AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.158

Privatmarknaden död?

Sida 1 av 3
To
93
Tobbe76
Alpina B3 3.2 Touring
Trodde i min enfald att det skulle gå snabbt att sälja denna bil...
Länk

Låga mil, lci, har nödvändigaste utrustningen???
Lägst pris på blocket.
Mycket fin, nått stenskott finns såklart bilen används dagligen, och nån repa på nån fälg, inget kantskrap.

Några synpunkter?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Inget fel på priset eller bilen. Marknaden är för tilfället nere. Vänta
Mvh
Marin
Jag tror faktiskt den är för dyr dessvärre och sen är sedaner generellt svårsålda när modellen börjar bli med åren.
Kollade med bilpriser.se och de "säger" 132-143kkr som slutpris vid privatköp, och då har jag klassat den som en "Advantage edition" dvs med sportstolar.
Just 320d borde KVD ha rätt bra statistik på kan man tycka med tanke på hur många som sålts.
Väldigt många spekulanter använder bilpriser.se som referens vid bilköp, det har jag själv märkt när jag sålt bilar på Blocket.

Bilen är faktiskt knappt 5 år gammal (uttagen 08) och jag gissar på att pristrenden på E90 LCI är fallande i ögonblicket i och med att den nya F30 börjar komma ut på begmarknaden.

Sen gillar jag personligen inte annonser där det står "seriösa ringer" eller "fast pris". Vad är det för fel med e-mail eller om en köpare vill pruta några tusenlappar?
Mail är ett utmärkt sätt att kommunicera om man har detaljerade frågor, vilket ofta är ett tecken på seriöst intresse faktiskt!

Har du kollat vad du får i inbyte hos handlare, givet att du tänker köpa nytt? Var i en liknande sits när jag sålde min E46 för några år sedan då den modellen också rasade i pris och fick närapå samma inbytespris som jag tillslut fick via Blocket. Ibland hänger till och med inte handlarens gröna listan med marknaden...

Långt inlägg men det var bara mina funderingar...
Go
41
Gosevargen
530iA -10
Tror också att ryktet om de riktigt dåliga motorerna börjar sprida sig rejält, kanske överdrivet, men illa nog för den som drabbas.
Kolla tråden i forumet för 1-Serien t. ex. VARNING N47 - BMW 120D 2007, 177hk rasslar kamkedja
Gosevargen: Intressant att du i var och varannan tråd generaliserar en av BMWs mest sålda motorer med EN tråd och EN bil. Vad har du själv för erfarenheter av 20d motorn?

Rekomenderar dig att istället läsa tråden "Hur många mil har er 120d N47 rullat..." Borde fungera utmärkt som "avlusning" :-)
Go
41
Gosevargen
530iA -10
Det finns ju massor att hitta på nätet om det, varav flera trådar här på AP.
Dessutom känner jag till BMW's interna info om detta, det är en jättedålig konstruktion helt enkelt...
Kontentan av detta tror jag blir att dessa bilar blir otroligt svårsålda i framtiden när problemen börjar dyka upp på allvar, och det drar ju ner hela märket BMW till en "skitbil", tyvärr.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du låter som en papegoja med dina påståenden. Det här är sveriges största BMW-forum, finns det 1 fall rapporterat så är det inte ett stort problem. Alls.

Angående trådskaparens bil så saknar den xenonljus och är sedan. Två dåliga saker.

-------
//Lövet
Verdi
Tycker det borde gått rätt lätt också. En snål diesel-sedan med låga mil är väl ok som andrabil för många familjer?

Men LCI drabbas nog hårdast av F30. Förut såg en -09:a ut som en helt ny bil. Nu gör den inte det. Det är en stor skillnad för många.
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Att det är en sedan behöver inte alls vara dåligt, tvärtom, men det beror helt på vad köparen är ute efter.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den är för dyr för att vara andrabil för de flesta. En andrabil är vanligen i liten bensinbil eller kombi.

Jag tror inte på något sätt att bilen kommer vara osäljbar på nåt sätt, det finns alltid behov av pendlarbilar, men jag tror nog det behöver stå 135 och inte 150 på lappen för det. De låga milen drar inte upp priset i så stor utsträckning. Även 7-8 tusen mil är "låga mil" för många.

-------
//Lövet
To
93
Tobbe76
Alpina B3 3.2 Touring
Har förstått att bilpriser används av många men ser man på utbudet så ligger jag ju en bit under liknande bil med så låga mil och det borde ju väga upp... inte sett billigare hittils med så låga mil...

Ska tyvärr inte köpa nytt annars hade jag bytt in den. Måste finansiera frugans "nya" bil och då måste denna räcka till två bilar så blir att gå tillbaka till gammal bil igen...Skulle aldrig sälja den annars, bästa bil jag haft och motorn är kanon inga fel på den...

Blir att vänta lite till då,
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Stirra dig inte blind på enbart bilar som är likadana som din. Spekulanter tittar både på nyare och äldre, mer mer och färre, du måste hela tiden vara relevant även mot bilar som inte är identiska. Många gör misstaget att de tittar vad andra bilar som gått exakt lika långt och är lika gamla kostar men om det finns en 1 år äldre bil med 2000 mil till som kostar 50.000kr mindre så köper spekulanter den istället. (Obs fiktivt exempel, jag vet inte vad som finns på 320 marknaden just nu)

-------
//Lövet
To
93
Tobbe76
Alpina B3 3.2 Touring
Kollar man som du säger och tittar från 2007 och max 10000mil så ligger jag om nr6... Tänker man då på att maskinskade garanti gäller 8år och 10000 mil minst så har mån ju flera års säkerhet....

Med tanke på detta borde priset och bilen va eftertraktad... Eller jag hoppas ju på det :)
Får man inget svar inom de första 1-2v annonsering så ligger man fel i pris. Jag skulle provat med 139 och sedan inte prutat en krona på priset, eller tex behållt vinterdäcken och sålt dem separat om ett par månader när vintersäsongen börjar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
+1

-------
//Lövet
To
93
Tobbe76
Alpina B3 3.2 Touring
Svar har jag fått, faktiskt fler när jag hade högre priset...

Har inte bråttom att bli av med den egentligen och att den i förhållande till liknande redan ligger lågt så avvaktar jag lite...

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Priset är inget fel på. Det är marknadsläget just nu. Hade själv kunnat tänja mig den bilen.
Sänker du till 120 kommer bara svarthandlare ringa nu i slutet av augusti.
Mvh
Verdi
Ta bort struntsnacket om fast pris och seriösa ringer. Ger ett intryck av att du är otrevlig. Ta även bort onödig information som seriösa köpare klarar av att kolla upp själv. Skatt, förbrukning, antal ägare osv. Att den är "lågmilad" behövs inte påpekas särskilt. Det räcker med mätarställning.

Skriv bara vad det är för bil och vad den har för utrustning. Var saklig.
To
93
Tobbe76
Alpina B3 3.2 Touring
Tack Verdi, ska testa det.
Verdi
ps. Gör en helt ny annons och sätt priset till 149 tkr. Du behöver inte pruta om du inte vill, men skriv inte ut det i annonsen. Själv fick jag min gamla bil såld till priset i annonsen för ett par veckor sen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Helt rätt. Fattar inte varför folk skriver massa förmaningar i sina annonser:

1) Man får inte mindre prutförsök ändå eftersom storprutarna inte läser. De kan/vill/hinner inte eftersom de vanligen kontaktar mängder med säljare.

2) Man framstår som otrevlig mot seriösa spekulanter som kanske tänkt sig hyvla av nån enstaka tusenlapp om de hittar nån repa eller liknande.

3) Man kan som säljare inte tro att man ensidigt bestämmer hur affären ska gå till. Ingen köpare kommer att "be snällt" om att få köpa bilen.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.