på en bil i den prisklassen;

"Morning Anders

Tror inte du blir besviken på skicket på X5:an !! Det jag syftar på är sådant som bli när bilen står i hallen, folk tittar klämmer och känner lite….

Ha en bra måndag, vi hörs när du varit hos oss och kollar så att allt funkat bra =)

Mvh / Martin"

Kommer ner efter tågresa med min fru och ser direkt att bilen har kraftiga skrapmärken och bucklor vid insteget, vilket man ser väldigt tydligt på en bil som X5. Min son frågade senare om någon gått in i bilen med golfskor. Dessutom ser jag att bilen har massor med stenskott i fronten samt även en spräckt vindruta mitt i synfältet. Bilen hade enligt säljarens uppgifter använts av säljchefen.

Jag blev utlovad på papper att de skulle fixa bilen. Eftersom jag var utan bil så fattade jag (ett så här efteråt felaktigt) beslut om att ändå ta bilen. Vi behövde en bil eftersom vi hade mycket jobb på tomten hemma och behövde en dragbil. Av en tillfällighet såg jag drygt.

Svar från säljaren per mail (han var på sem vid leveransdagen)
"Hej Anders

Hoppas allt är bra med dig, och att resan hem gått bra.

Fick rapporterat till mig att du inte var helt nöjd med bilen vid dagens leverans. Skicket utanpå bilen vill jag påstå efter min kontroll var absolut okej, och vad man kan vänta sig på 1360 mil, men stenskottet i vindruta samt repor vid insteg har jag helt missat, ber verkligen om ursäkt för detta, men som sagt, har verkligen inte sett dessa grejer, då hade jag upplyst om detta direkt !"

jävla bullshit på ren svenska!

Bilen hämtades 12/7, den 25/7 kollar jag av en tillfällighet i Bilregistret och ser att bilen ännu står på Autopartner... mailar säljaren...

"Hej igen Anders

Det var synd att det slutade som det gjorde, och en del i det hela var väl timingen just att jag försvann på semester mitt i allt etc. Jag tycker också att vi hade en bra dialog från start och brukar mycket sällan få missnöjda kunder, men denna gången får jag ta på mig att vi missade ett par grejer som sagt.

Gällande registreringen kan jag väl bara konstatera ett en olycka sällan kommer ensam och det har missats helt enkelt, pratade med adm igår, och överställningen görs nu omgående.

Har som sagt tagit till mig dina synpunkter och ursäktat mig och försökt lösa problemen och kan inte göra mycket mer nu, vill du gå vidare på något sätt får du gärna kontakta min försäljningschef Jan Berggården, jan.berggarden@autopartner.nu !"

Efter diverse konsultationer härhemma i Uppsala där jag fick veta att det ej går att fixa lackskadorna riktigt snyggt, rätt trist på en nästan ny bil i den prisklassen, så ville jag häva köpet. Det var ju en Premium Selection....

Men icke... svar från försäljningschefen Berggården...

"Hej Anders!

Tillbaka efter semester igår och har på allvar gjort mig själv insatt i den här affären idag genom dina och Martins tidigare e-mail dialoger.

Först och främst får vi be om ursäkt för att bilen inte var iordning till leveransen, intern order på detta hade gått iväg men bilen pga semester tider på lack och vår egen verkstad, inte hade utförts.
Samtidigt skedde det här som Martin sa i skarven på hans egen semester och en mer oerfaren kollega, fick utföra själva leveransen.

Vi har kommit överens om att stå för lack av skada insteg, byte av framruta (som nu är utfört och som vi ska ersätta dig för), samt att Martin utöver också tagit med lack av stenskott på frontspoiler vilket gjorde att du ändå till slut ville ha bilen levererad.
Bilen, bifogad fil, ny, kostar 891.750:- och ni har köpt bilen för 675.000:-, och vi står för ovan nämnda bättringsdetaljer.

Bilen kommer efter dessa justeringar att vara i nyskick, en duktig lackerare klarar av att lacka dessa detaljer utan att det syns efteråt och vi kan med dessa grunder inte göra ett återköp av bilen.

Vill ni föra frågan vidare får jag dessvärre hänvisa till Allmänna reklamationsnämnden."

Jag nöjde mig ej med detta svar utan gick vidare till VD som även är koncernchef, en mycket trevlig man i Kristianstad, som ändå löste problemet på ett rätt så smidigt sätt iom att han erbjöd sig att någon kör upp en bil med dragkrok, kör ner min bil för åtgärder, kör sen upp och byter bilar igen. Så blev också gjort.

Däremot... eländet tog ändå inte slut...när jag sen ledsnat på allt eftersom allt blev fel från början så bytte jag bort bilen i september redan. Döm om min förvåning när säljaren hos den åf efter kontroll av min bil frågar varför backkameran visar bilden upp och ner.....???

Givetvis hade klåparna på Autopartner när de monterade kameran igen efter lackning, monterat den upp och ner...

Sååå jag stödjer helt TS synpunkter på denna åf som inte borde få sälja PREMIUM bilar. Jag har handlat åtskilliga nya och beg BMW i mina dagar, hos ett antal åf men ALDRIG råkat illa ut, allt har hela tiden var mer eller mindre perfekt. Men denna åf....

/Anders
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Köpte själv min bil från Autopartner i Linköping , försök att prata med Linus eller säljchefen. Dom är mycket trevliga och bemötande. Det enda negativa från mig är deras rekondfirima. Tror de heter spedyglans. De är två stycken 25 åringar som tror att de kan fixa bilar. Jag har navigationen på min ,som alla kanske vet så är den mycket känslig att pilla på . Blir snabbt repor. Men då har dom lagt någon kemikalie på navigationen så de bli 2 st stora reper. Inte nog me de så har dom repat up alla lister i bilen (pianoilack). Men de fick bli en dyr historia för bmw. Det blev ingen vinst inte på min bil ...;)

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
AlexanderK, spelar väl ingen roll om man är dryg eller inte som kund! Har man visat så stor intresse för en bil så borde säljaren fatta att man vill verkligen köpa bilen!

ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Abbe: håller helt o hållet med dig, det borde vara ganska uppenbart för dem att jag vill köpa bilen!
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
Har varit där ett par gånger, och det är bara att inse de är inte intresserade av privatköpare, de tjänar allt de behöver på tjänstebilar och företag...

Åker till Norrköping istället!

fredde 7
Det var skönt att läsa att fler har negativa erfarenheter av Autopartner.
Jag har i en del andra trådar annonserat att jag har en historia om just Autopartner som jag kommer att skriva här på Autopower.

Den historian är helt bisarr och jag har tänkt mycket på hur jag ska kunna skriva den utan att framstå som en mytoman.

Som jag skrivit i några andra trådar måste jag lugna ned mig innan jag skriver om denna händelse, är bara två år sedan det inträffade:)

Efter att ha läst om era andras erfarenheter av Autopartner så kommer dagen då jag ska skriva denna berättelse allt närmare.
Men det ska jag göra i en egen tråd samt att jag kommer maila kopia till Platschef och VD på Autopartner samt "Bmw kundrelationer" som jag utlovat i kontakt med dem för två år sedan.

Alexander: Till dig vill jag skriva några ord.
Varje gång någon tråd liknande denna dyker upp så kommenterar du ohövligt
och dumförklarar kunden eller den drabbade, du tar utan faktakoll alltid bilfirmans, försäkringsbolagets parti.

Du utger dig för att vara en entusiast med koll och mycket "know how" för mig lyser det igenom att du är en snorunge som vill men inte kan,
inte minst lyste det igenom i ditt reportage om BMW M.

Du Alexander, ta nu inte kritiken allt för hårt, men ta åt dig den och bättra dig.

/Fredrik
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Red wings: du hade rätt, BMW Sverige har inte hört av sig. Trist, ett svar borde dem kunna engagera sig i att skriva. Någon måste väl ändå sitta o läsa deras mail o sortera ut det dem anser vara viktigt. Oavsett om dem skriver att det är återförsäljarens ansvar o inget dem vill lägga sig i så uppskattar man ändå ett svar.

Va uppe o tittade på bilen i helgen, ingen försäljare syntes till i hallen men det spelade ingen roll, jag blev inte långvarig. Beskrivningen jag fått på telefon va inte alls överensstämmande med verkligheten. Rost, lackskador på kofångare fram o bak ( rejäla) och ovanligt mycket slitage på stolar gjorde att den bilen lär bli stående hos dem ett bra tag till.

Någon mer kontakt med autopartner blir det inte, kommer inte heller rekommendera dem till andra om frågan dyker upp.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
För mig, som har en riktigt god relation med en annan av Autopartners anläggningar, är det mycket viktigt att inte dra samtliga Autopartner över en kam.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.