AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.644

Bmw E39 540 Slö/trött ingen ork

Sida 1 av 2
Bu
3
Bunna
540i Manuell -99
Hejsan, jag har nyligen köpt en E39 540i -99 med M62 motorn
Mitt problem är att jag tycker att bilen är väldigt trött/slö eller vill säga ingen ork efter 3000v/m och uppåt , på det låga varven tycker jag bilen känns rätt stark men efter 3000 varv händer där ingeting, känns som att bilen har 190hk,
Jag tycker även att den inte svarar på gaspedalen som den ska, stämplar du den fullt känns det som att man ger ungefär 40% gas

Jag vet inte i vilken ände jag ska börja, hoppas att jag kan få svar på vad det kan vara, eller om någon haft samma problem, tack på förhand
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
EN ren gissning är att nått hänt i katalysatorerna eller avgassystemet som stryper flödet.Eller bränslematningen.kan vara LMM som är defekt också.
En felkodsavläsning är nog nödvändig för att få någon ledtråd till att börja med.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Är det den här silverfärgade du har köpt?

Länk

Tråkigt problem. Vad sa säljaren om det? En 540 ska skjuta på bra efter 3000 varv. Läsa felkoder är en bra början.
Bu
3
Bunna
540i Manuell -99
Hejsan, har idag försökt felsöka bilen med då min ordinarie verkstad hade stängt blev det ingen felsökning idag, fick även känna att den hacka lite idag vid 3500-4000 varv,även lika orklös idag som igår, ingen som har haft samma problem som känner igen det?
Min är likadan...
Kom du fram till något...?
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Tror inte på kattarna, det är nog snarare insugsmembranet som spruckit.
Kolla denna tråden, kan vara det du söker.
Länk

Med vänlig hälsning, /F1
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Skit i länken fick inte till den. kolla unde 7serie där finns en 740 med dålig ork sen nån dag tillbaka.

/F1
ro
74
rotis
540 AC Snitcher Touring -98
M5 -92
Tja.. min 540 vart slö och trött som fan som din, och det vart värre!
Fick tipsen om kattarna, och båda var trasiga.. jag knackade lite på dom
och dom lät olika.
Hittade denna tråd nyss, den stämmer in väldigt bra på mitt problem...
Länk

Jag har bytt stift och tre spolar men problemet kvarstår, gick dock bättre på vägen hem igår efter att ha bytt spolarna. Men i morse gick den sämre än nånsin...
ro
74
rotis
540 AC Snitcher Touring -98
M5 -92
Skulle kolla kattarn om jag vore dig..
bytte oxå spolar och stift plus lite till på min 540, och inte gick den bättre.
Köpte universal på schmiedmann plus båda lamderna utifall. Och nu går den kanon.
kostade ca 3000, med tanke på att jag hittade begagnade för 4 5 tusen st
Så var det inte så svårt val.
kr
169
krille1488
850i-91
740i-95
m5 -90
Helt klart kattarna! Efter du kollat de så hamnar du säkert på stiftbyte med. Haft samma problem med både e32a med 12 dock men både 540 39/samt e38 740
Stiften är bytta inkl. 6 spolar. Går lite bättre nu.
Någon som har erfarenhet av att besiktiga ned rensade kattar...?
Fick högt hc på tomgång. 180
Min tanke är lite grann om jag besiktigar som den är nu (går inte riktigt rent) förmodligen högt värde igen, eller om jag rensar kattarna innan... Bättre eller sämre värde med rensade kattar...?
Tror inte på kattarna då borde du snarare ha högt CO än HC.
Men om kattarna är igensatta går den inte rent...
Går den inte rent får jag inte heller några bra värden... Eller...?
Kankse, lyft upp bilen och slå på kattarna för å höra om det skramlar.
Dom skramlar inte...
Gav mig på lmm igår, rengjorde med crc's elektronikspray... Resultatet blev att den vaknade till liv igen, det varar dock inga längre stunder. Har gjort detta två gånger med samma resultat, den klipper dock fortfarande av vid ca 4000 varv.
Nu är frågan, har jag en lmm som nästan gör sitt jobb eller det är kattarna, eller både och...?
Har inga tändmissar längre, dom ända felkoderna är förvärmning lambda bank 1 o 2. Men lambdorna jobbar som dom ska och säkringarna är hela.
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Med enbart kass LMM går bilen såhär ( min innan lmmbyte):

Länk

Är inne på min 3:e trasiga LMM under 1,5 år nu. Visserligen en kompressormatad 540, men visst är dem extremt känsliga. Rengör typ 2-3 gånger i veckan...
No
67
Norpa
BMW E38 740ia -97
TJABBA! hade samma fel på min tidigare 740 och samma fenomen har dykt upp på min nuvarande 540 EFTER hårdbelastning, kan räcka med en kraftig acceleration så blir den slö, katalysatorerna brukar vara boven, funkar hur bra som helst med Biltemas katalysatorer, men det låter lite "bukigare" på tomgången och så får man höra V8 lite tydligare enligt mig bara till det bättre :) brorsan kör 740 idag och den går fortfarande som ett skott! katalysatorn får man under 1000 lappen. Lycka till!

(OM felkod kommer upp vid en felsökning så brukar den visa fel på en eller flera tändspolar.)

Mvh
Har fått ordning på bilen nu... :-)
I mitt fall var det LMM. Köpte en lätt begagnad och vips så vaknade monstret.
Ja, jag fick felkoder på tändspolarna men i mitt fall var dom trasiga.
Skönt att denna historia fick ett gott slut, inte helt lätta bilar att felsöka...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.