|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Som rubriken lyder så undrar jag hur det är att köpa en bil som nuvarande ägare köpt med Kredit. Har tidigare aldrig köpt bil som är köpt med kredit och har därför ingen aning om hur det är. Står skulden/kreditbeloppet på bilen eller står den på ägaren? Det vill säga om jag köper bilen kommer kreditbeloppet då att fortsätta gälla på bilen eller går den då över till säljaren och han får ta hand om det? Och hur kan man vara helt säker på att kreditbeloppet är borta från bilen efter att man köpt bilen? Jätte tacksam för svar. Önskar er alla en fortsatt trevlig helg | |
|
Ska du köpa en bil med kredit ska du be om att få sen säljarens senaste avi ifrån kreditbolaget. Den summan som står på den räkningen ska ni gemensamt gå till banken och betala in till kreditbolaget. Känns alltid skönare att gå till banken att göra detta. Är det mitt i månaden och den senaste avin inte har kommit ännu är det bara ringa till bolaget och stämma av beloppet stämmer. Sen för du över resterade belopp till nuvarande ägare om köpesumman överstiger det som finns på kredit. Viktigt att kolla upp detta noga för skulle man inte ha koll på detta och betala in alla pengarna till nuvarande ägare och han ev skulle strunta i att betala in sin skuld så kan du åka dit på det. Vill man ta över krediten erbjuder dom flesta kreditbolaget detta mot en liten summa. |
|
| opps, lite felstavningar, men tror ni förstår poängen. | |
|
Du ska ha stort tack för det snabba svaret. Lite felstavning här och där gör inget Huvudsaken är att den andra förstår |
|
|
Precis som Haas skrivt ! Denna rekommendation fick jag av Banken med vid ett köp av bil som har kredit ! |
|
|
Toppen! Tack igen Haas. Ska komma ihåg det ifall det blir affär. Säljaren är villig att vi tillsammans går till banken vid affär. |
|
|
Krediten följer inte bilen, MEN, ägarbytet går inte först gamla ägaren betalt skulden! Alltså du blir inte skyldig att betala lånet men i värsta fall betalar du för en bil som du inte blir ägare till! Som nämnts se till att göra upp affären på en bank där du ser att skulden betalas in- |
|
| Det finns något som heter Kredit med rätt till återtagande. Det betyder att får inte banken sina pengar kan dom ta bilen. Inte jätteroligt som ny ägare. | |
|
Krediten följer med bilen, det är därför det står "kreditköp" Bilen är en säkerhet och kreditbolaget har rätt att ta den om man inte betalar det är därför det står när man slår på bilen. Om ägare lånar pengar på annat sätt tex blancolån eller medlemslån så står ej detta och föregående ägare måste fortfarande betala sitt "billån" trots att bilen har sålts betalar han inte så blir det utmätning men bilen kan ej tas från nya ägaren. Då bilen ej är en säkerhet Står det kreditköp så måste han lösa det ananrs åker du på att betala om han ej gör det. Det hände en vän han köpte en bmw helt plötsligt fick han fodringar från banken, den gamla ägaren hade betalat hela tiden efter köpet i flera månader, men en dag gick han bort och då åkte han på att betala eftersom bilen var köpt på kredit med bilen som säkerhet. |
|
|
Det senaste inlägget är ej formellt korrekt. Du kan aldrig bli betalningsskyldig för en skuld där du ej är låntagare eller borgensman, MEN om det är ett avbetalnings köp med äganderättsförbehåll så kan långivaren kräva bilen åter för att på så sätt få likvid för sin fordran och du hamnar i en mkt svår sits med att få tillbaka vad du betalat till den förre ägaren. Köp av bil med kredit är inga problem så länge du gör rätt. Affär görs alltid på banken! Bil skulden avräknas från köpeskillingen och skulden skall givetvis kontrolleras. Lättast genom att säljaren ber sitt finansbolag/bank om ett lösenbelopp per viss dag (den dag du skall hämta bilen) gärna att han ber dem maila detta belopp och du ber att få kopia på mailet, du kan sen kontroll ringa om du vill för att kolla, dock inte säkert man lämnar ut beloppet till dig pga den sk banksekretessen. Resterande belopp skall säljaren ha. Du blir dock aldrig reg som ägare innan de släppt sitt äganderätts förbehåll. /Anders |
|
|
Abbe: Det stämmer inte riktigt som du skriver, Ägarbyte går utmärkt att göra även om skulden inte blir löst. Dock står det ju fortfarande (kreditköp) på regbeviset och uppmärksammar man inte det som privatköpare och/eller litar på att gamla ägaren löser lånet så är man ute på tunn is. När skulden sen blir löst så skickar transportstyrelsen ut ett nytt regbevis till ägaren. |
|
|
Anders det du skriver är lite oklart. "Du kan aldrig bli betalningsskyldig för en skuld där du ej är låntagare eller borgensman, " Medans du i nästa mening skriver. 2MEN om det är ett avbetalnings köp med äganderättsförbehåll så kan långivaren kräva bilen åter för att på så sätt få likvid för sin fordran och du hamnar i en mkt svår sits med att få tillbaka vad du betalat till den förre ägaren." Om du aldrig blir betalningsskyldig hur kommer det sig då att de kan ta tillbaka bilen? |
|
|
Med känsla: När jag köpte min förra 335:a så gjorde vi ägarbyte samma dag som skulden löstes, 3 dagar senare fick jag regbeviset där kreditköp fortfarande stod under upplysningar. Ytterligare en vecka senare när skulden äntligen reglerats hos Nordea så fick jag ett nytt regbevis. Så visst kan man göra ägarbyte. |
|
|
Tack för alla svar på inlägget Som tur är så har nuvarande ägare inget emot att vi tillsammans går till banken och betalar beloppet som finns kvar på köpet Så då tror jag inte det blir några problem Om det nu blir affär vill säga |
|
|
Jag har också gjort ägarbyte på bil innan skuld varit löst så det går bra. Men det var rätt korkat av köparen att lita på att jag betalade skulden egentligen... ------- //Lövet |
|
|
Mig veterligen skall ej transportstyrelsen göra ägarbyte utan att finansbolaget släppt spärren. Då försvinner ju liksom vitsen för dem att ha äganderätts förbehållet! Så jag hävdar att för dig Marcus och Lövet, så har transportstyrelsen gjort ett grovt fel. Att vara betalningsskyldig eller att mista bilen du betalat för som hade äganderätts förbehåll är två skilda saker men bilen kan du förlora eftersom den är SÄKERHET för krediten, så vad är oklart? /Anders |
|
|
Äganderättsförbehållet följer med till nya ägaren så jag tror inte transportstyrelsen gjort något misstag. Banken bryr sig inte så länge avierna betalas. ------- //Lövet |
|
|
När jag sålde min e91 i våras var det precis som Macus72 skriver, den nya ägaren fick först hem ett reg.bevis med "kreditköp" på. Skulden löste jag samma dag som ägarbytet. Ca en vecka senare hade den nya ägaren fått ett nytt reg.bevis utan "kreditköp" Detta var via NordeaFinans. |
|
|
Värt att tänka på är att inte betala först och sedan vänta nån dag med ägarbytet. Under tiden kommer Transportstyelsen skapa ett nytt regbevis och då gäller inte det gamla. Så snabba på om ni betalar först, alternativt vänta ett par dagar och gör ägarbytet på det nya. Transportstyrelsens app är bra för detta, då sker ägarbytet omedelbart. ------- //Lövet |
|
|
Det var de på Transportstyrelsens som sa till mig att ägarbytet inte går genom först skulden är betalt, men det kanske är ändrad sen dess. (Fem-sex år sen jag frågade) |
|
|
Tyvärr är den bil jag var intresserad av såld. Men tack för alla svar och ska komma ihåg det nästa gång jag vill köpa bil som är köpt med kredit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.